Medisch tussendoortje!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Ben even tussendoor lekker aan het spelen geweest met de sparesbox en met de inhoud van wat half lege doosjes...
Eigenlijk zou ik een 251/8 maken voor een campaign, maat dat wordt ff niks, dus dan maar iets anders; een Verwundetennest, vlak aan het front.
Helaas voor de Duitse deelnemers dit keer aan de verkeerde zijde..
De figuren (of hun onderdelen) komen uit de sparesbox, zoals de gewonde ss-er op de steen en de dooie duitser en uit een tweetal Dragondoosjes, Fallen comrade, Aachen en de german Medics. De Britten zijn van Tamiya (en dat zie je dus ook).
Hier wat frutsels en ideeën;
medic1.jpg

Het mes op de achtergrond zal plaats maken voor een boom (of meerdere). Ook komt er wss. een haag achterlangs. Het gemarkeerde deel wordt verhard, de rest gras.

medic3.jpg

De tent is vermoedelijk van Italeri (vanwege de kleur ?) en het snelverband op de wond is van loodfolie. Deze 2 zijn rechtstreeks uit de medics-doos.

medic4.jpg

Het lijk is met spares in elkaar geflanst en de rouwende Duitser ook. de basis is eveneens uit de medic-doos.

medic6.jpg

Deze komt helemaal uit de sparesbox. Waar het metalen hoofd vandaan komt, geen idee. De linkermouw is weggesneden en gerafeld en het verband is van dunne evergreen, met lijm versoepeld. De steen wordt vervangen.

Hoi Ron,

dit ziet er veelbelovend uit! Knap gedaan tot zover en een niet alledaagse setting. Ben erg benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Succes ermee en houd ons maar op de hoogte.

Groeten Eelco

Geert-Jan Meeuwissen zei:
Een origineel idee met mogelijkheden.

Alleen vind ik die britten onlogisch. Als de duitsers krijgsgevangen zijn gemaakt zouden ze, naar mijn idee, doorgestuurd worden naar een brits hospitaal.

GJ

Inderdaad, daar dacht ik ook aan toen ik dit zag. Of je moet er ook een engelse arts neerzetten met ergens aan de rand een engelse infanterist met een geweer met bajonet om de schouder. De tent zou ik weg laten, maakt het allemaal erg vol.

succes met het vervolg, ik ben benieuwd.

groeten Maarten

...die dit idee ook al eens voorbij had laten komen.

inderdaad een zeer leuk idee, Ron. Ik sluit we wel aan bij wat Maarten zegt, een Britse bewaker en arts zouden niet mis staan. Misschien zit er nog iets van die aard in je sparebox 😉

Groetjes en succes ermee. Ik blijf deze zeker volgen.

Hendrik

Klopt, de setting was inderdaad niet helemaal toppie. Ik ben wat aan het schuiven geweest en deze doet 't voor mij;
finalsetting.jpg

Ik heb de wandelende Britten vervangen door 1 bewaker en de hele zaak iets ruimtelijker gemaakt.
Artsen kwamen er in zo'n nest niet aan te pas, alleen hospikken. Omdat het dicht bij de linies lag, werden hier alleen de gewonden verzameld en klaar gemaakt voor transport naar achteren.

Nu nog wat afwerken en dan op naar 't pallet en de penselen!

Ziet er inderdaad al veel beter uit zo!
Ik zou er alleen nog een brit bijzetten (2 man zijn minder snel te overrompelen als 1) en bij de duitsers de helmen vervangen door andere hoofddeksels (zo'n helm zit niet echt prettig, daar ga je niet voor de lol mee rondlopen).

GJ

dit lijkt mij een leuk projectje, ik blijf hem volgen.
hem zelf ook nog duitse medic liggen hier kijken wat ik er ooit nog mee ga doen 🙂
maar over de dio, setting is zo beter en wat geert-jan zegt kun je beter meerdere britten neer zetten.

gr devlin

...
Ik zou er alleen nog een brit bijzetten (2 man zijn minder snel te overrompelen als 1) en bij de duitsers de helmen vervangen door andere hoofddeksels (zo'n helm zit niet echt prettig, daar ga je niet voor de lol mee rondlopen).
...

Overrompelen? Die mensen zijn blij dat het afgelopen is en hebben op dat moment persoonlijk heel wat zorgen. 'Heldhaftige' opstanden in veldhospitalen of verbandplaatsen komen alleen voor in Hollywoodfilms. Bekijk maar eens goed de nodige afbeeldingen, gevangen werden aan het einde van de oorlog zeer 'ontspannen' bij elkaar gehouden. Er zijn zelfs afbeeldingen waar de wehrmacht nog gewapend staat toe te kijken terwijl de geallieerden Amsterdam, dacht ik, binnen komen.

Voor wat betreft de helmen maak je een punt. Ze zijn zwaar en werden heel snel vervangen door een veldpetje. Ik weet niet hoe ze officieel heten maar moet er iedere keer nog aan denken als ik o.a. spoorwegarbeiders in Oostenrijk aan het werk ziet.
e98d_2.JPG

bron: ebay

groeten Maarten

tja, die helmen.....

Deze zijn toch echt een wezenlijk onderdeel van het geheel....

duitsem40medic.jpg

392_German_sanihelmet04.jpg

kampfgruppepeipersssanitterhel.jpg

Je voelt 'm al.... dat zijn de hospikken

Vergeet ook niet dat de helemen zo vaak en zo lang gedragen werden dat je nog nauwelijks door hebt dat je m draagt en zeker bij de hospikken was het een teken van hun status.
Je kan er aan denken om er nog 1 of 2 britse medics bij te zetten die helpen met de gewonden. Heb je gelijk je extra britten

Dan nog... ik denk echt dat ze die helm bij de eerste de beste gelegenheid afzetten. Zet zelf maar eens een helm op als je gaat modelbouwen, wedden dat je hem binnen 5 minuten al afzet. 😀
Tijdens een gevechtssituatie kan ik het me voorstellen maar daarbuiten niet echt.

GJ

Edit:
Als het echt een statussymbool is kan het misschien anders zijn. 😕

Als ik me niet vergis heb ik een "overgave" pamflet dat uit vliegtuigen werd afgeworpen met overgave instructies en om te bewijzen dat je van "goede" wil was. Daarin staat onder andere dat wapens en riemen afgedaan dienen te worden voor overgave en dat helmen moesten worden afgezet. Het niet dragen van een helm is dus een "bewijs" van overgave.
Als ik nu even gauw door foto's van krijgsgevangenen kijk, ook vlak na de gevangenneming, hebben die geen helm maar zijn meestal blootshoofds.

Af die helmen zou ik zeggen.

Zet zelf maar eens een helm op als je gaat modelbouwen, wedden dat je hem binnen 5 minuten al afzet. 😀
Tijdens een gevechtssituatie kan ik het me voorstellen maar daarbuiten niet echt.

Ik heb nochtans al eens 3 dagen carnaval gevierd met zo'n amerikaans ding op mijn hoofd en dat viel best mee hoor 🙂 Buiten alle zatte mensen die er eens op kloppen om te zien of het een echte is....

Volgens mij heeft Pascal het bij het rechte eind. Vlak bij het front is een helm geen overbodige luxe.

Groetjes,
Hendrik

Hohoohohoo... mannen,.....
at ease!!

Voordat hier allerlei zinvolle/zinloze discussies losbarsten aangaande het al dan niet dragen van helmen met of zonder kruizen en men alkaar naar de virtuele strot vliegt, even mijn beweegredenen;
1) Allereerst is het dragen van zo'n stalen dop op je kop lang niet zo onaangenaam als menigeen hier denkt. Die ervaring heb ik zelf te velde dagenlang mogen maken. Op gegeven moment ga je hem missen als je hem af doet en voel je je naakt... ik wel tenminste..
2)Deze setting is in de direkte omgeving van de voorste linies en een beetje extra bescherming in de vorm van een opvallend hoofddeksel dat ook nog s een stootje kan hebben, lijkt mij wel wenselijk, zeker als dat opvallende hoofddeksel kan voorkomen dat je voor je noten wordt geschoten, omdat men je als vriend of niet-vijandig (h)erkend. Verder is er geen sprake van overgave, maar van een opschuivende linie, dus meer een verovering.. Zij die aanspreekbaar zijn, hebben de handen vol en zij die niets doen, zijn nauwelijks aanspreekbaar.
3) Voor dit soort scenario's heb ik geen enkel fotografisch bewijs, afgezien van het feit dat er stapels foto's van Amerikaanse medics te zien zijn, die dit dus wel doen; hun helm ophouden, ook achter de linies.. Waarom Frits dan niet?
4) Deze wit met rooie helmpjes zijn tevens een mooi excuus om wat extra kleur te brengen in een anders erg groenige omgeving.. en dat alleen al vind ik een goeie smoes... 😉

Dus....
sit back and enjoy the show......

or shoot the host.... 8)

Bovendien vind ik dit soort opmerkingen en discussies altijd erg, uuh ..... eehm, hoe zeg je dat ... een beetje netjes zonder dat iemand boos wordt .......... ik vind ze altijd erg .......... jaah, ik vind ze altijd toch wel erg 😉

Ron gewoon lekker doorbouwen. Misschien is het wel een idee om wat hoogteverschillen in het gedeelte aan te brengen. Een stukje weg dat iets hoger ligt, of juist de tent die wat hoger staat, bijvoorbeeld in een weide. Het diorama is nogal statisch, en hiermee kun je wat contrasten toevoegen. Bovendien kun je er mooi een kijklijn mee maken, door de aandacht naar één van de gewonden te trekken. De overige mensen zijn dan figuranten, om het zo maar even uit te drukken.

Succes ermee en kallum, MartinD

Bij het opruimen/uitmesten van mijn sparesboxen e.d. kwam ik dit werkje ook nog tegen... 😳

Ik ben er toch weer een beetje mee aan het spelen en knutselen geslagen, maar heb wat hulp nodig bij het invullen van een "blind spot"!
Wie kan me helpen aan referenties aangaande de Britse medische dienst in 1944??

alvast bedankt!!

Terug
Bovenaan