Af! M60A2

Dit model is af!

Erik Zeeman

Lid van de TWENOT
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
van alles
ben inmiddels al een tijdje bezig met de M60A2 de bouw kleur aanbrengen is al klaar daar valt niet veel over te vertellen
recht uit de doos gebouwd geverfd en friul tracks erop
het idee wat ik wil doen ben ik op een web site tegen gekomen
de M60 achtergelaten ergens tussen de struiken weg roestend

20130527_112117.jpg
iets in deze sfeer
m60a2_001_of_137.jpg
dit is een van de voorbeeld foto's
ben begonnen met de kleur wat te vervagen eerst met de airbrush groen en wit 50/50 flink verdund
en voor de wielen en tracks erop gingen met diverse kleuren olieverf wat verwering aan de onderkant aangebracht
en boven op een paar washes om al wat oranje roest toon te verkrijgen
en vandaag begonnen met de donkere roest over het hele model aan te brengen
je moet toch wat op je vrije dag😕😉
M60 A2.jpg
M60-A2.jpg
lekker bezig.! binnenkort meer hier over 🙂 lekker blijven plakken en smeren....

Leuk om een model te zien wat je niet zo vaak tegenkomt, in dit geval in een bijzondere en realistische verwering. Ga zo door!

Groeten, Jan

ben vandaag weer bezig geweest met de M60
het model rondom bewerkt met een wash van gele oker
overal een streak effect rondom de donkere roest plekken aangebracht
er is op de foto's nog niet veel van te zien maar toch maar toegevoegd
morgen lichte oranje roest aanbrengen dan zal er wel wat meer zichtbaar zijn
m60 a2 3.jpgm60 a2 4.jpgm60 a2 5.jpg
lekker blijven plakken en smeren👍😀

Dat ziet er al goed uit als een tank die zeg maar niet meer in gebruik is 🙂

Welk model is dit? Het lijkt me niet het oude van Tamiya, dus de recentere van AFV Club of Dragon?

AFV Club vorig jaar op ESM Houten gekocht stond dus al een tijdje op de plank
(zoals nog een aantal 😕 😎 🤐 )

Erik hij krijgt echt smoel!
Voor weathering & roest heb ik de spuitmallen van LIANG ontdekt:
(LIANG-001) Weathering Airbrush Stencils

Ik vroeg me wel af ...
Bij een voertuig dat tien jaar staat weg te roesten, verzakt in een berm.
Hoe waarschijnlijk is het dan dat (de loop van) de .50 nog in de toren zit?
Elke oud ijzer handelaar pakt wat hij pakken kan immers

na een middagje smeren ben ik weer wat verder gekomen met de M60
eerst met model air oranje roest sterk verdunt de vlakken wat meer kleur en streak effect gegevenm60 a2 6.jpgm6 a2 7.jpgm60 a2 8.jpg
daarna met een light rust wash nogmaals alle roest plekken bewerkt
volgende week gaan we weer verderm60 a2 9.jpgm60 a2 10.jpgm60 a2 11.jpg
lekker blijven plakken en smeren😛👍😉

Omdat ik het niet goed kan zien op je foto’s, even voor de volledigheid: je weet dat de loopwielen niet roesten, hè? 🙂 De uitvoering met ribben, zoals hier, was van aluminium (met een stalen ring aan de binnenkant zodat de tanden van de rupsband de wielen niet vermoordden). Ergens staat me bij dat ook de deksels van de kisten op de spatborden van aluminium waren, maar dat is uit m’n hoofd, dus helemaal zeker ben ik er niet van. Ik vraag me af of dat in de TM van de M60A1 of -A3 te vinden is … maar ik heb nu niet zo’n zin om daarin te gaan zoeken 🙂

de wielen zie dat maar als wat aanslag van roestwater maar ik denk dat er uiteindelijk weinig van te zien zal zijn
ben daar ook nog niet zoveel mee bezig
en inderdaad de deksels van de kisten zijn van aluminium maar de scharnieren en knevels zijn van ijzer
deze krijgen in een later stadium nog wat chipping met aluminium verf
m60a2_095_of_137.jpgm60a2_016_of_137.jpg
zoals hier 🙂
stapje voor stapje

weer een stapje verder laatste roestkleur en wat chipping op de deksels van de kisten
ik denk zelf dat hij tot zover klaar is.
nu eerst zijn bedje in elkaar zetten (dioramatje) en hem te rusten (roesten) leggen 😛

Bijlagen

• m60 a2 12.jpg
    m60 a2 12.jpg
    121,4 KB · Weergaven: 19
  • m60 a2 13.jpg
    m60 a2 13.jpg
    111,6 KB · Weergaven: 19
even een paar foto's van het verloop van de bouw

m60 dio.jpgm60 dio2.jpgm60 dio3.jpgm60 dio4.jpgm60 dio5.jpg

fijne jaarwisseling en ook volgend jaar lekker blijven plakken en smeren

het is al weer even geleden dus even een update en een paar foto's over de M60A2 diorama
na wat plakken en smeren is de ondergrond en de boom al aardig gevorderd
bij de proef passing vond ik de boom nog wat te mager dus die heb ik nog wat meer volume gegeven
de ondergrond is eerst bestrooid met zand en kleine steentjes voor wat structuur
het gras heb ik van binnenuit naar de buitenkant met met drie steeds kleinere lengtes gras bestrooid
12mm waar het model komt te staan 7mm en daarna 4mm verder naar buiten
ik heb inmiddels ook de rest van de vegetatie bij elkaar gezocht en ga dit langzaam aan toevoegen
en natuurlijk nog het nodige aan verwering op het model hoe of wat weet ik nog niet helemaal maar dat komt vanzelf wel goed 🙂😕(denk ik)
lekker blijven plakken en smeren👍😛

Bijlagen

• dio m60.jpg
    dio m60.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 20
  • dio m60 2.jpg
    dio m60 2.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 21
  • dio m60 3.jpg
    dio m60 3.jpg
    208,3 KB · Weergaven: 21
  • dio m60 4.jpg
    dio m60 4.jpg
    178,9 KB · Weergaven: 26
  • dio m60 5.jpg
    dio m60 5.jpg
    183,9 KB · Weergaven: 26
  • dio m60 6.jpg
    dio m60 6.jpg
    134 KB · Weergaven: 26
Foto's zoals die van jouw model zorgen wel dat nieuwelingen amper fotos durven te plaatsen van hun pogingen... 🙄 Prachtig!

Foto's zoals die van jouw model zorgen wel dat nieuwelingen amper fotos durven te plaatsen van hun pogingen... 🙄 Prachtig!
ik ben lid geworden en zit op dit forum om dingen bij te leren en andere eventueel wat tips te kunnen geven als dat nodig is.
en je projecten posten hoort daar ook bij vind ik .
niet durven maar gewoon doen lijkt mij 🤔🙂
bedankt voor je reactie👍

Foto's zoals die van jouw model zorgen wel dat nieuwelingen amper fotos durven te plaatsen van hun pogingen
Hoi Bert,

Juist dat is een reden om wel te posten. We gaan niet tegen elkaar op om te laten zien wat we kunnen, maar proberen d m v. adviezen elkaar mee te nemen. En stel vragen bij wat anderen laten zien.

Groeten, Jan

Foto's zoals die van jouw model zorgen wel dat nieuwelingen amper fotos durven te plaatsen van hun pogingen...
Zoals Jan ook zegt: trek je gewoon niet aan dat anderen betere/mooiere/strakkere/enz. modellen bouwen dan jij. Dat heb je nu eenmaal, er is altijd íémand die het beter kan dan jij. Wat telt is of je er zelf plezier in hebt om het te maken en trots op bent als het af is — dan maakt het niet uit of je model Best of Show gaat winnen bij de eerstvolgende TWENOT-bijeenkomst (voorlopig ingepland voor oktober 2027 😉) of dat je hem precies volgens de instructies geschilderd hebt in de kleuren die daar aangegeven zijn en meer niet.

Eerlijk gezegd maakte ik slechts een geintje... nee, niet over dat jouw model er zo mooi uit ziet....

Mooi werk Erik, ik zou proberen nog wat kleinere scheuten klimop toe te voegen of wat kleine, korte vertakkingen. Vooral van onderzijde af.

Groeten, Jan

Mooi werk Erik, ik zou proberen nog wat kleinere scheuten klimop toe te voegen of wat kleine, korte vertakkingen. Vooral van onderzijde af.

Groeten, Jan
klopt komt er nog bij een deel van de klimop wil ik vanaf de boom naar de koepel en loop toe leiden maar eerst het een en ander laten drogen en wat bij verven 👍

weer een weekje verder geplakt en de M60 is bijna klaar.
de klimop verder aangebracht.
wat begroeiing op de voorgrond en wat stuifzand gestrooid.
dat zand krijgt als het opgedroogd is nog een bewerking met wat pigment voor wat kleur variatie .
en uiteindelijk nog een stoflaagje op de M60
M60 dio 8.jpg
M60 dio 9.jpg
M60 dio 11.jpg
als dat gebeurd is dan denk ik dat hij af is. 🙂
mooi op tijd want ik heb afgelopen week mijn volgende projecten binnen gekregen een tiger 1 en een M4A3 sherman 76W HVSS
beide met interieur van RFM.
begint al te kriebelen maar moeten nog even wachten 😕
wordt vervolgt.
Lekker blijven plakken en smeren (zeker met het huidige weer BRRRRR)👍😀

Terug
Bovenaan