Af! MiniArt Medium Tank M3

Dit model is af!
Om de rupsbanden te maken, bedoel je?
Inderdaad, ik heb inmiddels ook zo'n setje (leuk om de avondklok mee door te komen 😉 ), omdat de plastic tracks van de Tamiya Achilles het begaven tijdens het lijmen. Ik had ze vooraf in de primer gezet, maar heb het idee dat primer het materiaal kapot vreet.
Zelf heb ik een eenvoudig malletje gemaat van wat plastic strip. In principe kom je daar niet met lijm, omdat je alleen de uitsparing in de track helft hoeft te voorzien van lijm. Dat is goed te doseren.
Intussen kwam ik dit Miniart track monteren tegen, maar heb het nog niet geprobeerd. Omdat het probleem zit in het verschuiven van de onderste/buitenste schakel,
verschuift de eerste …

zou dit goed kunnen werken.
Het was beter geweest als MiniArt een plastic malletje in de doos gedaan had.
Helemaal mee eens, dat maakt de tracks minimaal duurder.

Succes, Jan

Succes Jakko,

Die mal die ik had gemaakt werkt lekker hoor.
Zo springen ze niet zo snel weg en kan je ze makkelijk monteren/plakken.

Je bent even bezig, maar wat moet je dan met de lockdown😌

Peter

In principe kom je daar niet met lijm
Dat is zo, maar je hoeft maar één keer wat te morsen of per ongeluk teveel op de schakel te doen, en je loopt de kans dat je de rupsband aan de mal plakt. Dat had ik ook met de T80-rupsband van Rye Field Model die ik recent gemaakt heb. Daar zit wel een mal bij (die aanpassing vereist om hem echt nuttig te maken) en door een keer een beetje lijm te morsen zat de rupsband eraan vastgeplakt.

Intussen kwam ik dit Miniart track monteren tegen, maar heb het nog niet geprobeerd. Omdat het probleem zit in het verschuiven van de onderste/buitenste schakel, zou dit goed kunnen werken.
Ik denk het ook, maar ik zie dat plakband niet zo zitten. Dit vooral omdat ik zeer zeker niet van plan ben om die rupsband in één keer te maken, en dan zit ik dus met een stuk plakband dat ik ergens kwijt moet zien te raken zonder dat er vanalles in vast komt te zitten 🙂 Ik houd het daarom voorlopig op een mal van het soort dat Peter ook gemaakt heeft.

Ik heb vanavond uit een een aantal stukjes hout een mal gemaakt, en er een schakel of tien in gemonteerd (meer had ik nog niet los- en schoongemaakt). Dat werkt redelijk goed, maar ik denk dat ik er ook nog eens eentje uit epoxy putty ga maken om te zien of het daar beter mee lukt.

De mal en het hele stuk rupsband dat ik tot nu toe gemaakt heb:

7849115F-5349-4E1D-9577-878BD16178C0.jpeg

Er zit 13 mm tussen de opstaande zijkanten, die en het middenstuk zijn gemaakt van latjes van 3 bij 6 mm. Door de hogere zijkanten kunnen de end connectors niet naar beneden wegvallen.

Dan de tank zelf. Eerst heb ik gisteren alle metalen delen (en hun omgeving) een laagje grijze grondverf gegeven, Vallejo Surface Primer uit een spuitbus:

A1951558-3713-4F8E-AFD1-38F334E40BCE.jpeg

Vandaag heb ik dan de hele tank olive drab gespoten, Gunze Sangyo Mr. Hobby nr. H52. Hier alleen de hoofddelen:

42DF12D8-17BD-4E20-8C74-E1F96893F181.jpeg

Ik zag het, ik wil ook nog een keer een Grant bouwen in die kleur, mooi contrast met z’n broer hier 🙂

Vandaag heb ik lichtere vlekken gespoten middenop de panelen, rondom detail, e.d. en daarna al het plakband weer weggehaald.

4EB3811C-7984-4FB8-A22F-356171F2BC03.jpeg1AB4DA20-0376-4544-9A36-F60CB6C5717C.jpeg

Ik heb daarvoor een mengsel van Vallejo olive drab en field drab gebruikt, lichter (meer field drab) bovenop dan aan de zijkanten.

Dat plakband verwijderen had nog een paar voeten in de aarde, vooral bij het kleine luikje linksvoor. Uiteindelijk is het toch gelukt met een geknikt pincet, maar makkelijk was anders 🙂

De manier om de motorruimte te beschermen tegen verf heeft heel goed gewerkt:

95A2479C-F2AD-4239-A974-B88A54AA3306.jpeg

Ik moet nog een paar dingetjes bijtippen, maar mocht ik nog zo’n model bouwen, zou ik het weer precies zo doen.

Ik begin ondertussen het OD niet beu te raken, maar wel denk ik dat ik nodig eens iets in een andere kleur moet gaan bouwen 🙂 (Dat wordt binnenkort een M578 in waarschijnlijk MERDC-camouflage, voor de FOC.)

Hij is mooi geworden en ik waardeer het inzicht dat je ons geeft tijdens het bouwen.

Succes met de afwerkstappen.

Jan

Bedankt 🙂 Ik ben verder gegaan door het hele model te schilderen met verdunde Games Workshop Devlan Mud, een oude kleur die niet meer gemaakt wordt (en die stinkt alsof je bij een open riool staat. Dat is geen overdrijving …). Daarna heb ik alles gedrybrusht met Revell groen olijf en dan licht olijf:

7B9EDC37-6FCC-4B59-BC01-BEF8880C6B71.jpeg

Nu nog details schilderen en dan kunnen de decals erop. En natuurlijk die rupsbanden nog maken 🙂

Nadat ik de wielstellen geschilderd en gemonteerd had, zitten er nu ook decals op het model voor een erg vroege tank:

E15979C2-3EC4-444B-BF4A-A5E0D833F0D3.jpeg7A56713F-68CC-400E-B906-B5730AE448C9.jpeg

Bij dit model zitten sterren met een blauwe achtergrond en een rode stip, maar volgens meerdere bronnen was het omgekeerde ook in gebruik. Geschikte decals daarvoor zitten bij de tegenhanger van Takom, en met dank aan @Leon Hassing heb ik die hier dan ook op kunnen plakken. Deze werken niet zo erg lekker met Micro Sol — ik moest de decal op het koepeldak insnijden om hem rond de welving in het dak te krijgen, en gelukkig is hij blijven zitten.

En inderdaad: de ster op de boeg zit op z’n kop ten opzichte van hoe je hem zou verwachten. In M3 Lee Grant van David Doyle staat op bladzijde 286 een foto van twee tanks met de ster zo, op 18 december 1941.

Eindelijk rupsband nummer één af:

E7F513A5-1308-4512-BACC-92ACC6D7C78D.jpeg

MiniArt zegt 79 schakels, wat klopt voor de echte tank met een nieuwe rupsband. Dit zijn er 77, waarmee het spanwiel eigenlijk nogal ver naar voren zit. Misschien dat ik er beter nog eentje tussen kan doen en zien hoe hij er dan op komt.

… of toch niet, want ik krijg de laatste schakel niet meer uit elkaar. Nou ja, dan zo maar 🙂

Update over de rupsbanden: nummer twee vordert gestaag 🙂 Voor wie ook zo’n model bouwt, is het misschien handig even m’n methode uit te leggen.

5F9E5525-ABB1-4453-A05F-A4EADC93711A.jpeg

Dit is de mal uit een eerdere foto, met een stuk rupsband erin waar ik aan bezig ben. Omdat de pennen aan de end connectors zitten in plaats van aan de schakels, moet je twee binnenhelften van schakels (onderdeel Eg1) naast elkaar leggen en kun je met een pincet een end connector (onderdeel Y) met de geleidenok naar beneden, in de uitsparingen plaatsen aan allebei de kanten (hier ligt er maar eentje). Omdat er maar weinig ruimte voor is moet je die wel een beetje rond de schakel manoeuvreren, en daarbij loop je het risico dat die verschuift.

Dan doe ik een druppeltje lijm op en rond de hoger liggende rechthoek in het midden, maar niet zoveel dat het in de uitsparingen loopt. Voordat dat droogt leg ik de buitenhelft van de schakel (onderdeel Eh1) erop en druk die stevig met m’n vinger aan.

Daarna is het door met de volgende — verstand op nul, blik op oneindig en luisteren naar liedjes op de radio tot je dit klusje weer beu bent 🙂

De cijfers op de schakels zijn de tientallen van het aantal schakels: op deze rupsband zitten er nu dus 61 en ik ben met de 62e bezig. Dit er met een potlood opschrijven spaart je heel veel telwerk of nameten.

Om de eerste rupsband op het model te passen heb ik de laatste schakel die ik dacht dat nodig was, niet gelijmd maar met een stukje plakband aan de binnen- en buitenkant van de rupsband vastgemaakt. Op die manier weet je zeker dat hij nog los kan als de rupsband te kort blijkt te zijn.

Maar in het algemeen gesproken: deze manier van rupsbanden bouwen is, wat mij betreft, iets dat je hooguit één keer per leven hoeft mee te maken … voor toekomstige MiniArt M3’s, of vergelijkbare voertuigen, koop ik wel een set van een ander merk.

Nee, ze zitten goed — je kunt ze maar op één manier tussen de twee schakelhelften doen, vanwege de halfronde stukjes aan de pennen. Ik heb de rupsband gebouwd met de buitenkant naar boven, dat gaat makkelijker (vind ik) dan andersom, want met de binnenkant naar boven moet je de halve schakel tussen de geleidenokken door drukken, en zo kun je hem er gewoon bovenop leggen.

Oke, gelukkig maar.

Ik denk dat je andere tracks hebt als ik de boxart zo zie. Bij mij zitten aan een kant de vier uitsparingen.
Maar het klopt wel als ik ze vergelijk met de tracks van mij, dan hadden de uitsparingen aan deze kant gezeten.

Succes verder, Peter.

Klopt, dit zijn rupsbanden van het model T41 of T51, die hadden een glad rubber oppervlak aan allebei de kanten; bij de T51 was de buitenkant dikker dan de binnenkant. De T51 werd ook veel op M4’s gebruikt.

De rupsbanden bij jouw Grant zijn van het type WD-212. Dat was ontworpen voor Britse tanks omdat de Engelsen de gladde blokken te weinig profiel vonden hebben voor gebruik in de woestijn. Deze rupsband wordt meestal WE-210 genoemd, maar de juiste benaming voor de schakels schijnt WD-212 te zijn (volgens Son of Sherman), en WE-210 is een set van vier zulke schakels.

Hij is bijna af 🙂 Ik moet nu alleen de rupsbanden nog schilderen en monteren en dan nog een paar kleine dingetjes doen (antenne, motorluiken … dat is het wel, denk ik).

Prachtig, Jakko. Brengt me weer terug naar de vroege seventies met Monogram modellen.
En welk rapportcijfer krijgt MiniArt?

Brengt me weer terug naar de vroege seventies met Monogram modellen.
Daar heb ik er nog nooit eentje van gebouwd, maar ergens denk ik dat de M3 van Monogram ietsje grover uitgevoerd is dan deze 🙂

En welk rapportcijfer krijgt MiniArt?
Qua detaillering zeker een 9, pasvorm een 7, bouwgemak een 6 als je de rupsbanden meetelt, anders een 7 🙂

Keurig modelletje geworden zo Jakko, ik denk dat een ondergrondje het wel extra af maakt, maar aan de andere kant, klaar is klaar!

Ondergrond komt er niet bij, ik kon hem al amper kwijt zonder … Ik wilde er nog wel een bemanningslid bij doen, maar ik heb geen figuurtjes in geschikt uniform dus dat is voorlopig even (of voor altijd 🙂) uitgesteld.

Heel fraai geworden. En netjes in de verf, opgelicht en schaduw erbij.

Persoonlijk zou ik wat stof aanbrengen bij het loopwerk, maar af is af. Een mooie weergave van de echte, hij zou zo in een museum kunnen staan.

En succes met nummer 2.

Groeten, Jan

Hij kan maar klaar zijn. Al druk met de volgende zag ik.
Ik kan nu al meedelen dat de MiniArt M3’s véél sneller bouwen als je er geen interieur in hoeft te zetten 🙂

Persoonlijk zou ik wat stof aanbrengen bij het loopwerk
Normaal gesproken zou ik dat inderdaad doen, maar ik wil deze bewust in nieuwstaat weergeven. Daarom zijn ook de rupsbanden zonder roest e.d. eraan geschilderd, en de decals glanzend (want ik denk dat ze voor de markeringen glansverf gebruikt zouden hebben).

Heb je geen glans vernis gebruikt bij je decals?
Zeker bij de nummers zie je ze toch goed zitten. Zonde.
Je had wel problemen las ik of zijn deze gewoon dik dat ze niet goed zijn te plaatsen?

Ik gebruik nooit glansvernis onder decals. Je ziet op de foto’s de transparante delen vanwege de lichtinval, als je het model in het echt bekijkt vallen ze veel minder op. Het probleem met de ster op het dak was denk ik inderdaad omdat ze aan de dikke kant zijn, en niet echt reageren op Micro Sol, dat ik wel gebruik op bijna elke decal.

Terug
Bovenaan