Af! Market Garden dio

Dit model is af!
Hoi Vincent,

Leuk onderwerp heb je daar. En de kundigheid waarmee je gebouwen ontwerpt en vervaardigd heb ik ook al zoverre gezien, dat ik dat bluefoam ietsjes meer ben gaan zien zitten, dat andere spul dat Peter Stoof gebruikt, is volgens mij ietsjes steviger, balsafoam, maar ook ietsjes minder makkelijk te verwerken.
Ik mis de eerste foto dus misschien heb je al de diverse onderdelen aangeschaft en/of je plan al op papier uitgewerkt.
Natuurlijk zit ik dan al wat verder te denken, maar als je de stal aan een wat algemenere weg zet, zou het heel goed kunnen dat er een verkeersopstopping is vanwege een doorbraak van de Duitsers en dat de Amerikanen naar de plek des onheils racen.
Inderdaad is het contrast normaal al groot, en op zo'n moment helemaal tussen de Britten en Amerikanen. Ik heb zelf een dio met eenzelfde onderwerp gedaan.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=20659&start=40
Ik hoop dus dan dat je de Bronco jeep kan gebruiken, anders moet je een conversion van de Resicast of Masterbox oid gaan beginnen.

Vriendelijke groet,

Anne

Hi Anne,

Merci, ja ik vind het blauwe isolatieschuim prima werken. Bovendien is je gebouw dan meteen energielabel A qua isolatie dan 🤣 Het balsafoam ken ik alleen van naam, ga ik wel een keer proberen.

Idee van het diorama is een schuur met lokale bevolking en een Firefly met twee bemanningsleden die van de thee aan het genieten zijn terwijl een Airborne Jeep voorbij komt gestoven met in de aanhanger een POW. Idee is enerzijds de link up te symboliseren (market en garden) en het contrast tussen de Engelsen en Amerikanen. De Jeep is naar mijn weten in principe te gebruiken, al is een Ford Jeep met logo wel wat minder gangbaar.

Jouw mooie dio is op hetzelfde idee gestoeld in grote lijnen inderdaad! Ik ga denk ik ook nog een theepot op een van de spatborden zetten. De laatste tijd er niet veel aan gedaan. Verven doe ik altijd op zolder, maar dat is nou een no go area met de hitte. Ik ga de komende tijd de jeep verder afmaken, dan is alles qua constructie gereed.

Mvg,

Vincent

Hi all,

Na de long hot summer weer aan de slag gegaan. Heb de Firefly voorzien van grote markeringen met de air brush. Deze heb ik zelf gemaakt op basis van de decals uit de kit. Voor de kleinere markeringen gebruik ik wel de decals. Die krijg ik namelijk niet uitgesneden in de schilderstape. Hier wat foto's. Nu op naar het verweren. Gereedschap en de accessoires volgen later.

Mvg,

Vincent

40047913_1939868202726232_9102923295400919040_n.jpg

40044407_1939868216059564_4363325939648561152_n.jpg

40022973_1939868126059573_7992725213466853376_n.jpg

Hi all,

De Sherman Firefly vlot al flink, model al grotendeels voorzien van de benodigde filters. Gereedschap, loopwerk en later nog accessoires is merendeel wat rest. Hier een foto met een toelichting (voor niet modelbouwers). Verneem graag van jullie!

mvg,

Vincent

41721310_1980510648661987_6244512157778575360_n.jpg

Ziet er geweldig uit Vincent, erg benieuwd naar het vervolg. Ik was zelf net aan het experimenteren met (overtuigende) slogans en jouw krijtpotlood ziet er perfect uit, precies wat ik nodig had - thanx!

Werk je op enig moment trouwens ook met grafiet, of gewoon potlood, om bijv randjes mee aan te stippen? Heb zelf gemerkt dat het mooi is om een soort zachte metaal-shine aan hoogliggende gedeelten te geven.

Grtn,
Ptr

Hi Peter,

T(h)anks! Werken met krijtpotlood is dus erg simpel. Een als je niet tevreden bent kun je het zo weg vegen met wat water. Nadeel is wel dat je er verder niet aan moet komen, maar als je er verder niet aan komt gebeurt er ook niets mee.

Werken met grafiet van potloden doe ik ook ja, maar dan vooral voor het metaliseren van lopen etc. Voor randen van voertuigen zou het ook kunnen, maar daar gebruik ik een stukje aluminium folie voor het laagje bling bling.

Mvg,

Vincent

Ziet er nu al bijzonder goed uit Vincent !! 😱

carry on dude 😀

Hoi Vincent

Nice, je gaat gestaag verder he... Ziet er goed uit, zeker die slogans in krijt!
Vraagje/suggestie; Waarom gebruik je eigenlijk witte olieverf als filter/wash; dit geeft een beetje witte 'white wash' sneeuwcamouflageachtige look aan het voertuig (tenzij gewild, sneeuwdio… 🤣 ). wit is ook een zeer 'harde' kleur…
'k Gebruik (zeker op groene vtgn) een meer 'softere' kleurtoon zoals flesh of ocker of zo… Persoonlijke preferenties denk ik maar…

Affijn; hoe staat het met het dio?

Gr
Erik

Hoi Vincent,

Je Firefly ziet er goed uit, die slogans werken goed. Ik heb een beetje hetzelfde als Erik met die witte verf. Ziet er nu heel krijterig uit. Ik kan me uit mijn diensttijd herinneren dat de verf op voertuigen heel krijterig en wit uitgeslagen kon zijn. Maar dat was wel na tientallen jaren blootstelling aan zon en weer.

Groet,

Jan Coen

Hi Jan Coen & Erik,

Ja een goede van dat witte, bedankt voor de tip: ik gebruik die kleur eigenlijk altijd, maar ik had her en der ook het idee dat het er te 'hard' en te contrasterend op zit. Vooral op de gegoten frontsectie wat op foto goede te zien is en op de koepel. Ik heb dit verholpen met napels geel, dat oogt al wat rustiger. Ik ga nu ook kijken wat oker etc. doen. Overigens zit er nu ook voor het grootste deel stof op, wat het contrast ook weer verzwakt.

M.b.t. het dio hier in grote lijnen stavaza: schuur 99% af, Firefly 95%, Jeep en aanhanger 40%, doggie 99%, fiets 99%, koe 95%, basis 0% en figuren zijn klaar qua constructie, nu schilderen nog. Kan snel gaan, omdat er weinig camouflage in zit. Zal binnenkort foto van het totaal tot op heden plaatsen. Ik probeer alles voor jaarwisseling af te krijgen, dat moet wel lukken.

Mvg,

Vincent

Heren,

Hier even een update van het geheel, op speciaal verzoek van Erik 😉

Mvg,

Vincent

43950030_2036197999759918_1742403004318875648_n.jpg

De burgers moeten nog af geschilderd worden. Vooral de huidskleur. De gezichten zijn wel klaar, alleen bij het meisje nog het haar denk ik nog iets doen voor meer kleurvariatie, evenals het bemanningslid in de tank, de wash komt er nog wat zwaar doorheen. De Amerikanen zijn ook al een heel eind gereed, die hebben de basiskleur van het uniform al, is zo gedaan. De Duitser is meer werk ivm Splitter pattern. Ik moet zeggen dat vooral de voordeligste figuren van MB Model erg goed geboetseerd zijn. Ook de hoofden.

43734653_2036198049759913_8248995247615377408_n.jpg

Test opstelling, om te kijken wat er nog moet gebeuren aan vooral de toekomstige ondergrond. Een relatief leeg plekje is de plek tussen de herder en de Jeep. Hier ga ik denk ik nog iets neer zetten. Iets hoogs (wegwijzer of zo?) of een stukje heg om dat hoekje meer leven te geven.

Heren,

Hier weer eens een update. Het eind komt in zicht. De Jeep is namelijk ook bijna af. Meeste werk is nu nog de bestuurder afwerken. Ik had verwacht dat die naadloos aansloot op het stuur en gaspedaal. Mooi niet dus. Zaag erin. Benen en arm aangepast voor betere pose. Nu nog vullen en boetseren met milliput. Ik had dit al gedaan bij de rechterarm, maar dit liet tot mijn verbazing los. De dude achterin is ook zo al aangepast. Zijn rechterbeen is gestrekt gemaakt om deze te laten steunen op de achterbank. Verven en verweren van dit model is ook grotendeels af. Wat o.a. nog moet is de rode verlichting afwerken, het fame van het dak die alleen nog olijfgroen is gespoten en de decals achter en de uitlaat. Hier wat foto's van de status.

46105716_2104019959644388_5745700282428293120_n.jpg

45751573_2104019952977722_1806376787005931520_n.jpg

45855082_2104019979644386_2892681811253526528_n.jpg

Vincent Thelosen zei:
Heren,

Hier weer eens een update. Het eind komt in zicht. De Jeep is namelijk ook bijna af. Meeste werk is nu nog de bestuurder afwerken. Ik had verwacht dat die naadloos aansloot op het stuur en gaspedaal. Mooi niet dus. Zaag erin. Benen en arm aangepast voor betere pose. Nu nog vullen en boetseren met milliput. Ik had dit al gedaan bij de rechterarm, maar dit liet tot mijn verbazing los. De dude achterin is ook zo al aangepast. Zijn rechterbeen is gestrekt gemaakt om deze te laten steunen op de achterbank. Verven en verweren van dit model is ook grotendeels af. Wat o.a. nog moet is de rode verlichting afwerken, het fame van het dak die alleen nog olijfgroen is gespoten en de decals achter en de uitlaat. Hier wat foto's van de status.

Mooi werk hoor, ik vind alleen de bumper code een puzzel 82nd AB is duidelijk maar dan 94-1? S7-22? kun je deze verklaren? beide combinaties kan ik niet plaatsen.

46105716_2104019959644388_5745700282428293120_n.jpg

45751573_2104019952977722_1806376787005931520_n.jpg

45855082_2104019979644386_2892681811253526528_n.jpg

Hi,

@ Jan Coen, merci, het is wel een litte bitch deze kit, wat vooral komt door de bestuurder dan. De rest is OK, al is het wel een beetje overengineered zoals we van Bronco gewend zijn. Ik vond het daarmee niet echt een leuke kit om te bouwen, afgezien van de .50 die een juweel is. Die ga ik echter niet gebruiken omdat die in de weg zit 🤣 Die bewaar ik wel voor een toekomstig project.

@ Willem: dit zijn de decals van de kit. Of het helemaal accuraat is weet ik niet, maar Bronco kennende zullen ze hun huiswerk toch wel gedaan hebben. Ik heb wel een foto gevonden van een 82 Airborne Jeep te Mook die vergelijkbare tekens/registratie toont, zie https://www.google.nl/search?q=82+airborne+jeep&rlz=1C1CHWA_nlNL619NL619&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi136ysx9beAhVD66QKHb_-CHUQ_AUIDigB&biw=1366&bih=657#imgrc=cpVP5-oIcuCkmM:

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen zei:
Hi,

@ Jan Coen, merci, het is wel een litte bitch deze kit, wat vooral komt door de bestuurder dan. De rest is OK, al is het wel een beetje overengineered zoals we van Bronco gewend zijn. Ik vond het daarmee niet echt een leuke kit om te bouwen, afgezien van de .50 die een juweel is. Die ga ik echter niet gebruiken omdat die in de weg zit 🤣 Die bewaar ik wel voor een toekomstig project.

@ Willem: dit zijn de decals van de kit. Of het helemaal accuraat is weet ik niet, maar Bronco kennende zullen ze hun huiswerk toch wel gedaan hebben. Ik heb wel een foto gevonden van een 82 Airborne Jeep te Mook die vergelijkbare tekens/registratie toont, zie https://www.google.nl/search?q=82+airborne+jeep&rlz=1C1CHWA_nlNL619NL619&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi136ysx9beAhVD66QKHb_-CHUQ_AUIDigB&biw=1366&bih=657#imgrc=cpVP5-oIcuCkmM: Bedankt Vincent ik had gedacht dat in de instructie gezet had welke eenheid het betrof.
Voor mij een puzzel. Overigens ik zou achter het 82A/B 504 I zetten dat was de eenheid die in Overasselt actief was. Ga gewoon verder want ik ben benieuwd naar het eind resultaat, Ik ga verder puzzelen.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Goeie vorderingen weer! Bronco is idd een beetje 'raar' om te bouwen, maar kom op, we zijn niet voor niks modelbouwers he 🤣 🤣 Een bestuurder aanpassen is ook even wat rommelen (heb er net een in m'n Red Scouts Ford GPA zitten...)
Ik neem aan dat je zijn arm nog moet bijwerken, ziet er vanuit de hoek van de foto zo 'vouwvrij' uit...
Bijna klaar?

Gr
Erik

Hi Erik,

Merci! Ja het is nu bijna af, ondergrond en afwerking komen nu in beeld. De Jeep is wel vet, maar ik had liever gehad dat Tamiya hem had gemaakt 🤣 De chauffeur is op de foto nog inderdaad niet klaar: zijn benen en arm zijn daar half geamputeerd. Dit heb ik nadien met milliput gevuld. Werkt goed met water, maar toch ook maar eens met de andere goedjes zoals green stuff gaan spelen.

Het was natuurlijk veel beter geweest voor het schilderen deze aanpassingen te doen, maar ik ging ervan uit dat het figuur perfect zou passen. Mooi niet dus, weer een leermomentje. Overigens heb ik de para's ook van een andere kleur moeten voorzien: dit groen was in september 44 niet meer gangbaar, maar khaki. Ook aangepast dus. Wat ik niet gecorrigeerd krijg zijn de incorrecte kentekens. Ik heb gezocht naar goede/passende, maar kan die niet vinden helaas.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen zei:
Hi Erik,

Merci! Ja het is nu bijna af, ondergrond en afwerking komen nu in beeld. De Jeep is wel vet, maar ik had liever gehad dat Tamiya hem had gemaakt 🤣 De chauffeur is op de foto nog inderdaad niet klaar: zijn benen en arm zijn daar half geamputeerd. Dit heb ik nadien met milliput gevuld. Werkt goed met water, maar toch ook maar eens met de andere goedjes zoals green stuff gaan spelen.

Het was natuurlijk veel beter geweest voor het schilderen deze aanpassingen te doen, maar ik ging ervan uit dat het figuur perfect zou passen. Mooi niet dus, weer een leermomentje. Overigens heb ik de para's ook van een andere kleur moeten voorzien: dit groen was in september 44 niet meer gangbaar, maar khaki. Ook aangepast dus. Wat ik niet gecorrigeerd krijg zijn de incorrecte kentekens. Ik heb gezocht naar goede/passende, maar kan die niet vinden helaas.

Mvg,

Vincent
Hoi Vincent, "dit groen was in september 44 niet meer gangbaar, maar khaki." De figuren in je voertuig dragen het M42 uniform. Dit uniform werd gedragen in Normandie en was khaki (tan) van kleur. Tijdens Market garden droegen de meeste Amerikaanse para's van zowel 101st als 82nd Abn het M 43 uniform wat meer groen van kleur was. Het enige onderdeel wat wel de M42 droeg was het 508PIR dat niet ingezet was in Normandië maar wel in Nederland. Dat brengt me op " Wat ik niet gecorrigeerd krijg zijn de incorrecte kenteken"s "in het geval dat de inzittenden van het voertuig m42 dragen zou de bumper marking moeten zijn 82 A/B 508 I en dan een nr .

Hi Willem,

OK, ja dan moet het de 508 worden. Bedankt voor je tip! Nu nog kenteken decals scoren van deze unit 🙄 Hoe dan ook hier even een update van het geheel. Gisteren een hoop kleine dingen die nog moesten gebeuren afgerond. Er moeten nog wel paar kleine dingen gebeuren zoals schilderen grashark, decals 82 airborne, gespjes en riempjes maken etc. Verder moet ik de Duitsers nog schilderen en de diverse accessoires voor in de aanhanger en op de Firefly,. Ga komende tijd werk maken van de ondergrond, planning is alles af te hebben voor jaarwisseling. Dat moet wel lukken.

46624184_2128635800516137_3474886253386661888_n.jpg

Er komt nog een .30 op het dashboard. Planning was .50, maar die zat in de weg. Verder komt er nog wat additional firepower, daarover later meer.

46770972_2128635863849464_866815990510387200_n.jpg

46526042_2128635910516126_2121878663593984000_n.jpg

Hi all,

Kan natuurlijk ook niet achter blijven bij al het dio nieuws hiero 😉 Diorama nadert eindfase, hier testopstelling. Meeste is af. Randen nog maken, hoofd Duitser nog schilderen/maken en heg. En uiteraard nog wat prikkeldraad spannen Wat rest is kleiner spul qua verven/verweren. Hier foto's van huidige stand, meren is/staat nog los.

48384473_2162661273780256_9041072648192262144_n.jpg

De koe moet nog iets viezer worden. Positie fiets is nog twijfelgeval. Ik had deze oorspronkelijk tegen de muur schuur in gedachten, maar daar komt die minder tot zijn recht. Tegen de paal is echter minder logisch, want de kans is aanwezig dat Bertha ermee gaat spelen. 🤣

48017138_2162661277113589_3116307955058737152_n.jpg

Een van de spannendere dingen was het vinden van goede decals 82 AA. Enige set die ik ken is van Archer en nog een ander merk. Echter lastig aan te komen. De decals in de kit zijn ongeschikt: te groot en slecht geprint. De oplossing was even apart als goed: de handleiding! Decalvel staat hierin afgedrukt en op goede schaal. Dus voorzichtig uitsnijden, plakken en met laag matte vernis komen we er ook 🤣 Een gelukje dus, of zouden ze geweten hebben dat deze decals lousy waren.

48088876_2162661327113584_4321472496961323008_n.jpg

Een van de laatste grotere klussen was het schilderen van de Falli. Viel op zich nog wel mee achteraf. Heb het Splitter patroon geschilderd met emaille bruin en groene olieverf. Zit filter van Naples olieverf overheen, nog donkere wash aanbrengen dus. Ik vind het schilderen van dit scherpe patroon met penseel lastig. Doe dit het liefste met een aangescherpte cocktail prikker. Flinke investering 🤣

Leuke update weer Vincent!
Positie fiets is nog twijfelgeval. Ik had deze oorspronkelijk tegen de muur schuur in gedachten, maar daar komt die minder tot zijn recht. Tegen de paal is echter minder logisch, want de kans is aanwezig dat Bertha ermee gaat spelen.
Een koe die gaat fietsen… 😱 🙂 😉 🤣 🤣
Zonder gekheid, dat beest kan niks met een fiets, kan 'm gewoon daar laten staan 🤣

Weitermachen

Gr
Erik

Hi Erik,

Thx, ja dat ze ermee gaat fietsen lijkt me ook wat StuG 😛 Maar wel aan lebberen. Ik laat de fiets daar idd staan, want daar komt die het beste tot zijn recht. Aandachtspunten zijn nog wel (daarmee) de ruimte tussen schuur en Firefly, evenals het stukje achter de tank. Heb wel zitten denken om hier respectievelijk een bankje en iets van een gereedschapskist of andere kisten neer te zetten. Of van die canvas pakken/zakken die de Amerikanen gebruikten voor het droppen van bevoorrading. Dat laatste voegt natuurlijk wel meer toe en is ook relatief simpel te maken. Zie als voorbeeld http://old.qmfound.com/airborne6.gif (A-5 Aerial Delivery Containers). Is ook eenvoudig te maken, dus ik denk dat ik die er een maak. Verder nog de afgelopen tijd bezig geweest met het maken en afwerken van de accessoires. Hier zal ik binnenkort meer over posten. Bedoeling is alles voor 2019 af te krijgen, moet lukken, maar moet ik idd weiter machen 🤣

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Mooie vorderingen. Leuk om alles min of meer op zijn plek te zien. Ik vind persoonlijk het grind nog erg wit, maar je was vast van plan om daar nog verandering in te brengen. Misschien moet je gebruikssporen aanbrengen. Plekken waar het grind meer in de aarde is gereden en gelopen. Het ziet er nu uit alsof het gisteren is aangelegd.

Ga rustig zo door,

Jan Coen

Mooie vorderingen Vincent

Titel heb je nog niet toch ?.. dus ben zo vrij om even hardop te denken ter inspiratie 😉
Is wel Engels, weet niet of je een taal voorkeur hebt...

Victory is Eminent,
at the end we'll get them all !

Combined Efforts brings us Victory !

Winning The War,
and still have time for tea...

Different Perspectives...

Veel plezier met de laatste loodjes 😀

Yo Peter,

Merci! Naam zat ook in richting van de tea te zoeken. Not my cup of tea. Idee voor het dio komt namelijk uit een foto van een paar Engelsen die voor hun tank voor het voormalige postkantoor te Nijmegen op hun gemak thee staan te drinken. De Amerikanen schenen dit ritueel te verfoeien, want die wilden z.s.m. in Arnhem staan. Het gehaaste van de Airbornes vs. het relaxte van de Tommies wil ik dus uitbeelden. En het contact tussen de grondtroepen en airbornes, waar Market Garden voor staat. Ondertitel zou dan Market Garden, Overasselt september 1944 zijn. Achterop het dio wil ik nog een tekst toevoegen over een foto van parachutisten: They came from the sky. Dit omdat de luchtlandingen erg veel indruk hebben gemaakt op de lokale bevolking, zie https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2142815/De-bevrijders-komen-uit-de-lucht-vallen-het-begin-van-Market-Garden

Mvg,

Vincent

Hi,

Ben bezig met de laatste loodjes. Planning was, alles voor 2019 af te krijgen, maar dat zal niet lukken. Al is het maar omdat ik nog een aantal zaken moet maken/aanschaffen zoals het prikkeldraad. Heb wel de set van Plus Model hiervoor, maar deze PE is onbruikbaar als je het mij vraagt.
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met de lijst/afwerking en de accessoires.Hier wat foto's van de huidige stavaza!

48994266_2192848517428198_2310665278234558464_n.jpg

Op alle hoeken komen ook nog foto's. Deze moet ik nog afwerken. Voor het eerst de lijst als volwaardig onderdeel van een diorama gezien en aangepakt eerlijk gezegd. Voorheen was het meer o ja ik ben nou klaar nu nog een lijst eromheen. Die ik dan maakte van dik karton die ik zwart schilderde 🤣 . Nu van 2 mm plastic plastic die veel stijver is. Verder moet ik de aansluiting schuur op de lijst nog doen. De dakpannen moeten doorgetrokken worden, maar echt spannend is deze klus bij nader inzien gelukkig niet.

48913043_2192848520761531_173128151721836544_n.jpg

49138025_2192848510761532_679239272452063232_n.jpg

48413841_2192848514094865_2211263993949978624_n.jpg

De Jeep is ook bijna af, alleen de haakjes voor bevestiging voorraam nog erop en nog wat klein spul.

49125055_2192848634094853_2860920893171826688_n.jpg

Heren,

Merci! @ Roger: ja het is inderdaad echt een Nederlandse setting. Deze schuur bestaat nog altijd en staat op steenworp afstand van de dropzone. Veel authentieker kan het niet lijkt me 😉 Het grind moet ik nog verweren inderdaad. Is van Woodland Scenics, erg mooi spul. Gewoon storten op laag hobbylijm en vervolgens nog verder lijmen met een mengsel van water en dezelfde lijm. Nog een wash geven wat ook geldt voor de zandweg. De wei wordt nog voorzien van paardenbloemen en klaprozen. Waar ik nog iets op moet bedenken is het prikkeldraad. Heb wel set van Plusmodel gekocht, maar deze vind ik minder geschikt. Op zoek naar een alternatief dus.

Rest van de setting is overigens speculatie/dichterlijke vrijheid. Zo is de POW lid van Kampfgruppe Hermann, die in de kop van Noord-Limburg (Mook) een tegenaanval lanceerde. Overasselt en Mook liggen dicht bij elkaar, maar of er daadwerkelijk POWs van die unit ook in of door Overasselt zijn gekomen is de vraag. POWs die de brug bij Grave verdedigden wel, alleen droegen die de normale uniformen voor zover ik kan overzien. Dit schijnt een onderdeel van Hermann Göring geweest te zijn overigens. Hier kan ik echter weinig over vinden. Ook de positie van de schuur klopt niet: deze ligt niet direct aan de weg.

@ Erik: ja gedaan met Potch, waar jij ooit mee kwam! De hoeken zijn inmiddels ook gedaan, ik moet deze nog verder afwerken. Superspul en de foto's onderbouwen het dio zo letterlijk en figuurlijk. Waar ik wel tegenaan loop is dat de transfer soms loslaat. Op zich niet erg omdat dit ook een stukje verwering is, maar je hebt er geen controle over zo is mijn ervaring. Wellicht dat langer wachten (een dag of zo) soelaas biedt.

Mvg,

Vincent

Hallo Vincent,

Ziet er goed uit tot dusver. Vooral de schuur vind ik heel sfeervol gemaakt!

Voor wat betreft het grind geef ik Roger wel gelijk. Zelf vind ik het er ook te netjes uitzien en het lijkt in mijn optiek ook een hele dikke, onnatuurlijk ogende laag....
Sowieso wat rommeliger maken en meer uitgelopen en gemengd met de zandweg, grasjes en onkruid ertussen, enz.

Wat vind je trouwens niet mooi aan het prikkeldraad van Plusmodel? Niet stekelig genoeg? Heb je al aan de Verlinden uitvoering gedacht of nog mooier, zelf maken?

Rustig aan met de afbouw dan wordt het het mooist! 😉

Fijne jaarwisseling!

Groeten Ditmar

Hoi Vincent,

Zoals Ditmar al aangaf vwb zelf maken is het leukst (duurt ff... 🙄 ) Of dit als je het kan vinden https://www.bnamodelworld.com/military-vehicles-tanks-detail-up-parts-rmg-resin-models-rmg-rm040?zenid=c6c6c02777cb162e02fb0601b138bc05 (edit; 'k Zag net, zit ook op Facebook..RMG resin models.)
Of wat ik ook doe is dat prikkeldraad van verlinden 'verdraaien' met stereokabeldraad, dat hele dunne! Dan in de 'burnishing' van Uw keuze en klaar. Nadeel is heel erg fragide (dus voorzichtig draaien) en doet zeer 😈 Zie o.a. ook hier http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=31229&hilit=liebe+gr%C3%BC%C3%9Fe&start=20

Prikkelend groetje 🤣
Erik

Heren,

Merci!

@ Ditmar: grind wordt nog verweerd en sleetser gemaakt met her en der wat jong gras. De laag is niet dik, maar er zit wel profiel in. Te weten daar waar de Firefly komt te staan, die iets weggezakt moet ogen in het grind. De laag die je nu ziet is nog uniform en net gestort zeg maar. Het prikkeldraad van Plusmodel vind ik niet op prikkeldraad lijken en te fragiel. De set van Eduard ziet er beter uit, daar ga ik voor. Ik moet ook nog trouwens PE ketting hebben voor de waakhond 🤣

@ Erik: ik zal kijken of ik dat voor elkaar krijg, zelf maken, anders wordt het Eduard of een ander product met goede kaarten 😉

Mvg,

Vincent

Heren,

Afgelopen tijd vooral bezig geweest met de afwerking lijst en de bloemetjes/vegetatie. In de wei komen 8 paardenbloemen en wat klaprozen. Heb er al een paar die nog niet helemaal klaar zijn al erin geplaatst als test. Blad is van het Tsjechische merk Model Scene. Die zijn prima, in tegenstelling tot de stengels en de bloemen. Stengels heb ik zelf gemaakt van dun plastic en de bloempjes van haartjes van de plataan, die ook hier goed van pas komen. Deze heb ik op knopjes van blauw isolatieschuim gelijmd met secondelijm. De randen van de lijsten heb ik ook onder handen genomen. Vooral waar schuur en lijst samen komen was een spannende vond ik, maar achteraf viel dit reuze mee. Ik heb nog wat dakpannen moeten maken en toegevoegd, zodat de rand weg is. Idem voor de rieten kap, waar ik met blauw schuim het riet iets doorgetrokken heb. Wat nog rest is vooral het prikkkeldraad en het plaatsen van de voertuigen en de figuren. Prikkeldraad even kijken wat meest geschikte medium is, anders wellicht zelf maken ja 😉

Mvg,

Vincent

49662910_2208199192559797_7953124085989376_n.jpg

De klink van de deur is iets beschadigd, uiteinde van het ijzer is eraf gebroken. Nog repareren.

49756071_2208199209226462_6420558550799482880_n.jpg

49712730_2208199275893122_7998287488172949504_n.jpg

De krantenkop kwam ik tegen na wat snuffelen. Die voegt veel toe, evenals de rest van de afbeeldingen die als inspiratie hebben gediend. Afbeeldingen zijn aangebracht met photo transfer substantie van Potch. Werkt prima, al laat het wel her en der los, vooral op de hoeken. Ik kan ermee leven, is verwering 🤣 Ik ga nog wel proberen dit te verminderen zodat je er zelf controle over hebt. Wellicht dat langer drogen (24 uur) zoden aan de dijk zet.

49579442_2208199282559788_567692898691186688_n.jpg

Ziet er goed uit Vincent !!
Mooie manier toch om de setting en het verhaaltje voor toeschouwers te verduidelijken.

Cosmetisch tipje vieleicht (alleen nuttig wanneer je't daarmee eens bent 🤣 ) :

Nu stopt het grondwerk tegen de snijrand van de lijst.
Dat geeft het effect dat het diorama in een bak staat.
Door het grondwerk door te laten lopen tot de uiterste buitenrand voorkom je dat.

Ik zeg dit omdat iemand me hier eens op wees bij een dio van mij dat op een soortgelijke wijze is omlijst.
Was niet iets waar ik voorheen stil bij had gestaan, maar let er maar eens op...
Het doet net iets meer met het geheel door die snijrand niet te zien...

nog de beste wensen voor de voltooing en jouw creativiteit 😀

Hi Peter,

Merci! Ja ik ben inmiddels al vergevorderd, de randen heb ik grotendeels afgewerkt. Alleen de wei moet ik her en der nog doen. Verder heb ik het prikkeldraad zelf gemaakt. Deze heb ik gisteren bevestigd, evenals de Firefly en de losstaande figuren. Jeep en aanhanger moet ik nog bevestigen. Had het idee dit te doen met stukjes messing draad die in de wielen kunnen (holtes zijn al aangebracht) en die in de grond bevestigen en lijmen. Maar dit lijkt me wat lastig bij nader inzien en denk aan de simpele oplossing in de vorm van vastzetten met secondelijm/hobbylijm. Dat lijkt me ook afdoende, het diorama zal ik immers niet op de kop houden 🤣 Hieronder de foto's van deze voor de boven genoemde stappen. Hand chauffeur en iets te veel modder koe moet ik nog corrigeren:

50322063_2227823253930724_1343949014139142144_n.jpg

50086340_2227823293930720_1128050457097273344_n.jpg

49899931_2227823370597379_1662481703119093760_n.jpg

50396364_2227823473930702_3597161382438502400_n.jpg

50095611_2227823510597365_1569674529368702976_n.jpg

Hoi Vincent,

Idd de laatst looodjes... 😉
Vwb het bevestigen van figuren en ook vtgn; Altijd pinnen is mijn divisie! Dit ivm onverwachte (lompe...) bewegingen (mijnerzeids) 🤣 🤣 Vtgn 'lijmen' doe ik alleen als ze 'in' de ondergrond zitter (modder, zand, grind etc...) Wat me ook brengt op de Firefly, ziet er een beetje 'zwevend' uit... Foto, rupsverbreders of echt zo? Misschien iets meer 'in' het grind... 🤐

Falli camo is ook goed gelukt!

Eindspurt
Gr
Erik

Heren,

Ok merci, @ Jan Coen hier een foto van het prikkeldraad dat ik zelf heb gemaakt. Die foto was ik nog vergeten te posten. Gemaakt van wit katoenen draad versterkt met witte verdunde hobbylijm om de pluisjes tegen te gaan en het wat rigider te maken. Vervolgens om de 5 mm stip gezet. Alles gespannen zoals te zien. Vervolgens metalen draadjes uit uit oude kabel gebruikt om de prikkels te maken om de 5 mm dus. Vastgezet met secondelijmgel. Na drogen met pincetten gewikkeld. Daarna knippen et voila. Draad tot slot gewoon geschilderd met metallic kleur en voorzien van zwarte wash. Voordeel is dat schilderen zo gedaan is: het katoen absorbeert meteen en de prikkels zijn al metaalkleurig dus kun je geen buil aan vallen. Met PE altijd het gedonder dat verf afbreekt zodat het stemmige shiny pe erdoorheen komt grrr. Kunt natuurlijk ook roestig prikkeldraad maken door alles te airbrushen, echter niet gedaan. Zal foto van eindresultaat nog sturen.

50405171_2233929456653437_5395749800303919104_n.jpg

@ Erik: ja de Firfefly is nog lekker zweverig, want daar stond die nog los op de ondergrind! Gistermorgen alles vastgezet en nog grind rondom 'gestort'. Nu oogt het een geheel met ondergrond, foto volgt ook nog. Tank is vastgezet met schroef, die loopt niet weg 🤣 Vwb Jeep: ik zet die dan voor de zekerheid ook maar zo vast zoals je aangeeft. Idd weinig zin in een Jeep die opeens gaat schuiven. Ben ook wel tevreden met het splitter pattern. Geschilderd met een afgebroken cocktail prikker en emaille en olieverf, anders krijg ik het niet voor elkaar. Ook dot pattern doe ik zo. Met penseel krijg ik dat niet voor elkaar iig!

Mvg,

Vincent

Hi Jan Coen,

Merci, viel reuze mee: ik ben er denk ik al met al 1,5 uur mee bezig geweest. Ik had 24 cm nodig, zijn rond de 50 prikkels die erop moeten. Bovendien is het niet moeilijk. Zolang je met pincetten werkt en geen ADHD hebt ivm de prikkels 😉

Mvg,
Vincent

Heren,

Hier het prikkeldraad. Dio nu bijna af, gisteren nog wat kleine dingen gecorrigeerd. Echter nog niet klaar, o.a. ketting hond moet nog gemaakt worden, wat kleine dingetjes schilderen, zoals de rand van het gras zoals ook op deze foto te zien. En het grind uit het gras harken 🤣

Mvg,

Vincent

50636661_2250313098348406_7130675120531570688_n.jpg

Hi Jan Coen,

Ziet er zeker beter uit dan het eendimensionale PE! En kost bovendien niets, behalve wat tijd. Je kunt ook 4 punts prikkeldraad maken trouwens, wel wat moeilijker en meer werk, maar moet te doen zijn.

Mvg,

Vincent

Heren,

Hier nog wat finale foto's van het Market Garden dio. Was al grotendeels af, op de doggy na die nog aan de ketting moest 🤣 Foto's Arnhem dio zie andere bericht. Deze diorama's zijn vanaf komend weekend twee weken te zien in zaal De Zon te Overasselt (overdag). Zal ze ook nog keer meenemen naar jaarlijkse Twenot meeting maar dat duurt nog ff.

Mvg,

Vincent

69678231_2741742549205456_3780271201365000192_n.jpg

69689797_2741742535872124_8044413658815528960_n.jpg

69790101_2741742629205448_5239936525768065024_n.jpg

Het enige kunsthars figuurtje van Warriors. Valt eigenlijk wat tegen qua kwaliteit, vooral het hoofdje die ik vervangen heb door een zeer goed exemplaar van Alpine. De staande Britse tanker vind ik daarentegen helemaal niet verkeerd, ook al is dat een plastic figuurtje van Tamiya uit de jaren 90 (Cromwell kit). De rest ook niet, al zijn die van recentere datum.

70210104_2741742595872118_8853974350836006912_n.jpg

70183327_2741742695872108_4864416277969502208_n.jpg

69752490_2741742709205440_3141587191965155328_n.jpg

Hallo Vincent,

Complimenten met je mooie diorama, vind hem erg mooi geworden. Ook leuk dat het vlak voor de Market Garden herdenking af is.

Cheers

Erik Jan

Hi Erik Jan,

Merci! Ja deze had ik al geruime tijd af op paar kleine dingen. Zoals de hond die nog aan de ketting moest, verlichtingskabel die nog bevestigd moest worden en nog paar delen die een likje verf nodig hadden 🤣 Waar ik nog aan twijfel zijn de dakpannen zijkant. Deze glanzen iets door de witte hobbylijm. Zo verholpen met een laag ultra matte vernis van AK. Dat is een goede vriend van iedere modelbouwer, die zorgt echt voor een matte laag. Maar ik twijfel of het echt nodig is, wat glans in dakpannen moet op zich wel kunnen lijkt me. Meer werk had ik met het Arnhem dio die wel tegen de dead line aan hikte, maar ook die is af.

Vanaf morgen staan deze diorama's in een paar vitrines in zaal De Zon te Overasselt, die ook aan de route ligt van Market Garden. Er wordt in de regio flink uitgepakt om dit te vieren. Zo staan er al veel spandoeken langs de route, zijn er diverse exposities en twee grote ritten, een van 200 en een van maar liefst 450 stuks geallieerd materieel. Zie voor info vrijheidsmuseum.nl

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan