Maatvoering dak CO YP408?

Marcel Zwarts

Voorzitter en secretaris van de TWENOT
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Bevrijding Nederland 1944-1945
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Wie o wie kan mij helpen aan de maatvoering van de dakluiken voor de commando versie van de YP408. 😕:

Het gaat om de posities van de twee ventilatie kappen, de maatvoering hiervan, de positie van de drie antenne potten en de locatie van de periscoop.

Ook duidelijke interieur foto’s zijn welkom. Ik bedoel niet het gebruikelijke kiekje via de open staande deuren maar zicht uit andere hoeken.

Bij voorbaat dank.

Marcel 😀

Marcel
Kijk eens op http://www.gaf.zeelandnet.nl/yp408
Veel foto's , misschien aan de hand van de maatschetsen van de GR versie de CO maten te bepalen, maar volgens mij is de CO bak hetzelfde als de Gr.
ook staan er wel diverse interieurfoto's en niet alleen via de achterdeuren
Bert (die de site inmiddels kan dromen, want verder is er weinig op het net te vinden)

Marcel, wellicht kan het volgende plaatje je kan helpen:
http://gaf.zeelandnet.nl/yp408/fotoboek/images/hdr17.jpg

de algemene lay-out van de luiken is exact dezelfde als van de groepsbak:
Links (van voor naar achter) kort - lang - lang
Rechts: lang-lang-kort
De linkerluiken waren dichtgelast.
De pantser-ring van de AI-65-periscoop stond 2cm achter de scheiding tussen de lange luiken rechts en 2 cm van de rand af.
De achterste antennepot staat op exact dezelfde plaats als bij de PC-bak de lange antenne staat.
De middelste antennepot staat op het middelste rechterluik, 15 cm van de scheiding tussen middelste en achterste luik af, en zo'n 10 cm van de scheiding tussen linker- en rechter rij luiken.
De voorste antennepot ook op het middelste luik, 5 cm van de scheiding tussen voorste en middelste luik en 5 cm van het scharnier af. (Je kan op de foto net de afdekplaat zien zitten)
Bij de co met twee antennes (CC, plv CC, PC ATPel of Wrn) waren alleen de achterste en voorste antennes in gebruik; de middelste antennepot was niet geplaatst, daar zat alleen de afdekplaat.

De kachteluitlaat (achterste ventilatie-opening) en de andere verhoging op het dek heb ik zo geen afmetingen van. Wel weet ik dat de kachel-uitlaat de vorm had van een rechthoekige paddestoel; de hete lucht kwam er onderuit.
Op de andere verhoging was vaak een geimproviseerde kaartenstandaard (hout of aluminium) bevestigd, zodat de voertuigC zijn kaarten, hand-telemicrofoons en viltstiften bij de hand had als hij boven pantser stond.
Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben; wellicht heeft Henk, webmaster van de YP-site een maatschets van de bovenzijde van de Co. Hij heeft heel veel, dus als je hem een mailtje stuurt....
redactieypfh1@chello.nl

Hoe was het ook al weer?

Een jaar op zo’n commando bak rond gereden, zelfs een aantal foto’s gemaakt en na 18 jaar weet je het gewoon niet meer. 😳 En maar proberen gegevens te verkrijgen bij mensen die de oorlog hebben meegemaakt als militair of burger. Erg lastig.

Die geweldige site over de YP408 heb ik uiteraard ook van voor tot achter bekeken maar aangezien ik geen goede foto’s van de bovenkant kon vinden stelde ik mijn vraag. Kijk, uiteraard zijn de hoofd maten van de GR en de CO versie gelijk, maar daar gaat het mij niet om. De gegevens die Roel heeft gegeven is inderdaad waar ik naar opzoek ben. Ook is bekend dat bijvoorbeeld het museum bij Harskamp nog een CO bak aanwezig is. Maar net zoals Overloon is dit nogal een eindje rijden vanuit Alkmaar en via deze weg probeer ik er makkelijker vanaf te komen. Uiteindelijk moet ik toch naar een van de musea in verband met het inmeten van bijvoorbeeld de rookgranaat werp inrichtingen en meerdere kleine oppervlakte details.

Trouwens Bert is bij jou model de neus smaller dan de bovenzijde van de romp? Bij mij past het namelijk voor geen meter. 😕:

Roel en Bert, bedankt voor de info.

Groetjes

Marcel. 😀

Marcel
Klopt, het past allemaal net niet (om het maar posistief te brengen) wat mij ook niet bevalt is dat de hoek van het bovendek en neus zodanig anders is dat dde neus er met spanning opgelijmd moet owrden, dat wordt dus verwarmd opbrengen en hopen dat tie in de goede vorm blijft zitten tot afgekoeld.
Al met de andrijflijn begonnen?
BertUS

Brainstormen

De aandrijving, ha,ha,ha. 🙂 Daar ben ik nog lang niet aan toe.
Tot nu toe staan de vier hoofddelen van de romp op mijn werkblad en ben ik aan het brainstormen hoe deze tot een strak geheel te vormen. 🙄

Zou ik kiezen voor geen interieur dan is het wat makkelijker maar eigenlijk vind ik een interieur wel uitdagend. Zoals altijd zal het voertuig op een diorama verschijnen en als ik drie figuren in het voertuig zet, zie je weer weinig van de binnenzijde. Ik weet het gewoon weg nog niet. Het bovendek hoop ik strak te krijgen met kokend water of een fuen. Met paspennen 0,2mm hoop ik deze dan passen op de onderzijde te krijgen. Bij de voorneus zit ik te denken aan het op nieuw bouwen, maar ook dit weet ik nog niet zeker. Wel weet ik dat ik de wielen in licht gestuurde stand ga bouwen want dat vind ik er te gek uit zien.

Leuke hobby he, dat modelbouwen. 😉

Sterkte

Marcel 😀

Ook zonder figuren zie je weinig van het interieur, zeker van de chauffeursplaats. nu scheelt het dat jij ws de koepel voor de .50 openmaakt, duskrijg je iets meer lichtinval in het geheel.
Het achtergedeelte kan je wat meer voorzien van details, zeker als je lle luiken openzet.
BertUS

@Marcel:
Ik werk in Apeldoorn, moet volgende week naar Ede, en kan dan met de digicam wel eens in de Harskamp verdwalen...
Nog meer maatgegevens nodig? Geef maar een gil!
(Geldt natuurlijk ook voor Bert en eventueel andere YP-freaks...)

Tja, wat meer detailopnames van de voorwielkant, met name de stuurstangen die ontbreken in de kit. Remleiding achter weet ik, voor heb ik als het goed is ook.
Effe denken, wat heb ik nog niet verzameld...............het meeste heb ik geloof ik wel. O ja, de antenne potten voor de PWAT. Daar heb ik geloof ik niet zoveel van kunnen vinden. Het valt mij op dat van de PWAT (meest unifil) de pioniersrekken leeg zijn. Ik neem aan dat dit dzelfde rekken zijn als op de YA126?
Alvast bedankt
BertUS (die nu al met zijn tweede RT3600 bezig is nadat die eerst een RT3610 in wilde bouwen. Maar toch maar de radio aan de rechterkant inbouwt net boven de eerste stoeltjes van het laadgedeelte en dan op de schuine kant met het front richting de achterdeur)

Terug
Bovenaan