Mack Bulldog met de Renault FT

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Op de achtergrond zijn er uiteraard ook nog andere projecten actief, zoals de eerder door Piet genoemde bouwgroep Breda groepsbouw met als thema vrachtwagens. En laat ik nu net een alleraardigste Mack Bulldog in mijn collectie hebben liggen...

Dus deze RPM kit met een PE setje van Part naar een iets hoger niveau getild en voorzien van een passende lading, namelijk de Renault FT van Flyhawk welke ook nog in een hoekje stof lag te pakken.

Het bouwen is nu gereed en hij is klaar voor de airbrush. En het leuke van dit Wo1 spul is dat er heel veel wonderlijke kleurvarianten te bedenken zijn. Ik hoef er alleen nog maar eentje te kiezen...
Voor wat achtergrond en inspiratie (lading) is er de fantastische website van Landships. http://www.landships.info/landships/softskin_articles/Mack_AC.html

20220412_221242-01.jpeg
20220412_221215-01.jpeg
20220412_221228-01.jpeg
20220412_221908.jpg
Mack_AC_3.jpg
Gr Bas

Alleen … de tank op de originele foto is geen FT maar een M1917 😉 (Nu hadden de Amerikanen naast de M1917 ook echte FT’s.)

Betrap me erop dat ik je topic elke keer opnieuw open Bas…. Gaaf, zou bijna zelf een keer WO I 1/72 uit gaan proberen😉👍🏻

Dank u heren.
Nu hadden de Amerikanen naast de M1917 ook echte FT’s.)
Bij mijn weten zijn er dan ook geen M1917's deze kant opkomen? De Mack daarintegen is ook bij de Britten en de Fransen gebruikt en met name de Fransen hebben de meest fantastische kleuren schema's.
Gaaf, zou bijna zelf een keer WO I 1/72 uit gaan proberen
Die Flyhawk kits zijn zeker aan te raden, maar om van RPM iets leuks te maken is bijna een straf te noemen....

Binnenkort alles maar eens in de primer zetten.

Gr Bas

Bij mijn weten zijn er dan ook geen M1917's deze kant opkomen?
Ik geloof het ook niet, nee. Ik kreeg de indruk door die foto dat je de truck in Amerikaanse markeringen wilde schilderen, maar Frans is interessanter, denk ik zelf 🙂

Prachtig, en dan te bedenken dat het zo klein is....

Niet negatief bedoeld, want bedoel het niet alleen over de vrachtwagen.... maar af en toe doen die Franse camouflage kleuren me denken aan Karel Appel ..

Hi Bas,

Heel gaaf en origineel! Misschien het gras nog vervangen door de buitenkant plataanvrucht, zijn hele fijne haartjes. Los scheuren met schil erop plakken en erover heen met airbrush voor wat groentinten en klaar.

Mvg,

Vincent

Heel mooi geworden!

En nu snap ik die Franse camouflage kleuren ook, je ziet hem amper... 🙄

Ik heb wat moeite met zwevende dingen, dus de oprijplaten moeten wel vast zitten. Met wat ketting en touw zitten klooien en nu zit 1 kant dus vast. Gr Bas
Is die spanner niet wat erg fors? Ik heb eventueel nog wat ge-etste spanners in 1/87 voor je als je interesse hebt......spanners zijn wel "plat" en jouw ketting is mooier, maar misschien kan je er iets mee.

Alex

Dankjewel Alex, maar groot is relatief. Feitelijk is de hele constructie maar een verzinsel, dus deze is gewoon gejat in de haven van Cherbourg van een zeesleper omdat er niets anders voorhanden was. 😉
20220602_223902.jpg

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er überhaupt een spanner in zou zitten, want er hoeft niks afgesteld te worden bij deze toepassing: een ketting met een haak aan allebei de kanten zou voldoende zijn. Ik zou die haak ook niet veel groter maken dan de schakels van de ketting zelf.

Mooi gemaakt die spanner !

Echter zonder het verhaal waar die vandaan komt en dat-ie gejat is, zou het me niet overtuigen... en je hebt er dus nóg één nodig toch ?

Wat ik zou doen : elke oprij strip monteren zoal het nu zit, maar dan zonder de spanners. En dan één spanner gebruiken tussen de twee kettingen.
Ik stel me voor dat de grootte van de spanner dan ook iets minder opvalt...

Hoe dan ook mooie arbeid 👍

Dank voor het meedenken. Eigenwijs als ik ben laat ik deze gewoon zitten, eerst de FT maar eens achter op zien te krijgen en dan zal ik er nog eens over na denken. Hij gaat uiteraard mee naar Nieuw-Vennep, dus daar kunnen we onder genot van filosoferen over alle aangebrachte details en hun nut in de werkelijke wereld. 😉

gr Bas

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de FT ga schilderen. Geen nood ik heb meerdere van die Flyhawk gevallen, dus oefenen we even op een ander model, in dit geval de Renault "Canon automoteur de 75mm" in 1/72 van Flyhawk. Deze is van na de oorlog en nog heel lang gebruikt in de kolonies. Niet geschikt voor achterop, maar heb al een paar andere interessante ideeën.

20220713_222824-01.jpeg

20220713_222850-01.jpeg
20220713_222801-01.jpeg

Tjonge wat een scherp detail voor zo een klein model 😍 en met een overtuigende verfjas een pracht-modelletje !!
Mag van mij zo achterop de Mack 😉

Terug
Bovenaan