Mekong Delta - 1969 (9-5-2017)

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Na lange tijd niets met modelbouw gedaan te hebben, heb ik het sinds kort weer opgepakt. Afgelopen weekend naar Overloon geweest en kwam daar iets tegen wat ik kan gebruiken voor een dio wat ik al heel lang wil maken, een Vietnam dio met boten. Heb een Pibber van Tamiya en een Verlinden setje met twee bootjes en Vietnamezen die wapens smokkelen op de kop getikt. De Pibber zit al voor een groot deel in elkaar en een deel van de romp is er al afgezaagd. Mooie kit, maar er kloppen een aantal dingen niet. Die ben ik nu aan het aanpassen en waar goed zichtbaar aan het detailleren. De romp is grotendeels van glasvezel gemaakt en die specifieke structuur vind je niet terug in de kit. Eerst wilde ik dit aanpassen, maar dan ben ik weer vijf jaar met een boot bezig... Die weg ga ik niet bewandelen deze keer. Vanavond zal ik wat foto's posten. Verder hou ik alleen hier een bouwverslag op het forum bij 🙂

15889b810e4c445261d5f91f090676a6.jpg

21-35150.jpg

mVQWgkau0Pd0YV_rLd_yF2g.jpg

3599.jpg

Re: Mekong Delta - 1969

Hoi Bas,

Goed dat je de draad weer hebt opgepakt wat modelbouw betreft !
Uiteraard zien wie graag een sbs van dit project hier op het forum voorbijkomen! 😉

groet,

Roger

Hi Bas,

OK welkom terug! Begin ziet er veelbelovend uit, een om te volgen 🤣 Succes!

Mvg,

Vincent

Hee Bassie 😉 tof je hier ook weer aan te treffen !

Vietnam dio... zien we niet vaak hier..
Jouw idee klinkt goed dus laat maar komen 🙄

Heppie Moddulling 😀

Hoi Bas,

This is nice :!: Heb'm zelf ook liggen (met PE...), wilde er eigenlijk vanaf. Maar als ik dit zo zie, blijft hij toch nog maar even op de plank....

Hoe heb je dat dek-structuur zo gekregen, putty-lijm-kwastje? Iets wat me nog niet eerder is opgevallen tijdens het vergaren van info (toendertijd) Netjes!!

Gr Erik

Een Vietnam dio
mk93t4.gif
deze ga ik volgen.

2vct3qh.gif
Had ik geweten dat dit toegestaan is,dan had ik zeker ook een keertje een verslag gemaakt van de bouw van een dio met Riverine forces.

Groet,
Ronald

Hoi Bas,

wat krijgen we nou 😱 😱 😱 😱 Eindelijk heeft iemand het licht gezien 🤣

Deze ga ik natuurlijk volgen.

Gr. Nick 😉

En een update. Beetje aan het detailleren geslagen. Met name in het oog springende delen van de boot en uitrusting. Nog een paar onderdelen en de boot gaat in de primer.

Re: Mekong Delta - 1969 (23-4-17)

Bas,

ziet er GOED uit, tot nu toe. Eén vraag: waren die boten echt zo basaal van opzet?
Op de gemiddelde tank lijken meer handgrepen, haken, metalen ogen etc te zitten dan op dit hele ding.
Sommige stukken zijn verrassend kaal. Je verwacht op een schip ook eindeloos veel kleine frutsels om lijnen etc aan vast te maken.

Ik blijf 'm volgen.
Succes verder.

Pibber ziet er goed uit Bas! Aan het figuurtje voorin te zien ga je er een aktie scene van maken,klopt dit?

Bijna is het zover, na een lange break kun je eindelijk weer de kwast/airbrush ter hand nemen! 😉

Groet,

Roger

Hi Bas,

Ziet er goed uit, ook een stoer model! Ik vroeg me ook af of die Pibbers zo kaal zijn, maar als ik zo rondsnuffel was het inderdaad een bootje met weinig detail. Lekker snel te bouwen schat ik in.

Mvg,

Vincent

Antonie: ja het zijn/waren kale boten. Je kan het meer zien als een gewapende speedboot xl.

Roger: ja en nee. Ben er nog niet helemaal uit. Voor de boot wel, maar nog niet wat er in de jungle komt of gaat afspelen. Wel iets met twee verhalen ineen en een ambush.

Ziet er goed Bas 😛
En de actie die je zo laat zien vind ik helemaal top !
Opspattend water van vijandelijk vuur erbij.
Misschien worden de Yanks zelfs bestormd vanaf de oever door overmoedige VC 😱 ..ach ik roep maar wat 🤣

have fun 😀

Re: Mekong Delta - 1969 (25-4-17)

Ziet er goed uit Bas!
Is het nog een idee om de loopjes van de dubbele MG voorin te vervangen? De koelmantels lijken wat te dicht te zitten en ogen een beetje "bulky" door het plastic.
Kan ook zijn dat het op de foto erger lijkt dan het is.

Groetjes Boris

Gozer!

Ziet er goed uit!!
Ik weet niet tot hoe ver je je wil gaan tot de historische juistheid? De PBR bemanning had 9 van de tien keer geen harnas/bepakking om en vaak geen helmovertrek over hun helm. WWII kaal zeg maar. Meestal M52 of M69 scherfvest en helm op of een zwarte baret flap naar links.

De PBR is eigenlijk afgeleid van een plezierjacht met bewapening er op 😀 Ze zijn natuurlijk wel in productie geweest voor de navy en de us army om ze te bouwen naar een militaire versie. Er is oorspronkelijk maar 1 boot ontwikkeld voor de Vietnam oorlog en dat is de ASPB Alpha Boat. De rest is afgeleid van bestaande boten en die hebben ze volgestopt met wapens en pantserplaten etc.

Gr. Nick 😉

Gaaf Bas 😀 vanwege de reactie van de PBR crew op die brutale VC dacht ik aan "Spooked..." als titel 😉

Mazzels !

Hoi Bas, heel erg gaaf! Is weer eens iets anders als een tank..... 😳

Ik vind het plaatwerk van de boot erg goed gelukt zo met de putty er op.

Figuren zijn goed gekozen, mooie koppies, alleen vind ik de frontschutter er wel erg relaxed uitzien. Zou je daar niet een hoofd opzetten met meer expressie, aangezien ze verrast worden door de Vietcong?

Ben erg benieuwd hoe je het gaat aanpakken met het water! 😀

Groeten Ditmar

Thanks voor de reacties!

Nick: bedankt voor de info, ik neem dit mee en ga nog wat aanpassen.

Ditmar: de frontschutter kijkt redelijk moeilijk, dat komt goed.

Weer wat verder met de ondergrond. Vaartuigen zijn verlijmd. De wal is geërodeerd, waardoor diverse wortels zichtbaar zijn. Ook heb ik de plek bewerkt waar de vc de kant op geklommen is. Ik ga nog meer hoogteverschil aanbrengen.

Hand, knie en voetafdrukken:

Re: Mekong Delta - 1969 (30-4 water)

Hij gaat lekker Bas! 😉

Ik begrijp alleen niet precies je manier van aanpak! 🙄 ...heb je de boot nu al vast in het giethars zitten? kun je hem nu nog goed verder afschilderen nu de basis er vast aan zit?

hoe dan ook ziet het er goed uit!

groet,

Roger

Roger: ik heb bewust voor deze aanpak gekozen. Ik werk van laag naar hoog en de onderzijde van de boot staat al in de lak. De blending doe ik met parket plus, dat gaat super.

De rand zit dicht (houtlijm gekleurd met acrylverf) en kan nu verder op kleur gebracht worden:

Dat begint al vorm te krijgen Bas! Ik ben benieuwd hoe je de weathering doet met alles al op zijn plek. Ik begrijp het blenden met parket plus niet zo maar dat zal wel goed komen.

Laat je water vlak of komt er nog wat beweging in qua golfjes?

Hi Bas,

Dit straalt al echt de brown water navy uit! Die gast van de Viet Cong heeft wel lef trouwens!

Mvg,

Vincent

Beste Bas,

Heel mooi Bas, zoals ik het nu zie is het een onderschepte wapenleverantie. De kano hebben ze achter moeten laten en zelf zijn de jungle ingevlucht. En inderdaad is die Brown Water Navy heel toepasselijk 😉

Ik geef toe dat dit schrijven misschien wel voortkomt uit een zeker eigenbelang, maar als je de kano nu ook echt half op de kant zou leggen. Dan is het uitgangspunt iets "onderzoekender" en het omslagpunt des te heftiger.
Ik zeg het namelijk denk ik ook wel omdat ik wel interesse heb in één van de twee kano's en nu is me niet helemaal duidelijk of die tweede nu inderdaad nog aan de andere kant van de boot ligt? Anders kun je me altijd PB-en.

Misschien iets om bij te voegen:
http://www.ebay.com/itm/Legend-1-35...ories-Set-in-Vietnam-War-LF1051-/171020733687
En/of tevens heb ik zelf nog wat PE .50 ammo banden (van Aber) om in de munitiekisten te leggen.

Vriendelijke groet,

Anne

Bedankt voor de reacties 🙂

Anne: je mag die andere boot hebben, daar doe ik niets meer mee. Stuur me je gegevens maar dan doe ik hem op de post.

Groeten,

Bas

Gaat voortvarend Bas ! en ziet nog goed uit ook 😉

Moet er niet aan denken een voertuig te moeten schilderen dat
al vast op het dio staat, maar wellicht verkijk ik me op de details van de Pibber.

groet 😀

Weer wat verder geprutst. Hars is nu pas volledig uitgehard en stinkt niet meer. Eens maar nooit meer haha

Mooi Bas !
jij zei:
Hars is nu pas volledig uitgehard en stinkt niet meer. Eens maar nooit meer haha
Eenmaal "Mr.Boat" en je wil niet anders meer... hard in 24uur, stinkt niet, geen warmte, werkt goed in lagen...

mazzels 😀

Hoi Bas, had je even gepb-ed, maar misschien geen melding gekregen? Ik hoor het wel, grt en alvast bedankt! Anne

Edit: zie het bericht nergens meer bij m'n verzonden berichten staan, misschien wel helemaal niet goed verstuurd, excuses.
Alles goed nog met deze? Of even pas op de plaats na tussentijds behaalde resultaat? De temperaturen komen nu af en toe in de buurt van Nam 😀

Hoi Bas,

Meer topics/diorama's over Vietnam op Twenot???
Ik moest ineens hieraan denken en zie nu pas 😳 "dat jij het bent" 😀 bij je reacties op de "Douche Boat" ging het :idea: niet branden.
Hoe staat het nu met dit project,ben je gestopt met de diorama of met het plaatsen op Twenot???

Groet,
Ronald

Erg mooi Bas, en na de workshop bij Mr Boat gevolgd te hebben ook wat vragen.

De basis is kurk, je hebt daar een grijze laag op aangebracht waar de hars overheen gegoten wordt. Wat is die grijze laag?
Wat heb je in de giethars gemengd voor die bruine kleur? Enamel, acrylverf?
Waar heb je de tijdelijke rand van gemaakt zodat je de hars kon gieten? Is dat probleemloos te verwijderen?
Het kiertje langs de kantwal heb je opgevuld met houtlijm en acryl - dezelfde verhouding dan als met de hars (voor eenzelfde kleur)?

Vragenvragenvragen maarja ik zou ook aan de slag willen met water 😉

Succes en met groet,
Eric

De kurk zit alleen op t landdeel. De basis is mdf met primer erop. Ik heb van die goedkope giethars gebruikt en gekleurd met humbrol. Drubbeltjes verf door de hars. Ik ga hier nog een nieuwe laag mr boat op aanbrengen want ben er niet happy mee.

Terug
Bovenaan