mg's centurion NL

Theo,

Als je bedoelt of de Centurion een affuit met MAG voor de commandant of de lader had dan ben je gauw klaar. Niet dus. Beide luiken zijn niet geschikt voor externe wapens. De commandant had wel een luikring, of zeg liever een afscherming voor de periscopen, maar daar zat geen affuit op.

De enige MG was de RMG (Richt Machine Geweer) die coaxiaal links van de schietbuis zat. De RMG was volgens mij geen FN-MAG zoals op de Leo 1 maar in de Cent zat een punt-vijftig. In de schiettechnieken voor de Cent wordt de RMG namelijk altijd aangeduid als PUNT VIJFTIG. Kan niet missen denk ik dan.

Groet,
Marcel

Een kleine correctie op het verhaal van Marcel:
De afkorting is inderdaad RMG; de benaming is:
Ranging Machine Gun
Ranging / to range = afstand meten.

Als de afstand tot het doel onbekend was, gaf men een (korte) riedel met de .50. Bij treffers kon men de afstand tot het doel berekenen, overzetten op de afstandstrommel voor het kanon met de daarbij behorende munitie en vervolgens een 20 pdr of een 105mm achteraan 'jassen'. De eerste typen Chieftain gebruikten hetzelfde systeem.
Hetzelfde principe gebruikte ik bij de TLV 106mm; daar zat een .50 inschietgeweer op; de patronen daarvan hadden dezelfde ballistische eigenschappen als de HEAT 106mm. Bij treffers met het inschietgeweer volgde binnen een halve seconde de 'mannelijke' dreun van de '106'.
(Errug imposant schieten 😈)

Zoals ik op ML ook opgemerkt heb, volgens het Handboek Tankpeloton uit 1964 had de Centurion of een M1919A4 mitrailleur, in de volksmond ".30 Browning" o.i.d. genoemd, of een MAG; naast het 20 ponder kanon zat één van beide gemonteerd, terwijl het bij een 105 mm kanon (bijna zeker) altijd een MAG was. Een .50 (inschiet-)mitrailleur wordt helemaal niet genoemd, niet bij de bewapening en ook niet in de schietinstructies.
Roel van Essen zei:
Hetzelfde principe gebruikte ik bij de TLV 106mm; daar zat een .50 inschietgeweer op
Een beetje OT, maar Roel, weet jij toevallig nog hoeveel patronen er in het magazijn van dat inschietgeweer gingen? Volgens mij noemen alle beschrijvingen van de M40 TLV alleen dat er een M8C inschietgeweer op zit, zonder daar details over te geven 🙁

Terug
Bovenaan