MB-4500-R

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste allen,

Onlangs gestrart met de bouw van de Maultier, bewerkt naar een Werkstatt-conversie in Rusland.

FHweirdo01.jpg

FHweirdo02.jpg

FHweirdo03.jpg

FHweirdo04.jpg

FHweirdo05.jpg

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom.
later meer.

groet Frank

groet Frank

Ha die Frank,

Mooi om te zien dat deze afgerond wordt 🙂 ! Heb geen opmerkingen over de bouwtechnische kant van het verhaal, wel wil ik je zeggen dat ik 'm met uitgevouwen huif mooier vind dan met de huif opgerold.

Ik blijf 'm volgen.

Groeten, Richard.

@ Rob
Dit is de Zvesda-kit, maar ik neem aan dat 't dezelfde moulding komt als Revell ?
Dit is inmiddels mijn 3e Zvesda-kitje (1e = T34/85, 2e = MB4500-A Funkwagen, zie URL in mijn signature) en moet zéker stellen dat de pasvorm van de gehele kit ronduit subliem is ! Voor zover mijn eigen geheugen goed werkt; als je deze kit wilt kopen, doe je er goed aan om een R te kopen...daar zitten de A- / S- al bij inbegrepen met de benodigde fenders en wielen.
Klein minpunt van deze R : de bijgeleverde tracks zijn al "voorgevormd" middels "doorhanging tussen idler, returnroller en sprocket. De aansluitpunten van elke reeks aan tracks zorgen voor een relatieve piek. Ik heb daarom besloten om andere separate tracks voor een Pzr-II-onderstel eraan toe te voegen. De reserve-tracks heb ik aan de rechterzijkant van het voertuig opgehangen.

@ Nick
Camper...ja...why not ?! 😀

@ Richard
Ik vind dat je gelijk hebt. Ik ben met hiermee ook direct aan de slag gegaan;
ik heb de achterklep (voorlopig) omlaag gezet en probeer met wat figuren een geloofwaardig geheel te vormen.

@ Martin
Ik ben er nog niet uit welk kleurenschema dit geval krijgt. Als jij goeie ideeën hebt, pleaz let me know ! 😀
De basis wordt in ieder geval panzergrau !

groetjes Frank

Da's weer een smaakvol karretje Frank met een onmiskenbare "Haspels" signature 🙂 . Een puntje, lijkt me dat de voorwielen wel erg dicht op de spatborden zitten maar misschien zit nog niet alles vast ?

Groet,

Arjan

Beste medebouwers,

Wachtende op de Hornet-hoofdjes voor mijn Marder-2 project, ben ik me weer gaan toeleggen op de MB4500.

Ik heb me beziggehouden met extra aankleding van de behuizing. Ik heb de linkerkant voorzien van tredes en het dak van planken en een gesoldeerd koperen frame-gedeelte. Daar waar het rek het dak binnenkomt, heb ik kleine vlakjes aangebracht waar bij eindfixatie kleine boutjes op komen. Of er uiteindelijk iets op het dak komt te liggen en/of er iemand het laddertje op gaat klimmen is nog niet duidelijk, maar is een van de mogelijkheden.

1links-achter.jpg

IMG_20110914_115514.jpg

Zoals te zien moet ik nog gaan vijlen, maar deze dry-fit was/is eerst nodig om de spanning op het frame te controleren. Eerst was ik bezig met messing, maar die bochten kreeg ik er niet mooi in. De spanning is gelukkig prima en gaat het geheel er weer af, worden de soldeerpunten weggewerkt, terug gefixeert en daarna alle stangen mooi terug in de beoogde vorm gebogen...
2rechts-1.jpg

Een mannetje van de Dragon German Signal Set, van de hometrainer annex generator afgehaald en een beetje aangepast aan een klimmende houding.
Bestaat er eigenlijk zoiets een mooie set 'Ladderclimbing Germans at Russian Front 1942' ? Werk aan de winkel voor MiniArt...
IMG_20110914_112804.jpg

En met enige stowage bovenop...
IMG_20110914_114911.jpg

4LINKS.jpg

Op- en aanmerkingen zijn welkom. 🙂

groetjes Frank

Re: MB-4500-R [upd:19sept]

Je gaat lekker!

Mooie, aparte halfrups, zeker met dat figuurtje erbij.
Waarom verstop je de lading op het dak onder een zeil? Ik zou 't gewoon los erop leggen en met wat riempjes o.i.d. vastzetten. Kun je mooi contrasteren met de kleur van het voertuig.
Ik zag trouwens dat de resinwielen weg gehaald zijn. Is dat om verftechnische redenen?

Nur weiter so!!

@ Jan
Thanks ! Wat moet ik in godesnaam met zo'n manneke in welk diorama op een generator ?!?!Wanneer komt de verf ? Goeie vraag ! Er moet nog aardig wat gebeuren qua details (boutjes, riepmjes, etcetc) en met verschillende projecten (4500, Marder2, sd11, sd251/3, Tiger2,) naast elkaar, zie ik het zo gebeuren dat ik pas over een half jaar aan de kleurtje toe kom. Ik leg de lat wel wat hoger, omdat ik in Veldhoven wel wat dingen wil neerzetten. Geen overhaastige zaken in ieder geval 🙂

@ Ron
Dank u ! De tarp over het stowage-gedeelte is hier even gauw-gauw gedaan met wc-papier en water. Eronder heb ik een reserverwiel en verschillende oude Tamiya (opgerolde) tarps gebruikt, maar die laatsten plooien zich niet mooi naar de ondergrond. Dit onderdeel ga ik nog goed overdenken, maar ga er wel werk van proberen te maken !
De wielen waren met pattex kneedgom gefixeerd, dus eigenlijk ge-dry-fit. Wel handhaaf ik de Azimut-wielen, dus zoals te zien op de eerste posting.

groet Frank

Beste allen,

Inmiddels weer eens stukje verder, maar het nodige pas- en maatwerk is vereist bij de stowagefixatie :!:
Ik liep op een gegeven moment tegen het probleem aan hoe ik verschillende straps ging fixeren; ik mistte eigenlijk nog een extra stang, die ik later in het midden van de stellage heb toegevoegd.

Stowage zonder fixatie
stowage1.jpg

...en MET de halve dry-fixatie...ik ben er nog niet helemaal uit; beetje ontevreden ook over hoe ik dat wile ga fixeren; met touw, zonder touw...
stowage2.jpg

Ik sta open voor op- en aanmerkingen (hints-tips) over deze manier van fixeren :!:

groetjes Frank

Re: MB-4500-R [stowage-vraagje]

Mooie Bak Frank ! ik hou wel van die halfgerupste werkpaarden 😛

Die fixatie met riemen en touwen is prima.
Je zou naar wens wat eenvoudige haken en/of ogen aan het frame kunnen solderen.
Dan heb je wat handige aanknopingspunten. Knopen of riemen kunnen immers gaan schuiven.

Veel plezier !

Gefixeerd groetje 😀
Peter

Thanks Peter !

De haken lijken met een goeie optie, maar zal het solderen lastig gaan omdat ik het frame al heb vastgelijmd.
Ik ga in ieder geval verschillende handvaten van de stowage vervangen door messing versies, waar ik de straps daardoorheen kan doen, in combinatie met de haken. Dank voor de tip 😛

groet Frank

Een kleine update :
Met onlangs de Dragon SdKfz 7-crewset binnen, wordt nu de achterbak van de MB4500-R langzaam gevuld.
De bankjes zijn gemaakt van polystyreen en moest qua inpassing even wachten op de crewset...

Enkele indrukken :

1achter.jpg

1linksachter.jpg

Ik realiseer me weer eens dat het vorkje kleiner is dan de hoeveelheid hooi...
We gaan gestaag verder ! 🙂

groet Frank

Dat is weer een levendig geheel geworden Frank 🙂 ! Chapeau ook weer voor de huif (is toch geloof ik wel een van je specialiteiten). Is dit voertuig trouwens op een foto gebaseerd , zo ja kun je die dan plaatsen? De Dragon halfrups bemanning heb ik ook in meervoud aangeschaft en ik kwam tot mijn ontzetting tot de ontdekking dat geen van deze heren een koppelriem heeft meegekregen (en dat terwijl de boxart zulks wel lijkt te suggereren 😈 ). Het zijn heel bruikbare figuren maar het ontbreken van die riemen vind ik toch een stomme blunder van Dragon die de inzetbaarheid van deze knapen aanzienlijk beperkt.

Groet,

Arjan

Hoi Frank,

Leuke opzet van de figuren in de maultier.Als ik de figuren zo bekijk is de sdkfz7 crew best wel een mooie set!Bij het figuur dat omhoog klimt moet je nog wel een stukje van zijn nek halen deze is nu iets te lang!

Groeten/Roger

Gaat goed Frank!

Ik zat te denken... dat klimmende figuur... misschien op de onderste sport zetten? Denk dat 'ie daar wel met z'n voet aan komt en qua houding is het net alsof hij kracht zet om zich omhoog te bewegen.
Zo maar een ideetje.

Dank voor uw repliek :!:

@ Arjan
Klopt wat je zegt over de riemen en Y-straps. Ik ben zelfs nog gan zoeken naar mogelijk bijgeleverde zacht-plasticen toevoeging, maar helaas...het zijn webbing-loze figuren. Helaas zullen we het er toch mee moeten doen. Voor dit specifieke project vond ik de set de moeite waard om het aan te schaffen, was die keuze ook later gemaatk dan de eerste stowage-optie met motor achterin. Ik ga kijken of ik met loodfolie toch de missende riem-strap-items kan toevoegen, hoewel de uniformplooiingen dan nog steeds missen. in dat geval wordt het een gevaarlijk verhaal. Ik zit (gelukkig) nog erg vroeg in mijn bouwproject (hooi-vork-verhaal), dus t.z.t. laat ik zien wat ik ermee gedaan heb. De tarp heb ik opnieuw moeten doen omdat de vorige begon in te scheuren. Deze is ook meer op maat die ik met loodfolie straps ook kan vastzetten. Het voertuig is helaas nooit gefotografeerd !

@ Roger
Ik heb op een later moment besloten om het klimmende figuur te voorzien van een Hornet-hoofd met helm (ipv schuitje) dat omhoog kijkt. het hoofd zit nog vast met patex-kneedgom, dus jouw opmerking wordt op de to-do-list onderstreept ! Sommige jongens krijgen tevens Hornet-hoofdjes, maar ben zover nog niet gekomen.

@ Ron
Zeker welkom, jouw idee !
De positie van dat mannetje is nog niet bepaald en ik moet nog goed zoeken naar een houding die -zoals jij zegt- het meest logisch oogt.

Later natuurlijk meer. 🙂

groet Frank

Terug
Bovenaan