M4A4 (Sherman V) Irish Guards (eindfoto's)

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo mensen,

Hierbij de eerste foto's van een van mijn huidige projecten; een Tasca Sherman V.
Ik wil hem uitvoeren als een Sherman van de Irish Guards t.t.v. Market Garden '44.
Hij is gepimpt met Aber pe, Aber loop, RB model MG loopjes en Friul track's. Friul heeft het setje tevens voorzien van schakels waarvan de end connectors iets gekanteld zijn om ze goed om de "rondingen" te laten vallen zoals het aandrijfwiel, spanwiel en de 1e en het laatste loopwiel. Omdat de boogie's nog niet bevestigd zijn zal ik de exacte samenstelling van de track's pas bepalen na het bevestigen van de wielen. Ook zal hij worden voorzien van (veel) stowage van diverse merken maar vooral van Black Dog. Om deze reden (het plaatsen van stowage) zijn her en der dan ook onderdelen weggelaten op de tank. Het figuur is er een van Resicast met een Hornet hoofd en een paraplu van een Royal model figuur.
Her den der zal ik nog wat puntjes op de i zetten en dan kan het geheel in de primer.
Tijdens het project (en ook al ruim ervoor) heb ik veel hulp gehad van Bert Lindeboom en Eelke Warrink. Deze heren wil ik dan ook graag bedanken voor hun input! 😀

IMG_2544_zpsda4f2846.jpg

IMG_2543_zps00ec09fe.jpg

IMG_2546_zps37dede22.jpg

IMG_2547_zps63c7720d.jpg

Groetjes Boris

Re: M4A4 (Sherman V) Irish Guards

Hoi Boris,

Je M4A4 ziet er goed uit,mooie details!Ik ben benieuwd hoe de friultracks er straks op liggen!(ben nl zelf naast het duitse spul ook met een M4A4 bezig 🙄)
Van welk merk zijn .30 loopjes?

Groet,

Roger

Hallo Roger,

Dank je! Ik had jou project ook al vernomen uit betrouwbare bronnen 8) .
De Friul track's zitten erg mooi rond de sprocket's aangezien ik deze al even proefgepast heb.
Eerder had Friul wel eens Sherman tracksetjes waarbij deze extra schakels niet inbegrepen zijn waardoor ze eigenlijk niet 100% kloppen met de werkelijke "sag".
De loopjes zijn van RB model (ook de .50 loop).

Groetjes en succes!

PS: ik ben ook nog met een Duits project bezig 😀

Ha Boris,

ziet er goed uit. Het grote gros van de britse eenheden had niet .50's op de koepel maar .30's ,in ieder geval de irish guards hadden dit,waarschijnlijk de complete guards-divisie.Ik ken heel weinig foto's waar .50's op shermans staan,Meeste zijn crabs .Persoonlijk denk ik dat je hem nog even moet switchen voor een .30, millimeter-f**kingtechnischhistorischcorrectetc gesproken,

groeten,bert

Hoi Boris,

Mooi voertuig (laat ik nu toevallig ook een Irish Guard aan het maken zijn in de gelijke periode) dus ga met plezier deze volgen. Het enige wat ik persoonlijk jammer vindt in de paraplu. Heb nu al paar maal zoiets gelijks gezien, maar goed dat is dus persoonlijk.
Ga je er een setting bij doen??

Gr.JW

Hallo heren,

Dank voor jullie reacties!
@ Bert: Als dat zo is dan pas ik het aan. Kan ik wel gewoon dezelfde mount gebruiken zoals op de cupola zit (en heb je eventueel foto een voorbeeld? 😳 ).
Of; is het weglaten van een MG ook een optie?

@ JW: Ja die paraplu komt vaker voor. Echter laat ik het wel zo en wil ik er een op en top Britse tanker van maken met een zwarte plu en de houding past naar mijn idee goed bij het geheel.
Ondergrondje weet ik nog niet zeker maar ik denk in dit geval niet. Echter pak ik nu eerst een wedgie op waarmee ik een jaar geleden gestart ben. Ondanks dat kan het best zijn dat ik deze Sherman er zo weer bij pak 😀 .

groetjes

Boris,

Leuk project waar je mee bezig bent en netjes gebouwd, (zoals altijd!). Qua Machine geweer op de toren, ga ik met Bert mee. Bewaar die .50 voor een ander project en plaats een .30 als vervanger.

Mocht je een echte Sherman V in actie willen zien voor wat extra motivatie.....1 van de drie nog rijdende Sherman V's met originele Multibank motor rijd nu in Nederland rond. Zaterdag zou je hem op de Ginkelse hei moeten zien, samen met een tweede Sherman V, die "retrofitted" is met een Continental Ster motor. In Oosterbeek vind je natuurlijk nog een statisch exemplaar bij het museum, evenals in Doetinchem.

Alex

ha Boris,

het onderste deel van de affuit is hetzelfde maar daarin staat dan de cradle voor een .30 ipv een .50.Ik heb er wel een paar van,laat maar weten als je er 1 nodig hebt,

groeten,bert

Hallo heren,

@ Alex: Helaas kan ik zaterdag (morgen dus) niet maar het zou de moeite eker waard zijn.
@ Bert: Ik heb gezien dat er diverse "cradles" zijn voor een .30. Maakt het nog uit welke ik gebruik of is het weglaten van de .30 ook nog een optie?

Groetjes

ha boris,
de .30 stond er niet altijd op.Maar zoveel verschillende uitvoeringen zijn er ook weer niet.Ik zal eens kijken wat er precies op zat en wat ik nog heb.Wil je hem klaar hebben voor SMC?

groeten,bert

oja ,ik denk inderdaad dat je een hoop mist,ik denk ook dat ik ook al veel gemist heb ,maar je hebt maar een bepaald aantal vrije dagen,op=op

Hi Bert,

Smc is niet mijn doel en gaat ook zeker niet gebeuren; dat wordt wel 2015.
Mocht je info hebben over gangbare uitvoeringen dan hoor ik het graag. Mocht het lastig worden om de juiste spullen te vinden (van de juiste kwaliteit) dan zou ik hem nog weg kunnen laten. Heb nog het Academy US machine gun setje liggen maar moet eerst eens kijken of die goed genoeg is...

Groeten

Beste mensen,

De M4A4 staat weer op tafel.
Op aanraden van Bert en Alex heb ik de .50 vervangen door een .30.
De basis hiervan is van Academy met een RB model loopje, Voyager Pe en wat Evergreen. Dit alles was wel nodig om van de plastic basis iets fatsoenlijks te maken.
Ik loop het geheel nog ff na en wellicht dat jullie nog iets opmerken en dan gaat hij na een sopje in de primer.

Groetjes!

Hierbij een snelle update uit de losse pols om te laten zien dat er nog gewerkt wordt 😉 .
De Sherman staat in zijn basislaag en de markeringen zijn aangebracht.
Het T nummer en de ster zijn Archer transfers. De gekleurde markeringen zijn de kit decals welke perfect volstaan vanwege het ontbreken van transparante filmrandjes.
Ik heb me de laatste tijd bezig gehouden met de vele bepakkingsstukken en het figuur. Afgezien van een vernislaag zijn deze nu allemaal klaar en kan ik dus met de tank zelf beginnen.

Groeten

Hallo mensen,

Eigenlijk is dit model al enige tijd klaar (juni) en ben ik al lang en breed bezig met wat nieuws maar ik had hier nog geen eindfoto's van gemaakt.
Het model is riant bepakt met stowage van Black dog, Panzer art, RB model en enkele accessoires uit de scrapbox. De kaarten zijn van Plusmodel welke ik nog wat bijgewerkt heb qua kleur.
De sokkel is weer een mooi maatwerkproduct van Eric Jacobs.

Aloha Boris,

Je hebt er een prachtig verweerd model van gemaakt ! Super !
Die onderlip vind ik persoonlijk iets te aangezet en zou ik wat afzwakken ...

groet
Der J.

Thanks heren,

Die lip heb ik inderdaad ook al over zitten denken. Zonder uitvergroting valt het wel mee maar hij blijft wel vrij dominant... ik zal hem nog iets afzwakken. Dank voor de input!

Groeten

Hoi Boris,

Mooi simpel en doeltreffend afgewerkt. Niet veel modelbouw opsmuk maar lekker realistisch neergezet. Die sokkel hè die doet het hem dan maar toch weer 🤣 🤣

Zondag vast ergens te aanschouwen deze Sherman 😉 😉

Gr.JW

Hi JW,

Dank voor je reactie.
Dit was inderdaad de gedachte. Iedereen weet dat OD Shermans niet of nauwelijks beschadigde in de vorm van chipping e.d. Een beetje smokkelen in de hobby is natuurlijk OK maar als je weet dat flinke verwering gewoonweg niet realistisch is dan doe ik het ook liever niet. Des te groter de uitdaging om er iets interessants van te maken met kleurnuances, vervuiling en bepakking.

Groeten en tot zondag!!

PS: z'n pruillip is inmiddels aangepast 🙂

cool, ziet er goed uit, maar vertel eens wat over de basiskleur? ziet er namelijk goed uit en voor OD is goed gejat beter als slecht bedacht, ik vind de groene schijn erg fraai namelijk!

Heel mooi gemaakt Boris

Alleen die kleur. Ik heb er zaterdag meerdere malen naar gekeken maar begrijp niet hoe je aan zo'n lichte groen kleur bent gekomen. Nu doet water rare dingen met kleuren maar zo licht vind ik op zijn zachts opmerkelijk. Toch ziet het schilderwerk er wel mooi uit. Daar kan ik ook nog wel wat van leren. 😉

Trouwens, als ik die tank commandant was geweest had ik de paraplu boven de stafkaarten gehouden. Een nat hoofd is minder erg als kaarten die verlopen door regenwater.

Toch blijven de Engelse de leukste opties te hebben in de Modelbouw.

Succes verder

Groet

Marcel 😀

Thanks heren,

@ Timo: Kleuren zijn Tamiya XF-5, XF-3 en ik denk ook wat XF-62.
@ Marcel: Ik moet eerlijk zeggen dat ik het op basis van zondag met je eens ben. Om welke reden dan ook kwam het daar veel fletser over dan hier onder de daglichtlamp of gewoonweg bij daglicht.
Waar het precies aan ligt weet ik niet want de verlichting bij SMC is doorgaans goed maar de mijne thuis is dat ook en het komt hier toch anders over waardoor het hier minder flets is, minder glanst en meer details weergeeft. Het maakt verder niet zoveel uit maar het is wel interessant voor mij om te kijken waar het door komt. Andere jaren was dit niet het geval (tenzij je hem pal onder de lamp zet; dat is logisch natuurlijk 😉 ).
Wat de paraplu betreft heb ik niet de opzet gehad om het tegen de regen toe te passen. De zonnige nazomerdagen en het Engelse tintje waren eerder de gedachte bij deze pose. Verder zijn er ook geen sporen van "nattigheid" aangebracht. Voor mij was dit de eerste Engelse kit en zeker niet de laatste... er ligt ook al een tijdje een Britse Airborne Jeep naar me te staren 😀 .

Groetjes

Terug
Bovenaan