M4A1 halftrack Overloon

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Had al langer de wens om een M4A1 halftrack te bouwen naar aanleiding van deze foto
IMG_3735.webp
Het is een M4A1 met een 81mm mortier van de 48th Armored Infantry Battalion ergens net buiten Overloon. De foto is genomen op 6 Oktober tijdens de strijd om Overloon in te nemen.
Als basis voor dit model heb ik de M4 van Dragon aangeschaft.
Naar aanleiding van een eerdere post op dit forum mbt dit model moet ik wel het een en ander aanpassen.
Gelukkig heb ik van Bert Lindeboom gedetailleerde informatie hiervan ontvangen.
Hierbij de eerste stap:
IMG_3745.webpIMG_3744.webp
Tot nu toe alles nog recht uit de doos!
Om het Dio straks nog wat spannender te maken ga ik denk ik iets van een deel van schuur achter het model plaatsen.

Laatst bewerkt:
Tot nu toe alles nog recht uit de doos!
Als hij in een diorama komt kun je de onderkanten van de voorwielen waarschijnlijk wel verbergen …? Dragon heeft daar namelijk een platte kant aan gemaakt, wat modelbouwers graag zien, maar op de echte voertuigen was die platte kant en de bobbel op de zijkant normaal gesproken amper of niet zichtbaar:

bc0fd6c7b5dbb0da0c8bda4b149bc1bc.webphalftrack-m3_1.png.webphalftrack-mariniersbrigade.jpg.webpM3_half_track_normandy.webpUS-Half-tracks-06.webp

Dit gaat weer mooi worden… !

Omdat de grondplaat verkeerd om zit voor mijn model heb ik de grondplaat waar het mortier op rust uitgezaagd en omgedraaid
IMG_3766.webp
IMG_3765.webp
Moet de naden nu nog bijwerken met magic sculpt.
Op de originele foto zie ik traanplaat reliëf.
IMG_3768.webp
Even kijken of dit nog ergens een klein stukje heb anders wat ook bedekt met wat viezigheid en modder!😊
Er komen ook nog 2 figuurtjes in dus uiteindelijk zal je er maar weinig van zien!
Bij de originele foto is opberg bak open.
Het luik zat vast in de zijplaat,deze heb ik er voorzichtig eruitgesneden.
IMG_3764.webp
IMG_3767.webp
er zaten ook nog 2 platen horizontaal in die heb ik er ook uitgesneden.

Laatst bewerkt:
Je krijgt bij dit model de zijkanten voor de M2 en de M2A1, dus om de luiken open te zetten hoef je niet al te voorzichtig te zijn: zaag ze uit de ene plaat zodat je de luiken overhoudt, en uit de andere zodat de opening netjes is 🙂 Of maak natuurlijk de luiken zelf uit dun plastic plaat, dat gaat beter op schaal zijn (de echte plaat was ¹⁄₄ inch dik, grofweg 6 mm, oftewel 0,2 mm in 1:35).

Waarbij ik wel wil opmerken dat dit één van de vele kleine missers van Dragon is bij deze halftrack-modellen: waarom hebben ze de luiken niet als losse onderdelen erbij gedaan? Zeker aangezien ze gek genoeg de plank binnenin de opbergkasten erin gedaan hebben, maar alle luiken van de kasten kunnen alleen dicht gebouwd worden! (Andere zulke missers: er zitten geen randjes om de bovenste luiken van de opbergkasten; er zit een motor in, maar de motorkap kan alleen open als je de zaag erin zet; de bevestigingen voor de jerrycanhouders zijn aan de romp vastgegoten in plaats van als losse onderdelen; er zit alleen de late veer voor het spanwiel bij; waarom is er geen steuntje voor de uitlaat; en nog zo wat meer.)

Dit was ook mijn gedachten!
Er komt bij nader inzien toch traanplaat op de bodemplaat!
Rob Plas heeft mij aangeboden stukje toe te sturen!
En daar zeggen natuurlijk geen nee tegen!😊

Heb 1 rij van het rek met granaten afgezaagd!
Ook een paar granaten verwijderd alsof ze er al enkele eruit gehaald hebben!
Rek met mortier steunen aangebracht en de zitting delen met magicsculpt dichtgemaakt!
IMG_3784.webp
Heeft er iemand toevallig een afbeelding van de bouw van een voorbumper met lier?
Deze zit wel bij de kit maar staat niet als optie op de tekening!(staat er alleen op met metalen roller)

Laatst bewerkt:
Deze is via Scalemates van Dragon:

1000057267.webp

Super Bert daar kan ik wel wat mee!
Ruud,lier zit gewoon in de doos!
Ben een M4A2 aan het bouwen,zoals Bert Lindeboom al eerder heeft aangegeven moet deze met lier zijn!(.dus niet met die metalen rol!)deze hoort dus niet alleen op een M16 !
Er moet wel het een en ander aangepast worden bij dit model maar daar komt wel goed!😊

Laatst bewerkt:
Die zal dan wel in de m16 thuishoren.
De meeste Amerikaanse halftracks werden in het begin gebouwd met zowel de rol (die diende om te voorkomen dat de neus vastliep in een sloot, loopgraaf e.d.) als de lier voorop. Later werd de lier algemeen, dus op bijvoorbeeld M16 MGMCs zit die altijd.

Terug
Bovenaan