Mei 1940:opmars naar de bruggen

Hello everybody, after my Arnhem dio I started with this little one.It's a scene nearby the city of Dordrecht as where the Germans were trying to capture the important brigdes over the river Maas. A Sd.kfz 323 is meeting a group of Fallschirmjaeger. It was in the first days of may 1940 ( may 10 - 13 ) I tried to represent that moment in this dio.The trees have fresh green leaves, sun is shining and the road-sides are covered with cow-parsley.The soldiers look weary and tired.
I used the Roden Model of the 323.It's not a pleasant kit to build.Lots of tiny parts and its made of a rather soft plastic.So it''s difficult to remove flash.Also the parts are so tiny, when you remove them from the sprue, they just snap away and then: beware of the carpetmonster!
I opened the back-side of the little tower and placed a figure in it ( I don't know anymore which brand, it's metal though.)
The parachutists are SHQ, my favourite brand.Painting is done in GWS acrylics
Foto-XL46AM7M-G.jpg

Foto-IMPSRFE6-G.jpg

Foto-Y4AOI48K-G.jpg

Foto-RSRQTKEZ-G.jpg

Leuk idee, en netjes uitgevoerd Paul.
Heb zo'n dio ook al een tijdje hoog op mijn lijstje staan!!!

Maar aangezien je zo specifiek een locatie hebt nagebouwd, toch een klein puntje van kritiek:
De wegen naar en van de moerdijkbrug waren destijds van straatwerk (klinkers) voorzien en geen zandpad.

En volgens mij is het voertuig een Sd.kfz.232 i.p.v. een 323?
Tikfoutje wellicht, maar misschien wel van belang als je het op een naamplaatje gaat zetten? 🙂

Ter info: de eerste verkenningstroepen reden vanaf de middag/avond van de 12de over de moerdijkbrug,
de 13de volgende de eerste pantsers om daarna direct naar rotterdam door te stoten.

Groet, Erwin

Dag Erwin, bedankt voor je opmerkingen. Dat van de tikfout is inderdaad stom.Goed dat je daar op wijst.
Ik heb overwogen om de scene op een straatweg te zetten, dan was het dichter bij de brug geweest, maar ik wilde iets uitdrukken van de meidagen wat natuur betreft. Ik heb de "artistieke vrijheid genomen"om de wagen ergens in de "country-side" te plaatsen. Het waren ook verkenningswagens, hoewel ze niet echt cross-country capaciteiten hadden.Vandaar een tamelijk onverharde weg. Ik heb ook geen uitvoerige weathering toegepast omdat ze hoofdzakelijk op de gewone wegen reden.

Dag Paul,
Leuke dio en zeker een leuk onderwerp!
Erwin, welke eerste Panzers bedoel je?
Wellicht de Pz.I en vroege versie's van de Pz.II en Pz.III
Ik heb de indruk dat er weinig foto's uit deze periode zijn van Duitse tanks in Nederland.
Groeten,
Roelof

Roelof Louwes zei:
Erwin, welke eerste Panzers bedoel je?
Wellicht de Pz.I en vroege versie's van de Pz.II en Pz.III
Ik heb de indruk dat er weinig foto's uit deze periode zijn van Duitse tanks in Nederland.

Ik bedoelde de eerste panzers die over de moerdijkbrug trokken.
Dit waren met name 2's en 3's, maar 1's en 4's waren ook geen onbekende.

Klopt dat er idd erg weinig foto's zijn uit deze periode.
Is de bekende speld in een hooiberg 🙁
De campagne in Frankrijk was een stuk interessanter voor de PK.
Hier en daar vind je wel wat, maar het is echt minimaa helaas....

Terug
Bovenaan