M551A1, 82nd Airborne, Operation Desert Shield 1990.

Bij deze wat foto's van een model waar ik al een tijdje af en aan mee bezig ben. Het is de Academy M551 Desert Storm. Eigenlijk is het een M551A1, dus de informatie op de doos klopt niet helemaal.
Het model krijgt de volle PE behandeling, wat betekent dat ik verschrikkelijk veel tie-downs heb moeten afvijlen en vervangen, maar het resultaat is beter dan de plastic klompjes die er op zaten.

Het model krijgt de kleuren en markeringen van de 82nd Airborne Division. Dit waren de eerste "tanks" (als je deze amfibische en parachute-dropbare voertuigen zo mag noemen) die naar Saudi Arabië werden gestuurd om weerstand te bieden indien Irak besloot door te gaan na de succesvolle overname van Kuweit in 1990.
Dit model is onderdeel van een serie modellen die ik aan het maken ben rond het thema 82nd Airborne voor een veteraan van deze eenheid.

Genoeg gelöld, de foto's:

De toren.

PICT0184.jpg

PICT0182.jpg

PICT0211.jpg

Stowage rack.

PICT0175.jpg

PICT0210.jpg

Wat detail opnames.

PICT0216.jpg

PICT0179.jpg

PICT0188.jpg

En een serieus stuk geschut: De m551A1 vuurt 152mm raketaangedreven munitie.

PICT0193.jpg

De bouw van de toren is af, ben ondertussen begonnen aan de romp, ook daar wordt er veel vervangen en verbeterd met PE.

Hey Gozer,

Ziet er al goed uit 😀
Het is 1 van mijn favoriete voertuigen. Ik heb zelf een Vietnam versie gemaakt en deze heb ik ook nog liggen maar weet nog niet wat ik er mee ga doen??
Dacht eerst aan Panama in Merc cammo of NATO cammo?

Gr Nick. 😉

@ Jeroen,

Thanks! Ik verheug me vooral op het verfwerk. Ondanks dat het een voertuig in één kleur is, zit er zoveel detail op de tank dat ik helemaal los kan gaan met washes en wat niet.

@ Peter,

De overige projecten zijn geen voertuigen, maar een figuur en een stuk geschut. De beste man diende bij de artillerie van het 82e, dus ik ga zijn M102 howitzer bouwen. Maar ze komen zeker ook hier te staan.

@ Nick,

Ik durf je eigenlijk niet te zeggen welke camo ze in Panama hadden. Nu heeft die vriend van mij deelgenomen aan de combatjump in Panama, dus ik kan het hem vragen.

Ziet er goed uit, superstrak en een aparte keuze, gezien de achtergrond zal je dit ook meer drive geven, vermoed ik zo.

Ben benieuw naar de rest,

Groeten Rick

Hoi Jamie,

Graag!!!...ik dacht zelf NATO cammo maar heb ook eens gelezen dat er nog een paar rond reden met MERC cammo????
Ik heb een foto van zo,n M551 in Panama maar kan er niet goed op zien wat voor cammo het is?

Ik heb nog wel een opmerking op je strakke werk 😕 de trekker van de .50 moet onder het handvat. Je heb hem er nu op liggen.
Dat is het vleugelmoer achtige onderdeeltje.

Gr Nick. 😉

@ Rick,

Ja, als je om dit soort redenen bouwt ben je inderdaad gemotiveerd om eens iets af te maken. Is ook precies wat ik nodig heb af en toe.

@ Nick,

Ik spreek hem morgen weer, ik zal het hem vragen.
Wat betreft de trekker, je hebt uiteraard gelijk (was me zelf echter nog niet opgevallen). Om een mij onduidelijke reden zit het zo op het onderdeel gegoten, maar dat is makkelijk te fixen met een scherp mesje.

Nick,

Ik heb uitvoerig zitten ouwehoeren over Panama. Hij herinnerd ze als MERDC, maar zegt er bij dat hij het niet 100% zeker weet. Het is immers 20 jaar geleden.
Hij vertelde overigens ook dat in Fort Bragg er altijd een klein aantal rondreden in geheel Olive Drab.

Hey Jamie,

Das mooi ik hoopte daar al op 😀 MERDC is 1 van m,n favoriete cammo patroon. Toevallig heb ik ook een hele oude Tamiya magazine gevonden met een special over de M551. Met mooie foto,s van M551 met MERDC cammo!

Alex had geloof ik een concord boekje over Panama en ik meen me te herinneren dat daar ook een M551 in stond met de MERDC cammo, maar dat weet ik niet meer zeker?

Word jouw M551 een desert kleur of de NATO??
Nou thx voor de info en ik ga dit natuurlijk volgen 🙂

Gr Nick. 😉

Terug
Bovenaan