Mauerflucht, 1/35 DDR Berlin diorama

Interesses
Koude oorlog en tot +- 1995
Schalen
  1. 1:35
Goedemiddag!

Al lang lees ik hier mee maar heb eigenlijk nog nooit zelf een eigen project gedeeld. Nou bij deze verandert dat. Even kort. Ik ben dus Evert woon in Doorn en bouw zowel vliegtuigen en voertuigen. Met name uit de koude oorlog periode.

Ik ben begonnen met een diorama wat ik al heel lang in m'n hoofd heb. Mijn fascinatie voor de oost/west grens in Duitsland en de vele boeken die ik er over heb gelezen was het zaadje voor het idee van dit diorama.

In grote lijnen weet ik wat ik wil. Maar ben verre van een gevorderd diorama bouwer. Echter wel wat kleinere vignettes gemaakt of ondergronden voor m'n vliegtuigmodellen.

De scene die ik wil overbrengen is een diorama met een stuk Berlijnse muur, NVA Grenztruppen + herdershond en dan eronder een tunnel met een vluchtende burger.

Dit qua locatie +- bij de Bernauerstraße. Die stond tijdens de tweedeling BRD/DDR erom bekend dat er aantal tunnels gegraven zijn waar mensen van oost naar west konden vluchten. Deze tunnel(s) werden met de hand gegraven en het duurde soms wel een paar maanden voor het klaar was.

Grofweg lagen de meeste tussen tussen de 3 en 6 meter onder het grondoppervlak (uit eigen onderzoek). De eerste tunnels die gegraven werden stortte vrij snel weer in door o.a. grondwater en gebrek aan stutting. Al vrij snel ging men verstevigen d.m.v palen. Veelal boomstammen (verticaal) en planken horizontaal. Niet volledig dicht maar beetje halfsteens als het ware.
2unnamed.webp173025-3x2-teaser768x526.webpBundesarchiv_Bild_183-90157-0001,_Berlin,_S-Bahnhof_Wollankstraße,_Fluchttunnel.webp

Kortom in m'n diorama wil ik dat uitbeelden/overbrengen. Ik wil het diorama overzichtelijk en compact houden. Compact als in niet teveel tierenlantijntjes en figuren.

Als basis hiervoor gebruik ik deze set 1/35:
1756298504954.webp

Van MDMB de Berlin Wall set ook 1/35
6c3dd01f-5c6f-47e2-9899-02a5d63e362b.jpg

Qua diorama zal het best een hoog tafereel worden om toch enigzins op schaal die 3 tot 6 meter verschil tussen waar de grensbewaking was en waar dan de tunnel liep. De oppervlakte zelf is 18x18cm. Maar ik deel het op drie delen. De ondergrond met de tunnel. Daar bovenop deel 2, de tussenliggende aardlaag en dan deel 3 met de straat en muur.

Inmiddels zelf al eea gemaakt , paar foto's:

bafkreid4jj2lrut54mkhhimlgd6abqzdbgifjqamg55tzzb5mijd3v7kb4.webp

R0Rihf5.webp

Met wat stokjes uit het bos de verticale palen gemaakt. Verder met balsa hout de planken beetje ingekerfd en natuurlijke look gegeven. Dat geplaatst o.b.v de referentiefoto's.
qa00Fo1.webp

Ik hoop jullie de komende periode regelmatig op de hoogte te kunnen houden van m'n vorderingen!

Leuk dat je in het actieve deel van het forum stapt Evert 🙂👍 en meteen met een niet alledaags onderwerp.
Interessant om te zien hoe je dit stuk geschiedenis gaat weergeven.
De intro en start zijn in ieder geval al veelbelovend 💪

Happy Modelling 😃

Leuk idee!
Ik moest gelijk denken aan de "BookNooks" die hier eerder beschreven zijn:
Diorama's die gebouwd zijn om in de boekenkast te zetten. Dus:
  • gebouwd om van één kant bekeken te worden
  • meer hoog dan breed
  • met een belangrijk effect van de "horizontale diepte" (ik denk aan een kijkje ín de tunnel en alles wat daarin kan gebeuren)
  • met een lichtje er in voor de schemering, of juist om details aan te lichten.
  • soms een slim (schuin) geplaatste spiegel die diepte lijkt te tonen die er niet is.

1756305449965.webp

Laatst bewerkt:
Gaaf idee, slim ook om de gang een knik te geven, dan kijk je nooit tegen een dood punt aan.
Het is ook een interessant onderwerp, een onderbelicht stuk geschiedenis.
ik ben ooit in een museum in het grensgebied van voormalig Oost Duitsland geweest, en het was behoorlijk indrukwekkend om te zien wat er destijds bedacht werd om mensen binnen te houden, en er door mensen bedacht werd om weg te komen.

Leuk dat je in het actieve deel van het forum stapt Evert 🙂👍 en meteen met een niet alledaags onderwerp.
Interessant om te zien hoe je dit stuk geschiedenis gaat weergeven.
De intro en start zijn in ieder geval al veelbelovend 💪

Dank voor deze woorden Peter!

Ik moest gelijk denken aan de "BookNooks" die hier eerder beschreven zijn:

Na het zien van dit plaatje wil ik ook verlichting plaatsen. Dat geeft wel een extra dimensie denk ik aan het geheel, de tunnels hadden destijds ook verlichting, dus wat dat betreft zeker passen qua realisme.

Gaaf idee, slim ook om de gang een knik te geven, dan kijk je nooit tegen een dood punt aan.
Het is ook een interessant onderwerp, een onderbelicht stuk geschiedenis.
ik ben ooit in een museum in het grensgebied van voormalig Oost Duitsland geweest, en het was behoorlijk indrukwekkend om te zien wat er destijds bedacht werd om mensen binnen te houden, en er door mensen bedacht werd om weg te komen.

Ja dat knikje had ik wel eens eerder gezien en wilde ik graag ook toepassen. Zo'n bezoekje in een museum maakte ik ook destijds en zo is de interesse bij mij ook geboren voor dit stuk van de (militaire) geschiedenis.

Affijn -> tijd om te bouwen!

Met het idee van Arne ging ik op zoek naar m'n verzameling LED lichtjes. Heb zo'n heel doos vol verzameld over de jaren. Idee is om twee of drie lantaarns te maken. Maar wel beetje naar schaal. De normale LED kopjes zijn veel te grof en daarmee niet passend. Ik vond in m'n voorraad van die miniscule led lichtjes aan twee dunne draadjes, deze:
IMG_1488.webp

En brandend:
IMG_1489.webp

Maar toen moest ik nog iets van een armatuur verzinnen. Ik heb een clearpart van m'n recent afgeronde Mustang geknipt
IMG_1492.webp

IMG_1490.webp

IMG_1491.webp

IMG_1493.webp

Bovenstaande foto is poging 2. Bij poging 1 was het toerental te hoog en smolt het geheel om de boor heen....al doende leert men! Maar ik ben tevreden met het hoe het ging. Wel even pielen zo uit de hand, heb geen kolomboor ofzo.

Led lampje erin ->
IMG_1494.webp

Batterij aangesloten ->
IMG_1495.webp

Dit was wel waar ik ongeveer naar op zoek was. Nu dan nog drie van deze maken want ik wil drie lampen in de gang maken.

Verder ook nog de dakbalken gezaagd van balsa evenals de platen die het dak/plafond van de tunnel destijds verstevigde.
IMG_1497.webp
IMG_1496.webp
Vandaag ook verder met de riolering voor het afvoeren van water, wat ook op de referentiefoto's te zien is. Hiervoor ga ik een papieren rietje gebruiken. Dat heeft de beste verhouding op deze schaal.

Dank voor het kijken!

Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
Toen was het alweer 7 oktober. Maar niet stil gezeten. Zelf bouw ik altijd aan twee á drie projecten tegelijk. Maar ik moet zeggen dat ik veel plezier haal uit het werken aan dit diorama. Met name het proberen van technieken vind ik leuk.

Ik heb inmiddels de waterbuis gemonteerd. Dit is een geschilderd (papieren) rietje. In twee stukken vanwege de knik in de tunnel. Ik heb een beetje houtlijm gebruikt om de knik aan elkaar te verenigen. Als dat straks opgedroogd is dan kan ik het schilderen. De stukjes gele tape zijn tijdelijk om het geheel op z'n plaats te houden. Heb met paar kleine drupjes lijm de buis/het rietje bevestigd aan de verticale stuts in de tunnel.
IMG_1956.webp

Je ziet bovenin ook de bedrading lopen voor de tunnelverlichting. Deze is inmiddels ook geplaatst (en werkt). Het oog wat ruw, maar dat komt omdat de ombouw van het diorama nog niet gereed is. Zal in m'n volgende update een foto maken met het licht uit, dan komt het denk ik wat beter over.
IMG_1959.webp

Verder heb ik alle houten balken alvast voorbereid. Het is balsa hout. Met diverse laagjes verf, wash en drybrush om het echt te laten ogen.
IMG_1962.webp

Met SMC en de ESM in het vooruitzicht ga ik wel op zoek naar een passend figuur, liefst een burger, die gebukt kruipt of loopt zodat ik die in de tunnel kan plaatsen. Zoals eerder beschreven heb ik al de NVA-soldaten.

Als iemand nog suggesties heeft qua figueren of sets dan houd ik mij aanbevolgen.

MiniArt heeft setjes met jaren ’30/’40 automobilisten. Die zitten weliswaar, maar dat is een houding die relatief makkelijk aan te passen moet zijn naar iemand die voorovergebogen loopt. De kleding is dan ook wel wat verouderd, maar ook daar is een mouw aan te passen, zeker als het diorama rond de jaren ’60 moet spelen.

Terug
Bovenaan