MAZ klaar

Inderdaad een mooie gecontroleerde weathering tot nu toe. Houwe zo. Die kleur groen alleen...is dat overdreven door de belichting of is het echt zo'n groene kikker? en gebruik je nog steeds die lijnzaadolie?

begin langzaam toch weer trek in mauderren te krijgen zo 😉

Lol, ik zit nu achter de laptop en de kamer kleurt een stuk groener, hihi. In het echt valt het reuze mee, het is wat zachter van kleur en alles is wat afgezwakt door de washes en filters. Ik ben bijna bij het punt aangekomen om te starten met chips en stof. Ik heb trouwens maar 1 foto genomen om even te laten zien dat ik er nog mee bezig ben.

Ik ga de regen en de hagel maar is trotseren om de post weer te mogen bezorgen,joepie,.....

Jurjen

Heerlijk de nutteloze zondagen. 🙂

Vandaag wat verder kunnen werken aan de MAZ. Ik was niet tevreden hoe het was dus ik heb de airbrush erbij gepakt en alle kleuren wat naar elkaar toe getrokken. Bijvoorbeeld de kleur van de motorbehuizing was duidelijk anders dan die van de cabine. Tevens heb ik met Tamiya Desert Yellow wat stof toegevoegd. Ik moest helaas opnieuw beginnen met het toevoegen van washes, of althans hier en daar wat sterker accentueren. Ook ben ik begonnen met het plaatsen van paint chips. Mijn doel is toch om er een model van te maken die al een tijdje in dienst is. De volgende stappen zijn het voltooien van de paintchips, stof toevoegen door middel van washes en het onderstel voltooien. Tevens nog de kleine details toevoegen als de ruitenwissers en de achteruitkijkspiegels. Ik ben er eindelijk nu een beetje tevreden over hoe het er nu bijstaat. Onderstaande foto is een beetje overbelicht en in het echt is het minder glanzend. De kleur groen komt redelijk overeen.

klein-beetje-verder-1.jpg

Groetjes en brand maar los. 😀

Jurjen,

Hij wordt moohooiii!!! Ik zou het loopvlak van de wielen ook lekker stoffig maken en dan alle blokjes eruit pikken.
Enne, als je toch een nutteloze zondag hebt, waarom kom je dan met slechts één foto? 😈

Groet, MartinD

Ha Jurjen,

Ziet er goed uit! De kleur is fel, maar ik vind dat totaal geen probleem. Het geeft je extra kansen bij het weatheren, en je mag best een beetje overdrijven bij modelbouw natuurlijk 😉 Ik ben benieuwd naar de volgende update!

Mzzls

Hoi!

@JW - Waarschijnlijk gaat de Strela het niet worden. Het model was tijdens de treinreis vanuit Mol helemaal door elkaar gehusseld en tig dingen afgebroken. Dus de Strela is naar de langere termijn verschoven. Met mijn hedendaagse bouw en schildertempo kan ik misschien net zo goed wachten op de Trumpeter T-62, wie had dat ooit gedacht, lol.. Anders heb ik nog een PT-76 en een Shilka liggen. De SA-6 is misschien ook wel cool voor op de transporter. Misschien maak ik tegen die tijd wel een poll, kunnen jullie stemmen 🙂

@Martin - hihi, dit was echt de beste foto uit een reeks van foto's. Ik zit onder een dakraam te werken en het weer/lichtinval was bijzonder slecht en echt een goede camera opstelling heb ik niet. Lang leve photoshop zal ik maar zeggen. Het onderstel moet inderdaad nog stevig aangepakt worden. De wielen kriigen inderdaad een stevige stoflaag en de blokjes worden netjes zwart gemaakt zoals het goede blokjes betaamt.
😀

@Kristof - Bedankt voor de motivatie! Ik heb eindelijk nu het gevoel dat ik de goede richting uit ga met het schilderen. Het zal geen gouden plak opleveren (om maar even in wedstrijdtermen uit te vallen) maar ik ga zeker voor het zilver! (ik ben geen wedstrijdbouwer maar het maakt de vergelijking even makkelijker..)

@Boris - de kleur is inderdaad discutabel maar het biedt naar mijn mening een hoop ruimte om met verschillende kleuren te 'spelen'. Zoals het er nu bijstaat vind ik het een hele levendige kleur en ben er ruim tevreden over. Wel leuk om te lezen dat de meningen er over verdeeld zijn, maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk!

Ik houd jullie op de hoogte!

Bij deze wil ik Rob Plas nog even bedanken voor het schenken van enkele lensjes voor op het model. 😀

Groot gelijk,
met kleuren spelen is één van de plezantste aspecten van deze hobby.
De eerste kleur vond ik er een beetje over, maar als ik zie hoe de Maz er nu bijstaat, dan kan ik niet wachten op het vervolg!

Echt een lekker afgeschoten tint groen, waar het geel zo al begint doorheen te faden...

Oeii, was het alweer vijf maanden na m'n laatste update? Slecht van mij..

Ik heb even snel wat foto's gemaakt om te laten zien dat ik er nog steeds mee bezig ben. Let niet op de missende trailerwielen en andere kleine dingetjes. Het geeft alleen de status aan waarin de MAZ nu verkeert. Het wordt een ondergrondje a la dit:

304260.jpg

Zo ziet het er nu uit: (de kleuren zien er een beetje grauw uit, in het echt is het wat levendiger)

MAZ-progress-002.jpg

MAZ-progress-001.jpg

MAZ-progress-004.jpg

Er moet nog een heleboel gebeuren - met name het weatheren en de details. Net als bij de SA-6 wil ik de ondergrond een beetje idyllisch maken. Ik ben er uiteindelijk wel uit wat ik met de MAZ wil; het wordt een MAZ die buiten gebruik is en recent ergens neer is gezet om over gelaten te worden aan moeder natuur. Dit probeer ik te maken door struikgewas die zich de MAZ eigen maakt.

groetjes

Jurjen, ziet er goed uit, mooi model en een beetje verlaten is een leuk idee. Vind nu het ondergrondje al wat onheilspellend, kaal en eenzaam en dat past goed bij een verlaten model. Wat mos en wat plantjes en zo kan het altijd ergens staan.

Veel plezier!
Gr, Johanna

Heey Johanna!

Het plezier begint eindelijk een beetje terug te komen met dit model. Pas bij het maken van het ondergrondje werd me duidelijk wat ik nu eigenlijk met dit model wilde. Tot die tijd deed ik eigenlijk maar wat, best lastig! Als het ondergrondje klaar is en de MAZ erop kan, dan begint het leukste deel. Alle kleine dingetjes maken en de puntjes op de i zetten.

Hoi Jurjen,

Soms moet je een model in een groter geheel plaatsen om weer het plezier te vinden van de uitdaging dat het model biedt.
Soms bouw ik wat in het wilde weg en dan denk ik, wat wil ik eigenlijk en af en toe eens wegleggen, goed bekijken, wat ideeën krijgen en dan valt het keurig op zijn plek.
Dit model biedt genoeg mogelijkheden en een verlaten model heeft iets interessant, want dat laat ook zien hoe onbelangrijk materiaal wordt als je er niets meer mee kunt 😉

Gr, Johanna

Joww,

klein beetje verder met de grondvegetatie. De structuur zit er op en is nu aan het drogen. Als het droog is ga ik er met de overbrush overheen en met pigmenten. Ik houd jullie op de hoogte. 🙂

MAZbase001.jpg

Jurjen Zuijdendorp zei:
Zo ziet het er nu uit: (de kleuren zien er een beetje grauw uit, in het echt is het wat levendiger)

No shit, toen ik de maz voor het eerst met eigen ogen bekeek kon ik bijna een blindenstok gaan kopen 🙂.
Maar... zit er goed uit man! Post eens wat meer foto's en wat close-ups, ik wil m wel eens van dichtbij zien.

Hij is mooi, maar nog niet klaar. Ik vindt het groen nog veel te vel. Vergelijk maar met de foto. Ik zou er een aantal grijze filters opzetten. Gebruik maar eens warm grijs olieverf. Hier heb ik sinds kort leuke ervaringen mee. PB anders Staf eens, hij weet hier wel raad mee.

Hallo!

Gisteren en vandaag ben ik eindelijk weer verder gegaan met de MAZ. Ik heb zondag veel positieve commentaren gekregen en zodoende heb ik dus weer de motivatie gevonden om verder te gaan.

De ondergrond is voor de helft af. Ik heb wat plukken gras van reality in scale gebruikt en wat andere producten. Er komen nog bloemetjes en wat hogere grassoortten. De struiken zijn stukken mos die ik van mijn dak heb geschraapt. Je had m'n buren is moeten zien kijken, lol 🙂

Die oliedrums staan nog in de basis en moeten nog verder verweerd worden - het is even voor het plaatje. Al met al moet er nog een hoop gebeuren om de MAZ en het ondergrondje met elkaar te laten verweven. Maar het einde komt in zicht!

MAZbase005.jpg

Tot de volgende..

Hey

Hallo Jurjen

Jou MAZ volg ik nu al een tijdje en ik moet zeggen dat het aardig begint op te schieten. De ondergrond vind ik nu al zeer geslaagd, altijd leuk om zo enkele spulletjes zoals die olietonnen toe te voegen. Ben je van plan om het groen op je MAZ nog wat af te zwakken? Ik kan verkeerd zijn maar op de foto oogt het groen op sommige plaatsen nog heel erg fel. Ben benieuwd hoe je de ondergrond en model verder in elkaar gaat laten vloeien.

Succes Roel

Ben je van plan om het groen op je MAZ nog wat af te zwakken? Ik kan verkeerd zijn maar op de foto oogt het groen op sommige plaatsen nog heel erg fel.

Ik ben het met je eens wat betreft de intensiteit van de kleur. Vanmiddag ben ik bezig geweest met het zetten van nieuwe pinwashes en ik ben er nu een stuk tevredener over. Ik vond de kleuren eerst te dof en het had te weinig contrast.

Aan het ondergrondje moet nog een hoop gebeuren. Het moet iig wat 'stoffiger' worden zodat het meer overeenkomt met de MAZ.

Het enige waar ik nu een beetje tegenaan loop, is hoe ik de kijker duidelijk kan maken dat het om een buiten gebruik geraakte MAZ gaat. Iemand een leuk idee?

Ik hou jullie op de hoogte! 😀

Ligt eraan hoelang hij er al staat .. maar hier en daar wat gras uit laten groeien ..bv bij wat kieren, deuren et cetera. Misschien ook wat mos en dergelijke. Mooiste was misschien nog een deurtje open en allerlei bladeren en troep in de cabine. Plus wat Johanna zei ... misschien de MAZ wat meer laten 'ingroeien'.

Hoe dan ook ... mooi blijft ie zoiezo 🙂

Gr,
Jeroen

😱 Dit ziet er zeer goed uit! Ik kom nu pas bij dit topic langs (de naam zegt mij niks 🙄 ) maar dat had ik even eerder moeten doen...
Van welk merk zijn de gras'plukken'?
En je zou ergens wat graffiti kunnen doen of een kapotte/lekke band 🙄

Rinus

Ziet er erg goed uit Jurjen, zeer mooi gedaan!!!

Rinus, de plukken gras zijn van Reality in Scale (althans stond iets verder in de topic). Die zien er overigens ook erg goed uit.

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,

Eelco

Hey!

Hihi, ik ben er inderdaad alweer een tijdje mee bezig. 🙂 Te lang al eigenlijk en daarom wil ik er nu even goed aan werken en af zien te krijgen. De plukken gras zijn van reality in scale en zeer handig! Ik heb ze hier en daar als 'stand alone' graspol gebruikt en de rest heb ik met (lang) statisch gras gemaakt. Dat is een stuk goedkoper...

Groetjes!

ongelofelijk...

Tijdens overloon had ik zelfs nog wat twijfels...De kleur was voor mij een beetje "too much", maar...

Dit is natuurlijk gewoon een geweldig geheel...

In 1 woord "Subliem"

Ronald

😱

BOAHHH!!

Geweldige plantjes!!!!

😉

En die MAZ...... megavetteüberbrutebakzeg!

Ik heb dan weliswaar de bouw niet gevolgd, maar je eindresultaat is zéér geslaagd!

Ja Jurjen veel val er hier niet te zeggen alleen dat hier een knap staaltje modelbouw staat.

Het is zeker een model wat nog op mijn verlanglijst staan en zeker nu ik een mooi voorbeeld heb.

Schitterend Jurjen!
Het is echt een geweldig mooi model geworden. Het ondergrond(je) is ook erg mooi. Kun je vertellen wat je allemaal gebruikt hebt hiervoor? Die fuel drum's zijn ook mooi verweerd. Als ik dit zo zie krijg ik ook wel zin om zoiets te maken. Komt er nog iets op te staan later? Nu nog een figuur erbij hé 😉 .

Groetjes.

PS: Lukte het met die spiegels een beetje?

borat2copy-1.jpg

Verschrikkelijk vies groen, maar wel lekker 😉
Komt er nog wat op de trailer te staan? Een BRDM of PT76 of zo?
Jan 🙂

He Jurjen,

Ik hoop dat al deze reacties je eigen twijfels een beetje weg kunnen nemen. Want je mag met recht trots zijn op je MAZ! Dat gezever over de kleur groen zal je houden, maar je inspiratiefoto toont het ook. En bovendien is het een eye catcher van jewelste geworden.

Groeten., MartinD

Mooi groen Jurgen, het is een net model geworden op een goed bijpassend ondergrondje en je mag er best trots op zijn.

Zie hem graag live op een bouwavond!
Gr Johanna

Terug
Bovenaan