Modellen fotograferen

Bewerk je fotos daarna nog in iets als een lightroom (gratis dacht ik, of adobe moet weer op geld uit zijn 😛)?
Laat ik het maar houden op dat ik Adobe niks betaal voor de „diensten” die ze me leveren met meerdere van hun overprijsde programma’s 😉 Mocht ik wel een betaald programma willen gebruiken voor fotobewerking, dan zou ik Pixelmator nemen. Maar als het alleen om eenvoudige dingen als kleurcorrectie, bijsnijden e.d. gaat, dan werkt dat net zo goed op de iPad zelf, of op de computer in Voorvertoning.

Maar ik wil nu net zo min mogelijk nabewerking moeten doen: ik wil gewoon snel foto’s kunnen nemen en die uploaden op forums, zonder tussen verschillende apparaten bestanden heen en weer te moeten sturen, pielen aan instellingen, enz. Ik heb daarom vooral zitten kijken naar de voorgebakken filters in de camera-app op de iPad, en daar lijken bijvoorbeeld „Koud levendig” en „Koud dramatisch” wel redelijk goede correctie van de kleuren te geven, in elk geval voor die Jagdtiger. Omdat ik de meeste foto’s die ik neem toch al bijsnijd op m’n iPad, is even een filter eroverheen gooien weinig extra moeite. In elk geval vergeleken met handmatig aan allerlei knopjes schuiven om de kleuren bij te werken, en dat voor elke foto te moeten doen (ja, je kunt die bewerking kopiëren en plakken op een andere foto, maar dan nog is het een berg werk voor de eerste.)

GIMP is ook een goed alternatief 😉
Alleen als je geen moeite hebt met de houding van Linux-programmeurs ten opzichte van gebruiksvriendelijkheid 😉

Ik vind die blauwe achtergrond het meest tot de verbeelding spreken

IMG_0015.JPG

De gebruikte techniek gisteravond was:
  • Canon EOS 1300D camera
  • mijn twee modelbouwlampen met daglicht-kleur lampen,
  • twee vellen zwart karton
  • Flitser, de witbalans in de app instellen op FLITS.
  • Programmakeuze op Av, dus diafragmavoorkeur = 22
  • ISO=100 voor maximale resolutie
    en dan past de (flits)tijd zich aan. Hier nu 3"2
  • USB-kabeltje naar de laptop waar dan de gratis (en vooraf geïnstaleerde) applicatie EOS-utility wordt gestart.
    Daarna kan je de camera bedienen op de laptop, en op een groot scherm zien wat je gaat fotograferen.

Knipsel.JPG
Nabewerken was niet nodig.
Moeilijk? Zoals zo veel in het leven: als je het eenmaal weet niet.

Laatst bewerkt:
Bewerk je fotos daarna nog
Ik retoucheer enkel stofjes, krassen en dat K@#t vuiltje in de camera met PhotoStudio.
Voor de rest vind ik het gelijk prima.

De laatste uitvinding is de samenwerking met Chat GPT.
Lees er meer over in Het 40L70 luchtdoelgeschut.
Ik laat AI, een foto van mijn model in een gewenst omgeving (die ik zelf heb omschreven) plaatsen.
#Jawdropping

ChatGPT Image 10 jan 2026, 01_16_06.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan