Af! M5A1 lichte tank

Dit model is af!
Mijn broer is in staat 3 uur aan de waterkant naar "n dobber te gaan zitten staren. Ik snap werkelijk niet waar ie het geduld vandaan haalt.
Voor beide hobbies heb je geduld nodig. Bij mooi weer pak ik ook graag mijn hengel.

En voor wie niet weet dat vissen een vorm van jagen is, oogt het als staren naar ...

Deze tracks zijn behoorlijk goed te bouwen. De eerste heb je er netjes omheen liggen.

Groeten, Jan

En nummer twee zit er ook op. Deze ging al sneller dan d'n eerste. Bij aftermarket sets heb ik toch altijd zoiets van wat koop je dan en wat staat je te wachten. Voor de nieuwsgierigen onder u, laat ik u inwijden in deze set van AFV. Je krijgt een doosje met daarin 7 sprues met daarin per rekje 24 rubber blokken en voor aan iedere kant de vertanding. Dus in totaal 168 schakels. Hiervan heb je er 132 nodig (66 per kant). Ik had er 67 per kant nodig. Er staat zonder lijm te gebruiken, maar dit is ten dele waar.
De tanden heb je er zo uit door je nagels als kniptang te gebruiken. De blokken met gewoon kniptangetje, strak tegen blok zetten anders ben je lang aan het schoonmaken.

20250605_205557.webp20250605_210036.webp20250605_202221.webp20250605_203129.webp20250605_203627.webp

Heb steeds series van 'n stuk of tien schakels gemaakt, als je er meer doet wordt de boel wat instabiel want geen lijm gebruiken. Als die in elkaar zitten roerstaafje erop, aandrukken en de volgende. Als je er zo 66 (67) hebt, twee helften gemaakt. Nu komt er dus wel lijm aan te pas. Tankje klaar zetten, tandrad eraf, koepel eraf. Op alle tanden klein beetje lijm (tamiya groene dop) om te fixeren en de rups om het tandrad doen, dan op de tank tot om het spanwiel. Alles fixeren op de returnrollers en om het spanwiel. Andere helft van de rups fixeren aan de onderzijde vast zetten. Nog wat gefriemel met tanden en dan zit ie erom!
Vanaf dat er lijm opzit opschieten om de rupsen wat beweeglijk te houden voor de lijm hard is.
Oh ja, alles zonder pincet gedaan, gewoon met de vingers. Met pincet schieten die dingen alle kanten op behalve waar je ze wilt hebben!

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja, alles zonder pincet gedaan, gewoon met de vingers. Met pincet schieten die dingen alle kanten op behalve waar je ze wilt hebben!
Herkenbaar. Met je vingertoppen kun je ontzettend precies sturen. Er zit wel verschil in kwaliteit van pincetten. Een stabiele pincet met een fijne punt en met beleid gehanteerd kan ook enorm helpend zijn.

Overigens een duidelijke beschrijving. Inderdaad heb je uiteindelijk lijm nodig voor definitief vastzetten.

Groeten, Jan

Ik ga dit weekend beginnen met een restauratie van een M5A1, welke gedeeltelijk gebouwd is.
Al het een en ander gestript, dus jouw vorderingen komen straks van pas. Ik heb een setje rupsjes van Airfix/Academy, maar het principe is hetzelfde.

Heb tijdens de laatste bijeenkomst in IJzendoorn 'n Stuart 'honey'' van Academy meegenomen, zal vanavond een vergelijkend warenonderzoek voor je doen Ron!

Stuart 'honey'' van Academy
Die heb ik ook nog spuitklaar liggen. Er zaten geen originele rupsjes bij de M5, dus improviseer ik wat. Mocht 't niet passen, dan kan ik er nog altijd een paar Academy aandrijfwielen tegenaan gooien.

Het paard maar even uitgesteld tot gisteren. Zat te twijfelen tussen acryl of olieverf. Toch maar voor de laatste gekozen, geeft een mooiere glans en je kan de kleuren mooi in elkaar over laten lopen. Maar dan heb je wel uitgebreid de tijd nodig om het in één zit te kunnen doen. Dus dan maar de zaterdag.
20250608_150901.webp20250608_150851.webp
En vandaag de M5 voorzien van alle bepakking, nog wat riemen en touwen (looddraad) eraan. Laatste fit&check, kan morgen de verf erop. Heb een paar olievaten in elkaar gezet voor wat tests. Olivedrab blijft toch 'n lastig kleurtje. Wil 'm niet te donker hebben maar ook niet te groenig. Net even geïnventariseerd, heb xf51,xf62,xf58 en xf67 zal eens gaan zien wat t doet met wat buff,deck tan en misschien wat flesh.
Maar dat zien we morgen weer!
20250608_150701.webp20250608_150716.webp20250608_150729.webp20250608_150739.webp

Mooie vorderingen Ruud 👍

De glans op het paard is wat 'sterk' vind ik.
Iets meer hooglichten met verf en daarover een eiglans afwerking zou overtuigender over komen denk ik.

Kleurvoorbeeld :

werkpaard_01.webp

Laatst bewerkt:
Dat komt vanzelf goed Peter, gewoon 'n kwestie van laten staan. Olieverf droogt zo ontzettend langzaam. Blijf er nu zeker een week vanaf voor ik de details ga doen. Die mooie eiglans begint zich ook dan te vormen.

En vanmorgen de airbrush uit het vet gehaald en aan de gang ermee!
Eerst alles zwart met bruine overspray, daarna door met olivedrab. De keuze is uiteindelijk niet Tamiya geworden, maar iets van AK, real colors of zoiets. Wel verdund met Tamiya (gele dop). Daarna Olive green erover. Daarna drupje sand erbij en nog 'n keer. Meteen de decals erachteraan terwijl de airbrush in de ultrasoon lag te pruttelen. Voor het groen erop ging de tracks afgeplakt, was ik daar ook meteen mee klaar. Was wat huiverig voor het olivedrab, maar ben er best tevreden over.20250609_120033.webp20250609_122721.webp20250609_122733.webp20250609_133910.webp20250609_133925.webp

En vanmiddag nog wat met de kar zitten frutten. Eerste bouwdoosje van miniart voor mij. Weet niet of dit representatief is voor het hele miniart aanbod, maar ben er niet zo van onder de indruk. Kwaliteit plastic is vrij zacht. Ze proberen een heel verfijnd produkt te maken, maar met het produktieproces wat ze gebruiken zoeken ze wel de grenzen op. Als ze er dan nog Dragon/Tamiya prijzen op plakken, tja....
Vul de rest zelf maar in.
20250609_181226.webp20250609_181352.webp20250609_181438.webp
Oh ja, en 'n nostalgisch Hitorex hoekje!

Mooi mooi Ruud, dit project gaat een heel fraai kijkplaatje opleveren schat ik 🤓👍

Ik hoor niet vaak dergelijke kritiek over Miniart :

Ze proberen een heel verfijnd produkt te maken, maar met het produktieproces wat ze gebruiken zoeken ze wel de grenzen op.
Ik heb die karretjes ook... kun je iets specifieker zijn ?

Als ze er dan nog Dragon/Tamiya prijzen op plakken, tja....
Miniart prijzen gelijk aan Dragon en Tamiya ?? hoe kan dat nu 😮

Vul de rest zelf maar in.
Ik ben heel blij met dit merk 😄

De grote onderdelen zijn wat aan de grove kant met veel flash en dikke persnaden Peter. Lijkt wel of de matrijs niet goed sluit. Doet me 'n beetje denken aan oude Heller bouwdozen. Daarnaast zitten er onderdeeltjes in van zo'n 0,5 mm dikte die zodanig aan de sprue zitten dat je ze maar beter kan laten en meteen uit koperdraad maakt.
'n set als deze vragen ze €15tot €20 voor en dat vind ik nogal. Sdkfz 234 vragen ze €65-€75 voor en dat vind ik 'n hele prijs.
Maar goed, da's mijn mening, als jij het een goede prijs/kwaliteit verhouding vind even goede vrienden hoor. Ieder z'n meug hè!

als jij het een goede prijs/kwaliteit verhouding vind

Dat verschilt wel van kit tot kit is mijn ervaring.
Het karretje is een oude kit uit 2011 (35542) nu opgeleukt met een setje (gevulde) voorraadzakken en een set landbouw gereedschap van
hoge kwaliteit detail.
Kost momenteel ± 13 euro en dat vind ik geen slechte prijs voor wat men krijgt (heb 'm zelf ook) en wat de SdKfz 234 serie betreft zijn de
interior-kits inderdaad ± 20 euro hoger dan de 'lege' kits maar dan vind ik 42 euro voor dergelijke kwaliteit toch zeer redelijk.

Een model met interieur is er twee in één. Als je dat doorberekent naar de prijs, zou de Sd.Kfz.234 dus eigenlijk 84 euro moeten kosten 😉

Vandaag verder met de luiken. Ze moeten er natuurlijk niet uitzien of ze gisteren zijn opgehangen, wil ze er laten zien of ze er al 'n eeuwigheid hangen en dat ze onderhand wel eens een kwastje verf kunnen gebruiken. Zat eerst te denken aan haarlak als tussenlaag, maar dit wil meestal niet zoals ik wil. Dopen in terpentine en dan verf erover? Kan, maar weinig controle over het resultaat. Ooit eens wat gelezen over water en zout...
Laat ik die eens proberen dan. Eerst maar proefje op oud stuk plastic:
20250622_121710.webp
Nou, dat wil wel. Op naar de luiken dan maar:
20250622_095352.webp20250622_100007.webp20250622_100126.webp
Eerst één geprobeerd, en toen de rest:
20250622_104508.webp20250622_121516.webp
Dat werkt wel denk ik, tip aan mezelf:
Ga eerst douchen en 'n boterham eten voor je het zout eraf spoelt, dan is de verf wat harder...
Zal eens zien of dit bij de boeren kar ook werkt

Na de luiken had ik dan toch wel het vertrouwen dat 't bij de kar ook wel goed zou komen. Maar toch... water, zout en dan je airbrush er op los laten en maar hopen dat 't goed komt. Blijft toch 'n beetje billen knijpen hoor. Maar 't is gelukt!
20250622_141353.webp20250622_141403.webp20250622_141419.webp
En nog maar eens de hele boel weer op zn plek gezet om eens te zien dat ik nog op 't goeie padje zit:
20250622_143528.webp20250622_143935.webp20250622_152547.webp
en zo ist wel weer genoeg voor vandaag

Mooi feestje geweest, het dak is eraf. de zout methode ken ik wel maar nooit gebruikt, ik had voor de haarlak gegaan, en dan met het hout mee schrobben, maar dit ziet er prima uit evengoed

Mooi resultaat. Kijk even naar de luiken van het zijraam. Deze hangen niet gelijk.

Het weekend is weer gedaan. De bepakking van de tank geschilderd en het huis van wat kleur voorzien. Geeft wat meer smoel.
20250706_132828.webp

En Roger wilde 'm graag met dak zien, dat kan:
20250706_133431.webp
en geen Franse muur compleet zonder wat reclame. Zoutpot er weer bij gepakt en op hoop van zegen:

20250707_195440.webp20250707_201345.webp20250707_202729.webp20250707_202934.webp20250707_203708.webp20250707_204951.webp
Vind 'm best geslaagd al zeg het zelf!

Was afgelopen weekbezig met al het klein frutspul wat erop en aan moet komen te weatheren en detailleren en daar gaat zóveel tijd inzitten! Maar nog niet echt fotowaardig nu. Bedacht me zondag ook dat er nog goten en regenpijp op moeten (niet echt mijn favoriete onderdeel). Maar kom, gauw in elkaar flansen kan het dak erop. Goed, het is nu woensdag...
Maar ze zijn af:
20250716_205902.webp20250716_210317.webp20250716_210330.webp
't is wel 'n luiwammes die boer, hij mag wel es met 'n trapke en 'n schepke aan de gang zeg!
Kan het huis nu gaan bevestigen aan de zijwand van het dio en dan nog het dak erop. Heb 'n dak van RT models klaar liggen, maar denk dat ik 'm toch zelf maak (als gewoonlijk past k&k nét niet zoals ik wil) maar eerst maar eens alles vast, dan weet ik het zeker.
Oh ja, bijna vergeten tussen al het andere. De ster van de show is ook af op pastelkrijt na:
20250716_211315.webp20250716_211332.webp20250716_211427.webp20250716_211442.webp
Volgende ronde!

Prachtwerk ...

Jammer van het RT dak, maar daardoor kun je nu nóg meer opscheppen over eigen werk want dat ziet er goed uit

Mooi werk. Ik zou in plaats van pigmenten voor stof en modder dit met acryl verf of AK spul te proberen. Ik ben namelijk bang dat door de pigmenten alles Matt wordt en je de diepte uit je model verliest
Stel pigment altijd tot 't laatst uit omdat als je er dan maar naar wijst er meteen een dikke vingerafdruk op hebt die je nooit meer wegkrijgt. Dus zeker de moeite om je idee te gaan proberen Martin. En voor proberen hebben ze de tank een onderkant gegeven hè!

Wat ik al dacht klopte dus, de boel is nét te kort:20250718_203102.webp

En het dak laten zakken creëert weer een heel nieuwe wereld aan problemen:
IMG-20250718-WA0043.webp

Dus ophouden ermee en zelf aan de gang gegaan. Eerst van karton een nieuw dak gesneden wat wél past:20250718_212559.webp

Voor de leisteen gebruik ik balsa van 1mm dik, dus waarom niet meteen op m'n passende kartonnetje lijmen ipv op plastic plaat?
Maar eerst balsa snijden 5x8mm....
In totaal 8 stroken van 'n meter gebruikt dus zo'n 1000 leisteen pannen. Dat vraagt enige toewijding ja. Mij hoor je niet meer klagen over losse tracklinks!
En ze vervolgens stuk voor stuk erop gelijmd.
Maaŕrrrrr..... 't is gelukt! En meteen door met lood, nokpannen en de schoorsteen er ook maar bijgefabriekt. Nu mag het gips hard worden, morgen dagje vrij kan de verf erop!20250720_194446.webp20250720_194410.webp20250720_194500.webp

Je zal je telefoon even moeten draaien zo te zien

We kennen allemaal wel van die 😖 momenten, maar je hebt het mooi aangepakt Ruud en het dak is nu nog mooier ook

zo'n 1000 leisteen pannen. Dat vraagt enige toewijding ja. Mij hoor je niet meer klagen over losse tracklinks!
ende aldus bereickt den Moodelbouwer den Verlichte Staet

o, enne... mijn 25inch monitor op z'n kant zetten viel best mee 🙃

Denk dat ik het wat aan mezelf te danken heb Peter. Had eerst modelletje uit karton gemaakt en dat overgezet op foam. Maar dan moet je natuurlijk wel bedenken dat karton 3mm dik is en foam 8mm en dat dit dus gevolgen heeft...
Maar ja, dan denk ik dat frutten we er wel in straks....
En dan merk je dus dat gips niet echt het meest meewerkende materiaal is. Dat karton/balsa laat zich nog wel wat plooien en buigen om op zn plek te krijgen.dat ging 'n stuk makkelijker!

Verlichte staet, is dat hetzelfde als gillend rondjes door de wijk rennen, daar kreeg ik wel weer zin in onderhand!

Verlichte staet, is dat hetzelfde als gillend rondjes door de wijk rennen, daar kreeg ik wel weer zin in onderhand!
"gillend rondjes door de wijk rennen" kan zeker een verlichte staet aangeven maar pas ná gebruik van voldoende geestverruimende middelen 😁

Tot zover de mentale gesteldheid...
En vanmorgen weer braaf op 't zoldertje gaan zitten voor wat verf:

20250721_115332.webp20250721_121006.webp20250721_121019.webp

En nu weer verder met 't penseel, zie dat ik nog heueueul veul te doen heb aan detail voor ik met 't grondwerk verder kan. Tijd voor boterham en dan weer paar uurtjes door!
Iemand enig idee hoe ik de foto's kan draaien hier?

Iemand enig idee hoe ik de foto's kan draaien hier?
Hier kun je ze niet draaien, je moet zorgen dat ze met de goede kant boven staan voordat je ze uploadt. Ik weet niet met welk soort apparaat je de foto’s genomen hebt, maar sommige digitale camera’s schrijven geen orientation-tag in de EXIF-data van foto’s, en als je een telefoon of tablet gebruikt hebt is er ook de kans dat het apparaat vanwege privacy alle EXIF-data eruit gestript heeft bij het uploaden (een iPhone or iPad doet dat niet, die haalt alleen locatiegegevens e.d. weg, maar van Android weet ik het niet).

Ik zal je bericht hierboven even aanpassen met foto’s die wel rechtop staan 🙂

Dankjewel Jakko. Weet alleen telefoon aan, knopje drukken en dan zit hieronder knopje voeg bestand toe. Vond dat ik al best goed bezig was!😁
Bedankt namens deze totale digibeet!😁
Oh, als ik n foto maak mik ik gewoon dat ik deze rechtop heb, en zo zie ik m ook in de galerij. Als ik deze hier dan toevoeg besluit iets de foto te draaien???

Wel goed voor Peter z'n armspieren!😁😁

Laatst bewerkt:
De foto blijft op je telefoon ook rechtop staan als je die telefoon van horizontaal naar verticaal draait, of andersom? Zo ja, dan denk ik dat de telefoon inderdaad de orientation-tag verwijdert tijdens het uploaden — het forum zelf doet dat in elk geval niet, want vanaf mijn iPad gaat het gewoon goed.

Toch is t een mooi dakje geworden Ruud, ben benieuwd hoe de rest gaat worden

Shunsaku Tamiya Sama zal nooit vergeten worden. Een groot man op het gebied van artistiek vakmanschap.

ありがとう、そしてさようなら 🙏

Terug
Bovenaan