M60-kwartet, 1 tank, 4 versies

Halfglans moet idd prima zijn al heb ik zelf een voorkeur voor hoogglans. Voor mijn gevoel werkt dat net even prettiger. Maar ja, het is een gevoel heh. 🤔
De olieverf van Daler-Rowney is goed spul, erg fijn gemalen pigmenten waardoor je nauwelijks ophopingen van pigment krijgt. De white spirit heet op jouw fles ook terpentine, net als op de mijne dus dat zal wel goed zijn.
Ik kies wel andere penselen, voor éénvoudiger en/of grof werk gebruik ik iets simpels zoals van Revell maar voor het fijne werk heb ik als favoriet van Da Vinci. Prijzig maar de investering waard.
Alle andere potjes heb ik geen ervaring mee, ik gebruik geen kant-en-klare producten voor het verweren. Beetje Old School misschien maar dat ben ik nou éénmaal met veel dingen in het leven. Het is vaak iets omslachtiger maar het geeft meer variatie en (altijd weer relatief 😁) vrijheid . Bovendien: "if it ain't broken, don't fix it! 😎

Inderdaad, dat was een M41 die door moest gaan voor een M48 in Huế (wat de tank is waar de M60 uit ontwikkeld is: nieuwe voorkant aan de romp, andere spatborden en opbergkisten, verbeterde toren, nog zo wat kleine dingen).

Och verrek, hele m48 vergeten die er mog tussen zit, ik had bedacht dat het door moest gaan voor een m60. Ik kan de film trouwens dromen, bbbbbbird is the word

Zo... maar weer 's wat aan dit kwartet gedaan.
Ik kon beslag leggen op een erg goedkope Legend conversieset en die wilde ik wel hebben, alleen al vanwege de torenmand.
Nou, dat heb ik geweten! Ik heb er iedere minuut dat i eraan gekloot heb een hekel gehad. De korf past niet, de onerdelen daarvan onderling ook niet en de stangen recht krijgen is zo goed als onmogelijk, vanwege de erg zachte draad. Er maar naar kijken en de zaak is weer vervormd.
Nu ben ik weliswaar geen topbouwer, dus laten we het er maar op houden dat het daaraan ligt.

19.jpg

20.jpg

22.jpg

21.jpg

Ligt niet aan jouw. Legend kan enerzijds mooi spul leveren maar anderzijds ook slecht gegoten, krom en niet passende resin rotzooi.

Dat is inderdaad niet de eerste keer dat ik hoor over kromme onderdelen van Legend. Zelf heb ik er alleen maar een setje rupsbanden voor zo’n Magach van (gekocht voor de wat-als M247) maar ook daarvan waren de langere stukken krom — en dan bedoel ik zijwaarts, niet in de richting waarin rupsbanden normaal krommen!

Een boel andere projekten zijn inmiddels de revue gepasseerd, dus hoog tijd deze weer voort te zetten.
De IDF M60 staat nu in de verf en er is een begin gemaakt met detail verven, bijwerken en verweren.
Er komen deze keer 2 figuren bij; een tankcommandant en een infanterist. Die laatste heb ik toch al zeker 15 jaar en geen idee meer waar deze vandaan komt.

24.webp

25.webp

De Andrea verfpotjes zijn nog ouder dan het figuur...
23.webp

Na een avondje kliederen, klodderen en onderlip bijten beschouw ik deze twee als zijnde "klaar".
De uniformen zijn verschillende schakeringen van Vallejo's "Russian uniform WWII", bruine en grijze washes om meer variatie te krijgen en drybrushes in verschillende lichtere tinten met beige rond de laarzen. Straks nog een laagje stof, samen met de M60.
Microfoontje, riempje en glanslak voor de commandantenbril erbij et voilà.

26.webp

Deze figuur is overigens van ADV Azimut, werd mij verteld.
27.webp 28.webp

29.webp

Die staande soldaat blijft me bekend voorkomen, maar ik kan m’n vinger er niet op leggen waar hij vandaan komt. Ik wil zeggen een Franse fabrikant, misschien ADV/Azimut?

Mooie vorderingen 👍

een totaal verschil in kleur!!

dat komt door de verschillende achtergrondkleuren. Een digitale camera 'denkt' niet in kleur maar probeert een standaard grijswaarde te
berekenen voor het beeld (i.c.m. camera instellingen) en aldus levert het deze verschillende resultaten.

En de camerasoftware gooit er allerlei andere algoritmes overheen die bedoeld zijn om foto’s die normale mensen maken, er beter uit te laten zien. Voor de modelbouwer kan dat wel eens precies verkeerd uitpakken, waardoor je heel erg veranderde kleuren krijgt te zien.

Eindelijk issie dan af (vind ik)! Was er eigenlijk wel eerder klaar mee.....

De Academy M60A1 BLAZER & KMT-4, Legend conversieset en ADV Azimut figuur.
Ik heb eens een nieuwe manier van verweren geprobeerd. Een bruine wash zonder glanslak, daarover heen pastelpoeder met water, met als laatste lichtgekleurd, droog poeder .

32.webp

33.webp

34.webp

35.webp

36.webp

37.webp

Een bruine wash zonder glanslak, daarover heen pastelpoeder met water, met als laatste lichtgekleurd, droog poeder .
Oogt goed. lekker mat/ stoffig.

Ik had altijd een wash van olieverf + white spirit (extra zuivere terpentine)
en gebruik tegenwoordig ook washes van verdunde acryl,
Een heelklein beetje, geeft al een heel mooi mat effect.

Die acrylwashes doen het goed over haarlak, het teveel poets je gewoon weer weg met een beetje lauw water!

@Arne Ρоirοt Wat ik bedoelde met "zonder glanslak" is dat ik de wash direkt op de verf heb gebruikt, dus niet eerst een laagje lak ertussen. De wash zelf is uit een oud potje van Mig op oliebasis.
@Timo de Porto teveel kan haast niet bij een tank te velde, toch? 😉

oud potje van Mig op oliebasis
Ik leer iedere dag wat bij.
en denk dat ik uit de boekjes van Verlinden heb geleerd: "tubes olieverf, REMBRANDT, zwart + Burnt Sienna" (=roestbruin).
En een laklaagje is in mijn ervaring inderdaad niet nodig.

Terug
Bovenaan