Af! M4A3E2, Duitsland 1945

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Nog een Sherman, deze had ik eerst gebouwd en daarna pas de vroege M4A1 uit m’n andere onderwerp, maar ik heb ze tegelijk geschilderd en afgewerkt.

537212D5-F706-49D1-A044-9DF82035A528.jpeg6DCEAC21-D182-4A56-863F-24653EFF55F4.jpeg4A94C1A9-154A-4CBF-8D78-C92E18264E77.jpeg70548B38-B0F0-482A-9113-DD8F3F73B372.jpeg412327AA-E3DC-42CC-AE1E-BE20BB514977.jpeg

Ook dit is een model van Asuka, bijna recht uit de doos gebouwd. Ik heb een commandantskoepeltje van de Tamiya M4A3 HVSS gebruikt (maar het luik van Asuka) met doorzichtige kijkblokken en de meeste wielen komen van andere Asuka Shermans, want ik wilde op deze schijfwielen, die niet bij dit model zitten maar in het echt wel vaak op deze uitvoering van de M4 zaten. De rupsbanden zijn gewoon die van het model, zacht plastic in twee stukken per kant. Ze zitten net niet helemaal lekker rond de wielen, maar verder vind ik ze keurig in orde. Bij het model zitten een 75 mm- en een 76 mm-kanon, maar met die laatste lijkt hij teveel op een normale M4A3 (76) dus ik heb de 75 mm gebruikt.

De bemanning is van Royal Model, drie van de vier man uit een setje dat eigenlijk voor de M26 Pershing bedoeld is. Op de foto’s is niet goed te zien dat ik ze een donkere huidskleur gegeven heb, want deze tank is gemarkeerd als van 761st Tank Battalion, wat een zwarte eenheid was.

Als Duitse bouwer vind ik dit toch 1 van de mooiste uitvoeringen die ik toch ook wel een keer ga bouwen. Ik heb er 1 liggen van Herold die op een goed moment open gaat!

Wederom een mooi eindresultaat Jakko!

Hallo Jakko,
Wederom een mooi gebouwde en geschilderde Sherman !
Tegelijk geverfd met de M4A1 is het voortreffelijk, hoe beide Sherman-modellen toch verschillend uitzien.
Waarmee ik vooral de Olive Drab basiskleur en de weathering bedoel.
Overigens ook een mooi eerbetoon aan de "Afro-Amerikaanse" militairen.

Wederom dank voor de complimenten, allen 🙂

Als Duitse bouwer vind ik dit toch 1 van de mooiste uitvoeringen die ik toch ook wel een keer ga bouwen.
Hij heeft inderdaad wel wat stoers 🙂

Tegelijk geverfd met de M4A1 is het voortreffelijk, hoe beide Sherman-modellen toch verschillend uitzien.
Waarmee ik vooral de Olive Drab basiskleur en de weathering bedoel.
Ik heb bewust geprobeerd om deze er redelijk nieuw en de andere er redelijk gebruikt uit te laten zien. Dit model heeft bijvoorbeeld als basiskleur Gunze-Sangyo olive drab rechtstreeks uit het potje (volgens Zaloga is dat een goede kleur voor nieuw OD), maar bij de M4A1 heb ik het lichter gemaakt met Tamiya dark yellow, om verf voor te stellen die al een paar jaar aan de zon en regen blootgesteld geweest is. (Op de foto’s hier zie je dat natuurlijk niet, maar wel als de modellen naast elkaar staan.) Ook het gereedschap heb ik met die gedachte geschilderd: dat op deze tank heeft een beetje slijtage, maar is grotendeels olive drab, want in het echt werd het daarin gedoopt om het te schilderen. Op de andere tank het ik het echter geschilderd alsof het grootste deel van die verf eraf is.

Overigens ook een mooi eerbetoon aan de "Afro-Amerikaanse" militairen.
Het 761e schijnt één van de beste Amerikaanse tankbataljons uit de oorlog geweest te zijn. Ik vermoed dat dat deels te wijten was aan dat ze de eerste paar jaar na de oprichting, niet veel meer mochten doen dan in Amerika oefenvijand spelen voor tankbataljons die wél naar Noord-Afrika, Italië en Frankrijk gestuurd werden …

Terug
Bovenaan