Bas Hermsen
Lid van de TWENOT
Dit wordt een bijzonder model voor mij, omdat mijn opa met dit voertuig en geschut in 1946 naar Nederlands-Indie is gegaan. Na zijn tijd bij de Binnenlandse Strijdkrachten, vanaf september 1944, heeft hij zich in juli 1945 opgegeven als vrijwilliger voor de Expeditionaire Macht. Doel was vechten tegen de Japanners, maar dat liep anders. Omdat hij een van de weinige beroepsmilitairen met gevechtservaring was kwam hij in aanmerking voor de opleiding tot sergeant. Op 18 juli 1945 is hij naar engeland/schotland gegaan voor zijn opleiding. Op 3 maart 1946 hij teruggekomen in Nederland. De eenheid waar hij werd ingedeeld was het Regiment Anti Tank Artillerie. Een eenheid opgebouwd naar Engels model.
Opzich logisch dat hij naar deze eenheid ging. Van 1936 tot 1940 was hij al beroepsmilitair bij de Gele Rijders, in de rang kanonnier der 2e klas. Hij heeft ook in de meidagen van 1940 gevochten in Dordrecht. Hier zijn toen ook enkele duitse tanks uitgeschakeld met het 7 veld geschut. Bij de R.A.T.A. mocht hij dienstplichtigen gaan trainen op de 17 pounder. Linksonder mijn opa. Hier op de kazerne in Ede. Net voor vertrek naar Nederlands-Indië.

Ik zal nog wat meer informatie en historie van deze eenheid posten. Niet heel lang heeft de R.A.T.A. in Indie dienst gedaan. De T.N.I. had namelijk amper of geen tanks....
Opzich logisch dat hij naar deze eenheid ging. Van 1936 tot 1940 was hij al beroepsmilitair bij de Gele Rijders, in de rang kanonnier der 2e klas. Hij heeft ook in de meidagen van 1940 gevochten in Dordrecht. Hier zijn toen ook enkele duitse tanks uitgeschakeld met het 7 veld geschut. Bij de R.A.T.A. mocht hij dienstplichtigen gaan trainen op de 17 pounder. Linksonder mijn opa. Hier op de kazerne in Ede. Net voor vertrek naar Nederlands-Indië.

Ik zal nog wat meer informatie en historie van deze eenheid posten. Niet heel lang heeft de R.A.T.A. in Indie dienst gedaan. De T.N.I. had namelijk amper of geen tanks....