Martin Dogger - US M5A1

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Formations M5A1 conversion for M3A3 AFV Club kit

formF036.jpg

Bron: www.usarmymodels.com

Ik ga me ook maar eens wagen aan een FOC. Ik heb de Formations ombouw set voor de AFV Club M3A3 al een tijdje liggen, dus dat komt mooi uit.

AFV Club's Stuart
afv_club35053box.gif

Dit is de basiskit. Daaruit wordt de suspensie, koepel en romponderdelen gebruikt. De Formations set biedt de nieuwe rompdelen, loopwielen, aandrijfwielen en wat ander spul.
Ik hoop er nog figuurtjes bij te maken, en eventueel wat PE voor het motorgaas, maar dat wordt nog even zoeken. Misschien dat ik AFV Club tracks ga monteren, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen qua markeringen etc.
Ik heb overigens de gewone variant van de AFV Club kit. AFV Club heeft ook een Franse versie uitgebracht, maar daar zitten geen grote verschillen in, met alleen paar andere markings geloof ik.

Referenties die ik ga gebruiken zijn onder andere deze:
** US Tank Battles in France 1944-1945
http://www.concord-publications.com/7050/7050.htm
** US Light Tanks at War
http://www.concord-publications.com/7038/7038.htm
** M3 and M5 Stuart light tank
http://www.ospreypublishing.com/title_detail.php/title=P9115
** Modelling the M3 and M5 Stuart light tank
http://www.ospreypublishing.com/title_detail.php/title=S7638

** M5 and M5A1 Stuart Technical Manual
** Diverse modelbouwartikelen in Military Modelling
** AFV Interiors pagina

Updates volgen!!!

MartinD

Hi Alex,

Bedankt voor je reactie!
Ik denk niet dat het een Britse versie wordt. Ik heb deze kit ook liggen als gewone Stuart V en dat wordt ter zijner tijd wel een Britse tank. Ik heb een setje markings van Bison Decals liggen, dus ik denk dat ik die ga gebruiken. Deze zijn voor welbekende Carol (met gele markings C-34 op de zijkant) en Concrete. Of ik ga ff zoeken naar wat markeringen om een M5A1 van een Cavalry Reconnaisance Squadron te maken.

Wordt vervolgd!!!

MartinD

Allereerst is een portie inspiratie wel vereist. Ik heb wat zitten zoeken in mijn referentiecollectie, en ik denk dat ik ga voor een combinatie van deze twee foto's.

m5a1inspiratiefq2.jpg

m5a1inspiratie2ob2.jpg

Het idee is om Dragon's 29th Infantry set te gebruiken als ondersteunende infanterie. Grondwerkje wordt niet al te groot, om het allemaal haalbaar te houden. Ik ga in ieder geval eerst bouwen met de tank, en dan zien we daarna wel verder. Mocht het diorama niet lukken, dan is de tank in ieder geval klaar.

Cheers, MartinD

Mooie foto's Martin.

Dus het wordt of een lading zandzakken, of een lading takken of misschien wel beide. 🙂

groeten Maarten

Hieronder even twee overzichtsfoto's van alle spullen die ik ga gebruiken:

Ik heb al jaren een AFV Club tracks set liggen, dus die gaan we eens gebruiken. De Formations set heeft resin grills. Ze raden de Eduard set aan, dus die heb ik gekocht. Oorspronkelijk is die bedoeld voor Tamiya's oude M5A1, dus niet alles zal echt bruikbaar zijn.

En een fotootjes van de referenties:

Ik heb al een begin gemaakt met de romp. Alle resin uit de luikgaten, koepelgat en het motordek is weg. De gietblokken aan de achterkant van de onderromp zijn grotendeel weg. En ik heb twee bogies in elkaar gelijmd.
Meer foto's volgen!!!

Heren, bedankt voor de comments!
Dominique Vanderschaeghe zei:
dit ziet er een hoop werk uit Martin

doe rustig stap voor stap en dit kan een hele mooie worden !
@ Dominique; dat ben ik ook zeker van plan. Ik ga ook meer foto's tussendoor maken dan ik normaal doe. Dat zorgt ervoor dat ik even moet stoppen met bouwen, en ik kan zo gelijk feedback krijgen (en zelf alles checken)!

Ik ben vandaag bezig geweest met de wielen en de bogies. Niks wereldschokkends, maar wel een drietal foto's:

AFV Club geeft dit gietraam:

Dit gietraam zit ook in AFV Club's losse suspensie set, en geeft een mooie sparesbox. Een viertal goede periscopen, hijsogen, Britse brandblussers, handgrepen, etc.

Formations stopt vijf gietblokken met twee wielen in hun set. Deze moeten uitgeboord worden. Simpel werkje. De bogies passen goed in elkaar. Ik had in eerste instantie de spaakwielen er tussen geplakt, maar wil een M5A1 maken met de dichte wielen. Dus dan maar de assen eruit gesneden. Misschien dat dat sowieso makkelijker is, omdat ik nu de wielen apart kan houden voor het schilderen.

Groeten, MartinD

Stuart time?

Hoi Martin,

Een mooie conversie van een mooi voertuig.

Binnenkort hoop ik de recce conversie voor de M3A3 (AFVClub) binnen te krijgen. Binnen de club krijgen we op die manier een leuk aantal varianten.

In elk geval veel succes met de bouw, de plannen zijn in orde!

Groeten, Jan

@ Jan: tja, Stuart time? Ik weet het niet. Ben zelf nu bezig met twee Stuarts, maar de M5A1 gaat voorlopig wel even "on hold". Ga je de M3A3 nog inschrijven voor de FOC?

@ Luuk: gewoon een kopietje maken van de thread zolang die hier blijft staan. en als je lang genoeg wacht, komt AFV Club vanzelf met een plastic variant. Stond al aangekondigd voor februari dit jaar, dus wordt nog even wachten.

Hoi Martin,

De M3A3 recce wordt voornamelijk mijn (zomer)vakantie klus. Ik ben nu bezig met het verzamelen van alle materialen en referenties.

Voor de FOC is het dan net laat genoeg. En aangezien mijn analoge camera nog steeds goed functioneert, is het wat lastig om een digitaal bouwverslag te maken.

Groeten en nogmaals succes met de M5A1,

Jan

Terug
Bovenaan