M4A1 Sherman tankdozer “iep”, KX-17-47.

Wie herkent dit?
Heeeel herkenbaar. Luidt bij mij de laatste fase van het bouwen in. Even op papiertje een rijtje welke details/dingen nog moeten….en dan afstrepen één voor één.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit herken ik, ik heb een notitieblok met daarop per model ongeveer tekeningen van te scratchen onderdelen, welke kleur waar, en welke onderdelen te gebruiken voor welke uitvoering, anders raak ik ook flink in de war

Ik gebruik nooit zoiets. Ik maak hooguit schetsjes van dingen die ik op heb moeten meten of de maten van opgezocht heb, zodat ik ze niet door elkaar haal en/of verkeerd herinner, maar lijstjes met wat er nog aan een model moet gebeuren heb ik nog nooit nodig gehad. Hopelijk blijft dat ook zo 🙂

Jakko, je weet niet wat je mist. Dat gevoel van “ik ben bijna klaar en nog even al de kleine dingetjes opschrijven zodat je er niet mee in je hoofd blijft zitten” is als de nabeet van een overheerlijke appel waar je niets van wilt missen, het gevoel dat je hebt als je juist het laatste stukje zon in zee ziet ondergaan, het onderste eten uit de pan mag likken, een lang stuk gefietst hebt en je huis in de verte al ziet….dat soort dingen…..

Ik vindt bvb tekeningetjes van te scratchen onderdelen erg handig, zodat ik over 2 weken, als ik er een kwijt ben, nog een machinegeweersteun kan maken die hetzelfde is, of een maand later moet gaan nadenken of het nu een late, final, of final command is, want dat soort dingen vergeet ik tegenwoordig. Of, welke kleur heb ik op welk figuur gebruikt? Want t moet toch effe bijgetipt, of de schaduw is me wat te donker uitgevallen? Hoppa, half jaar later en ik kan het zo terugvinden!

Daar zit dan weer mijn zwakke punt …. Na afloop raak ik het lijstje en tekeningen of malletjes weer kwijt …🙄

Jakko, je weet niet wat je mist.
Die kans is aanwezig, maar zonder aantekeningen te maken mis ik óók (zo goed als nooit) iets, maar dan niet op de manier die je bedoelt 🙂 Ik heb een heel goed geheugen voor nutteloze informatie, en bijvoorbeeld wat ik van plan ben (of was) met een model valt daar ook onder 🙂 Het gebeurt me eigenlijk nooit dat ik dingen in m’n hoofd heb voor een model, en dan vergeet om ze te doen, laat staan wat het ook alweer was dat ik van plan was.

Ook ik herken het persoonlijk appendix naast de kit instructies maar ook op de instructies zelf.

Heel fijn ook bij een gepauzeerd project dat na redelijk lange tijd weer op tafel komt, helemaal wanneer er meerdere keren van de instructies
wordt afgeweken middels eigen toevoegingen.

Een lijstje ontstaat er ook bij mij pas later tijdens de bouw. Vooral om overzicht te houden op de sub-samenstelsels en rekening te houden
met eventuele tussendoor verf klusjes of andere bijzondere bewerkingen.

Maar érgens in het project komt er een moment dat ik een lijstje ga maken wat er nog moet: Kleinigheden om niet te vergeten
Dat doe ik op dezelfde manier. Soms al met wat gegevens over kleuren.

Het betreft vaak details en delen die ik kort voor of na het spuiten aanbreng, bepakking, enzovoorts.

Succes, Jan

Het is ook een kwestie van lang en zorgvuldig kijken naar het model en alle foto's die ik heb verzameld.
Alles nog een keer langs lopen: "wat ik zie op die foto, zit dat ook op mijn model?"

Zo toont @Barry Ypenburg deze foto van een colonne Shermans met twee antennes.
En dan zie je dat dit vaker voorkomt. Wat is wijs? en hoe zat dat dan?

Sherman M4A1 75mm (Bulldozer) 04.webp

En soms zie je iets op één foto maar verder niet, en moet je de vraag stellen:
"nu ik alles gezien heb, is dat nou standaard of niet?"
Zo zijn er veel foto's met stoere, goed leesbare namen op het dozerblad, maar verder niets met een soort van "IEP" op de toren in een gotisch schrift.
Nog gekker: op de plaats waar nu IEP staat, zaten vroeger standaard de reserveschakels tegen de toren gelast.

En dan die rare driehoekjes vóór en achter, als een soort spatbordjes. Dat zie je verder ook nergens.

Vannacht heb ik gedroomd dat de echtgenote van de commandant 41Pagncie destijds MIEP, heete. en dat dit een geintje was.
Denk dat ik hem toch maar SPARTACUS ga noemen. da's aantoonbaar juist.

Laatst bewerkt:
Shermans met twee antennes.
En dan zie je dat dit vaker voorkomt. Wat is wijs? en hoe zat dat dan?
Zo te zien zaten die op de normale plekken voor antennes: eentje in de ronde pot linksachter op de toren, de andere op het kleine vierkantje rechtsachter op het schuine deel van het torendak.

Als terzijde voor wie het interesseert: dat vierkantje was daar op vraag van de Engelsen geplaatst, want hun nr. 19 radio was er eigenlijk twee in één en had dus ook twee antennes nodig. De Amerikanen gebruikten alleen de ronde antennevoet, en bij tanks met twee radio’s monteerden ze die tweede in de romp met een antenne op de ronde voet rechts op de voorplaat. Het prototype van de Sherman, de T6, had dat vierkante dinges nog niet op het torendak zitten:

T6 achteraanzicht.webp

Zo zijn er veel foto's met stoere, goed leesbare namen op het dozerblad, maar verder niets met een soort van "IEP" op de toren in een gotisch schrift.
Nog gekker: op de plaats waar nu IEP staat, zaten vroeger standaard de reserveschakels tegen de toren gelast.
Dat is precies wat mij ook niet los liet..... waar komt de naam "Iep" vandaan? Is dat de originele naam......of is dat een naam die er bij bedacht is nadat de Sherman van het oefenterrein werd gehaald? Zou Iep vroeger een andere identiteit hebben gehad?
"Spartacus" heeft in ieder geval de goede romp.....en "Qua vadis" heeft ook van die extra hijsogen op het gietstuk om het kanon.

oh....en papiertjes met aantekeningen wat nog te doen aan een model.....zeer herkenbaar....ook omdat ik vaak over langere periodes aan meerdere modellen tegelijk werk.

Vannacht heb ik gedroomd dat de echtgenote van de commandant 41Pagncie destijds MIEP, heete.
…..ehh Arne …. Weet je echtgenote dat je van Miep droomt …🫣😴🫠

Netjes! Eén kleinigheidje valt me wel op: over de klem waarmee de voorkant van de .50 vastzit, loopt een opzichtige gietnaad.

een opzichtige gietnaad.
Thx, ik ga kijken of hij met het blote oog ook te zien is
Deze foto is een enorme uitvergroting natuurlijk
Zat die veldtelefoon
Nope. Deze is gescratched. De resin telefoon er naast gelegd en daarna op het oog in elkaar geprutst.

En als laatste een afdekzeiltje over de boegmitrailleur gebasteld.
Het lood van een wijnfles laat zich hiervoor makkelijk verwerken en buigen.

image.webp

En tenslotte, wat iedereen al heeft natuurlijk,
Maar ik deze keer heb “uitgevonden”: een vijltje van een openhaard-lucifer (beetje groot dus)
Met daar op (aan drie kanten) een strookje waterproof schuurpapier gelijmd. ❤️

image.webp

Laat je dat zeker niet weerhouden, Bert 🙂

Shermans zijn altijd interessant en ik kon er altijd aardig over meelullen maar na een paar jaar afwezigheid op het forum mis ik de aansluiting een beetje , geloof ik .
Het goede nieuws Bert: in die paar jaar zijn er geen nieuwe Shermans in nieuwe varianten meer bijgebouwd en al die Sherman wijsheden komen vermoedelijk nog steeds uit dezelfde boeken….. dus steek gerust van wal!

Nou, ik weet niet of Bert Son of Sherman deel 2 heeft meegemaakt, das wel effe een fikse kennis update, maar gelukkig is organiek alles wel hetzelfde gebleven!

de eerste versie van son of sherman heb ik en nog een hele stapel sherman boeken en heel veel in mn hoofd .Die nieuwe sherman bijbel heb ik niet maar mocht ik iets specifieks willen weten kom ik daar vast wel achter. Was meer dat ik in deze tread terechtkwam en antwoorden kon geven maar dat was dan al gedaan. Gewoon wat vaker kijken denk ik

Handig in het gebruik als er een kabel voor ligt! 🤔

Wel handig dat er een lampje op zit, ik bedenk me nu net dat niemand het belletje hoort rinkelen als je contact wilt en de motor draait

Maar werkte dit op muntjes? Of priepeet?
(Ik heb nog herinneren aan vakanties in Spanje, eind jaren 70, waarbij er na dagen 20 peseta* munten sparen er in een telefooncel op straat een kort gesprek met "thuis" gevoerd kon worden.
Mijn vader stond dan handenvol munten in die telefoon te mikken terwijl mijn moeder in een soort steno taal de belangrijkste groeten en updates in de hoorn stond te brullen....

Mooie tijden, maar nu is het wel makkelijker.
Mijn vrouw is met dochterlief nu een weekje in Zuid Frankrijk en we hebben net zonder stress een kwartiertje bijgekletst via WhatsApp)
Sorry, ben een beetje melig....

* zeg maar de gulden van Spanje destijds, alleen geen klap waard....

Maar werkte dit op muntjes? Of priepeet?
Veel eenvoudiger: de rekening ging direct naar Defensie.

Zonder gekheid: die telefoon hing rechtstreeks aan de intercom van de tank, en in elk geval op de M48 en M60, daarmee ook aan de radio — zie m’n foto van de M60, waarop een schakelaar te zien is om RAD TRANS of INT te kiezen. Pak de hoorn, druk de grote knop opzij ervan in en praat met de bemanning of over de radio. Wanneer de tankcommandant iemand buiten de tank wilde spreken, kon hij op een knopje drukken waarmee dat licht bovenop aan ging.

Mijn vader stond dan handenvol munten in die telefoon te mikken terwijl mijn moeder in een soort steno taal de belangrijkste groeten en updates in de hoorn stond te brullen....
Die telefoon leek dan net zo’n mitrailleur. Hij schoot allen niet met veel lawaai maar vrat je munten op met veel lawaai.

Héél goed, glimt ie van een toplaag varnish?

Of van verf van Mr. Aqueous, die is meestal halfglans.

Arne, het lijkt er wel op dat je een plekje vergeten bent op de zijkant van het dozerblad, links:

IMG_0948.webp

Oeioeioei dat wordt poging 2. Voor wie op heeft gelet bij Arne's spuitcabine foto zag de groene verf staan, gele dop, ik herken em niet direct, maar het kan goed ammo of de acryl real color zijn?

Vroeger was Tamiya's XF-62 zeer geschikt, maar die hebben ze veranderd.
Ik word tegenwoordig erg vrolijk van MIG-087 "GelbOliv RAL-6014."
En ik kreeg deze niet helemaal goed geschud, want hij bleef inderdad wat glimmen.
Niet erg, dan houden de transfers beter.
En uiteindelijk gaat er toch een matte laag overheen.
1756634003878.webp

Doelen voor vandaag:
1) de transfers afmaken en bestellen.
Maar dat wordt nog een dingetje. Wat op de plaats waar nu IEP staat, zaten oorspronkelijk de reserve blokken op de toren.
Dus wat te doen? Passend plaatsje zoeken? Andere tank bouwen? weglaten?
Een naam op het dozerblad wil ik niet, want
  • ik heb een historie met IEP en
  • ik wil het dozerblad roestig maken, zoals na langdurig dozeren.
En dan slijt die naam er af.
toren.webp IMG_1882025214919.webp 1756634900406.webp

2) De loopwielen en tracks op kleur brengen,
zodat de tracks vanavond geplaatst kunnen worden.

Laatst bewerkt:
Nou, de transfers zijn klaar en besteld.
Weer een zondagmiddag naar de gallemiezen

Terug
Bovenaan