Af! Mullers Panzer 3

Dit model is af!

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Een tijdje geleden heb ik bij Bevrijdende Vleugels een presentatie gevolgd over de opmars van de Geallieerden in België voordat Market Garden begin. Dit ging ook uitgebreid in over de gevechten rondom Hechtel en Helchteren. Een foto trok mijn speciale aandacht daar het een "oude" panzer 3 betrof en ik werd spontaan geïnspireerd om iets uit die hoek te willen bouwen. Met wat speurwerk uit Autumn Gale heb ik de PzIII van Mullers gekozen welke door Fallschirm-Panzer-Ersatz- und Ausbildungs-Regiment Hermann Göring is gebruikt bij de aanval op Helchteren.

Met de nodige moeite heb ik een Revell kitje geupgrade om een waardige interpretatie hiervan weer te geven.

20230522_223144.jpg

20230522_222931.jpg

20230522_222905.jpg
20230522_223212.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Heeft de echte tank geen L/42-kanon? Er staat in het bijschrift wel L/60, maar het lijkt mij toch echt de kortere loop.

Heb inmiddels begrepen dat dit een Panzerbefehls wagen is, dus er moeten inderdaad nog een paar aanpassingen aan gebeuren. Schijnbaar hadden ze meer panzer III's in de gelederen, dus mogelijk dat ik voor een andere ga.

Gr Bas

Ik heb onlangs deze stills gemaakt van een IWM filmpje. Ik ben vergeten waar in Nederland deze beelden gemaakt zijn.

D5dHPNC.png

TMu52fB.png

Groet,

Arjan

Leuke beelden. mogelijk in de buurt van Son? (Wolfswinkel) Ik heb begrepen dat daar ook Panzer 3 's zijn gesignaleerd. Zie ook Battledetective Case Files

gr Bas

Ik heb het filmpje intussen gevonden :

Groet,

Arjan
Het eerste stukje van de film herken ik als Groenstraat (tegenwoordig oude Groenestraat) in Oosterhout (GLD).
Als de rest ook in die omgeving gemaakt is geeft dit nieuwe inzichten.

Herman

Je hebt gelijk Herman, sterker nog hier is nog een foto van die tank te zien :

Ik heb inmiddels nog een betere versie van de foto gevonden en hij blijkt ook uitgeschakeld te zijn door een Cromwell van de Welsh Guards .

YfwBXy1.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Een treffer precies bij de kijkopening voor de bestuurder … die zal daar niet ongeschonden uitgekomen zijn, lijkt me.

De geposte foto van Müllers Panzer III toont toch een heel andere Panzer III dan degene die ik ken van ebay foto's van Fallschirm-Panzer-Ersatz- und Ausbildungs-Regiment Hermann Göring. Deze lijkt op een Ausführung N met kort 7.5cm kanon het late type luchtinlaten en nog meer detail verschillen :

JC3ggLE.jpg

LUrc3Og.jpg

dyPuPrA.jpg

Kennelijk had men dus meerdere Pz. III's , ik heb het boek Autumn Gale zelf niet.

Arjan

De Pz.Kpfw. III's ingezet tijdens de operatie Market Garden waren van twee verschillende eenheden.

Als eerste was er Kapfgruppe Schulz van het Fallschirm-Panzer-Ersatz und Ausbildungs-Regiment "Hermann Göring". Deze Kampfgruppe had in de Regiment's Reserve onder andere een Kompanie met twee Pz.Kpfw.III bewapend met 7,5 cm Kanon (Ausf. N) en drie Pz.Kpfw.III bewapend met een 5 cm kanon. Beide zijn te zien op foto's gedurende de periode voor 17 september 1944, rondom de acties en er is zelfs een 7,5 cm versie te zien tijdens de overgave op de Leusder Heide, mei 1945.

De tweede eenheid in het bezit van de Pz.Kpfw.III was Panzer-Kompanie Mielke. Deze eenheid vocht onder het bevel van Kampfgruppe Knaust bij Arnhem en in de Betuwe.

Bas zijn model behoorde duidelijk tot de voertuigen van Kampfgruppe Schulz. De panzers van deze eenheid zie je overal terug langs de gehele opmars route vanaf Belgie tot vermoedelijk het zuiden van Grave.

Is er dit ook eentje van Schulz? Volgens het bijschrift Eibergen 1945.

FB_IMG_1688115427716.jpg

as zijn model behoorde duidelijk tot de voertuigen van Kampfgruppe Schulz. De panzers van deze eenheid zie je overal terug langs de gehele opmars route vanaf Belgie tot vermoedelijk het zuiden van Grave.
Hi Marcel, interessant. In het boek Als sterren van de hemel wordt aangegeven dat er vanuit Oss een Panther richting Grave ging om elementen van de 82 airborne Division aan te vallen. Zou dit wellicht eerder een Panzer 3 van Schulz geweest zijn, of was er nog een eenheid actief in omgeving Oss met Panthers? De enige unit met Panthers in de buurt was Panzerbrigade 107 die echter vooral in het gebied Gemert/Helmond/Veghel actief waren en niet zo noordelijk zijn gekomen voor zover ik kan nagaan.

Na een korte pauze vanwege een weekje Zwitserland nu gestaag verder. Het model is nu nagenoeg klaar, maar mogelijk dat ik nog net wat accenten met olieverf toevoeg. En ben nog aan het nadenken over een ondergrond, eventuele figuren en extra camouflage. (takken) Maar vooralsnog ben ik tevreden met de gang van zaken.

20230723_204257-01.jpeg
20230723_203335-01.jpeg

20230723_203309-01.jpeg

20230723_203324-01.jpeg

Gr Bas

Heb nog een Stug liggen, als het de goede uitvoering betreft, dan is deze wel heel aantrekkelijk om na te maken. 👍

Gr Bas

Heb nog een Stug liggen, als het de goede uitvoering betreft, dan is deze wel heel aantrekkelijk om na te maken. 👍

Gr Bas
Als dit allemaal het zelfde voertuig zijn zou ik zeggen adv eerste foto een ausf B (ribbels op de superstructure), echter er zijn ook aanwijzingen dat een field upgrade naar de C/D zijn aangebracht. (Extra plaat op visionslots...) echter de versterking van de boegplaat ontbreekt weer (onderdeel van de zelfde field upgrade..) De lampen van de ausf B zijn wel weer verwijderd maar niet teruggebracht op de fenders...
Dus echt een mixmatch maar als basis zou de auf B goed zijn... (Italerie/Revell/Dragon/Tamiya/Zveda, genoeg keuze dus...)

Herman

Het is volgens mij een c, de b had vaak het terugloopwiel van buis, de c deze gegoten, en de c had ook maar aan 1 kant de ouderwetse.koplamp En een noteklamp

Wat die HG Stugs betreft kun je meerdere kanten op. Er waren meen ik 4 exemplaren die onderling ook weer verschillen vertoonden qua spanwielen etc. Verder zijn ze gaandeweg weer iets gemoderniseerd , koplampen op de glacis plate met de beschermkappen werden bv later verwijderd. Ook kun je kiezen tussen Panzergrau met roepnummers of Panzergelb zonder nummers. Setting tussen huizen in Bloemendaal of Haarlem, bij een spoorweg emplacement of op een spoorwegwagon, op het kazerne terrein of in het vrije veld. Zo'n Shell pomp is natuurlijk ook wel geinig :

dsOKhpX.jpg

De granaat besparende coaxiaal mg :

lrpNb1G.jpg

Bogged down :

HSGLzzV.jpg

Ik schat dat ik een kleine 40 redelijke foto's van die Stugs heb. Wellicht een aardig onderwerp voor een FOC (de voertuigen van HG in Nederland) . Ik vraag me trouwens af of de volgende BA foto's, die ook de bekende HG Sdkfz. 251 varianten tonen, ook in Nederland gemaakt zijn. Zou ook Frankrijk kunnen zijn maar lijkt me minder waarschijnlijk of de datum moet niet kloppen. Er zijn overigens ook BA Marder II foto's die ongetwijfeld wel in Nederland gemaakt zijn.

ZjgNuBc.jpg

215t68h.jpg

VeOH3lh.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Wellicht zo'n waarschuwingsbord voor een spoorwegovergang , al dan niet omver gereden. Zo'n bord waar een hond tegen piest heeft ook wel iets :

Arjan

Wauw... figuurtjes schilderen in die schaal en dan nog netjes ook.... petje af kerel

Er zijn 1:35 schilders die hun figuren niet de uitstraling weten te geven die ik hier zie. Netjes gedaan!

Keur het goed zo. Alleen nog een naamplaatje, maar dat wordt na de show. Tot zondag!

Het denkbeeldige naamplaatje :

Kein übergang!
Helchteren 1944

(Fallschirm-Panzer-Ersatz- und Ausbildungs-Regimemt Hermann Göring)

20230915_213755.jpg

20230915_213631.jpg

20230915_213841.jpg

20230915_213819.jpg

Laatst bewerkt:
Nou Bas, het is inderdaad een mooi dioramaatje geworden 🤓👍 in mijn ogen op alle aspecten geslaagd.

Terug
Bovenaan