Af! Miniart M3 Grant MK-I

Dit model is af!
Hoi,

Even een up-date m.b.t. de tracks.
Deze zitten er omheen en ging eigenlijk best goed.
eerst de romp voorzien van de nodige washes en pigment poeders.
Heb de methode van VMS gebruikt, waar ik de binder vandaan heb.
Had dit ook al eens gebruikt bij mijn stuart tank.
Dit zijn de producten waar Eric het over heeft. Wil ook wel eens hun poeders proberen die ze gebruiken bij deze binders.

Eerst het papje maken.
95-2.jpg

Dit aanbrengen op de romp.
96-2.jpg

Met de Universal weathering carrier, ook een VMS product, de overtollige pigment verwijderen.
97-1.jpg

Goed laten drogen en na bewerken met droog pigment.
98-1.jpg

De boogies zijn daarna aan de beurt. Schoon gemaakt waar ze komen en verlijmd.
100-1.jpg

Daarna afgewerkt met washes en pigment.
101-1.jpg

Daarna de track er omheen geplaatst.
Volgens Miniart heb je 79 schakels per track nodig. Ik had er 78 gebruikt maar dat was ook nog te veel.
102-1.jpg

Dit verholpen en ze aan elkaar gemaakt.
103-1.jpg

Afgewerkt met washes en drybrushen. Daarna nog met een zilver potlood.
104-1.jpg

De koepel heb ik ook in elkaar gezet en de randen afgewerkt.
Dit moet ik nog na lopen na de primer laag.
106-1.jpg

Nu verder met de zand schermen en de stowage-rail. Daarna eens aan de verf gaan denken...

Peter.

Goed om te weten voor mijn M3 dat er een schakel minder in moet 🙂 79 is het officiële aantal, maar het zal wel de speling op de modelrupsband zijn dat het er eentje minder moet zijn. Gelukkig is het spanwiel verstelbaar, dus met een beetje geluk is de rupsband wel goed strak te krijgen.

Ik had 78 op zitten en heb er een af gehaald.
Hij had misschien iets strakker gemogen maar vind dit wat realistischer als ze iets door hangen tussen de return rollers.

Ik had 78 op zitten en heb er een af gehaald.
Dat bedoelde ik, maar ik zei het een beetje verkeerd in m’n antwoord 🙁

Hij had misschien iets strakker gemogen maar vind dit wat realistischer als ze iets door hangen tussen de return rollers.
Voor een M3 (of M4) is het alleen realistisch als de rupsband nodig gespannen moet worden 🙂 De pinnen van de schakels zaten in rubberen bussen zodat ze een hoek van 15° ten opzicht van elkaar maakten, met als gevolg dat de bovenkant als het goed is niet zichtbaar doorhangt. Maar een te slappe rupsband kon dat wel, dus onrealistisch is het niet zoals je ze op je model hebt zitten.

Hoi,

De rail zit er op.
Begonnen met de sand-skirts. Deze eerst geplaatst.
Links klopte het niet helemaal, de uitsparing in het scherm is groter dan de strip die er in valt. Dit gevuld met putty en afgewerkt.

Daarna de photoetch delen maken.
Eerst de U beugels voor de bevestiging van de rail op de romp.
Dan de vierkante beugels.

De delen,
107-2.jpg

Klein spul....
108.jpg

De U beugels eerst geplaatst op de romp, daarna de rail bevestigd met het hoeklijn voorop en in de u beugels.
109.jpg

110-1.jpg

Daarna de vierkante beugels op de rail bevestigd.
111-1.jpg

112-1.jpg

Rechts gehad, gelijk links ook gedaan.
113.jpg

Nu het kanon plaatsen en het dak er op, daarna kunnen we eens aan de verf gaan denken....

Peter.

Ondanks wat hobbeltjes ga je als een speer! Naar mijn idee geeft dat aan dat dit een behoorlijk goede kit is. Ik vind hem er steeds beter uit gaan zien.
Succes, Jan

Leuk, al dat priegel-etswerk … maar niet heus. Ik ben blij dat er bij mijn Amerikaanse niet zoveel zit als bij deze 🙂 Maar je hebt het er netjes op zitten, zo te zien.

Voor jou model geldt hetzelfde als bij Jakko. Ik heb deze kit ook liggen, maar als ik zie hoeveel werk het inhoudt laat ik deze nog even onderop de stapel liggen, in ieder geval tot ik een compleet verslag heb van alle do's en don'ts 😉

Chappeau voor al het werk dat je erin gestopt hebt!

gr Bas

Herkenbaar, voor dat soort werk heb ik toch wat extra motivatie nodig. Ik probeer het zo minimaal mogelijk toe te passen.
Inderdaad, zo denk ik er ook over.

In sommige gevallen heeft het gewoon meerwaarde.
Soms wel, maar bij dit model zou ik toch heel erg willen dat MiniArt verstandiger geweest was en (bijna) alle etsdelen ook als plastic erbij gedaan had. Gisteravond heb ik de kop van de houweel op het spatbord gemonteerd. Dat is een plastic deel met twee geëtste beugels om in model te buigen, een geëtste tie-down en een geëtst riempje. De grótere van de beugels is zo’n 1 × 1 × 2,5 mm, schat ik … Zoals ik daarnet in het onderwerp over m’n eigen M3 meldde kreeg ik de tie-down niet in model gevouwen omdat hij gewoon te klein is, en ga ik die zelf maken uit plastic, wat me wel lukt 🙂 Ik geloof dat Peter het ook niet zo met die tie-downs had, want hij heeft ze ook vervangen, zag ik eerder in dit onderwerp.

Om eerlijk te zijn kreeg ik tijdens het priegelen aan dit spul een citaat van Harrison Ford in gedachten, dat ietsje aangepast best over dit soort etswerk kan gaan: You can draw this shit but you can’t build it.

Ik denk dat ik de riempjes ook ga vervangen door hele dunne plastic plaat, want hoewel ik net als jij tie-downs heb waar ze onderdoor kunnen, heb ik het gereedschap aan de tank gelijmd en kunnen ze daar dus niet meer onderdoor.

ikzelf kan best wel goed worden met PE onderdelen maar ik vind bijvoorbeeld scratch building eigenlijk helemaal niks wat ik hier op het forum regelmatig langs zie komen van zelf bouw projecten is prachtig maar niet voor mij.
mijn enige scratch build project staat op mijn profiel foto een tankwagen van mijn werk waar ik twee jaar aan gewerkt heb.
als ik dan mag kiezen doe mij dan maar photo ets veel geduld en lekker priegelen 🙂 . (en een goede loep🤓🔍)

Die loep had ik ook wel nodig Erik.

Maar ondanks dit, begonnen met het verf proces.
De laatste loodjes zijn gedaan en alles gereed gemaakt voor het verven.
Luiken dicht gezet met een heel klein beetje houtlijm, kan ik ze straks zonder veel moeite weer verwijderen.
Daarna alles afgeplakt, nagelopen en gereed gemaakt voor de primer.
Komende dagen maar eens mee bezig houden.

114.jpg

Hij is er klaar voor....
115.jpg

Peter.

Hoi,

Hierbij het verf verslag. Hij is voorzien van zijn camo kleuren.

Het proces,

Eerst de primer, deze is van vallejo, de surface primer, aangebracht met de airbrush.
116.jpg

Bij het verslag concentreer ik me op de romp.
De primer dus.
117.jpg

Het pre-shaden, beetje overspray maar dat is goed te verhelpen.
118.jpg

De basis kleuren zijn gedaan met A-MIG -0029 Desert sand.
Daarna opgelicht met A-MIG-0067 light sand grey.
Tenslotte bij de laatste laag midden op de panels wat wit toegevoegd aan de basis.
119.jpg

Dan het model afgeplakt met blu-tack, werkt perfect maar je moet er wel even de tijd voor nemen om het aan te brengen.
121.jpg

Ook bij deze kleur wat pre-shaden.
122.jpg

Dan de basis kleur van de camo, A-MIG 0212 silver-Grey.
Hierna de vlakken in het midden iets meer opgelicht door wat wit toe te voegen.
123.jpg

Dan de Blu-tack verwijderen. Dit ging perfect, niets kwam er los, geen verf, geen PE materiaal, niets. Was erg blij met dit resultaat.
124.jpg

Dan de derde kleur, zwart-grijs langs de lijnen van de camo. Dit met een 00 penseel. en goed verdunnen.
125.jpg

De vierde kleur, wit aan de kant van de zand gele kleur. Dit ook goed verdunnen en een 000 penseel gebruikt.
126.jpg

Zo zit het kleuren schema er op en ben dik tevreden.
Heb hem licht opgezet want met de washes zal hij wel donkerder worden waar ik een beetje op hoop.
De set compleet,
127.jpg

Dit lekker laten drogen, dan de glans vernis er op, de decals plaatsen en dan de washes.

Peter.

Dan de derde kleur, zwart-grijs langs de lijnen van de camo. Dit met een 00 penseel. en goed verdunnen.
Welke verhouding pak je ongeveer? Ik heb wel eens 1 deel verf op bijvoorbeeld 4 delen water gemengd. Maar dan houd ik zo weinig pigment over, dat je de lijn verschillende keren moet trekken om wat kleur aan te brengen. Of gebruik ik dan een verkeerde penseel?

Netjes gespoten en geschilderd, Peter 🙂

Welke verhouding pak je ongeveer? Ik heb wel eens 1 deel verf op bijvoorbeeld 4 delen water gemengd. Maar dan houd ik zo weinig pigment over, dat je de lijn verschillende keren moet trekken om wat kleur aan te brengen. Of gebruik ik dan een verkeerde penseel?
Ik zou zeggen dat je dan veel te dun gemengd hebt. Dat is de soort verhouding die ik gebruik voor washes van acrylverf: één penseel verf en meerdere (verschilt per keer 🙂) penselen met water. Om dunne lijntjes te schilderen moet je verf lekker uit het penseel komen, maar er niet uit lópen. Het is eenvoudig te testen door gewoon op je pallet, je werkblad of de bodem van het model (o.i.d.) te kijken hoe goed het lukt om dunne lijntjes te trekken. Gaat dat niet goed, dan een klein beetje water erbij en opnieuw proberen.

Thanks heren,

Jan, ik mix de verf op een nat stukje keuken papier in een bakje. De natte plaat noemen ze het wel. “ Wet-Pallet”
Een stukje vilt doordrenkt met water en daarboven een stukje keuken papier.
De verf er op en een bakje water ernaast en de verf dan mengen met dat water op het natte keuken papier. Zo blijft het goed nat en kan je het goed onder controle houden. Te dik, wat water er bij, te dun, wat verf er bij.
Eventueel proberen op een droog stukje keukenpapier of zoals Jakko al zei, onderkant van je model werkt ook goed.

Peter.

Gebruik je geen bakpapier Peter. Ik ben bang dat ik de vezels van het keukenpapier mee neem op mijn penseel

Tini,

Ja, ik spuit eerst de primer en dan het pre-shaden.

Ik heb hier echter zwart gebruikt, de modelair serie van Vallejo. Geen zwarte primer maar dat kan natuurlijk ook.
Als hij maar donkerder is als de basis kleur die je gaat gebruiken.

Peter.

Tini,

Ja, ik spuit eerst de primer en dan het pre-shaden.

Ik heb hier echter zwart gebruikt, de modelair serie van Vallejo. Geen zwarte primer maar dat kan natuurlijk ook.
Als hij maar donkerder is als de basis kleur die je gaat gebruiken.

Peter.
Thanks, ik ga het eens proberen💪🏼

Je moet dan wel daarna niet-dekkende lagen spuiten, zodat het zwart zichtbaar blijft door de eigenlijke kleur heen. (Dat is waarom ik mezelf deze methode niet zie gebruiken 🙂)

Hoi,

Kleine up-date, lekker bezig met verweren.

Eerst begonnen met de decals.
Het model eerst voorzien van een glans vernis, de A-MIG serie gebruikt.
Daarna de decals geplaatst met set en sol en de volgende dag ze opgesloten met een laagje vernis.

130.jpg

Daarna de tape en al de luiken en deuren verwijderd. Hier en daar wat bijgewerkt.
Zo begint het al een aardig model te worden.
132.jpg

Begonnen met het verweren van de koepel met Desert Dust en wat inlijnen met Dark Khaki.
133.jpg

Zo ook de panels en luiken gedaan.
134.jpg

Nu druk met de tank zelf.
Nog een hoop te doen....

Peter.

Hoi,

Wash up-date.
De eerste laagjes zitten er op.
Begonnen met een wash over het hele model van Dark Khaki Green.
135-1.jpg

Hierna eerst de tooling geplaatst met de PE straps.
De tooling had ik eerder al geverfd en kon ik zo plaatsen.
136.jpg

137.jpg

Hierna de tank op de panels en grotere delen opgelicht met Desert Dust.
Daarna een lichte drybrush met desert sand en wit.
Ook de straps voorzien van een kleurtje.
138.jpg

139.jpg

140.jpg

Inlijnen en pin-washes gedaan met Dark brown.
Daarna de staal kabel geplaatst. Niet op het achter dek maar links langs de tank.
De staal kabel is gemaakt van vier draden koperdraad en in de boormachine getwist.
Zwart geverfd en na het plaatsen met een zilver potlood wat metaal kleur aangebracht.

141.jpg

142.jpg

143.jpg

Nu we een eind op weg zijn met de tank ben ik ook begonnen met twee figuren van Alpine, British Tankers.
In elkaar gezet en in de primer gespoten.
Hier ook maar eens rustig mee beginnen. Of er nog meer figuren bij komen, dat is voor later, moet ik nog even over denken wat te doen.

144.jpg

Dat was het weer voor nu.

Groeten, Peter

Indrukwekkend Peter.

De staalkabel vind ik nogal zwart. Ik zou er iets bruin doorheen mengen of, zoals Roger, wat huidskleur. Je krijgt dan een warmere basis en kunt er een zwarte wash overheen doen voor diepte. En natuurlijk de staalglans er weer op.

Nogmaals, mooi werk.

Groeten, Jan

Hoi,

Kleine up-date.
We zijn nog bezig hoor maar was even van de leg door het Corona virus.
Dat is weer onder controle, dus we kunnen weer. Heb er ook weer zin in want dat was ver te zoeken.

De M3 is zo goed als af. De sleep kabel nog even aangepakt Jan.
Verder met de oil-brushers de panel wat opgelicht met lichtere kleuren. Zo ook alle randen langs de grotere vlakke delen.
Iets meer kleur variatie op die delen gekregen.
145.jpg

Hierna begonnen met een ondergrondje te maken.
Dit is een houten lijst geworden en daarin het hoogte verschil opgevuld met schuim.
Ook de twee tankers van Alpine in de basis kleuren gezet, druk met de afwerking.
Wat losse delen in de verf gezet die straks op het ondergrondje komen.
146.jpg

De tankers met hun Grant.
147.jpg

De ondergrond voorzien van een laag gips op kleur gemaakt door wat zand kleur van Vallejo toe te voegen.
Hierna met witte houtlijm zand toegevoegd.
148.jpg

Volgende stap, zand, steentjes en pigment poeders toegevoegd.
De losse delen geplaatst.
150.jpg

Nu lekker laten drogen, morgen weer verder als de witte houtlijm is uitgehard.

Peter

Van begin tot eind prachtig werk Peter. Ik ben diep onder de indruk!

Groet,

Paul

Erg mooi camo scheme, Peter!
Fijn dat je weer aan de leg bent 💪🏼

Thanks heren,

Ben druk met het ondergrondje. Wilde hem niet zo maar weg zetten dus hij verdient dit wel.
Simpel, maar wel passend bij de Grant.
Gezondheid gaat weer goed, we kunnen dus lekker aan de gang met een nieuw project, deze is er bijna.

Fijn weekend allemaal.

Peter.

Mooi gedaan, en ik ben het met je eens: de M3’s van MiniArt zijn zeker aan te raden, hoewel ik zelf de rupsbanden zal vervangen als ik er nog eentje koop 🙂

Mooi geheel geworden Peter,

Met het ondergrondje erbij zie je ook het effect van de camouflage, je moet de tank al een beetje zoeken.
Ik zou zeggen, blijf dit soort projecten delen!

Groeten, Jan

Bedankt Jan.

Dat ga ik zeker doen.
Even druk nu met een scenery challenge voor de hobby club.

Volgend project gaat een Universal Carrier worden. De Wasp MK IIC.
Die komt hier wel weer langs.

Groeten, Peter.

Thanks Raymond,

Dat heb je goed gezien, was ook de bedoeling.
Ik wilde hem zo hebben. Hangt ook geen stowage aan, wilde ik ook niet.
Met dit camo en de ondergrond is het precies af, zo wilde ik hem hebben.

Peter.

Terug
Bovenaan