M5 halftrack met 17 pounder. 1-1 R.A.T.A.

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Dit wordt een bijzonder model voor mij, omdat mijn opa met dit voertuig en geschut in 1946 naar Nederlands-Indie is gegaan. Na zijn tijd bij de Binnenlandse Strijdkrachten, vanaf september 1944, heeft hij zich in juli 1945 opgegeven als vrijwilliger voor de Expeditionaire Macht. Doel was vechten tegen de Japanners, maar dat liep anders. Omdat hij een van de weinige beroepsmilitairen met gevechtservaring was kwam hij in aanmerking voor de opleiding tot sergeant. Op 18 juli 1945 is hij naar engeland/schotland gegaan voor zijn opleiding. Op 3 maart 1946 hij teruggekomen in Nederland. De eenheid waar hij werd ingedeeld was het Regiment Anti Tank Artillerie. Een eenheid opgebouwd naar Engels model.

Opzich logisch dat hij naar deze eenheid ging. Van 1936 tot 1940 was hij al beroepsmilitair bij de Gele Rijders, in de rang kanonnier der 2e klas. Hij heeft ook in de meidagen van 1940 gevochten in Dordrecht. Hier zijn toen ook enkele duitse tanks uitgeschakeld met het 7 veld geschut. Bij de R.A.T.A. mocht hij dienstplichtigen gaan trainen op de 17 pounder. Linksonder mijn opa. Hier op de kazerne in Ede. Net voor vertrek naar Nederlands-Indië.

20250518_135533.webp

Ik zal nog wat meer informatie en historie van deze eenheid posten. Niet heel lang heeft de R.A.T.A. in Indie dienst gedaan. De T.N.I. had namelijk amper of geen tanks....

Van de halftracks bij de R.A.T.A. en 17 pounder zijn niet veel foto's bekend. Ik heb er een aantal in het herinneringsalbum van de 1ste infanteriebrigade kunnen vinden. Verder heb ik zelf twee foto's van mijn opa naast de 17 pounder. Een in Ede en de andere in Buitenzorg. De eenheid is daar alleen lopend op patrouille geweest. De 17 pounder is daar niet actief ingezet geweest.

Mocht iemand toch nog andere foto's hebben dan verneem ik dat graag.

20250518_141228.webp

20250518_141212.webp

20250518_141200.webp

20250518_141146.webp

20250518_141546.webp

Op de foto lijkt het een M5, geen M3. Dat lijkt me ook logischer omdat deze versie door hetzelfde Engelse leger gebruikt is.

Oh man ik dacht misschien dat de 17 ponder bovenop de m3 zou staan, net zoals bij die m3 met 75mm kanon, maar helaas. Evengoed een leuk project, ik blijf lekker meekijken

Ombouw M3 naar M5. Wil dit zo goed als mogelijk doen. Lijst op basis van info van Alex van de Wetering uit een ander draadje: (alle input is welkom)

• Ronde hoeken aan de achterkant van de body
  • Platte voorspatborden voor de M5
  • Onderhoek van de voordeuren
  • De schuifluikjes
  • Koplampen
  • Pantser voor het voorraam
  • Dashboard
  • Vooras
  • Bandenmaat van de voorwielen.

Ik heb volgens mij nog een sabingamartin boek met schaal tekeningen van M5 half-tracks staan, ik zal even zoeken voor je.
Edit, de spreekwoordelijke dode mus...ik heb m niet meer. Wellicht as zondag bij Jan Willem de Boer te koop?

Laatst bewerkt:
  • Pantser voor het voorraam
Bedoel je daarmee de scharnierende plaat zelf, of het feit dat hij verder vóór de voorruit staat dan bij de M3?

O ja, nog een tip: als je op zoek bent naar documentatie, laat dan de Kagero-boekjes met tekeningen van deze halftracks lekker in de (web)winkel liggen. Pure geldverspilling om die te kopen.

Ik zou graag meedoen maar wil eerst mijn Kangaroo afhebben. Heb nog veel walk around foto’s gemaakt te Best vorig jaar.

O.a. Treeplanken met traanplaat

Heb jij goede schaaltekeningen dan?
Alleen wat er in Hunnicutts Halftrack staat, die zijn 1:48. Maar die van Kagero zijn gewoon slecht: verkeerd van schaal (en dan ook nog eens verschillend verkeerd in de x- en y-richtingen en/of op delen van de tekening), er zijn details van M3 en M5 door elkaar gehaald, details weggelaten omdat bij sommige versies daar iets overheen zit … Gewoon waardeloos als tekeningen.

IMG_0907.webp

Laatst bewerkt:
Even een toevoeging aan wat Maarten liet zien, op deze site kun je heel veel TM's vinden en eem boel andere zaken:

Als je specifiek op half-track zoekt krijg je dit :

Als je een van de manuals opent kun je ook de blauwe tekst aanklikken bv. United States. War Department, dan krijg je dit:

En dit is misschien ook wel interessant voor je :

Dat weet ik 🙂 Dat is ook waarom de scharnierende pantserplaat verder van de voorruit afstaat bij de M5.
mijn reactie was vooral een toelichting op mijn eerdere lijstje dat Bas citeerde.

En om er nog eens een dooddoener in te gooien.....maf dat er nog steeds geen plastic kit in 1/35 is verschenen van de International halftracks M5, M9, M14 etc......terwijl er nu wel zelfs een Japanse What if's van een Duitse What-if unit is aangekondigd. De M5 bied niet alleen veel mogelijkheden voor WO2 inzet in Britse, Poolse en Canadese dienst....en spaarzaam als US.....maar ook na-oorlogs als Israeli, Frans en NL geeft het allerlei leuke opties. Ik vind het stom....boehoee

Als je zoekt op M5 halftrack op Scalemates zijn er wel drie modellen van: 1:56 van Warlord, 1:72 van Plastic Soldier en 1:285 van GHQ/Micro Armour. Allemaal wargamesmodellen, dus, en in elk geval de middelste van de drie is niet zo heel goed, want bijvoorbeeld de rechterkant van de cabine is gewoon een spiegelbeeld van de linker. Qua ombouw is er volgens mij alleen de 3D-geprinte van Marcel von Hobe, en als het goed is binnenkort dan een volledig model waar iemand op Missing-Lynx mee bezig is (z’n naam ben ik even kwijt). Maar dat gaat ook duur worden, lijkt me.

Ik ben het met Alex eens: eentje in plastic zou erg leuk zijn 🙂

Hier een linkje uit de oude doos voor het bouwen van een M5 Halftrack Bas. Misschien heb je er iets aan.

Terug
Bovenaan