M548A1 Cargo Truck - basislaag [28072009]

Schalen
  1. 1:35
Hallo allemaal,

Mooi weer en vakantie gaan goed samen met een bouwdip, waardoor mijn productie tot 0 was gereduceerd. Onlangs was in even over de grens op bezoek in een grote modelbouwwinkel alwaar bergen kitjes me aanstaarden. Tijdens de wandeling door het complex liep ik tegen deze M548A1 aan. Na een blik in de doos had ik zoiets van, simpel kitje, twee gietramen wat mij op het idee bracht dit kitje mee te nemen als motivator voor mijn dip.

Thuis gekomen ben ik direct aan de slag gegaan en na meer dan een week zit de kit redelijk in elkaar. Twee gietramen is geen garantie voor snelle bouw, dit is vooral een schuur, pas en meet kit, die veel meer tijd en schuurpapier kost dan ik had voorzien.

Wat plaatjes ter lering en vermaak.
De doos, ziet er niet onaardig uit:
001-Doos.jpg

En nu de kit zelf, hoe maak ik een gebakje met toetje?
Men neme een bakje
002-Baismodel.jpg

003-Baismodel.jpg

Wat een klote tracks, heb geen vinger over van die dingen. Ik heb niets met losse tracks, doe mij maar dropveters. Ze zitten nu op de wielen, die weer los zitten van het model. Ik kan het geheel er zo afpakken, want die dingen bewegen alle kanten op.

Gisteravond ben ik bezig geweest met de opbouw: bakje met deksel en takeltje (zit los):
004-Baismodel.jpg

005-Baismodel.jpg

Voordat iedereen gaat schieten: er moet nog van alles gedaan worden, schuurwerk van naden etc. Er is zoveel extra vlees en naden dat ik eerst de grote stukken plaats en dan alles na ga lopen op foutjes en ongewenste stukken.

Wat gaat het worden? Oorspronkelijk was ik van plan een Vietnamversie te maken, maar dat idee kreeg weinig vorm. Na wat zoekwerk in de voorraadkast vond ik een doosje van Hobbyfan. Op de foto staan de kereltjes in, op en voor een M548A1, wat tot aanpassing van mijn plan heeft geleid.
006-Bemanning.jpg

Ik ga ze waarschijnlijk in een dio zetten, wellicht samen met de M88A1. Ze hebben beide Irak gereden en wie weet zijn ze elkaar daar tegen gekomen. Plannen maken doe ik niet meer, werkt toch niet en de tijd zal leren wat het gaat worden 😉

Gr Johanna

Hoi Johanna,

Lekker bezig hoor !

Persoonlijk vind ik de trekkies niet lekker liggen, voornamelijk achter de idler. Zou iets meer aangeduwd mogen worden en met de space die ontstaan verdelen over de bovenkant van de wielen.

Dan zou ik proberen om de tarp te vervangen met iets anders of er iets overheen draperen (tissue?) dat 't wat golverder eruit komt te zien.

Suces !

groet Frank

Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie. De tracks passen slecht en ik moet ze nog wat aanpassen. Ze gaan niet in de gaten, die zijn veel te smal.

Of ik de tarp ga vervangen, tja, ik weet het niet, het is een volledig ding en ik moet dan zelf standaards maken en daar heb ik niet zoveel zin in 😉

Gr Johanna

Hoi Johanna,

is toch redelijk easy going ?
gaatjes boren aan de binnekant van de bak, met messingdraad wat beugels buigen en dan tissue eroverheen ? Misschien is loodfolie ook nog een goeie.
Anyways, post maar gauw de vorderingen. Komt goed !

groet Frank

Hoi Frank,

Zoals jij het beschrijft wel, maar ik heb het nog nooit gedaan en messing draad heb ik volgens mij niet. Het zit niet vast, kan alle kanten nog op en een open frame lijkt me ook wel wat.
Denk rustig verder over de opbouw. Bedankt voor het meedenken!

Gr Johanna

Frank, zal ik een eerlijk antwoord geven, geen flauw idee. Op de foto's op de doos zie ik het rondje ook. Heb al veel foto's op internet gezocht en daar is de tarp zelden goed te zien.
Veel modellen zijn ook zonder tarp.

Gr Johanna

Ik ben even kwijt wat de funktie precies was (noodluik of om door te kijken) maar het is in ieder geval een luik zoals op onderstaande fotos te zien is (afkomstig van ArmoramA)

9abk.jpg

9aaq11.jpg

Gr,
Marcel

Hoi Marcel,
Dat idee had ik al, maar er zijn weinig duidelijke foto's te vinden.

Verder een kleine schriftelijke update:
Deze foto vond ik op Defense Talk en dit is helemaal zonder tarp en reed in Irak rond, dit lijkt me een mooie oplossing.
m548A1-2.jpg

Bron: http://www.defencetalk.com/pictures/showgallery.php/cat/3703

Op Olive Drab staan nog een aantal wat laat zien dat dit model in allerlei variaties voorkomt:
http://www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_m548.php

Ik maak er wel een variant op, met lading en een voorkant met gereedschap.

Foto volgen zsm.
Gr Johanna

Hallo allemaal,
Het is een weekje geleden dat ik begonnen ben met het aanbrengen van een verflaagje. Op een of ander manier was ik steeds niet tevreden zodat ik eerst dit model aan de kant heb gezet. Vandaag besloot ik dat ik zou proberen iets van schaduw aan te brengen en in een tijdschrift vond ik een geschikte kleurcombinatie, genaamd CARC Sand. Dat bestaat uit 40% XF59 Desert Yellow, 30% XF57 Buff en 30% XF2 White. Deze kleuren heb ik gemengd en verdund tot een melkstructuur met Lacquer Thinner van Tamiya.

Eerst heb ik met heel dun mat zwart wat schaduw proberen aan te brengen, maar ik vind het niet makkelijk. Ik werk met de Evo van H&S, maar de trigger heb ik bij vlagen moeite mee en zo kreeg ik toch bredere strepen dan de bedoeling was. Gelukkig waren het geen donkere lagen. Na een uurtje heb ik mijn mixje in de verfbeker gegooid en met veel beleid en geduld geprobeerd er iets van te maken.

Na uren werken, had ik iets waar ik wel mee verder kan.

Het resultaat tot nu toe (kabinedak is los)
007-Basislaag.jpg

008-Basislaag.jpg

010-Basislaag.jpg

011-Basislaag.jpg

Ik laat al deze lagen voorlopig drogen, daarna ga ik alle details, wielen en tracks verven en afsluiten met een glimlaag voor de decals.

Het valt me niet mee om dit soort dingen te airbrushen, ook al heb ik van alles geoefend, maar goed, dit is het beste wat ik er tot nu toe van kon maken.

Veel kijkplezier!
Gr Johanna

Terug
Bovenaan