Af! M8 HMC een twintig jaar oude shelf queen

Dit model is af!

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
PLASTIC
Sinds kort weer serieus aan de slag gegaan met een paar shelf queens, om eerst wat grip te krijgen op alle nieuwe ontwikkelingen in de modelbouw, voordat ik aan het serieuze werk begin...
Maar als je dan een oudje afbouwt en modulatie wil gaan oefenen erop, vindt je het toch zonde als je hem verpest.
Toen kwam ik mijn oude M8 HMC tegen waar ik in 2000 enthousiast aan begonnen was na een uitgebreid ombouw artikel van Zaloga in Military Modelling.
nu de draad weer opgepakt, wat after market spul gekocht

Hoi Rob,

Dit is de oude Tamiya, voor zover ik weet de enige in deze schaal.

groet, Tini

Tini,

Mooi project....ik heb hem ook ooit gebouwd, maar dat was toen nog zonder de romp te corrigeren. Als ik jouw foto's zie, dan overweeg ik toch om het ook nog eens "correct" te doen, zoals jij!
De artikelen van Steve Zaloga zijn super om de wat oudere modellen op een hoger niveau te tillen.

Heb je de wielen ook nog aangepast? Ik denk dat ik nog ergens dichte wielen heb liggen; dus mocht je interesse hebben; geef een gil.

Alex

Hoi Alex,

Ik had destijds het exterior setje van Eduard, waarbij de idler en dishwheels werden opgevuld met etch.
Heel erg bedankt voor je aanbod, zou geweldig zijn, de dichte wielen te plaatsen. De oude zijn niet gelijmd, dus dat moet lukken!
ik heb je een pb gestuurd.
Ja, Zaloga artikelen waren altijd super. Cookie Sewell heeft ook een artikel gedaan met een andere aanpak dan Zaloga.
Ik zit er tussenin met mijn versie. Wie geïnteresseerd is moet maar even roepen, dan mail ik ze.

CE02A518-D0FC-4421-95D0-BEB2558B0D80.jpeg
Tandwielring gefabriekt van Evergreen. Moest er flink wat afschrapen en heb moeten beloven morgen te stofzuigen...
F04FD231-3CA9-4EA3-A07E-917FFE902667.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tini,

Mooi project. Ik heb die artikelen ook nog ergens in een map zitten. Ik heb deze ooit recht uit de doos gebouwd, maar nooit de moed gevonden om de verbouwing te doen. Jammer dat er geen nieuwer model van is, ik vindt het wel een heel mooi ding.

Succes,

Jan Coen.

Torengekte, de hele dag nog aan de toren gewerkt, de drie krukjes moesten terug nadat ik de tandwielring had gezet,
de M36 .50 mount moest nog gezet worden. Morgen hoop ik de koepel af te ronden en dan snel primeren zodat de etch wat beter blijft zitten.

Ik denk eraan om modulatie in acryl te gaan toepassen. Begin het een beetje onder de knie te krijgen, acryl spuiten.

869CE826-82E2-41E6-8FAC-4B561356DF73.jpeg

Goed bezig, en ik snap dat je met zo'n project meer dan de doos op tafel hebt. Je bent nog lang niet ingebouwd tussen je spullen.
Interieur gaat je nog wel wat tijd kosten schat ik zo. Ik vind het leuk om hem te volgen.

Groeten, Jan

Ik ben ik onderhandeling over een vast hobby bureau in de woonkamer, maar dan moet een erfstuk van de wederpartij eruit 😜.

De hele middag (en een stuk vd avond) zitten uit te vogelen hoe ik de grousers in elkaar krijg. Wat een crime... Lijkt als straf voor mijn ijdelheid om die veel te dure dingen te hebben aangeschaft, kwamen ze vanmorgen al vroeg van der Sockelshop, die dus snel in twee dagen levert. Ok, €13,00 aan duivenvoer is niet mals, maar hij of zij heeft veel in huis. Tot januari was ik nog een groot Engeland fan met lage verzendkosten, maar sinds dat Brexit gesodemieter ben ik even klaar met ze.
Maar goed, de originele grousers van Tamiya, of sneeuwkettingen zoals mijn vrouw opmerkte, zijn erg rudimentair en na al die uitsloverij met de koepel waren die nou niet echt het kersje op de taart. De grousers die, ik houd het maar erop dat ze net geen €20,00 kostten zijn van E.T. Models en bestaan uit 6 onderdelen van PE van een stevige kwaliteit. Nadat dus de eerste pe deeltjes resoluut verworpen werden door de pincet ben ik een malletje gaan bouwen. Het ging iets beter, maar ondanks zuinig gebruik van (dunne) ca lijm lijkt het uitvergroot op een foto alsof er een emmet behanglijm is langsgeschud. Die driehoekjes zijn ongeveer 2 x 2 x 2 mm. Toch maar de soldeerbout ter hand genomen, dat leek ook nog vrij grof, maar nadat ik daarna de mini torch erbij hield, begon het wat te worden. Dat laatste eindkapje is ook een gepiel, dat heb ik nou nog even met ca vastgezet. Eens kijken of dat ook is te solderen. Ik heb letterlijk handen tekort. Ook nog wat gewerkt aan de shell cases, met evergreen en mask tape. Ook nog 20 te gaan. Heerlijk toch, weekend 😛4DBA91CA-110A-4BEB-A875-8A993DC144BB.jpeg

Bijlagen

• 9F574572-08A2-4910-9419-BD9DD93FA51A.jpeg
    9F574572-08A2-4910-9419-BD9DD93FA51A.jpeg
    78,9 KB · Weergaven: 37
  • B94FBA1F-7103-4361-AFAA-9ABAB8504D82.jpeg
    B94FBA1F-7103-4361-AFAA-9ABAB8504D82.jpeg
    170,4 KB · Weergaven: 37
  • 4DA7145B-CCC1-4CFA-82B8-4ACD5D340CBE.jpeg
    4DA7145B-CCC1-4CFA-82B8-4ACD5D340CBE.jpeg
    185,2 KB · Weergaven: 39
  • 03D07788-F273-43CE-8490-9A2A8D794073.jpeg
    03D07788-F273-43CE-8490-9A2A8D794073.jpeg
    132,4 KB · Weergaven: 38
  • AD3EE359-AEDC-46CE-AE16-825B7CCC5673.jpeg
    AD3EE359-AEDC-46CE-AE16-825B7CCC5673.jpeg
    122 KB · Weergaven: 35
Hij ziet er verfijnd uit, van mij mag je vaker wat laten zien hier. En nu je alles in eenmatte laag ziet, klopt het geheel. Netjes gebouwd Tini.

Groeten, Jan

Spannend zo de verf erover heen na al je harde werk!
Altijd, Elco. Ik spuit altijd een proefstukje, maar is ook geen garantie. Mijn grootste vijand is afwachten 😉 , ik moet mezelf dwingen niet in een keer de boel dekkend te willwn krijgen zoals vroeger met enamel

Het voordeel is weer dat dit spul razendsnel droogt, door de dunne laagjes krijg je een mooi strak gespoten model.
Het is niet erg niet helemaal dekkend te spuiten, ik doe dit eigenlijk nooit..

Door de verweringsstappen erna krijg je juist een natuurlijk effect door meer variate in je laklaag.
Maar dat is persoonlijk hé 😉

Bleek de achterkant dus helemaal fout te zijn. Alles was M5A1 (wist ik natuurlijk wel) maar dat M8 geheel anders is had ik even gemist.
De M5 heeft een pintle (trekhaak) op de bak, aan weerszijde airvents. De M8 heeft een airvent over de gehele breedte en een hitch.
Hitch, pintle, clevis en cotter, mijn vocabulaire is weer uitgebreid. De pest is als je eenmaal weet dat iets niet klopt je het niet meer kunt laten het te veranderen. En aangezien ik er echt wel een M8 ammo trailer erachter wil, de hele dag weer onder de pannen geweest...

4D2C102E-86A2-46C9-BC90-077DC53D70D6.jpeg
Rechtsonder, de clevis (roodomcirkeld). Na lang zoeken eindelijk een duidelijke foto die weergeeft wat het is en waar het zit.
Pech dat de hamer iets verplaatst moest worden...

5D79E6CF-C054-4079-83A4-CE4F76BECBC4.jpeg

groet, Tini

Hoi Tini,

Je had zo in de foc mee kunnen doen. Weer heel netjes gemaakt. Hoe ben je aan de maten gekomen?

Trekhaak hangt in deze positie behoorlijk laag (maar kan dus ook omhoog).

Groeten, Jan

Hoi Tini,

Je had zo in de foc mee kunnen doen. Weer heel netjes gemaakt. Hoe ben je aan de maten gekomen?

Trekhaak hangt in deze positie behoorlijk laag (maar kan dus ook omhoog).

Groeten, Jan
Hoi Jan,

Van een M8 ammo trailer scratchbouw in de FSM uit december 2002.
Ik zit nog te broeden op een foc onderwerp 😉

Groeten, Tini

705FA142-E005-42B1-9C12-69884246D378.jpeg

Ik wil niet lullig doen, maar ik heb de indruk dat de armen die je gemaakt hebt, veel te lang zijn … Op de TM-afbeelding in je scan zie je dat de support redelijk schuin achterover helt (t.o.v. het voertuig) om aan de achterplaat van het voertuig bevestigd te worden, maar bij wat je gemaakt hebt, helt hij licht voorover.

Afgezien daarvan is het een heel mooi stukje werk 🙂

Ik wil niet lullig doen, maar ik heb de indruk dat de armen die je gemaakt hebt, veel te lang zijn … Op de TM-afbeelding in je scan zie je dat de support redelijk schuin achterover helt (t.o.v. het voertuig) om aan de achterplaat van het voertuig bevestigd te worden, maar bij wat je gemaakt hebt, helt hij licht voorover.

Afgezien daarvan is het een heel mooi stukje werk 🙂
Je hebt gelijk, Jakko. Het was natuurlijk laat gisteravond, zonder dat er alcohol in het spel was overigens 😉
De lengte van de pootjes van de scan is niet correct. Het mes erin!

Basiskleur erop, gedeeltelijk tevredenheid... Ondanks goede menging Mig air en 20% verdunning (Ultimate) en Vallejo Flow Improver, 2 bar en een iwata met 35 naald. 3 Lagen erop. Het lijkt niet gladder te worden

08CE0C6D-8F27-4F90-B5CD-54ECBF686766.jpeg94F8F65A-85B0-4540-9178-E5DAF453A165.jpegCE0298F5-5748-4168-82D0-6CAB4B79DFE3.jpeg

Laatst bewerkt:
Hoi Tini,
Ziet er vanaf de telefoon netjes uit. Wat ik zelf doe is met lichtgrijs de kleur iets minder diep maken. Op schaal geeft dit naar mijn idee effect en het laat ruimte voor de vervolgbehandelingen. Je kunt hem met een lichter gemengde kleur ook oplichten door deze schuin tot vrijwel recht van boven te spuiten. Dat kan in gradaties. Bijvoorbeeld iets lichter onder ongeveer 45° en nog lichter bijna verticaal. Kijk maar eens hoe dat er op de Firefly van Martin uitziet.
Hij wordt mooi.
Groeten, Jan

Hoi Tini,
Ziet er vanaf de telefoon netjes uit. Wat ik zelf doe is met lichtgrijs de kleur iets minder diep maken. Op schaal geeft dit naar mijn idee effect en het laat ruimte voor de vervolgbehandelingen. Je kunt hem met een lichter gemengde kleur ook oplichten door deze schuin tot vrijwel recht van boven te spuiten. Dat kan in gradaties. Bijvoorbeeld iets lichter onder ongeveer 45° en nog lichter bijna verticaal. Kijk maar eens hoe dat er op de Firefly van Martin uitziet.
Hij wordt mooi.
Groeten, Jan
Dank je, hij lijkt wat korrelig, vind ik
Het wordt steeds enger, hè Jan 😉 .
Ik heb de Mig Modulatie set Olive Drab no 7003.
Na onderzoek kwam bij de dark base (925) naar boven als de basiskleur. Dat is deze kleur.
Dus vanaf nu wordt het lichter.

B170ABEC-1F53-4FC4-BB1D-F2AFCB381DD4.jpeg

Mooi werk. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden als je het oplicht. Mijn firefly is wel extremer qua lichten kleuren. Het is wel een kwestie van smaak.

De oude Tamiya decals willen niet meer 🙁 , ondanks zorgvuldige opslag. Ook niet met nieuwe Set & Sol.
De Fingerprints (links) zijn in een gesloten enveloppe toch geel geworden...
De Wet Transfers werken met wisselend succes, op de koepel goed, op de frontplaat mislukt.
De dry decals van Verlinden (25 jaar oud) werken nog perfect (de omcirkelde)
Gered door de Dutch Modelshop die snel een setje Star Decals op de post heeft gedaan vandaag
Ik ga onder de brievenbus liggen morgen 😉

3220C0DA-DDE1-4DEC-9552-AED7A57802A8.jpeg

Heel herkenbaar van die decals inderdaad, Tini. Hier toevallig ook laatst een voorraad (goed opgeborgen) wet transfers lachend de Kliko ingekieperd.
Verder vind ik de verf er in dit licht toch ook ineens goed uitzien hoor. Glad genoeg. Lijkt me prima basis, zeker na verweren.

Ik sluit me helemaal bij Peter aan wat betreft de verflaag. En ik hoop dat de nieuwe decals er zijn. Vervelend als je ze goed probeert te bewaren en er vervolgens niets mee kunt.

Ik hoop dat mijn voorraad nog goed is, heb ze gewoon in een mapje zitten...

Succes met de afwerking, zo komt je model tot 'leven'. Jan

Verflaagje is mooi op de laatste foto's. Ik zou zelf de opliggende delen en randen nog een tikkie lichter maken. Dit zal op het eerste gezicht wat heftig lijken maar met weathering eroverheen ziet het er weer heel anderes uit.

Hoeft niet maar kan wel, ga zo door 🙂

Terug
Bovenaan