Af! M577 "Bakkerskar" (Tamiya 1976)

Dit model is af!
Kleur is altijd lastig te benoemen, maar ik deel de mening mbt die XF-62, was vroeger mijn favoriete kleur om ‘mooi’ legergroen te creeeren. Hij lijkt idd iets anders te zijn. Zonder de genoemde kleuren geprobeerd te hebben, gaf AK.MIG 084 me een legergroene kleur waar ik al blijer van werd dan de XF-62. Bovengenoemde staat op het aanschaflijstje. Groetjes

Lang leve de tweede paasdag!
De tekening van de kit gescand en uitvergroot zodat ie net zo groot is als het model.

IMG_0458.webp

Daarna kan het camoflageschema op maat worden uitgetekend. Dat is een beetje gokken. Want ik wil het driekleuren-schema maken, dat ik me herinner van mijn peloton. Maar ik heb er geen foto’s van. Wat je wél vindt aan M577’s is een twee kleuren schema. dus heb ik maar wat aangevuld.

IMG_0506.webp

Schermafbeelding 2024-05-25 221809.webp

Het afplakken was weer een gedoetje. Eerst het olijfgroen afgeplakt, dan het zwart gespoten en daarna afgeplakt. Tenslotte het lichtgroen gemaakt door GELB-OLIVE te mengen met Tamiya’s geel. En hoewel het beiden acryl is, ontstond er toch een raar sinasappelhuidje.
Twee merken mengen is altijd riskant. Het spuiten wilde op zich wél goed maar droogde wat bijzonder op. Nog wel acceptabel trouwens.
Maar toen ik later met het penseel plekjes wilde bijstippen, werd die verf stroperig en ontstonden er draden, Raar hoor ….

IMG_1858.webp

Het begint er op te lijken, maar het ziet er erg doods uit. wash is een tovermiddel: kleine moeite, groot effect.
Nog wel wat te doen dus.

IMG_1859.webp

Schermafbeelding 2025-03-11 215223.webp

Laatst bewerkt:
Het is zeker goed gelukt!
Ik begrijp dat het kleuren patroon een combinatie is van wat je wel kan vinden en een interpretatie van wat je niet kan vinden. Ik denk ook dat zo iets vaak door de bemanning werd geschilderd, onder begeleiding van een paar 'experts' in hogere rang. Dus sommige waren logischer dan andere.
Je moet vooral doen wat je wilt, het is immers jouw model, maar als ik èèn puntje van kritiek mag geven...
Die zwarte druppel vormige vlek op de binnenkant van de boeggolfkeerplaat, waar sluit deze op aan? Vanwaar komt deze voort?
In mijn gedachten, schildert een pax (soldaat) niet zomaar een zwarte vlek op de binnenkant van een boeggolfkeerplaat. Daarvoor moet de buitenkant al eindigen op die plek. Pas dan heeft een oplettende soldaat de neiging om de boeggolfkeerplaat te openen en verder te schilderen. Maar als er tekst is, word daar vaak omheen geschilderd, want de stickers moeten dan opnieuw geplaatst worden, en vaak hebben de onderhouds groepen niet alle stickers... En het is extra werk.
☝️🙄 Kleine geitje 🐐
Terug komend op de zwarte vlek, zo'n vlek zou ik zeker verwachten bij de chauffeur, als het door zou lopen naar beneden naar de boeggolfkeerplaat.
Sowieso mis ik wat zwart aan de voorzijde. Ja, rechtsvoor boven bij de chauffeur zie ik wat zwart, maar één is geen 😜. (Bijgewerkt, ik zou de vlek over de chauffeur zijn luik tot aan de boeggolfkeerplaat laten gaan, camouflage technisch ook logischer om een vlek niet op de bovenzijde te laten stoppen als het daar een 'oversteek' maakt)
Nu de realiteit...
Je hebt een gave paint job gedaan, strak en voor mijn gevoel al met een lichte shading.
Ik snap dat je hier niets mee gaat doen.
Maar ik maak van mijn hersenscheten geen moordkuil, dus bij deze. 😁👍

Laatst bewerkt:
Wat vreemd dat de foto's van de geverfde bakkerkar nu in een post voor mijn reaktie te zien zijn?
Sylly heeft wel een punt vwb het patroon. Binnenkant klep zal basiskleur zijn,

Hoe dan ook, goed om je vooruitgang te zien. Het patroon doet me sterk denken aan het Canadese uit die tijd.
m113a1.jpg
Craig%2BBetts%2Bon%2BRamp%2B1980.jpg

Laatst bewerkt:
Nu de transfer er zit, zie ik kansen voor verbetering. De teksten waren geschilderd, nooit gestickerd. Er. zal dus inderdaad omheen geschilderd zijn.
Nu ik weet waar de tekst precies komt, kan ik dat deel opnieuw olijfgroen spuiten, en dan een nieuwe transfer er overheen aanbrengen.

Het is zeer waarschijnlijk dat de binnenkant van de boeggolfkeerplaat beschilderd was, omdat het neerlaten van de BGK één van de camouflage maatregelen was, het neemt de slag schaduw onder het voertuig weg, net zoals we bij moderne tanks tegenwoordig wel een zeil of scherm zien.

En de zwarte vlek kán anders. Ik zal hem laten aansluiten op de bakboord wielkast.

Laatst bewerkt:
image.webp
Van kleine dingen kan je dan weer heel gelukkig worden: lensjes bij de geprinte koplampen doen het erg mooi. 💋

En alle moeilijke gesprekken over macro fotografie ten spijt: Een iphone is toch een mirakels goed fototoestel,
ook (juist) voor leken.

Laatst bewerkt:
M577!
SUPER zeldzaam.
Je vraagt je toch af waarom Tamiya het ding niet gewoon (eventueel met een update) weer op de markt gooit?
Áls je de mallen nog hebt liggen, is de investering toch niks?

Ik zou graag (in plaats daarvan?) zien dat AFV Club er eentje uitbrengt …

Bekijk bijlage 49601
Van kleine dingen kan je dan weer heel gelukkig worden: lensjes bij de geprinte koplampen doen het erg mooi. 💋

En alle moeilijke gesprekken over macro fotografie ten spijt: Een iphone is toch een mirakels goed fototoestel,
ook (juist) voor leken.
Hebbe, hebbe, hebbe! Welk merk Arne?

Je vraagt je toch af waarom Tamiya het ding niet gewoon (eventueel met een update) weer op de markt gooit?
Áls je de mallen nog hebt liggen, is de investering toch niks?
Zou je haast wel denken, ja. Die ouwe m113 wordt ook uitgemolken.
En een standaard interieur in elkaar jassen zou toch niet zo moeilijk zijn?

waanzinnig mooi fijn en strak geprint
Ik heb ook geen idee wat voor printer MicroCosmos gebruikt en welke instellingen.
Ik spreek best veel 3D print bedrijven, en de meeste hebben hetzelfde als ik. En zij printen bijna alles horizontaal, wat ik geleerd heb on zoveel mogelijk te vermijden.
Sinds jouw opmerking over de print lijnen, ben ik wat meer gaan experimenteren, maar het is met de nieuwe printers nog moeilijker om voor elkaar te krijgen. Zoveel meer opties, geen duidelijk resultaat...
Maar MicroCosmos maakt het echt zo netjes... Ik heb ook geen idee hoe groot hun zijn achter de schermen.

Gisteravond de voorkant gepimpt.
Het zag er eerst allemaal strak uit. Technisch/ historisch klopt het nu beter, is het logischer.
Maar als je het zo inzoomt op het scherm zie ik details die ik liever niet wil zien.
Voordeel is dat de boeggolfkeerplaat een detail is dat straks niet beeldbepalend gaat zijn.
Ik ben wél blij dat het is gelukt om het zelfde groen nog een keer te mengen, en het “bijstippen” onzichtbaar is gelukt.

IMG_0510.webp

Laatst bewerkt:
zulke mooie lensjes
NB.
Er zit een lijmlaagje achterop de lensjes en dat zou voldoende moeten zijn.
Maar als je tóch extra gaat lijmen, geen secondenlijm gebruiken. De damp (en de lijm) tasten de helderheid aan.
Gebruik liever CONTACTA CLEAR van REVELL. speciaal voor transparant plastic.

Daar kun je van die zwaardere types DAF YA314 tegenkomen (naam schiet me even niet te binnen)

Er staat weer een M577 op marktplaats, €20 bij Bokxem.

Het is even wat stil geweest in dit project. Vakantie en andere verplichtingen.
Maar er zijn dit weekend weer wat stappen gezet en het einde is in zicht.
Het model is ingekleurd en enkele kleinere details zijn bevestigd zoals de spiegels.
De volgende stap worden de wash en de transfers. Of omgekeerd. Altijd een leuk moment omdat het model dan gaat leven.
Hij gaat af komen vóór ijzendoorn!

Ik wil er ook nog camouflagenetten en wat bepakking op aanbrengen. Maar de netten zijn nog even spannend: Ze moeten fijntjes en in een dun rolletje komen te hangen. Zo iets als op de M113 vooraan in dit draadje, (tissue) maar dan met wat meer structuur er op. Vaak vind ik ze te grof.

image.webp
image.webp

Hij doetutwel lekker op deze foto's trouwens.
Vaak zie je op een foto foutjes die je in het echt niet ziet.
Maar dat valt hier mee gelukkig.

Laatst bewerkt:
Voor een M113, C&V of YPR een mooi hulpmiddel, maar de M577 is natuurlijk een raar ding.

Ik denk trouwens niet dat ik een combi met het jute ga maken.
(Op een dag wil je er toch ook eens klaar mee zijn)

IMG_1862.GIF

en mijn netten moeten een beetje gaan doorhangen, en vastgebonden met dat dunne groene touw:

34585c18453a81f87729df883a6f80bb.webp
IMG_1571.webp

Laatst bewerkt:
Ik denk trouwens niet dat ik een combi met het jute ga maken.
De eenheden waarmee wij vaak te maken hadden, gebruikten vaker jute in kleuren gespoten ipv netten. Dat was 1990.
Ik zie o.a. de mannen van 13e Pa.Inf. en 13 herstel nog op de "plaat" lange lappen jute uitrollen en dan spuiten met groen, bruin en zwart.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan
Tóch aan de netten begonnen, en dan natuurlijk de moeilijkste variant.
Eerst de bindsraden met tape vastgeplakt op het dek
Dan een rolletje verbandgaas gedrenkt in een mengsel van witte houtlijm en water, en gedrappeerd. Daarna het zelfde kunstje met een rolletje tissue.
Bem benieuwd hoe lang het nodig heeft om te drogen en of dit af komt voor zondag.

image.webp
image.webp

Laatst bewerkt:
Houtlijm met water is in een paar uur droog, dat zou je ergens de komende twee dagen toch nog wel moeten kunnen schilderen, zou ik denken 🙂

Mooi gedaan!!!

Als ie zou zeggen dat ie hospik is geweest, geloof ik ‘m ook! 😜💪🏼

Vrôgger gebruikte ik theeblaadjes om structuur te geven aan het camouflagenet.
In thee zit tegenwoordig zoveel raar spul... korretjes voor smaakstoffen?
Dus maar overgestapt op tijm. Ruikt ook lekker in de hobbyhoek. Beter dan thinner 🙂
De gewone keukenzeef ingeruild voor een zoutstrooier van de Action, om de kleine stukjes te scheiden van de grote.
Nu opnieuw aan de slag met verdunde witte lijm en en dan de tijm er in strooien.
Druppeltje afwasmiddel er bij trouwens, tegen de oppervlaktespanning, zodat het beter in de tijm trekt.

image.webp

image.webp
En nu maar even wachten hoe het hecht.
Dan het overtollige weg vegen en alles nog een keer vastlijmen. De eerste keer ben ik al blij met alles dat blijft kleven. Om er zeker van te zijn dat het er over tien jaar nog zit, vanavond dus voor de derde keer drenken in witte lijm en wéér drogen.
Zaterdag verven.
Zondag mee.

Laatst bewerkt:
Mooi !! En lijkt nu net of ze net door een herfstig bos zijn gereden...

Tijm is de uitvinding van de dag. Het heeft een mooie structuur en van zichzelf al een fijne kleurscharkering. De hele lichte stukjes zijn wat aangestipt met zwart en lichtgroen (Tamiya XF-5, flat green)
Drybrush zit er op.
Op naar de transfers. Dat wordt een leuke avond!
Daarna de matte finish. Want er glimt nog wel wat zo hier en daar.

image.webp

IMG_1864.webp

Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit Arne! Alles is geslaagd en vooral de camo spreekt me erg aan. 👍

Er viel me wel één dingetje op toen ik naar de periscopen keek die op de foto bij het luik van de bestuurder zitten. Het lijkt op de foto dat je die meegenomen hebt met het zwart van de camo waardoor ze een ietsjes flets overkomen. Misschien nog even aantippen met diep zwart of een satijnvernis.

heel scherp @Paul Boellaard !
maar éérst de matte vernis spuiten, en dan (zo'n beetje als laatste) met hoogglans-zwart de periscopen accentueren.

Voor wie zich nog wil verdiepen in de structuur van de Pantsergeniecompagnie waar deze M577 bij hoort:
En leest dan ook even ORBAT85.nl er op na.
Schermafbeelding 2025-05-23 230540.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan