M7 Priest

Ruud Gillis

Lid van de TWENOT
De Stug gaat maar weer terug in de koelkast tot na m'n pensioen denk ik.
Maar gelukkig biedt de stapel altijd weer wat leuks. Een Academy Priest. Fijn aan het plakken en de eerste vraag dient zich aan. Het gaat deze worden.
20260908_194020.webp
Die komt qua uitvoering het meest in de buurt van die ik heb. Behalve de rupsen, dat worden T48 tracks. Waarom? Nou, omdat ze er beter uitzien dan die metalen tracks en omdat ze hier naast me liggen. 😁
De vraag gaat over de bovenbouw. Daar werden wat extra platen rond de gevechtsruimte gezet om de boel wat meer te beschermen. Maar als ik foto's bekijk zie ik overal scharnieren en sluit grendels.
20260908_194124.webp
Behalve dan weer bij deze... daar lijkt het een vastgelaste plaat die nergens zal gaan scharnieren.
20260908_194045.webp
Maar misschien kijk ik scheel en zien jullie het anders. Maar alst niet hoeft prima, dan ben ik wel n eind klaar eigenlijk.
20260908_194200.webp
En die grote beugel voor de huif is hier ook afwezig. Tenzij die aan de andere kant zit natuurlijk..

die platen zijn ook een beetje optioneel op die dingen. rondom normandie hadden ze ze allemaal in verband met het oprijden van het strand. toen weer een tijdje niet. en op een gegeven moment komen later de gelasten.
Hoe en wat weet ik niet precies meer want t is al even geleden dat ik met mn eigen priest bezig ben geweest, dit inspireert wel om die eens af te bouwen.

Origineel zaten er geen platen, dat werd al snel als een tekortkoming gezien dus werden ze na een tijdje toegevoegd, maar scharnierend zodat ze uit de weg geklapt konden worden. Sommige kregen geïmproviseerde platen, meestal vastgelast, en wat ook nog kan is dat je restanten van diepwaaduitrusting op foto’s ziet.

De Sherman Minutia Website heeft een pagina over de M7 Priest die er héél veel over uitlegt.

Da's n goeie Jakko! Heb hier alleen het concord boek van Zaloga over us artillery. Daar vind ik gelukkig ook al vrij veel. En de afwezigheid van scharnierende platen is eigenlijk ook niet vreemd. Dit is een vrij vroege (m3 lee chassis, single pulpit, 3-delige transmissie behuizing). Dus de kans is vrij groot dat de platen op deze er idd in het veld opgelast zijn. Dit werd gedaan omdat de munitie er bovenuit stak, en da was nie heel handig kwamen ze achter.
Waar ze in Normandie mee van de boot kwamen was dit:
20260908_215354.webp
Maatje groter om het water buiten te houden.
Wat ook wel een goede hulp is; in de oude gallery van Missing Lynx heeft Zaloga ook een m7 gebouwd met twee heel goede foto's wat ie er allemaal aan verbouwd heeft. Stuk meer dan ik van plan ben, maar wel handig!

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het ook mogelijk is dat delen van de diepwaaduitrusting er nog op zaten, bijvoorbeeld dat ze de platen afgesneden hebben om ze de hoogte van de voorkant van de opbouw te geven. Het voertuig op je foto is trouwens Amerikaans, Brits zag er zo uit:

Britse diepwaaduitrusting voor Priest.webp

De Kangaroo van Italeri heeft een paar van die platen, maar lang niet alles 🙂

Terug
Bovenaan