M88A1G Recovery Vehicle - basislaag [15072009]

Schalen
  1. 1:35
Hallo allemaal,

Na lang dubben, wat beginnetjes en niet afmakertjes ben ik uiteindelijk uitgekomen op de bouw van de M88A1G. Het plan is dat dit voertuig een beschadigde Abrams gaat optakelen ergens in Irak. Op internet staat genoeg foto's en ik heb gezien dat dit voertuig van alles kan takelen.
Met de Abrams ben ik aan het bouwen op de bouwavonden zodat ik ze overzichteljik gescheiden houd. Dit wordt ook deels een wrak en dat moet ik goed uitzoeken hoe ik dat ga doen.
Er komen figuren bij, maar dat is toekomst, eerst dit afbouwen en afwerken.

Het gaat om het volgende model van AFV:
001-Doos.jpg

In de doos zit alleen een Duitse versie wat betekent dat ik ergens anders decals moet opvissen of dat ik een spuitmal ga maken.

Bij het openen van de doos vond ik een aantal gietramen, wat PE, touwtjes en twee strepen rubber:
002-Inhoud.jpg

Gisteravond ben ik met het gebruikelijke begonnen, de wielen, zodat ik na wat plakwerk iets meer dan 20 stuks over had:
003-Wielen.jpg

De wielen moeten nog geschuurd en ontbraamd worden en verder zit op een aantal wielen wat teveel flash wat ook verwijderd moet worden, klaar zijn ze zeker niet.

Tot slot wat gaten gevuld aan de binnenkant van de onderkant.
004-Gaatjes%20plakken.jpg

Na wat testen blijkt een deel van de onderkant zichtbaar en met een likje vloeibaar putty is het zicht al een stuk beter. Het heeft vannacht mogen drogen en ergens vandaag zal het kennis gaan maken met wat schuurmateriaal.

Hiermee rond ik voorlopig het nieuws af van de werktafel en ga verder bouwen.

Grtz Johanna

Hey Johanna,

Blijft een geweldig voertuig om te zien en is volgens mij ook wel erg leuk om te bouwen. Persoonlijk vind ik de Vietnam variant interessanter, maar dan kan je natuurlijk weer geen Abrams takelen 🙂

Welke kit heb je overigens voor de Abrams gebruikt? Die staat naast de Challenger ook nog op een lijstje met "graag te bouwen modellen".

Succes met de verdere bouw.

Groeten,

Eelco

Hoi Eelco,

De M88 heb ik hier ook staan en die gaat ooit iets anders takelen, momenteel bouw ik een poosje modern als variatie.

De M1 is de M1A1HA Abrams 1st Marine Tank Battalion Baghdad 2003, kitnummer 3533 van Dragon. Vorige week ben ik begonnen met de kit, alleen de wielen gedaan, wat dat betreft zit de rest allemaal nog aan de sprue. Het is niet echt een kit om over naar huis te schrijven. Ik vermoed dat dit een oudere Dragon is en die zijn toch wat anders dan de huidige.
Liever had ik een Tamiya doos gehad, maar je kunt niet alles hebben 😉

Gr Johanna

Ik denk alleen dat het meer aanpassen is dan alleen andere decals erop, ik zie namelijk de typisch duitse rookbuslanceerders zitten. Wat er precies gedaan moet worden weet ik niet, dat zul je een expert moet vragen.
Suces in ieder geval.

GJ

Er moeten wat dingen anders, maar heel veel ook niet als ik alle foto's die beschikbaar zijn, bekeken heb. Zag dat er veel variaties waren, zowel in opbouw, kleurstelling als kenmerken en ik ga gewoon lekker door en zie wel welke versie er het meeste op lijkt.

Gr Johanna

hoi johanna,

gewoon lekker gaan bouwen, en als er veel versie`s van zijn kan je doen wat je wilt.
decals ga je van zelf over houden van andere projecten, en misschien heeft hier iemand wel wat over.
het lijkt me een leuk model om te bouwen.

Hoi Steven,

Ik bouw zeker vrolijk verder en maak er van wat ik leuk vind om te maken. Iedereen is vrij een mening te hebben en ik lees me genoeg in om te weten ongeveer wat mogelijk is. Natuurlijk zullen altijd dingen in het echt anders zijn, maar dit voertuig gaat echt niet rijden dus mag gerust zou eruit komen zien zoals ik het voor me zie 😉

Decals zullen er vast wel zijn en anders ga ik wat rondvragen. Zag op verschillende foto's alleen nummers en geen tekens en op sommige wel weer.

Tot nu toe is het een leuk model, ben met de onderkant bezig en straks ga ik eerst de M998 verder inkleuren.

Grtz J

Hoi Johanna,

Ik heb nog een M88A1 als basis liggen voor een M88A2 in Australische dienst dus ik zal eens kijken of daar nog een setje decals bij zit.

De Duitse rookbussen kan je niet gebruiken voor een Amerikaan maar voor zover ik weet is de M88A1G kit een M88A1 kit met wat extras om er een Duiste versie van te maken dus waarschijnlijk zitten de Amerikaanse onderdelen er ook gewoon bij.

De lange "doos" aan het A-frame hoort ook niet op een Amerikaan thuis.
En hoogstwaarschijnlijk word er ook een ander MG gebruikt op de affuit.

Gr,
Marcel

Hoi Marcel,

Als je geschikte decals hebt houd ik me van harte aanbevolen.

De G is volgens mij specifiek een Duitse versie en de rookpotten zitten niet op de VS uitvoering. Voor zover ik allerlei foto's gezien heb, komt de rest aardig overeen. In de VS uitvoeringen zie je ook verschillen evenals in de kleurstellingen, van desert tot woodland en gemengde uitvoeringen.
Ik zocht namelijk oorspronkelijk de VS versie maar die kit kon ik niet vinden, deze wel en zo lukt het ook wel. Van de A2 versie zijn volgens mij geen plastic kits beschikbaar.

Gr Johanna

JW Mol heeft de amerikaanse uitvoering nu op voorraad. Ik kan me voorstellen dat je die nu niet gaat kopen als je er al een hebt maar... Je kunt het plaatje gebruiken om te kijken wat de grootste verschillen zijn.

http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&action=product&id=208022

Grootste verschillen zijn:
Driehoekige rookbuslanceerders aan de voorkant,
Geen kist op het A-frame,
Waarschijnlijk een .50 op de koepelafuit.

GJ

Hoi GJ,

Bedankt voor je tip. Zag dat hij er 1tje had en ik had het model al langer gezocht, daarom uiteindelijk de G uitvoering op een beurs voor een prikje gekocht. Ik bestel deze wel denk ik, kunnen ze samen in een dio of zo 😉

Had verder gevonden dat de A1 versie geen Abrams kan tillen, dat kan de A2 versie wel, die wordt ook Hercules genoemd. Dan zal de A1 is iets anders gaan tillen, er is vast iets te vinden wat dit voertuig wel op kan takelen, kast heeft genoeg opties 😉

Grt, Johanna

Hoi joh,

Ik kan me herrineren dat ik ooit eens een foto heb gezien van het voertuig dat je nu gaat bouwen, een motor uit de abrams tilde. Misschien is dat een idee? Toch je abrams en je hijsvoertuig in 1. Lijkt mij een interssant schouwspel omdat ik het verder nog nooit echt gezien heb.

😀

Hoi Hilbert,

Is ook een idee, probleem is dat ik geen motor heb voor een M1A1 of ik moet in een andere doos kijken met allemaal restanten. Ik ben via Marcel op een site gekomen waar een M88-A1 bezig is een M60 op zijn kant te zetten. Die combinatie is volgens mij ook nooit gebouwd, wat dat betreft is dat ook een optie. Ik heb namelijk uit een ruil met Henk Pijper een M60A1 liggen en die reed rond in de eerste Golf Oorlog net als de M88-A1 dat is dan ook een optie.
Eigenlijk veel te veel keuze 🙂

Gr, Johanna

Hallo allemaal,

En toen .... toen had ik een fototentje gekocht bij de Xenos. Mooi setje, makkelijk in gebruik en een statiefje, die mijn camera niet kan dragen maar dat mag de pret niet drukken.

Omdat dit natuurlijk een bouwverslag betreft heb ik de minimieme vordering vastgelegd op de gevoelige plaat:
005-Ophanging.jpg

006-Ophanging.jpg

Met het model ben ik tevreden, weinig problemen gehad en de foto's geven de kleur van het model goed weer, maar moet nog het een en ander uitproberen om de balans goed te krijgen.

Dat was het weer van de werkbank met deze keer vanuit de fotokabine 😉
Grtz Johanna

Hallo allemaal,

Het was even stil van de werkbank, daar werd namelijk een groot deel van de tijd besteed aan het beweegbaar maken van het A-frame waarvoor AFV een oplossing had die niet feilloos werkte.

Na veel gepriegel, gemopper en bijna kliko-momenten is het toch gelukt de boel zo in elkaar te flanzen dat op de bewapening na alles in elkaar zit.

Tijdens het bouwen is de binnenkant gezwart, veel valt er niet te zien, slecht 1 luik blijft open met een vent erin en voor de rest geen kijkdoos deze keer, wel kijkploaties:
007-Afgebouwd.jpg

008-Afgebouwd.jpg

009-Afgebouwd.jpg

010-Afgebouwd.jpg

011-Afgebouwd.jpg

012-Afgebouwd.jpg

Plaatjes genoeg van alle kanten. Ik ga nu de bewapening afmaken en dan kan de airbrush gevuld worden met een mixje. Het wordt iets Iraks, geel dus, maar moet goed kijken wel geel genoeg Irak geel is.

Dat was het weer van de werkbank!
Reacties zijn welkom.
Grtz Johanna

Johanna, kijk nog eens heel kritisch naar je model er zitten nog gietranden en wat randjes. Als je bijv. de omgeving van de trekhaak bekijkt en je gaat naar de ronde buis (noem ik het gemakshalve maar even) die daar boven over een deel van de breedte loopt zie je bijv. nog een gietrandje. Deel is weggehaald en deels nog niet. Gisteren gesproken over een glasvezel pen en denk dat deze goed past in je koffer vol gereedschap. Ik zie nog de nodige plekken met ophoping van lijm.

Volgende keer als de het onderstel gaat spuiten plak je bovenstel af met tape of zoiets. Je hebt nu overspray op de bovenkant en dit zal je met het spuiten van de bovenkant moeten gaan corrigeren.

JW

Hoi JW,

De overspray klopt, was primer, ik was aan het spuiten en werd afgeleid. Dit is gelukkig te corrigeren, daar maak ik me niet zo druk over. Ik was eigenlijk de binnenkant aan het zwart maken en bedacht me te laat dat ik het onderstel direct kon meenemen. Tja, zo leer je weer wat.

Ik loop straks het model kritisch na om te kijken waar nog restanten zitten die er niet op thuis horen, voordat ik een lage verf op het model ga leggen.

Zo'n glasvezel pen is inderdaad een goed idee, mijn motoriek is niet altijd stabiel waardoor ik meer dan nodig vlekken maak en wat ik gisteravond zag, lijkt me het een goed stuk gereedschap. Zal op jacht gaan naar een vezelpen.

Gr Johanna

Hallo allemaal,

Met veel geduld, dunne laagjes en testjes staat de M881A1 in een desert yellow laag. De bovenkant is lichter dan de onderkant, alleen is dat op de foto's niet zo goed te zien. Het is deze keer veel te zonnig, ach zo is er altijd wat 🙂

013-Basislaag.jpg

014-Basislaag.jpg

015-Basislaag.jpg

016-Basislaag.jpg

Wat ik nu ga doen is alle details een kleur geven, waar ik de komende tijd mee bezig zal zijn. Op dit moment heb ik van alles door elkaar heenlopen en dat is aan de ene kant gevarieerd, aan de andere kant, zo maak ik niets af. Daarom straks eerst wat oudere projecten afwerken zodat ik met dit project verder kan gaan.

Dat was het weer, reacties zijn welkom.
Gr Johanna

Hey Johanna,
Wat is er met je foto tent gebeurd 😕: 😉

Wat betreft de tank. Volgens mij kun je met de airbrush wel wat meer diepte creeeren. Bijvoorbeeld wat schaduw in de diepere gedeelten.

Greetz Jacco

He Jacco,

De tent is tent en of het nou brengt wat ik wil moet ik eerst beter testen. Ik heb mijn statief weer gemaakt dus de camera kan beter zijn werk doen.

Ik heb wel al wat schaduw aangebracht, op de foto komt dat er slecht uit. Omdat de M548 straks een laag krijgt ga ik nog wat uitproberen om iets meer nuance te krijgen. Met de verdere bewerking krijg ik ook meer onderscheid.

Gr Johanna

Terug
Bovenaan