Main Battle Tank Cruiser Comet A-34 (scratch antenna mount).

Re: Main Battle Tank Cruiser Comet A-34.

Belachelijk goed bezig zeg!
Ik vind het mooi deze te volgen. Ben zelf wel een fan van de Comet en heb deze kit ook. Aangezien dit de eerste echte tank kit van Bronco was, loopt ie toch wat achter ten opzichte van hun huidige standaard, maar jij tilt hem er op deze maniet weer heel erg ver bovenuit.

Wat betreft de tracks op de voorplaat, ik denk dat dit gewoon reservetracks zijn. Het zijn er zo weinig en zijn zodoende wel heel erg willekeurig als extra pantser. Vooral ook omdat ze in het midden zitten en op die manier niet één van de voorin zittende bemanningsleden extra bescherming bieden.

Hoi Guy,

Prachtig werk! Zeer fijn, strak en sucuur werk.
Ik hoop dat het schilderwerk net zo goed wordt maar dat komt vast goed. 😉

Groetjes

Rene Duret zei:
Keurig gedaan Guy!
zoveel oog voor detail...

zou bijna zeggen...post je 'Wilkommen' hier ook...de details daarin zijn hartverscheurend goed!

René

Beste René, dat diorama in opbouw werd gecancelled weet je nog ? Maar ik voel het kriebelen, een diorama(tje) behoort tot de dingen van 2011.

Chris, dank je, we baggeren nog wat verder !

Jamy, aanvankelijk was ik niet zo'n fan van de Comet, maar gaandeweg heeft ie m'n hart wel gestolen. Dat uit zich dan in genieten tijdens de bouw ervan.

Boris, het schilderwerk is eigenlijk waar ik deze calvarie voor trotseer ! Tx !

Eelke, toen ik jouw werk hier voor het eerst zag, wist ik dat het met plastic sheet en verwante schijnbaar ook allemaal kan. Het geeft een echte kick om een stukje te zien ontstaan na de nodige sakkersessies !

Steven, denk nu niet dat mijn vitrine vol staat met supergedetailleerde (gedateerde des te meer !) projecten hoor. Ik amuseer me momenteel rot met de batterij walkarounds, foto's en zo meer.

Goeie documentatie werkt heel stimulerend.

Nieuwe update...

Omdat tanks in een bewegingsoorlog zoals het oprukken naar Duitsland meestal goed bepakt waren, vond ik dat de Celerity ook wat meer body mocht krijgen.

WO2 foto's van tanks tonen dikwlijls extra beschermingsmaatregelen die de bemanningen zelf aanbrachten.

Zo ook zandzakken om in dit geval de schutter en de chauffeur voor handvuurwapens te behoeden.

Materialen :

- zakdoekje met fijne structuur,

- Milliput extra fine (deze neemt heel goed de textuur over),

- praatpoeder.

Let op het kinky zakdoekje !

6000.jpg

Eerst de Milliput goed doorkneden (twee componenten in gelijke delen) en superplat maken met getalkte handen.

Daarna het velletje Milliput op het getalkte zakdoekje leggen en deze omslaan zodat je twee kanten kan 'drukken'.

Dan is dit het resultaat :

6001.jpg

Nu kan je een bolletje Milliput aanbrengen in de wat uitgezakte vorm van het zand dat je in de zakken wenst.

Met een scalpel kan je dan het teveel afsnijden, er blijft gelijk een mooie rafelige naad over.

Omdat je her en der in het zakje nog wat lucht hebt zitten, kan je heel makkelijk overtuigende plooien/vormen maken in de 'jute'.

Met een zacht penseel (zakdoekje ertussen houden, anders krijg je haarafdrukken !) kan je

verder modelleren ter plaatse op je tank, de omgeving waarin het zandzakje ligt, bepaalt ook mee de vorm.

6002.jpg

Greetz ! G.

ik weet alleen dat je de meester bent van de regenpijp en de lantaarn 😉 ..ach wat. Jij bent gewoon de dioramaKoning, zo.

oi oi Guy...weer zo'n schrandere vondst van je...het zakdoekje...

ik had eens een negatieve ervaring met de witte putty...kon de verhouding moeilijk inschatten en mijn helmdoekje bleef sticky 🙂
Ziet er goed uit, mooi evenwicht en niet te beladen.
Ideetje om de ketting even ergens op te spannen en met schuurpapier eromheen te gaan? Wordt het iets rechter en misschien valt het dan nog mooier.

wat een werk en wat een tijd moet hierin zitten...

René

Hoi Guy,

Wederom erg mooi werk. Goede tip van het zakdoekje voor de textuur.
Klein puntje dat me opviel, er zit een naadje op de ball mounting van de Besa MG.

Groet, MartinD

Martin Dogger zei:
Hoi Guy,

Wederom erg mooi werk. Goede tip van het zakdoekje voor de textuur.
Klein puntje dat me opviel, er zit een naadje op de ball mounting van de Besa MG.

Groet, MartinD

Hoi Martin, dat heb je fijn bekeken, het is echter een opgevuld en gladgeschuurd naadje dat nu wat bleekjes afsteekt door de putty. Als er iets is waarvan ik gek wordt, zijn het wel die rotnaadjes. Bedankt voor je waakzame blik, zo komen we tot prima werk hier.

Re: Main Battle Tank Cruiser Comet A-34 (bouten).

Nog wel enige boutjes te maken met de P&D, lollig werk eigenlijk, simpel verlijmd met Tamiya Extra Thin, dat is net stevig genoeg. Deze worden later nog in een extra primerlaagje beschermd.

6005.jpg

Groeten !

simpel verlijmd met Tamiya Extra Thin, dat is net stevig genoeg

Dat heb ik zo ook eens gedaan, ik vond dat net níet stevig genoeg. Sindsdien gebruik ik voor dit soort doeleinden gewone blanke lak, mat of glans (laatste is vaak net iets steviger) van Tamiya of Vallejo, bevalt mij althans prima!

Lekker doorgaan Guy, ziet er goed uit!

Weer een leuk stukje werk wat je laat zien Guy en zoals Kanne al aangaf werkt vernis beter dan lijm om die boutjes goed op hun plek te houden.

Ronald

Bedankt voor de tip jongens, deze ga ik zeker in het achterhoofd houden. Wat ik al wel kan gebruiken dankzij jullie advies, is dat ik vernis kan toepassen over en langs de boutjes heen in een heel dun laagje ! Maar eerst de laatste maar 'ns plaatsen en dan was er ook nog die antennevoet die ik moet schratchen, én een partij zooi voor op het achterdek.

Zo Guy, van de oorspronkelijk kit is bijna niets over, er komt nog een tijd dat je ze helemaal van scratch gaat bouwen 🙂

Mooie details, veel interessants om te zien, nu een verflaagje, ben benieuwd hoe dat gaat lijken.
Succes
Gr Johanna

Hoi Guy,

Ik heb (eindelijk) je draadje een doorgenomen enik vind t werkelijk super om jouw gedetailleerdheid te zien.
Vooral de putty-op-de-theedoek vond ik wel een mooie tip.

Heb je misschien nog wat meer totaalshotjes zoals je laatste foto ?

Keep up the great works :!:

groetjes frank

Guy, ik "seal" ze niet met lak, ik plák ze met lak: beetje lak op de plaats waar de bout moet komen, boutje plaatsen, drogen, klaar. Natuurlijk komt er daarna nog verf en vernis over waardoor ze extra gezekerd worden.

Johanna, ik moet zeggen dat het dankzij die zeer bruikbare walkarounds een beetje uit de hand is gelopen... 😳

Niels, de Bronco onderdelen zitten er her en der nog wel tussen hoor, het kan nog veel gekker... 😉

Frank, binnenkort toon ik foto's van het afgebouwde stadium, dryfit, ik zal zeker enkele detailfoto's nemen... 😉

Kanne, daar was ik al achter, ik zal wel eens sealen met vernis (ze zitten aardig vast met m'n Ultra thin van Tamiya) voor extra stevigheid.

En nu de antennevoet...

Eerder was ik al eens bezig geweest met de antennevoet maar geen van de drie probeersels konden me echt bekoren. Het was wat behelpen op dat ogenblik met wat plastic card. Nu kon ik gebruik maken van Evergreen strips en rod, wat het toch een ietsje makkelijker maakte. Op dit ogenblik zit ik aan 13 stukjes teneinde het op een min of meer accurate antennevoet te laten gelijken. Feit is wel dat het fijner oogt dan het plastic Bronco onderdeeltje. Het photo etched antennevoetje heb ik vakkundig verkloot doordat Bronco nergens uitlegde hoe ik precies moest plooien.

Anyway, hij is bijna klaar (de bovenste deeltjes moet ik nog toevoegen) :

7000.jpg

Eerst had ik met fijne strips getracht om mooi rond het rod te plooien, maar de aansluiting op de uiteinden suckte geweldig naar mijn mening, dus heb ik het rot onderverdeeld in aparte kleine stukjes, met rondjes uit groen plastic ertussen. Het uitlijnen viel goed mee, gelukkig maar want het plaatsen van de houder met vier steunen was al een geduldwerkje genoeg.

Met de reuze 1 cent ziet het er zo uit (ja ik ben vrijwel op de rand van de waanzin terechtgekomen !) :

7001.jpg

Groeten !

kijk, als 'k jullie werk(en) bekijk dan dien 'k nog véél te leren en waarschijnlijk af en toe eens aan de rem trekken...
'k heb me deze morgen wat uitgeleefd met pigmenten en de fixer op de Command Humvee of wat er van geworden is
volgend project is een M88 recovery voertuig met geheven arm in zandkleur
en er is een PE set besteld dus niet meer straicht uit de box maar weer één stapje verder
'k kijk naar volgen de foto's van dit voertuig m vr gr Ludy

Re: Main Battle Tank Cruiser Comet A-34 (scratch antenna mou

Hallo Guy,

Wees eerlijk: dat is geen echte cent die je overal toont, maar een vergrote replica van minstens 5 cm doorsnee 🙄
Anders kan dit alles niet waar zijn.....

Dit gaat zo ver, ongelofelijk ! Ik ben al tevreden als ik de bijgeleverde antennes (nou ja, plastic takken..) vervang door dunne staaldraad.
Over de voet heb ik het niet eens.

Maar ik zie en leer, dank daarvoor.

groeten, Wim

Ludi : elk project een stapje verder en dan komt alles vroeg of laat in de pocket ! Zometeen 'ns even gaan kijken in jouw topic...

Chris : eerlijk gezegd vond ik het hier al tamelijk erg hoor ! 😛

Dreeke : ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden zo dicht bij die rand ben geweest, het klopt wat je zegt hoor, hier is dat instant !

Wim : als je niet te zacht met jezelf bent en telkens opnieuw wil beginnen, kom je vanzelf tot een bevredigend resultaat hoor, ik bespaar je echt de tirades die ik bijwlijlen heb afgestoken !

De antennevoet staat op z'n plek ! Pfff...

8000.jpg

Volgende hoofdstuk : milliput zakken, tassen...

Henry, bedankt voor de comment. Ik moet eerlijk toegeven dat ik veel liever met plastic speel dan met koper. Maar ik heb veel respect voor mensen die een kilo pe op hun werk hangen.

@ Guy: PE doe ik liever dan plastic, maar met plastic heb ik ook goede ervaringen. Het voordeel van PE is dat de onderdelen aangeleverd worden, terwijl je ze zelf moet maken als je met plastic aan de gang gaat.

Groet'n Henry

Henry van den Top zei:
terwijl je ze zelf moet maken als je met plastic aan de gang gaat.Groet'n Henry

Ach het is wel echt modelbouw uiteraard want bijna iedereen kan wel met PE overweg en ik heb meer respect voor de plastic bouwer dan de de PE bouwer qua model dan he 😉

Maar mooi werk Guy maar dat was al bekend 🤣

Ronald

Ronald Kok zei:
Henry van den Top zei:
terwijl je ze zelf moet maken als je met plastic aan de gang gaat.Groet'n Henry

Ach het is wel echt modelbouw uiteraard want bijna iedereen kan wel met PE overweg en ik heb meer respect voor de plastic bouwer dan de de PE bouwer qua model dan he 😉

Ronald

Dat had ik al begrepen... 😀 Ik denk dat ik maar gauw een berg plastic uit de kast moet trekken. 😉 😉

Groet'n Henry

Terug
Bovenaan