Af! Miniart T-70

Dit model is af!

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Een mede bestuurslid had ontdekt dat ik redelijk goed overweg kon met Miniart kits en daar hij vooral Duits bouwt hebben we een en ander geruild, waarmee ik spontaan de trotse eigenaar werd van deze T-70. En aangezien er echt niets meer bij past in mijn stash is de meest simpele oplossing : bouw hem even snel in elkaar. Zoals met alle projecten valt dat laatste meestal tegen, maar eerlijk is eerlijk, deze plakt lekker weg, al vormt de ultieme test straks de losse tracks. Nu ben ik halverwege het schilder proces en leek het mij een mooie gelegenheid om even een tussenfase te laten zien.

20201213_010128.jpg

20201213_010343.jpg
20201213_010152.jpg

20201213_232329.jpg

20201214_231611.jpg

20201216_220621.jpg

20201216_221006.jpg

20201216_221053.jpg
20201216_221031.jpg
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hi Bas,

OK ziet er mooi uit, knap werk want ik ken deze kit. Heb deze een aantal jaren geleden gebouwd, is in stadium shelf queen blijven steken toen de rupsen in beeld kwamen. Ik ben niet zo kapot van deze oudere Miniart kits. Plastic is veel te zacht en fragiel. Ook veel van hun figurensets vind ik niet meekunnen met de regionale concurrenten van MB laat staan ICM. Laatst nog de Totenkopf grenadier set gekocht, maar ik vond de figuren vrij plomp. Wellicht dat de nieuwere kits wel mee kunnen. Hun accessoire kits zijn wel OK zo is mijn ervaring, maar die zijn ook wat nieuwere doorgaans.

Mvg,

Vincent

Ziet er zeker goed uit! Deze heb ik op de planning staan voor de komende 2 weken (vakantie), leuk om er een in aanbouw te zien. Ik heb er een Aber metalen loop bij, maar weet nog niet of ik hem ga gebruiken.

Op veler (ahum) verzoek een update van de Miniart T-70. Aan een kant zit de track er fatsoenlijke op, de andere kant volgt hopelijk asap.

Daarnaast heb ik ook de whitewash een update gegeven. (2e laag). Laatst kwam een mooie film voorbij van een T-60 in de sneeuw, deze situatie ga ik proberen na te bootsen.

20210210_095443.jpg

Screenshot_20210128-224013_Facebook.jpg

Gr Bas

Ik ben niet zo kapot van deze oudere Miniart kits. Plastic is veel te zacht en fragiel.

Ik heb gemerkt dat als je een goede/dunne sprue tang gebruikt en bij kleine/dunne delen deze eerste met een stukje sprue eraan losknipt, Miniart prima verwerkt. Tijdens het knippen ontstaat er altijd spanning in het materiaal. Door eerst enkele millimeters aanhechting eraan te laten zitten, zal een onderdeel bijvoorbeeld wel iets buigen, maar de hoogste spanning ten gevolge van het knippen zit er iets vanaf. Gaat dus vrijwel altijd goed. Als tweede knip je de aanhechtpunten strakker bij het onderdeel weg. Je hebt dan geen last meer van buigen ten gevolge van het losmaken van het gietraam. Een soort verdeel en heers tactiek dus. Tijdens het glad maken ter plaatse waar je vijlt of schraapt het onderdeel ondersteunen.

Het plastic lijmt goed (Tamiya lijm) en ik vind de pasvorm ook prima (in mijn geval een AEC Armoured Car).

Mooi werk Bas, gewoon recht uit de doos is af en toe ook lekker.

Snel gebouwd en geschilderd! Komt er nog verwering van die witte lagen? In groen na afloop ipv hairspray?
NB je opmerking 'En aangezien er echt niets meer bij past in mijn stash' is natuurlijk niet echt geldig. Er is altijd een creatieve manier te bedenken. Mijn gebouwde voorraadkasten puilen uit, dus ik heb een plan B: een plank boven de deur met extra voorraad, vanuit de gang en andere ruimtes niet te zien. Duurde even voor ze het thuis door hadden! Kan overal... studeerkamer, badkamer, toilet, keuken... 20210210_161953.jpg

Dankjewel voor de tips. Even of-topic, maar het plafond is redelijk letterlijk bereikt in mijn geval. En alles wat hobby gerelateerd is wordt geacht op mijn kamer te blijven, anders wordt het vogelvrij verklaard.... 🙄
20210210_185014.jpg

(en ja, de andere vier hoeken staan ook vol..)

Kennen Julie deze nog... 😉

Hij stond me maar aan te kijken.. "wanneer ga je nu met me verder?" je kent het wel. Vorige week was ik het YouTube kanaal van Rinaldi weer eens aan het bekijken en daar was hij bezig met een Stug met sneeuw en modder. Bijna achteloos kwam daar precies het effect naar voren welke ik in mijn gedachten had. In het kader van "dat kan ik ook" werd alles aan de kant geschoven en kwam de T-70 weer tevoorschijn als oefen object om het geleerde in de praktijk te brengen.. We zijn er nog niet helemaal, maar we mogen niet klagen...
20210927_221701.jpg

20210927_221620.jpg

20210927_221649.jpg

20210927_221620.jpg
Komende week verder met de tracks.

Gr Bas

"Frozen in time, a study in mud and snow."

Oftewel deze is ook af. De tracks zijn er nog 10 keer gebroken en eraf gevallen, een drama zonder einde, dus uiteindelijk besloten dat de tank daardoor uitgeschakeld is en daarna vastgevroren in de Russische winter. Feitelijk was ik er gewoon klaar mee. 😉 Op naar een volgend project, zonder sneeuw.
20211009_192644.jpg
20211009_192530.jpg
20211009_192656.jpg
20211009_192434.jpg
20211009_192409.jpg

Gr Bas

Jammer van de track, maar goed opgelost. Ik vind hem met de sneeuw, goed geslaagd.

Groeten, Jan

Lijkt me heel gezond voor de bouw-mojo om er dan maar een punt achter te zetten 😉

Buiten dat vind ik het winterse resultaat zeer treffend... het ding ziet er echt ijskoud uit ! 🥶👍

Terug
Bovenaan