MarderII D Kaukasus/Kuban update 10/10 figuren

Re: [Arjan] MarderII D Kaukasus/Kuban update 9/6 brug gebouw

Mooi werk Arjan !

Heb effe een Google gedaan en las dat balsa beschilderen wat voorbereiding wenst omdat het sterk absorberend is,
net als dat je schuim beschilderd.

Er zijn heel veel links die verwijzen naar "painting balsa wood".
Eén ervan staat hier.
Vooruit, hier nog 1 met belangrijk feitje : balsa kan uitzetten bij gebruik van te veel verf.

Succes !

Hartelijk dank voor de link Peter, had er nog niet eens aan gedacht dat voor het schilderen van balsa wellicht andere procedures nodig zijn :idea: . Men heeft het over een "sealer", dan lijkt het mij nuttig om die brug eerst maar eens met future (Pledge) te behandelen.

Groet,

Arjan

Dit ziet er echt goed uit. Ik ben benieuwd naar de schildering van je brug

Graag gedaan man, maar las nog wat verder en op deze pagina staat iets meer bruikbaars voor jouw brug denk ik...

Brug, water en landschap zijn prachtig geworden, hulde!
Deze foto's gaan in het archief. Wie weet, ooit, als ik tijd heb... wat schilderwerk betreft, is het absorberende karakter van het hout hier juist geen pre voor een mooie dunne wash?

Ik zat nog wel naar de uiteinden van de brug te kijken:

CIMG2033_zpsd1523add.jpg

er is maar weinig overlap met de brokkelige wand van rotsblokken en stenen. Is eronder nog een verankering, of lopen er losse planken door op de ondergrond?

Groeten,

Eric
(en wat is dat voor fraaie plant op de achtergrond, die struik met blauwe bloemen?)

Hallo Eric, hartelijk dank voor je complimenten. Op de allereerste foto van deze thread is iets van het begin van de brug te zien, kennelijk liggen er al rotsblokken achter de liggers. In veel gevallen werden "Übergangsschienen" (de dingen die aan weerszijden van de Sdkfz. 251/7 zaten) gebruikt voor de verbinding tussen de brug en de oever. Ik denk niet dat die hier ook nodig waren, wel moet je ervoor zorgen dat de eerste planken van de brug niet hoger liggen dan de oever want dan zou je die met een rupsvoertuig aan gort rijden lijkt me. Of de liggers ook met stalen ankers aan de oever werden bevestigd weet ik niet maar dat lijkt me eigenlijk wel waarschijnlijk. Ik stel me voor iets van stalen profielen die de grond in geslagen werden en dan aan de hoofdliggers werden gebout. Aangezien ik dit allemaal niet weet laat ik een verankering weg. Eric, ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik die brug moet schilderen. Uit de links van Peter begrijp ik dat je van donker naar licht moet gaan (maar dat is toch eigenlijk altijd zo ?). Ik ben begonnen met een laag Pledge maar het balsahout was hierna nog steeds erg absorberend. Heb er daarna als basislaag Tamiya Red Brown (XF-64) over gekwast (meer omdat ik hier nogal een flinke voorraad van heb staan nu ik voor voertuigcamo tegenwoordig Vallejo gebruik) gevolgd door weer een laag Pledge. Ik heb het idee dat het hout nu goed gesealed is en heb sommige stukken die erg ruw waren licht opgeschuurd. Ik wou beginnen met een zwarte wash gevolgd door één met chocolade bruin (Vallejo) daarna wil ik proberen om het geheel subtiel te airbrushen met achtereenvolgens Tan earth, Cork Brown en Sand Yellow. Ik zou graag horen hoe jij dit zou aanpakken Eric, ben ook erg benieuwd hoe andere mensen dit zouden doen 😕: 😕: 😕: Zoals al eerder aangegeven zijn mijn eerdere pogingen tot houtimitatie niet bijzonder succesvol verlopen 😕 .

Groet,

Arjan

Ik ben wel de laatste die zou moeten adviseren over hout schilderen, heb dat nog niet gedaan. Maar toch.
Als ik deze foto zie:

CIMG2032_zpsfdb650d4.jpg

zie ik al de nerven in het balsahout, en vind dat mooi zat. Een lichte wash met verdunde bruine olieverf voor wat meer contrast zou dan mooi kunnen zijn, en wat rommel aan de randen, en met schuurpapier wellicht wat subtiele sporen trekken over het dek (gezien de tracks/wielen). Hoe nieuw is de brug, is die door Duitse pioniers gebouwd? Je verwacht dan geen mos etc.

Of je hier met pledge en hairspray moet gaan werken ala de verweerde schuttingen die je soms ziet: deze brug is direct gebouwd vanuit planken

KGrHqYOKpME24S6wuQBN66IjvSPw0_12_zps7d4e6f25.jpg

die er nog vrij nieuw en vers uitzien, dus veel verwering lijkt mij niet nodig! Enkele planken iets donkerder met iets meer wash, maar verder?? Spijkers&bouten!

Erich

Merci Eric, nu ik die foto nog eens bekijk geloof ik inderdaad dat het hele dek vernieuwd is en misschien 1 staander want die ziet opvallend lichter uit dan de rest. Ik geloof dat ik dus ga proberen om het bovendeel van de brug lichter te maken dan het onderste deel.

Groet,

Arjan

Eric zei:
Een lichte wash met verdunde bruine olieverf voor wat meer contrast zou dan mooi kunnen zijn,
en wat rommel aan de randen, en met schuurpapier wellicht wat subtiele sporen trekken over het dek (gezien de tracks/wielen).
Zo zou ik het ook doen, maar in plaats van donkerbruin, zou ik beginnen met een zwarte wash.
Na het opschuren eventueel beetje drybrushen met tintjes bruin en bruingrijs ?

Succes !

Ha die Arjan,

Bij mijn Famo diorama heb ik de brug met een beits van Cetabever (dacht ik, ben nu op mijn werk dus kan het niet checken) gekwast. Dit is een transparante beits die, afhankelijk van de hoeveelheid lagen, verschillende tinten bruin geeft. Deze beits is dan ook weer in verschillende basiskleuren te verkrijgen.

Vervolgens heb ik een aantal olieverven gebruikt: groene tinten voor mos/algen aanslag, een paar plekjes roestbruin bij de klinknagels en verschillende beige/bruintinten voor stof en modder. Tenslotte is de zaak lichtjes gedrybrusht met buff.

Uiteraard is dit slechts mijn werkwijze en geen must. Ik kijk hoe dan ook uit naar het resultaat.

groeten, Richard.

He Arjan,

Mooie brug gebouwd. Suggestie ipv van Balsa de volgende keer eens "bruggebouw materiaal" o nee roerstokjes 8) 8) bij de Mac gaan scoren.
Heb je geen last van het opzwellen.
Let op na het schilderen "pluist" balsa nog al...
Normaal een wash en drybrush is voldoende...

Ps. AK heeft ook een hout verouderings wash....

Herman

Bedankt voor jullie reactie heren, Richard, ik denk dat ik in het vervolg inderdaad het balsahout eerst zou bewerken met een gewone huis-tuin- en- keuken-vernis of beits. Wel zit ik met het punt dat de balsa balkjes meestal witter zijn van kleur dan de platen waar je planken van snijdt, m.a.w. beide zullen toch een zelfde kleur moeten krijgen (in mijn geval redelijk "vers" bouwhout dat erg licht uitziet). Je zult er dus toch niet aan ontkomen dat je de planken lichter moet schilderen. Herman, er zit bij ons geen Mac in de buurt en ben ook niet zo'n ijsjeseter 🙂 . Bovendien heeft balsahout grote voordelen (verkrijgbaar in veel verschillende diktes en afmetingen, en het laat zich erg makkelijk snijden en bewerken ). Wat de pluizigheid betreft, als het balsahout goed geseald is kun je prima bijschuren (geldt trouwens voor zacht hout bij 1/1 klussen ook, je kunt het pas goed gladschuren als het een keer gegrond/gelakt is).

Groet,

Arjan

Re: [Arjan] MarderII D Kaukasus/Kuban update 23/7 figuren

Ik heb een tijdje geleden de bestelde Tamiya (ICM) figuren binnengekregen maar heb besloten die niet te gebruiken. Het zijn mooie figuren maar aan de grote kant om samen met Dragon figuren te gebruiken . Deze figuren benaderen 1/32 zoals ook de figuren die bij de ICM Mercedes G4 zitten. Geschikte figuren met overjassen waren moeilijk te vinden dus heb ik hiervoor Tamiya figuren gekozen (de bekende knaap uit de Wespe kit en een stokoude figuur die nogal wat aanpassing behoefde). Het is op de 2 voorbeeldfoto's niet goed te zien welke soldaten SS-Pioniere zijn (Wiking) en welke behoorden tot de Heeres Panzerjäger van Pzjg.Abt.525. Op de eerste voordbeeldfoto (bovenin) zijn ook inboorlingen te zien die de plaatselijke Kubanka's (bont (wollen?)-mutsen) dragen. Aangezien ik alleen over bereden Kozakken beschik is het een figuur te paard geworden. Aangezien deze knaap iets lijkt te schreeuwen en ik het absurd vind hem een zwaard in handen te geven heb ik hem maar een fles in de hand gedrukt. De Kozakken werden pas eind 42 officieel ingelijfd bij het Duitse leger dus moet ik de Duitse insignes op deze figuur verwijderen. Het probleem van deze ruiter is dat er nu samen met het voertuig twee aandachtspunten zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de ruiter op de lage of hoge oever zal zetten. Het voordeel van de lage oever is dat hier nog geen figuren staan en dat de blikken van de figuren nu op hetzelfde punt gericht kunnen worden. Het nadeel is dat de ruiter vrij dicht op het voertuig zit hetgeen niet zo logisch is misschien.

Zo zou het uitzien met de ruiter op de hoge oever:

Arjan

Ha die Arjan,

Het ziet er naar uit dat je 't gaat redden, mooi!

Over de figuren niets om te b*tchen, persoonlijk zou ik onze vriend op het paard weglaten. Op de hoge oever voegt hij niets extra's toe en creërt 'ie zoals je zegt twee aandachtspunten. Verder kan ik onze vriend ook niet op de eerste foto ontdekken (maar dat kan aan mijn ogen liggen).

groeten, Richard.

Ha Richard, ik vergis me de inboorlingen staan op de tweede voordbeeldfoto. Dank voor het meedenken, ik zit hier stom genoeg al weken over te dubben 😕 . Ik wil de Kozak wel gebruiken en dan inderdaad op de lage oever. Hier kan ie mijns inziens wel wat toevoegen. In de eerste plaats liepen en reden dit soort knapen in die buurt rond dus het voegt local colour toe. Ook brengt dit denk ik het geheel meer in evenwicht aangezien het al vrij druk is bij de hoge oever en zou de lage oever nogal saai zijn zonder figuren. Verder zijn er twee figuren met een glimlach op het gelaat hetgeen logischer wordt als daar plotseling een Kozak met een fles staat te zwaaien. Last but not least, heb al vrij veel tijd in die Kozak gestoken (ook qua research) en het is een interessant schilder-object 🙂 .

Groet,

Arjan

En zijn de figuren al voorzien van een verf laagje? Succes

gaat-ie Arjan ?
oog01_zps920d44c2.gif
oog01_zps920d44c2.gif

groet,
peter

peter van dijk zei:
gaat-ie Arjan ?
oog01_zps920d44c2.gif
oog01_zps920d44c2.gif

groet,
peter

Ik heb wel eens een leukere zomer gehad 🙁 . Anderhalve week geleden is een grote schuur met asbestbedekking van onze buurman afgebrand. Een flink stuk van ons terrein is hierdoor met asbest vervuild en ik ben nu in een gecompliceerde strijd verwikkeld om die rotzooi te laten opruimen. Twee maanden geleden heeft een hond van diezelfde grapjas (had ie net uit het asiel gehaald) tot twee keer toe een schaap van ons te grazen genomen. Blijft lachen met die man ..... Ik ga dit FOC project dan ook zeker niet op tijd afkrijgen. Bedankt voor de belangstelling Peter.

Groet,

Arjan

Hè Arjan, wat rot nou 😕 shit happens is makkelijk gezegd, maar voorlopig zit je er wél mee..

Nou ja, het diorama komt wel een keer af... een deadline heeft enkel betekenis voor de FOC, niet voor jou zelf.

Succes met de schoonmaakklus !

Opbeurend groetje
bravo_zpse8aefded.gif

Peter

Re: [Arjan] MarderII D Kaukasus/Kuban update 10/10 figuren

Ik heb intussen weer wat tijd om eens verder te gaan met dit projectje. Heb vanavond een paar niet erg beste foto's gemaakt van de vorderingen aan twee figuren (zijn overigens nog niet af).

Arjan

Die figuren zien er goed uit Arjan !
Moet wel zeggen dat de gefreiter een aparte drybrush heeft over z'n uniform.
Beetje streperig... maar als ik de foto verklein ziet dat effect er eigenlijk wel gaaf uit...

groet vanuit 't zadel 😉

Ha Peter, de Gefreiter ziet er inderdaad nog wat impressionistisch uit, de foto's waren ook eigenlijk wat prematuur. Mijn opa zei me overigens ooit dat je schilderijen en veldslagen ook niet van te dichtbij moet bekijken 🙂 .

Groet,

Arjan

Paard ziet er perfect uit arjan, graag uitleg over hoe je die hebt geschilderd. Ik zou de kozak op de hoge oever zetten, verkenning te paard, de marder iets meer naar achteren plaatsen dan is het wat meer uitgebalanceerd misschien

Arjan Wiskerke zei:
Ha Peter, de Gefreiter ziet er inderdaad nog wat impressionistisch uit, de foto's waren ook eigenlijk wat prematuur. Mijn opa zei me overigens ooit dat je schilderijen en veldslagen ook niet van te dichtbij moet bekijken 🙂 .
nog niet af dus...ok. Je opa had gelijk overigens ! (zeker voor wat betreft het van dichtbij bekijken van een veldslag 😉 )

Timo de Porto zei:
Paard ziet er perfect uit arjan, graag uitleg over hoe je die hebt geschilderd.

Hoi Timo, de ogen van het paard moeten nog wat worden bijgewerkt want die zijn nu te groot. Ook ben ik zelf niet tevreden over de manen maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat die nu eenmaal van plastic zijn, er zijn mensen die die manen vervangen door echt/synthetisch haar maar dat geeft ook meestal geen overtuigend resultaat. Ik heb ze wel eerst met een soldeerboutje (met een scherpgeslepen punt) bewerkt en daar knappen ze wel wat van op. Ook de baard en muts van de Kozak heb ik trouwens met dit boutje bewerkt. Ben begonnen met zwarte primer en daarover gebroken wit van Vallejo gespoten (niet dekkend). Daarna nog wat drybrushen met een Vallejo lichtgrijs mengsel gevolgd door Ivoor en gebroken wit. Dan een laagje Pledge en daarover een wash van Burnt Umber. Daarna Vallejo Matte vernis en tenslotte nog weer wat gedrybrushed met Vallejo Ivoor. In mijn optiek is dit overigens het mooiste paard uit de Dragon serie. Het oude Dragon stilstaande paard is ook redelijk maar de andere twee oudere en de twee nieuwste zijn zo goed als onbruikbaar.

Groet,

Arjan

Terug
Bovenaan