M4A3 with sandbags, update 23-4-2008.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Hierbij het begin van een leuke opknap beurt van deze M4A3 van Tamiya.
Ik had deze via een collega gehad die daar niets meer mee deed dus vond ik dit wel een leuk project om hier iets aparts mee te doen.
Ik wilde al eens meer zo'n Sherman met zandzakken doen, is er nog nooit van gekomen, dus waarom nu niet.

Ik ben met de basis onderzijde begonnen, zo'n I balk werd er ook wel gebruikt, en dan zandzakken aanbrengen, en daarna het rek verder op bouwen.

Overzicht,
m4a301.jpg

Het gekregen model,
m4a302.jpg

Het begin van de ombouw,
m4a303.jpg

De basis van het rek,
m4a304.jpg

Eerst dit maar eens afmaken en dan gaan we verder met de opbouw van de Sherman.

Peter.

O.K. dan, we gaan verder......

Gisteren begonnen met de zandzakken aan de rechterkant. Ze zijn gemaakt van Tamiya putty.
Voorzichtig gekneed, op hun plaats gelegd en even aangedrukt met een oud verband gaasje voor de jutte structuur.
Daarna het rek geplaatst over de zandzakken en vast gelijmd.
Hierna bij een paar nog wat naden aangebracht.

Het begin is er en er moeten er nog een hoop bij.
Eerst wil ik nu de linker kant doen, dan het PE aanbrengen bij de lampen voorop en daarna de voorkant afbouwen.

In progres.....
m4a305.jpg

Details shots....
m4a306.jpg

m4a307.jpg

m4a308.jpg

m4a309.jpg

En dit is nog een foto van al de stowage wat er op en er aan komt....
m4a310.jpg

Het meeste van de stowage wil ik eerst verven en dan plaatsen. Dit zal niet overal mogenlijk zijn want er is nog meer.....

Binnenkort weer een vervolg.
Tips, op en/of aanmerkingen, ideeën, enz, ik hoor het graag.

Groeten, Peter

Hey Peter,
Met alle respect voor jou werk, moet ik eerlijk zeggen dat ik de zandzakken niet echt goed gelukt vindt, al doe ik je dit niet na. In mijn beleving zijn de zandzakken een beetje bol. Voor de rest niks dan lof over je werk.
Succes
Greetz Jacco

Vind die structuurtruc met het gaasje wel gis van Peter.
Zag ooit eens een tank van Bob Colignon geloof ik. Hij had echte zakjes gevuld met zand, beehee 🙂

( en ook nog een zakje waar een gat in zit Peter, beschadiging?)

René

Jacco,
Het oogt bol, helemaal mee eens, maar het is nog geen 4 mm dik, dus het valt wel mee.
Ik snap wat je bedoelt, misschien moeten ze iets meer op elkaar liggen.
Ik kan proberen om ze iets vlakker op elkaar te aten rusten, dan neemt het dat bolle wel weg denk ik.
Ik kan het ook iets meer aandrukken, wat beschadigingen e.d. aanbrengen. Komt vast goed.
Thanks Rene.
Als je op de derde foto van boven kijkt zie je die Sherman van Bob.

Thanks heren, Peter

zandzakken structuur

Hallo Peter,
op de foto's lijkt de structuur van de zandzakken ietwat grof, kan in het echt natuurlijk prima zijn 🙂

Een mogelijk alternatief om structuur aan te brengen is met de strip (kunst)stof die achterop een schrijfblok zit.
De lijmlaag van een schrijfblok papier is vaak met een strip afgeplakt en deze heeft (altijd?) een fijne net-structuur.
Als ik putty-zandzakken maak dan gebruik ik zo'n strip om structuur in de zakken aan te brengen. Ik heb geen foto bij de hand maar als jij zo'n strip bekijkt dan zal het wel duidelijk zijn.

Succes !
Groet,
Peter.

Peter,

Ik vind eerlijk gezegd het rek nogal rommelig ogen. Een aantal van de strips sluit niet op elkaar aan, en met een paar kilo zandzakken erachter lijkt me dat toch wel handig. Kijk eens in deze thread, daar zie je een aantal tanks.
http://www.usmilitariaforum.com/forums/lofiversion/index.php/t3620.html

De M4A1 met extra bepantsering is ook niet verkeerd trouwens 8)

Kallum, MartinD

He Peter,
Ik begin binnenkort aan dezelfde doos en ook met zandzakken. Ik ben echter van de luie lkant en heb het (erg fraaie) Legend setje erbij besteld.
http://www.southeasthobbies.com.au/catalogue/legends-productions/lf1090.jpg

Thanks heren, voor jullie commentaar, tips e.d.
Valt wel mee hoor Martin, lijkt misschien zo....ze hadden nou eenmaal niet de schoonheidsprijs.

Vervolg aan de andere kant:

Het proces,
m4a311.jpg

m4a312.jpg

Completed,
m4a313.jpg

m4a314.jpg

m4a315.jpg

m4a316.jpg

m4a317.jpg

Nu even wachten op het E, is in bestelling, en dan gaan we de voorkant doen.
Nog iemand ideeeën hiervoor?

Peter.

Geen ideeën, dan gaan we maar door......
Ik heb inmiddels de PE ontvangen en ben nu zover dat de voorzijde gereed is.
Later, als hij gespoten is, komt er nog wat aan stowage op en aan.

De opbouw aan de voorzijde,
m4a318.jpg

m4a319.jpg

m4a320.jpg

m4a321.jpg

De stowage is inmiddels ook geverfd, dit word geplaatst na het spuiten.
Het is nog al veel, of ik alles gebruik zien we dan wel.
m4a322.jpg

m4a323.jpg

m4a324.jpg

Dit was het weer voor nu.

Groeten, Peter.

Zeer mooi, echt mooi gedaan die zandzakken 😱

Maar..ik vraag me af of bepaalde zandzakken wel blijven liggen tijdens een wilde rit? Aangezien een paar nogal erg los liggen...

Maargoed,

Ben benieuwd naar de paintjob!

Maarten.

Ja zoals hierboven al gezegd ze zijn misschien ook íets te rond, het had meer zo moeten zijn http://www.missionmodels.com/files/images/t_16907.jpg

Maar ik vindt het toch er knap hoor, doe het je niet na 😉

Maarten.

Thanks heren.

Iets te bol, ja daar zit wat in, had misschien wel wat minder kunnen zijn.
Straks maar eens kijken hoe het staat met al de stowage er op en er aan.
Ik kan er nu niets meer aan veranderen, het is inmiddels uit gehard.

Groeten, Peter.

Hoi,

Hierbij de laatste serie voordat de spuit er over gaat.
De bouw is gereed. Zoals gezegd, na het spuiten komt de stowage er op.

m4a325.jpg

m4a326.jpg

m4a327.jpg

m4a328.jpg

m4a329.jpg

m4a330.jpg

Ik heb hem aardig vol gebouwd, er was ook een hoop extra werk m.b.t. naden e.d.
Hier en daar nog wat extra's aangebracht.

Op naar de spuit cabine......

Peter.

Hoi,

Dit weekend hem in de primer gezet, de komende week gaat hij in de OD........
Hier en daar nog wat veranderd, maar dit moet het dan gaan worden.
De rest van de bepakking volgt later.

m4a331.jpg

m4a332.jpg

m4a333.jpg

m4a334.jpg

m4a335.jpg

m4a336.jpg

Groeten, Peter

Hoi,

Hierbij wat foto's van de Sherman in zijn groen basis kleur en de eerste andere tinten.
Nu lekker verweren en kijken hoe dat staat bij zo'n Sherman als deze....

Basis,
m4a337.jpg

m4a338.jpg

m4a339.jpg

m4a340.jpg

Komende week weer verder.

Groeten, Peter.

Mooie bak, maar pas alsjeblieft op met het drybrushen of het kiezen van de kleur ervan. Ik zou meer gaan voor lichtere filters en donkere pinwashes. De keus is aan jou, maar het wordt er zo niet realistischer op...

succes :!:

Thanks Bas.

Je hebt gelijk. Ik ben inmiddels bezig geweest met filters over de zandzakken, is een stuk beter nu.
Ook het drybrushen heb ik aangepast en hersteld en afgezwakt, komt ook goed.
Ben nu bezig met het aanbrengen van wat pigment poeders over en tussen de zakken.

Groeten, Peter.

Hoi,

Bezig geweest met wat poedertjes, blijft leuk om zo je model te verweren.
De tracks zitten er inmiddels ook omheen.
Nu verder met de details en dan kan de berg stowage er op.

Foto's,

m4a341.jpg

m4a342.jpg

m4a343.jpg

De foto's zijn wat donker, de volgende serie is weer als van ouds hoor...

Groeten, Peter.

Hoi,

Weer een stapje verder. Hier en daar wat washes aangebracht. De zandzakken nog eens bijgewerkt. Bijna alle stowage zit er op, ik had nog wat over maar als ik zo door ga dan zie je de Sherman straks helemaal niet meer.... 🙂
Ik heb nog een paar puntjes wat ik wil doen en dan ga ik eens denken aan een ondergrondje en figuurtje.

Foto's,

m4a344.jpg

m4a347.jpg

m4a346.jpg

m4a345.jpg

Wel, dat was het voor nu. De rest volgt als alles klaar is....

Peter

ha peter,
ik vind hem mooi geworden,wil alleen opmerken dat je je de moeite had kunnen besparen om de extra pantserplaat aan te brengen op de koepel,dit late modekl koepel had deze verdikking al af-fabriek meegegoten,een dergelijke plaat op dit type kwam eigenlijk niet voor,beetje laat misschien,ik had een tijdje niet naar de tread gekeken,
groeten,bert

Hoi,

Thanks voor het reageren.

Bert,
Ik had ook al zoiets op ML gelezen over die pantserplaat. volgens hem hoorde hij er ook niet op.
Nu heb ik hier een leuk Sherman boekje, wordt er ook over gesproken dat het niet meer nodig was vanwege de Wet stowage, maar nu staat er een leuk plaatje waar dus wel die pantserplaat er op zit.....
Daar ging ik dus vanuit, snap je?
Niet helemaal duidelijk dus, maar camoufleren kan ik nog wel doen d.m.v. b.v. een net of doek er over hangen.
Ik zal eens kijken of ik er nog wat meer over kan vinden.

Groeten, Peter.

ha peter,
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen,maar heeft die sherman op de foto dezelfde romp en koepel?Ik sluit niet uit dat het kan,maar het is een uitzondering,met lassen verzwak je de pantserkwaliteit omdat de structuur terplekke van de las verandert,het moest dus wel heel veel voordeel opleveren wil het zin hebben,bij de orginele koepel is de wand overal even dik behalve daar want daar was die uitgefreesd om plaats te hebben voor richtmiddelen,om de wand even dik te maken werd die plaat erop gelast,bij jouw tank is die plek al verdikt (niet in model vaak,maar 1:1 wel)dus heeft het geen zin,hooguit de richter is deels beter beschermt,de rest van de bemanning niet.Het is vanwege de grote varieteit van shermans heel eenvoudig om details te verwarren,ik denk dat de tank op jouw foto van een iets ouder type is,
groeten,bert

Thanks Bert,

Ik heb dat boek, Shermans in action van Squadron signal.
Daar staat bij de late m4a3 75 mm wet stowage zo'n tekening, daar staat die plaat op getekend.
Op de foto's er bij is het moeilijk te zien of die er wel op zit.
Ik begrijp je uit leg, maar er zijn zoveel variatie's en dan is het moeilijk na te gaan of het allemaal wel klopt.
Ik denk dat ik er maar een netje overheen gooi, toch....

Peter.

ha peter,
dan snap ik het,ik heb even gekeken in dat boek en de tekening heeft hem inderdaad,theoretisch hoort-ie dr niet op,op pagina 32 staan een paar M4A3's en 1 heeft hem wel maar das weer een oud model,heb nog een aantal foto's gechecked maar geeneen heeft hem,
groeten,bert

Zo zie je maar dat tekeningen eigenlijk bijna nooit echt te vertrouwen zijn. Foto's leveren wat dat betreft altijd het harde bewijs. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet mag bouwen. Het is jouw feestje per slot van rekening. 😉

Groeten Maarten

Ik snap het jongens.....
Ik laat hem lekker zitten, netje er over en dan nog een ondergrondje en figuurtje en dan kan ik weer terug kijken op een paar weken heerlijk bouwen.......

Thanks voor jullie info en mee denken, Peter.

Terug
Bovenaan