MT-LB & ZU-23-2 Azov Ukraine

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
2x Tamiya dinosaurus musea
Shelfqueens
Ik ben het afmaken van oude projekten eigenlijk een klein beetje beu, dus wil wat nieuws gaan doen.
Een van die nieuwe dingen wordt een MT-LB met daarop een ZU-23-2. Op zich niks schokkends, maar waar ik van op keek, was het kleurenpetroon, en de eigenlijke inspiratie voor de komende bouw.
Het geometrische patroon van zandgele vlakken op een groene ondergrond.... of "dunkel gelb" en "flat earth"?
b73df8bcd8bb145a49aa3acd167c85d0--national-guard-the-national.webp 9dfbc01014ad5dccb5b6ec6556964876.webp

Bij nader inzien waren het 2 verschillende kleuren "zand". Zelf neig ik naar Tamiya "desert yellow" en "deck tan".
En toen zag ik dat het groen niet groen was, maar groen over een bruine basis? Of andersom? Op sommige vlakken is het net alsof het bruin er later weer overheen gespoten is? Of was 't bruin en alle andere kleuren zijn ervan af gesleten?
En de geometrische vormen hebben een nog donkerdere groene rand!
Markeringen zijn niet of nauwelijks voor handen; alleen een zwart nummer op sommigen.
En die lichte randen op de wielen? Blank metaal door slijtage?
3aefc57a2d8f792d19169116511c86d0.webp

Het schijnt een eenheid van 5 voertuigen te zijn geweest.
d13dbc1ffd9e478a74968e7f5b681d47.webp

Oeh, mooie uitdaging!
Mijn idee:
1e: Die 2 kleuren zandgeel, eens, 1 ervan heeft iets licht grijs Sandgelb met wat lichtgrijs zou het moeten doen, naast idd. Deck Tan.

2e: De basis lijkt mij idd een middelgroen, met vaak (maar niet altijd?) die donkere rand om de lichte vlakken.
De bruine kleur zie je vnl terug op voertuigen in een vuilbruin landschap met weinig groen. Ik vermoed dat daar met dunne modder de kleur is aangepast aan de omstandigheden. Die laag slijt weer erg snel, en dat zie je er in terug.

Ik denk ook dat het voertuig stoffig was, er dan brede afplakband op gedaan is om de vlekken te spuiten, en dat plakband heeft dan het vuil meegetrokken zodat er lijnen te zien zijn.

Afgeplakt met breed plakband en op redelijke afstand gespoten. Je ziet de spray van dezelfde kleur als de vlek naast het plakband.

Wat mij verder opviel, was dat sommige achterlichten overgespoten zijn, danwel in een camouflagekleur, danwel in het basis groen?
Hetgeen bij mij het vermoeden doet rijzen dat ze helemaal over gespoten zijn van de standaard (naar ik aan neem Russisch) groen naar een groenerige groen als in middelgroen, whatever dat mag zijn. Al lijkt 't me wat sterk om deze moeite te doen, maar het kleurverschil met andere voertuigen is toch wel duidelijk aanwezig. Dan afplakken, figuurtjes inkleuren, tape eraf rukken en bruin stof erover.

ddwywaqow4i91.webp

kleur 02.webp
Foto 1 van post 2 zou de verklaring kunnen zijn voor al dat bruin.
0c76008e936c403937993222bd5046c8.webp

Maar toch.... op een aantal foto's (b)lijkt het bruin precies bij de andere kleurtjes op te houden.
Oranje = veel vies? Al ziet het vuil er nogal opzettelijk aangebracht uit.
Geel = veel minder vies. En geen spoor bruin op de lichte vlekken.
Minder grove structuur van de nieuwe verf wellicht, dus minder hechting?
kleur 03.webp

Hier eentje waar duidelijk een patroon op is te zien.
ukrainian-mt-lb-apc-with-zu-23-2-23mm-autocannon-mounted-on-v0-ZWdhNnpvd2d6cmNjMaxFTlb5Y_pDWS...webp

Terug
Bovenaan