M5A1 Stuart (AFV Club 1/35) + vignette [Done]

Hallo iedereen,

Het is weer een tijdje gelden dat ik weer iets van me heb laten zien. Ik zat een tijdje (voornamelijk tijdens de zomer) in een bouwdipje en had weinig motivatie om te bouwen, laat staan iets af te maken. Gelukkig ben ik daar weer uit, en ik heb zelfs weer een project afgerond; de M5A1 Stuart van AFV Club (1/35). Daarbij zaten drie .30 R&B loopjes, een Verlinden .30 voor op de toren, een crew van Nemrod waarvan ik er twee heb gebruikt, en wat bepakking van verschillende merken.

De kit van AFV bouwt lekker weg, weinig problemen met de pasvorm en mooie details. De dropveters uit de kit zijn ook van degelijke kwaliteit, dus die heb ik ook gebruikt (er is toch geen doorhang bij Stuarts 😉 )

De donkerrode doek op het rechterluik van de toren heb ik van een zakdoekje en met water verdunde houtlijm gemaakt; het doekje in de verdunde lijm gedoopt, met een kwastje het teveel aan lijm er vanaf gehaald en daarna over de toren gedrapeerd en zachtjes aangedrukt met het kwastje.

Alles is geschilderd en gespoten met Vallejo acryl. De tank is verweerd met MIG olieverf en andere producten, ook van AK Interactive. (filters, washes). Het pigment voor het zand is van Vallejo, met een klein beetje donkerbruin pigment van MIG erdoorheen voor de donkere basis. Dat heb ik gemengd met wat water en een klein druppeltje zeepsop om de oppervlakte te breken, en daarna met een rond kwastje op de tank “gestippeld”. Ik veeg het er nooit op, ik gebruik altijd een soort stippelbeweging, zodat het er mooi natuurlijk uitziet. Nadat het pigmentlaagje gedroogd was, heb ik nog wat droog pigment eroverheen geborsteld om een stoflaag te creëren.

Het ondergrondje herkennen sommigen misschien wel als wat voorheen het ondergrondje was voor mijn Afrika Korps Dingo… Maar omdat die voorlopig toch niet af ging komen en al een tijdje in de kast stond, en de panzerfaustkisten al niet klopten met de beoogde setting voor de Dingo in Afrika, heb ik hem voor mijn Stuart gebruikt. Het is wellicht een wat simpele scene met weinig verhaal of actie, maar dat was ook niet mijn doel; ik wilde eindelijk weer eens iets afmaken en me vooral op techniek focussen, en dat is gelukt. Ik heb veel van dit project geleerd en er vooral veel plezier aan gehad!

Hierbij de foto's. Ik maak mijn foto's altijd met m'n telefoon en bewerk de scherpte dan in Iphoto, dus ze zijn niet op macrokwaliteit, maar ik denk dat ze wel goed genoeg zijn. Ook is het wijsvingertje van het wijzende figuur afgebroken 🙁 Dat heb ik helaas niet terug kunnen vinden dus hij zal het even moeten doen met een amputatie ben ik bang...

Hier stond een van de luikjes voorop nog open, dat heb ik later gesloten.

Dat was 'm weer! Commentaar en kritiek zeer welkom.

Greetz

Ik heb het voorrecht gehad om dit werkje eerder te aanschouwen en ik moet zeggen dat ik hem erg geslaagd vind, Pelle! De verwering van de Stuart vind ik erg goed en figuren zijn weer mooi geschilderd. 🙂

Toch heb ik nog wel wat dingen die me opgevallen zijn, ik had je dit al verteld, maar wellicht de moeite waard om hier nog even te herhalen:

Ik vind dat de Stuart en de figuren een wat mooier ondergrondje hebben verdiend. Alhoewel ik het grondwerkje qua modderigheid en dergelijke redelijk geslaagd vind, vind ik het gebruik van het fotolijstje een beetje cheap ass overkomen. Ook vind ik, aangezien je er niet een plaats en jaartal opgeplakt hebt, dat je een interessanter ondergrondje had kunnen maken m.b.t. de vegetatie. Verder is het MP figuurtje bij de achterkant van de tank, mijns inziens een beetje overbodig, zeker gezien z'n statische houding. De figuren glanzen nog wel een beetje, misschien zou je deze nog een laagje matte lak kunnen geven?

Ik heb zelf ook nog zat te leren, maar het is volgens mij altijd goed om op- en aanmerkingen te geven, daar leren we tenslotte alleen maar van! 😛

Ik ben erg benieuwd naar je Humvee project!

Laters,

MvC

Ha Pelle,

dit ziet er erg goed uit wat je van deze M5A1 hebt gemaakt.
Je kleuren zien er mooi uit van Olive Drab.
Enkele puntjes, ik zou je tank iets minder op het randje zetten en meer op de "weg"
zie

IMG_1145_zps80f6043e.jpg

Op het ondergrondje zou ik zelf nog wat gras her een der aanbrengen.
De tools mogen van mij wel wat interessanter bijv door een lichtere basis te nemen en met olie verf nerven aan te brengen.
Zoals Maarten al aangaf staat de MP er een beetje verlaten mij, voor een "echt diorama" is de interactie tussen de figuren erg belangrijk.

Verder echt niets dan lof. Ik vind je modder er bijv weer erg goed uit zien. Je hebt hem ook sneller gebouwd dan ik het had gedaan.

alleen waarom heb je de uitlaten set niet gebruikt?

groet Martin

Mooie Stuart + Crew, Pelle
bravo_zpse8aefded.gif

Prima ondergrond, precies voldoende om de aandacht bij het voertuig te houden.
Man achter de Stuart komt inderdaad beetje verloren over.
Als je hem daar neergezet hebt om ruimte op te vullen was een tak of graspol ook goed geweest.

Echte (goedbedoelde) kritiek :
De complete bepakking glanst.
Hoewel sommige tasjes dat effect wel vertonen kunnen door langdurig dienst doen, valt het me op dat alle items glanzen.

Nog 1 ding : de stelen van het gereedschap zijn te "mooi". Kijk eens naar een gebruikte schep of bezemsteel.
Dat oogt meestal meer grijzig dan het roodbruin dat je gebruikt hebt.

have fun met je volgende kit !
groetje
salut_zpscc4b2451.gif

Peter

Bedankt voor de positieve feedback her'n!
Maarten van Campenhout zei:
Ik vind dat de Stuart en de figuren een wat mooier ondergrondje hebben verdiend. Alhoewel ik het grondwerkje qua modderigheid en dergelijke redelijk geslaagd vind, vind ik het gebruik van het fotolijstje een beetje cheap ass overkomen. Ook vind ik, aangezien je er niet een plaats en jaartal opgeplakt hebt, dat je een interessanter ondergrondje had kunnen maken m.b.t. de vegetatie. Verder is het MP figuurtje bij de achterkant van de tank, mijns inziens een beetje overbodig, zeker gezien z'n statische houding. De figuren glanzen nog wel een beetje, misschien zou je deze nog een laagje matte lak kunnen geven?

Tsja, zoals ik al zei in het topic zelf;
Pelle Couwenhoven zei:
Het is wellicht een wat simpele scene met weinig verhaal of actie, maar dat was ook niet mijn doel; ik wilde eindelijk weer eens iets afmaken en me vooral op techniek focussen

Ik kan het MP figuurtje nog vervangen door een para van Nemrod die zit en drinkt, dat is wellicht wat interessanter. Ik vond de ruimte achter de Stuart echter wat leeg dus ik wilde er iets hebben, en ik had dit MPfiguurtje nog staan, geschilderd en al. Ik zal het veranderen wanneer ik tijd en zin heb 🙂 Dat de figuren glanzen ligt aan de foto's denk ik want ze zijn volledig mat.
Maarten van Campenhout zei:
Ook vind ik, aangezien je er niet een plaats en jaartal opgeplakt hebt, dat je een interessanter ondergrondje had kunnen maken m.b.t. de vegetatie.

Dat ben ik vergeten om in de beginpost te zetten, maar dit stelt een tank voor in het vroege stadium van de oorlog tussen de Duitsers en Amerikanen, een paar weekjes na D-Day. Daarom is hij ook nog niet zo heftig verweerd.
Martin Visser zei:
Enkele puntjes, ik zou je tank iets minder op het randje zetten en meer op de "weg"

Ik zie nu ook dat het inderdaad een beetje raar staat, ik wilde eerst de suspensie een beetje flexibel laten lijken door de rechtertrack een beetje van het heuveltje af te laten lopen, maar dat is niet helemaal gelukt. Hij zit echter goed vast met secondelijm aan het ondergrondje, en ik ben bang dat ik een heel stuk gips meetrek als ik de tank er nu vanaf probeer te halen...
Martin Visser zei:
Op het ondergrondje zou ik zelf nog wat gras her een der aanbrengen.

Ik heb niet direct wat graspolletjes e.d. tot mijn beschikking maar als ik ze heb zal ik nog even het ondergrondje bijwerken.

De tools zal ik met olieverf nog even bijwerken, of ik maak met bruine verf kleine nerven.
Martin Visser zei:
alleen waarom heb je de uitlaten set niet gebruikt?

Ik was op vakantie aan de tank begonnen maar toen had ik geen zaagje voor de resin tot mijn beschikking, en toen ik thuis was heb ik hem een tijdje later geairbrushd, maar toen vergat ik de uitlaten... Een beetje dommigheid dus 🙂

@Peter; ik denk dat ik hiermee ook een groot deel van jou puntjes heb behandeld, de bepakking glanst een klein beetje hoewel de foto's het inderdaad erger laten lijken (de figuren glanzen in het echie ook helemaal niet). Ik heb de bepakking namelijk nog niet gevernist. First thing tomorrow samen met het gereedschap :!:

Heb ik zo alles een beetje beantwoord?..

Gruß

Ha die pelle,

Ik denk dat 'ie er goed uit ziet. Helemaal zeker weet ik het niet want ik had niet voldoende foto's tot mijn beschikking 🙄 😉 .....

FF serieus: ziet er goed uit, de puntjes die de anderen noemen zijn leermomenten voor latere zorg. Zelf vind ik bijv. een drybrush wel mooi, dat licht soms de zaken er wat mooier uit. Maar als ik het mij goed herinner van een reactie van jou in mijn Famo-topic ben jij niet zo van de drybrushes en dat is ook prima. Uiteindelijk is dat iets van smaak, niet van kunde want dat heb je wel (steeds meer) 🙂 !

groeten, Richard.

@Peter; wunderbär! 🤣

@Richard; thanks! Tsja, ik maak graag zo veel mogelijk foto's, dan wordt ik iets te enthousiast, volgens mij zit er zelfs een dubbele tussen... Die zal ik er nog even tussenuit halen... 🙂 Ik ben nog steeds aan het kijken wat ik wel of niet fijn vind werken en bij elk model is de aanpak weer anders... Wie weet komt er bij een volgend model wel een expressieve drybrush? Ik ben steeds op zoek naar nieuwe technieken zodat ik uiteindelijk uit al die ervaringen de beste kan halen en daarmee verder ontwikkelen. Tot nu toe heb ik bijvoorbeeld besloten dat ik moduleren wel mooi vind, maar ik pre/postshade toch fijner vind om op te verweren. En dat ik liever enamelfilters gebruik dan olieverffilters. En als ik een keer een drybrush op een model heb uitgeprobeerd zou het heel goed kunnen dat me dat prima bevalt. You learn from your mistakes, is mijn motto bij modelbouwen. Zo ben ik nooit erg rouwig om mislukte modellen; natuurlijk, ik heb liever een afgemaakt model, maar je leert ook weer erg veel van de fouten die je maakt en zo kun je er zeker van zijn dat je volgende model toch weer beter wordt met de ervaring die je meeneemt van je andere projecten !

Gute Nacht 😛

Greetz

Terug
Bovenaan