Marktplein in 1/35

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Een goedenavond, heren...
Zoals ik al eens eerder aangaf, knutsel ik momenteel aan een 250/8 en daarnaast ook nog aan een Hornisse en geef ik deze een make over..
Deze 2 zullen samen op een dio'tje gaan prijken, hetgeen een verf- en spuitpartij te velde gaat voorstellen.
Om het eens anders te doen dan anders, leek het me aardig dit te situeren op een marktplein, ergens in Europa.
Zo is het marktplein geworden;

03ondergrond03.jpg

03ondergrond01.jpg

03ondergrond02.jpg

03ondergrond06.jpg

03ondergrond05.jpg

03ondergrond04.jpg

De werkwijze;
Eerst een plaat met gatenvuller storten.
Vervolgens een patroon er in krassen en daarna uitdiepen.
Dan een wash van een mix zwart/wit/blauw, om de voegen in te kleuren.
Deze wash gaf al meteen een aardig 3D-effekt, dus werd het geheel voorzien van diverse laagjes en drybrushes grijs, gemengd met bruintinten, groen, wit en geel oker. De plaats van de voortuigen werden de drybrushes met de wit- en geelmegnsels inthouden, zodat ze donkerder zijn dan de rest.
Straks wordt het geheel nog afgewerkt met steentjes, zand e.d.

Als jullie tips hebben om het geheel nog beter te laten worden, graag!

Vind het een mooi patroon, maar vraag me af of een echt patroon niet alleen uit hele stenen zou bestaan?
Heb je het uit de hand gedaan, of eerst bv met potlood ingetekend?

Ik zou voor je dio een lokatie kiezen in de frans/ duitse grens, zoals Alsace, Saar regio, etc. 11 PD zat daar in de winter van 44/45 en er bestaat een foto van een uitgeschakelde Nashorn in die regio uit dezelfde periode. (Staat in "From D-day to Berlin", Terence Wise)
De Sdkfz 250/8 (11 PD) zat in de verkenningseenheden van Panzer Divisionen, en de Nashorn/ Hornisse in (onafhankelijke) Schwere Pz Jag Abt.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Panzerdivisionen/Gliederung.htm

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/schwPzJAbt/schwPzJAbt93.htm

Hoop dat je er iets aan hebt.

Hoi Marc,
dank je voor de info.
Het patroon is eerst ingetekend, althans de bogen en de cirkel, waar straks nog een putdeksel in komt.
Voor de rest is het patroon volledig uit de lucht gegrepen, maar om eens iets anders te doen dan het standaard halfsteens...

Meer eigenlijk om te zien hoe moeilijk het was zoiets te maken, zodat ik straks voldoende moed heb een Nederlands visgraatpatroon te doen/proberen.

Marc Brandes zei:
Vind het een mooi patroon, maar vraag me af of een echt patroon niet alleen uit hele stenen zou bestaan?
Zulke patronen kunnen niet uit hele stenen bestaan of men moet kleinere stenen nemen.
De stenen worden op de plaats nog bij gekapt, zwaar werk.
In Maastricht hebben ze een groep Portugezen in gehuurd om daar de stenen in de binnenstad te leggen. Ik heb wel eens vol bewondering staan kijken. Vaklui.

Cheerio, Arno

Mooi gedaan Ron.
Plusmodel heeft volgens mij nog wat leuke attributen voor dergelijke ondergrondjes. Misschien ook even bij hun kijken ?

groet Frank

Dank jullie voor de commentaren en suggesties.
Vwb het putdeksel, dat wilde ik zelf doen en dit is het relaas;

Ik heb wat gegoogled en daarbij viel mij op dat putdeksels in het verleden vaak rijk geornamenteerd waren. Dit bracht mij op het idee eens in de sparesbox te gaan spitten en te kijken hoe ik dat effekt zou kunnen benaderen. Ik eindigde met een aantal zaken voor mijn neus, te weten een Panther aandrijfwiel, een Dingowiel en een luikring van de koepel van een oude Tamiya Crusader.
Na een uurtje of 3 slijpen, snijden, draaien, vijlen, passen, meten en opnieuw beginnen, was dit het resultaat:
04putdeksel01.jpg

Binnenste cirkel; binnenste gedeelte van een Crusader spanwiel (vandaar het opnieuw beginnen), dan een witte plasticcardrand. Vervolgens de rand met bouten van het pantheraandrijfwiel, gevolgd door de genoemde koepelring. Als laatste de buitenste ring (wit); op maat gesneden plasticcard als vulring.
Het geheel werd daarna in een panzergrijze baisi gezet en voorzien van een laag brons (beiden van vallejo).
04putdeksel02.jpg

Vervolgens een tweetal stevige washes met lamp black en als laatste een tweetal washes met viridiaan (groen).
Het deksel werd op z'n plaats gelegd, nadat deze eerst eveneens in lamp black was geschilderd. Het resultaat hiervan was niet bevredigend, omdat er geen diepte onder het deksel zat.
Ik heb toen gekozen voor een drastische oplossing. Ik heb (letterlijk) het mes in de ondergrond gezet en een gat dwars door de hele ondergrond gemaakt.
04putdeksel03.jpg

Deze vervolgens afgedekt met een stevig, zwart karton en dit voorzien van een stevige laag hoogglans vernis. Toen het deksel weer terug gelegd et voilà....
04putdeksel04.jpg

04putdeksel05.jpg

Als laatste heb ik een van mijn eigen fabrikaat dio-ondergrond-bedekkers genomen (standaard gedroogde, gemalen en gezeegde achtertuinaarde) en deze in de voegen ingeveegd. Wat steentjes en wat plukjes gras erbij en ik was happy!
04putdeksel06.jpg

Ha Ron,
Ergens in mijn achterhoofd had ik jouw straatje en je eenvoudige uitleg ervan...Ik heb me suf gezocht naar dit lesje straatje leggen van je...ik vond het prachtig bedacht en ben nu eraan toe om zelf een straatje te verzinnen.. Daarbij komt deze techniek me goed van pas denk ik.
Het verhaal van die putdeksel vind ik helemaal briljant. mooi gevonden!!!
Bedankt voor je foto reportage. Echt inspirerend!
Succes met de rest van je ondergrond of is ie al klaar???
Martin

putdeksels....

Nu ik die verschillende putbedekkingen zo zie...krijg je gewoon de neiging om ze te gaan verzamelen...Ik zie me al lopen met mijn laatste albumpje putdeksels op de ruilbeurs.

Was het trouwens niet in China dat die dingen zo ontzettend vaak gejat werden??? Vast niet vanwege de verzamelwaarde!!!

leuk om al die verschillende soorten te zien en ook mooi als detail op de diorama's als je een specifieke plek wilt aanduiden...zou me niet verbazen wanneer ze ook nog serienummering hebben zodat je er ook nog een datum aan kunt hangen. In de putdekslogie is het vast en zeker een kunstfout wanneer je een vroege putdeksel in een laat straatplaveisel situeert.

Michel had je ook nog europese putdeksels gezien op de site waar je hebt gezocht? het is wel leuk om je daadwerkelijk in te verdiepen. Net zoals je de bouwstijlen en voertuigen in een juist scenario tracht te plaatsen...

groetjes,
Martin

Terug
Bovenaan