Marder III

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Ik heb voor het eerste sinds tijden weer eens iets helemaal afgemaakt. Soms blijven zaken liggen of worden ingehaald door het volgende model.

Het begon allemaal zo onschuldig met de Sdkfz. 139 7,62 cm Pak 36(r) auf Gw.38(t) van Tamiya. Een hele mond vol voor een klein ding dat ook bekend is als de Marder III. Met foto's en andere referenties bij de hand bouwt het model lekker weg. De zelfbouw beperkt zich tot de deksels voor de munitie opslag en klein werk aan het kanon zoals de stangen voor het schuivende pantser boven de loop. En natuurlijk de onvermijdelijke detaillering met gereedschapsklemmen van prachtig foto ets die nooit zo lekker in elkaar gaan als je zou willen. Wat riempjes pielen is dan kinderspel.

marder001.jpg

marder002.jpg

De Marder is vervolgens in de grondlak gezet en gespoten met een mengsel van Vallejo Panzergrau en Feldgrau. Ik vind de Panzergrau zo uit het flesje net te donker. Ik laat het model wel donker. Panzergrau was bedoeld om voertuigen in de schaduw niet op te laten vallen. Het model zal zo wie zo lichter worden van het vies maken. Ik ben niet zo bezig met inlijnen en dergelijke van mijn modellen. Op deze donkere ondergrond zie je er ook vrijwel niets van.
Het verrotzooien van het model begint met opbrengen van een mengsel van Alabastine en Winsor & Newton Finity Acrylverf in de kleur rauwe omber. Door de witte Alabastine droogt die veel lichter op. Met een oude varkensharen kwast deppen op het chassis. De Alabastine geeft een mooie fijne structuur. Je kunt lagen opbouwen om meer reliëf te maken. De kleur is nog verder aan te passen door hem met zeer verdunde acrylverf te deppen. Liever voorzichtig en twee keer doen dan te veel. De wielen en tracks zijn op dezelfde manier behandeld.
Het stof op de rest van de Marder is met Vallejo geschilderd. Ik gebruik heel verdunde verf die ik in stippels op het model aanbreng. Het deel dat ik wil doen maak ik eerst vochtig met water, dan vloeit de verf beter. Een klein penseel, mag heel mottig en oud zijn met uitstaande haren, gebruiken en subtiel te werk gaan is het devies. Ik dep met een vochtig penseel gelijk weg wat ik te veel vindt.

marder020.jpg

marder021.jpg

marder022.jpg

Als je nu denkt ik mis chips, dan raad ik je aan om een zak uit de kast te trekken en daar eens van te genieten.

De volgende stap was het maken van de bemanning. De knielende richter komt uit de Dragon set van de Goliath. De staande komt uit een radioset. Van beide zijn de armen opnieuw gedaan. De handen van de lader zijn van de figuur die bij de bouwdoos zat. De figuren zijn ook met acryl geschilderd.

marder020.jpg

[img=http://imageshack.us/a/img211/6929/marder021.jpg[/img]

marder022.jpg

marder003.jpg

marder004.jpg

marder005.jpg

marder006.jpg

marder007.jpg

Zo'n model moet van mij in een omgeving geplaatst worden. Dat roept om een ondergrondje van MDF en paperclay. Reliëf is van piepschuim. De ondergrond is eerst geschilderd met rauwe omber en vervolgens beplakt met gras en andere andere plantjes. Die zijn gemaakt van sisal touw, geverfd met Dylon textielverf. De grashalmen en dergelijke zijn gemaakt van sisaltouw en zaagsel. Alles is vastgeplakt met houtlijm.
De berk en de struiken zijn volgens de door velen beproefde methode met koperdraad. De bladeren zijn van Mininatur. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

marder009.jpg

marder008.jpg

Hieronder het geverfde sisaltouw.

marder010.jpg

marder011.jpg

marder012.jpg

marder013.jpg

marder015.jpg

marder016.jpg

marder017.jpg

marder018.jpg

Ik heb hier van genoten. Een idee is snel geboren, maar de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt onderschat ik toch altijd weer.

Jan Coen

Gefeliciteerd met de afronding van dit project, het is toch altijd een prettig moment iets afgerond op tafel te zetten 🙂
Het is een mooie samenstelling van ondergrond, tank en figuren en de aanpassing van de figuren ziet er goed uit, ze passen nu ook beter.
Inderdaad geen chips, smaken ook niet 😉 en de verwering met vallejo verf, dat had ik niet eerder gezien, best handig.

Op naar de volgende uitdaging! 😉
Gr Johanna

Heel fraai stukje werk Jan Coen. Zowel dit kitje als Tamiya's Marder III M zijn in mijn optiek de beste Marder kitjes op de markt, zeker in termen van pasvorm en bouwgemak (goede instructies). Het grote minpunt van deze kits is toch wel de tracks, de standaard Tamiya tracks zou ik geloof ik zelf alleen gebruiken in een flink modderige setting (dan valt het gebrek aan detail niet zo op). De vegetatie ziet er fantastisch uit, vooral het berkenboompje oogt zeer realistisch. Hoe heb je trouwens die bloemmetjes gemaakt ? De zelfgemaakte armpjes van de figuren zien er ook prima uit (is dat met Magic sculpt en zo ja waar is dat in Nederland te krijgen, zou hier ook wat van willen aanschaffen ). De schouder/kruisriemen (of hoe heet dat?) vallen wel een beetje uit de toon voor Panzerjäger. Ben het overigens helemaal met je eens dat chips er zijn om op te eten 🙂 .

Groet,

Arjan

Puik dio JanCoen
bravo_zpse8aefded.gif

Fraai grondwerk, en die berk vind ik ook zeer geslaagd !
Mooie Marder en leuk om te merken dat ik die chips helemaal niet mis...
Figuren ook goed gedaan (waarom maar 2 eigenlijk ?).

groetje 😀

Bedankt voor jullie reacties.
De Tamiya tracks zijn inderdaad niet fantastisch. Maar omdat ze grotendeels aan het oog onttrokken worden in het diorama en bedekt met troep heb ik besloten om ze toch te gebruiken. Ik was ook wel benieuwd hoe goed je met die dingen kan werken. Mijn ervaringen met de oude kunststof tracks zijn niet heel goed. Te stijf en niet te verlijmen. Deze werken in dat opzicht beter.
Ik ben nu bezig met de Marder III M van Tristar. Die is veel gedetailleerder, maar ook veel moeilijker te bouwen. Sommige onderdelen kan ik bijna niet eens zien, zo klein zijn ze. De Marder III H van Tamiya ligt er ook nog, die volgt.
De bloemen zijn gemaakt van papier. Ik heb er met mijn beading tool rondjes uit gestansd. Die worden vanzelf een beetje hol. Dan lijm je ze vast op de stengels van het gras. In de witte bloemen heb ik nog een geel stipje gezet.
Magic sculp kun je volgens mij wel kopen bij Scaleworld. Ik vindt het lekker werken. Het droogt hard op, je kunt het dus goed vijlen. Met een beetje vaseline aan je handen plakt het niet zo. De schouder riemen zag ik op een foto van een Marder en daarom heb ik besloten om ze te behouden.
Verweren met dezelfde verf die je gebruikt om het model te spuiten ligt voor de hand vind ik. Eigenlijk is acryl ook beter geschikt om zeer verdund te gebruiken dan olieverf. En je hoeft niet eerst weer een laag vage parketlak of wat dan ook over je model te spuiten om de rest te doen. Ik ben in dat opzicht een luie modelbouwer. Bovendien is ook de verwering snel droog zodat je lekker door kunt werken.

Groet,

Jan Coen

Ha die Jan Coen,

Mooi om te lezen dat er verschillende wegen naar Rome leiden. Ik ben iemand die ook de tekst lees en niet alleen de plaatjes bekijkt (... 🙄 ...) en na het lezen van je "how to" was ik toch wel nieuwsgierig naar het eindresultaat. Met Allebastine en olieverf zou ik een grote smeerbende hebben gemaakt, des te mooier is het dan om te zien dat jij wél een mooi resultaat neerzet. Ook het dio'tje kan me bekoren, heb gelijk wat tips opgeslagen op de harde schijf 🙂 .

groeten, Richard.

Voor Han:
De basiskleur is inderdaad gespoten. Verder is alles met penseel geschilderd.

Voor Peter:
Nog vergeten zag ik. De intrigerende vraag waarom maar twee figuren? Ik zag veel foto's met maar twee man bovenop het voertuig. En natuurlijk luiheid.

Voor Richard:
Voor je er misschien zelf aan gaat beginnen, Alabastine met acrylverf uit een tube. Met olieverf zou ik er waarschijnlijk ook een onbehoorlijke zooi van maken. Aanlengen met water tot een tamelijk dikke massa en dan met een niet te grote kwast opbrengen. Ik maak altijd eerst een proefstukje en laat dat drogen om te beoordelen of de kleur goed is. Dan vervolgens subtiel te werk gaan. Ik ga liever een aantal keren dun over een deel, dat voorkomt te dikke lagen die moeilijk weer weg te halen zijn. Je kunt nog tamelijk lang met een natte kwast dingen weghalen. Rauwe omber is een prima basiskleur voor stof en droge aarde. Maar je kan natuurlijk mengen met andere kleuren.
Je kan net zo veel of weinig opbrengen als je zelf wilt. Ik pas deze techniek al een aantal jaren toe en ben er nog steeds tevreden over. Daar komt bij dat het een spotgoedkope oplossing is.

Bouwze,

Jan Coen

Hoi Jan Coen,

Mooi diootje, m'n complimenten! De vegetatie is echt prachtig en supergedetailleerd. Heel mooi! Volgens mij heb jij de boekjes van Laszlo Adoba? Goeie leermeester, hè? 😉

Heb ik gelijk een vraagje over het gras, wat ik overigens ook zeer mooi vind, maar waar haal jij dat sisaltouw? Vind het namelijk zelf ook een goedkoop en realistisch alternatief als je veel gras nodig hebt....

Groeten Ditmar

Hoi Ditmar,

Bedankt voor de lof. Jij ook nog gefeliciteerd met je behaalde prijzen. Siasaltouw haal ik altijd gewoon bij een bouwmarkt. Zo'n bol witachtig touw.
Ik moet bekennen dat ik tot voor kort nog nooit van Laszlo Adoba had gehoord. Onlangs was er iemand op het forum die hem ter sprake bracht, toen heb ik gekeken wat hij zoal maakt. Ik heb wat andere boeken over diorama's maken. Je kan inderdaad flink wat leren van anderen.
De meeste technieken die ik gebruik zijn behoorlijk antiek, die zijn al veel langer in gebruik. Sisaltouw gebruik ikzelf al enkele tientallen jaren voor van alles en nog wat gras en rietachtigs. Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar materialen die ik kan gebruiken. Die probeer ik uit en als ze bevallen mogen ze blijven. Je kan met wat geduld een heleboel dingen zelf maken met relatief simpele technieken. Dat vindt ik bevredigender dan kant en klaar kopen. Het allerbelangrijkste is echter goed naar de werkelijkheid kijken en dat nabouwen.

Succes,

Jan Coen

Terug
Bovenaan