Micro-LEDs aansluiten

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
Dit onderwerp is afgesplitst van Mauerflucht, 1/35 DDR Berlin diorama.

Vraagje over microledjes aansluiten:
Ik heb nu 2 leds ingebouwd in de M113 en denk aan een 3e voor achter het dashboard. Ik heb daarbij ook schakelaars met interne knoopcelbatterijen.
Zou ik meerdere leds op 1 schakelaar kunnen zetten en zo ja, dan in serie of paralel?
Testen is wat lastig met die hele dunne bedrading, die maken pas goed contact met een drupje soldeer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou ik meerdere leds op 1 schakelaar kunnen zetten en zo ja, dan in serie of paralel?
Op jouw verzoek geschreven door LeChat (AI):

Knoopcel CR2032
Een CR2032 is een veelgebruikte knoopcel (lithium-mangaan). Deze cel levert een nominale spanning van 3 volt. De capaciteit is meestal rond de 220-240 mAh.

LED-spanning
Een standaard LED (Light Emitting Diode) heeft meestal een voorwaartse spanning (Vf) van:
Rood, geel, oranje: ~1,8–2,2 V en Groen, wit, blauw: ~2,8–3,6 V
De stroom door een LED moet beperkt worden, meestal tot 10–20 mA voor standaard LED’s.

Aantal LED’s op één CR2032
Je kunt één witte of blauwe LED direct op een CR2032 aansluiten, omdat de spanning van de cel (3 V) dicht bij de voorwaartse spanning van de LED ligt.

Voor rode, gele of groene LED’s is de spanning van de cel te hoog en moet je een weerstand gebruiken om de stroom te beperken.
Voorbeeldberekening voor een rode LED (Vf = 2 V, If = 15 mA):
Spanning over weerstand: 3 V (cel) – 2 V (LED) = 1 V
Weerstandswaarde: R = V/I = 1 V / 0,015 A = 66,7 Ω (in de praktijk gebruik je 68 Ω of 82 Ω).

Meerdere LED’s in serie:
Je kunt twee rode LED’s in serie aansluiten op een CR2032 (2 x 2 V = 4 V), maar dan is de spanning van de cel te laag en zullen de LED’s niet of nauwelijks branden. Voor witte/blauwe LED’s is dit al helemaal niet mogelijk.
Meerdere LED’s in parallel:
Dit wordt afgeraden, omdat kleine verschillen in voorwaartse spanning ervoor zorgen dat één LED meer stroom trekt dan de andere, wat kan leiden tot oververhitting.

Nou van Ai wordt je niet veel wijzer, maar, wil je alle leds tegelijk aanzetten, zet je ze parralel op de schakelaar met 1 poot, als het goed is, is de knoopcel de juiste voeding.

Bedankt, dan toch maar meerdere schakelaars inbouwen, ik heb witte leds

Omdat er dan per led een batterij met schakelaartje aanwezig is. Ik krijg dan dus 3 aparte lichtkringen.

Dat kan prima rob, kijk even op je op bvb ali express passende batterijhouders kunt vinden, maakt het leven een stuk simpeler

Die heb ik al hoor, maar bedankt voor de tip.
En nu weer de tunnel in! Of wellicht kan @Jakko Westerbeke dit afsplitsen naar een apart onderwerp.

🙂
Het klopt dat in serie de stroom gelijk blijft.
Maar als je in serie schakelt, wordt de spanning van de batterij verdeeld over twee leds.
Die krijgen dus maar 1,5 volt
en 1,5 x 220-240 mAh --> het halve vermogen

Ik heb 1 led per schakelaar/batterij gedaan voor alle zekerheid.

@Arne Ρоirοt ,
Betekent dat halve vermogen dan halve lichtsterkte of doen ze het dan helemaal niet omdat de startspanning te laag is?

Als je vaker wat met LED's wil doen is dit wel handig:

1756794787444.webp

Dat heet een breadboard. Hier overigens met een Arduino UNO, voor aansturing maar dat is zeker niet nodig. Paar losse stekkertjes en een batterijhouder en je kan naar hartelust je opstellingen oefenen. Voor een paar piek verkrijgbaar.

als je in serie schakelt, wordt de spanning van de batterij verdeeld over twee leds.
Dat is nu net handig als je LED’s hebt die een voltage nodig hebben dat duidelijk minder is dan je batterij levert. Heb je bijvoorbeeld een batterijhouder voor drie batterijen (dus 4,5 V) en LEDjes die 1,25 V per stuk nodig hebben, dan zet je er drie in serie met ook nog een weerstand om de overige 0,75 V „op te vangen” zodat er niks doorbrandt.

Wat ook nog zou kunnen helpen is de alles-etende-led print: Alles etende led en meer. Kost wel ergens ruimte maar je ben dan ook niet perse meer gebonden aan de knoopcel.

Eerst even uitvogelen wat de voedingsspanning is, dat is nu wat even telt, adh daarvan kun je bedenken wat voor schakeling je gaat gebruiken

Hangt er vanaf hoeveel je er reserve hebt, al zal te veel leds op een batterij geen schade opleveren

Terug
Bovenaan