M4A1 - Eternity - Finished 30-09-2011

Herold Derksen

Overleden
Tijdens mijn bouwstop, of eigenlijk mijn verweerstop van m'n Famo heb ik een kit van Tasca aangeschaft. Het is de M4A1 Sherman Mid Production (w/initial 'VVSS' Suspension). Ik ken(de) het merk niet maar hier op het forum bijna niets dan lof dus dacht ik om het zeker eens te gaan proberen. Best prijsje gezien mijn beurs maar volgens mij de centjes wel waard.

Gisteren heb ik er een beginnetje aan gemaakt.
Ze wordt rudd gebouwd. Er is keuze uit twee uitvoeringen maar welke het wordt weet ik nog niet. Waarschijnlijk wordt het Sicilie '43 maar het kan altijd nog Oran '43 worden. Al weet ik niet waar Oran ligt.

Allereerst de bogies:
img2386wz.jpg

Het rubberen loopvlak lekker beschadigd met een vijltje en een mesje voor een gebruikt uiterlijk.
Bovenstaande onderdeeltjes mixen met wat plakspul (x6) en dan krijg je onderstaande:

img2388v.jpg

En dat dan ook weer x6.

Daarna de onderkant en een begin met de luchtfilters (waarvan er één klaar is) en de achterkant.

img2400dw.jpg

Tot zover.

Groet,
Herold

Re: Tasca M4A1 Mid Production

Hoi Herold,

Goede zet, om een Tasca kit aan te pakken. Top kwaliteit kits, ook al is het prijskaartje er wel.
De camouflage schema's uit de Sicilie periode zijn altijd gaaf, dus dat zou mijn keuze zijn.

Groet, MartinD

Tasca M4A1 Mid Production - Eternity -

Martin Dogger zei:
De camouflage schema's uit de Sicilie periode zijn altijd gaaf, dus dat zou mijn keuze zijn.

Hoewel volgens de bouwbeschrijving de camo schema's er hetzelfde uitzien is er alleen verschil in de sterren die erop zitten. De tank uit de Sicilie periode heeft een cirkel erom heen, de tank uit de Oran periode heeft alleen een ster.
Maar ik mijn keuze al laten vallen op de Sicilie uitvoering. Mede door de naam op de tank: Eternity.

Ik heb als voorbeeld een boekje van Steven Zaloga; Modelling the US Army M4 (75mm) Sherman Medium Tank, daar beschrijft hij vrijwel een gelijk voertuig. Hij zet er alleen zo'n wading trunk op en dat doe ik niet.

Groet,
Herold.

Re: Tasca M4A1 Mid Production - Eternity -

Martin Dogger zei:
Zal eens kijken of ik nog meer foto's kan vinden.

Dat zou erg fijn zijn 😉 .
Eventueel mag je ze wel mailen naar sandraherold(apestaartje)hetnet.nl
Ik ga zelf ook nog wel even zoeken op het net.
Guy Van Ginneken zei:
Een camouflage Sherman, daar kijk ik naar uit ! Succes !

Ik zelf ook 🙂 . Is eens wat anders dan alleen olijfjes drab.
Ben nu de laatste hand aan het leggen met de bouw ervan.

Maar nog wel een vraagje; Hoe krijg die antenne zo?
m4a1eternity1.jpg

En ik zie dat de luiken op de koepel anders staan dan ik ze op het model heb vastgelijmd. Zou dat een ramp zijn, maw kan dat wel? Ik dacht namelijk dat die luiken 'draaibaar' waren? Anders moet ik eens zien om het los te krijgen.

En waar zijn die kleine 'staafjes' (blauw omcirkeld) voor die aan de koplampbescherming vast zitten? Op de foto zitten ze zowat tegen de hull terwijl ze op de bouwtekening recht zitten en wat verder naar voren aan de koplampbescherming.

En dan nog even zoeken naar een sleepkabel, want die heeft meneer Tasca niet bijgeleverd.

Groet,
Herold

Jamie Hector Cruz zei:
De staafjes waar je het over hebt, zijn voor de kabeltjes van de koplampen.
Even wat specifieker, het zijn pluggen die in de openingen voor de lampen gingen, wanneer die niet in gebruik waren.
Aan de lampbeugels zit een buisje, waar de pluggen in zitten. De pluggen zitten met een kettinkje vast aan de beugels.
m4e9_18.jpg

De antenne kan buigen, je zou je voorzichtig kunnen verhitten boven een vlammetje. Maar goed, de antenne kunnen ook rechtop, dus dat is dan weer een probleem minder 😉

Groet, MartinD

Om preciezer te zijn: het zijn buisjes die tegen de lampbeugels gelast zijn. Daarin zaten de pluggen waar Martin het over heeft. De pluggen zaten met een kettinkje vast aan de buisjes. Op deze foto van mijn Firefly zie je hoe het zit: de plug zit in het gat van de koplamp, en zit met een kettinkje vast aan zijn opbergbuisje:

plugje2.jpg

Je hebt het goed gezien: de pluggen zaten op vroege Shermans, zoals Eternity, dichter tegen de romp aan dan op latere Shermans, en bovendien schuiner.
Het commandantskoepeltje kon 360 graden draaien, trouwens.

Hier is nog een fotootje:
1196235027_5_c1MQ.jpeg

De M4A1 in Oran is op zich ook wel een toffe variant, want daar reden ze, tijdens de landing in ieder geval, rond met gele koepeldaken 8)
http://www.network54.com/Forum/47208/thread/1281412283/Yellow+Tank+Roofs+in+Tunisia
http://www.youtube.com/watch?v=2WIveqTtbFE&feature=related (vanaf een seconde of 35).

M4A1 - Eternity - Update 9-1

De bouw van de Eternity is zo goed als af.
De antennebasis is nog los. Die wil ik nog iets buigen zoals op de foto van de echte. En er dan nog een antenne op zetten.
Vraagje daar over; Hoelang is zo'n antenne 😕:

De bogies zijn ook nog niet gemonteerd, dat maakt het airbrushen en verweren makkelijker.
De sleepkabel heb ik gemaakt van twee koperdraadjes uit een elektriciteitskabel. De sleepogen zaten wel in de kit.

img2404d.jpg

img2409f.jpg

De pluggen bij de koplampen heb ik er netjes af kunnen krijgen en iets naar achteren en schuin geplaats.

img2407f.jpg

De loop zit ook nog los. Deze wil ik vervangen door een aluminiumloopje en is inmiddels, na lang zoeken, besteld.
Ondertussen dat ik daar op wacht ben ik bezig met de tracks.
De vinylvetertjes die erbij zitten zien er wel is waar goed uit maar toch heb ik gekozen voor tracks van AFV.
Alle blokken hadden aan de onderkant een uitdrukpunt. Wat een werk om die weg te halen 😕 Maar dat werkje is gedaan 😀 .

img2410fz.jpg

img2411m.jpg

Ik moet ook nog de bepakking bij elkaar zoeken. Het zal waarschijnlijk niet exact het zelfde worden maar dat neem ik dan maar voor lief. Ook nog figuurtjes erbij. Twee heb ik er al maar daar wil ik nog hoofdjes van Hornet op zetten. Het figuurtje in het commandoluik is wat lastiger. Ik heb wel een figuurtje uit een Tamiya Persing kit maar dat is maar een driekwart figuurtje (wel met opgestroopte mouwen 😉 ) maar die past niet helemaal. Effe zoeken nog... En anders vind ik er wel wat op (hoop ik).

Zo, eerst nog wat aan m'n Famo doen en dan verder met de tracks.

Groet,
Herold

M4A1 - Update 14-2

Hallo beste mensen,

Ben bezig met de tracks van AFV, waar ben ik aan begonnen.... 😕
Gaatjes die te klein zijn, pinnetjes breken af. Toch maar de meegeleverde vinyltracks gebruiken.

Maar goed, de eerste OD laag zit erop. Ik heb hiervoor een mengseltje gemaakt van de Tamiyakleurtjes XF-62 en XF-60 in de verhouding 3:1. Uiteraard nog een paar druppels verdunner erbij tot de gewenste spuitdikte.

img2469m.jpg

img2470s.jpg

Ik heb geprobeerd wat meer aandacht te besteden aan het airbrushen en het zo dun mogelijk te doen.
Maar ik zie dat er een paar kleine plekjes iets doorschijnen. Nog even een keertje er dunnetjes overheen dus.

Ook nog een tweetal vraagjes over de bogies:

img2468au.jpg

1. Het loopvlak van die rol bovenop, ben effe de naam kwijt, is die ook OD of moet die een metaalkleur 😕: En geldt dat ook voor het achterste wiel van de tank 😕:
2. Op de bouwbeschrijving is aangegeven dat de buitenste twee bogies aan de linkerkant de camokleur zandgeel heeft, net als de rest van het camopatroon. Hetzelfde geldt voor de rechterkant maar dan wordt aangegeven dat alle drie de bogies de camokleur zandgeel moet. Weet iemand of dat ook zo is of dat die bogie gewoon OD moet 😕: Kan het op de foto niet goed zien.

Nog een plaatje geschoten van het commandoluik:

img2471g.jpg

Heb ik overigens los kunnen krijgen om zo te plaatsen zoals op de foto die MartinD. gepost heeft.
Ben ook nog bezig geweest met de .50 :

img2473v.jpg

De loop zit er los in omdat 'ie tijdens het spuiten los is gegaan. De handvaten moeten nog onderhanden genomen worden.

Tot zover.

Groet,
Herold

Re: M4A1 - Eternity - Update 14-2 en wat vraagjes.

Herold,
De bovenste loopwietjes zijn van metaal en slijten /roesten door het transport van de track.
Als je hem od mat spuit kun je met potlood de metaal kleur maken. ik gebruik voor de loopwielen een zacht potlood die ik met fijn schuurpapier tot grafiet poeder schuur ,daarna met penseel opbrengen.
De machine geweren doe ik met mat zwart daarna ook met grafiet drybrushen net echt!
groeten Jo

Re: M4A1 - 14-3 Help.... vraagje

Hallo,

Vanmiddag heb ik de boel een beetje 'afgeplakt' met kneedgum om de camo op de tank aan te brengen (vanavond of morgen) maar ik zit eigenlijk nog met een onbeantwoorde vraag:

Op de bouwbeschrijving is aangegeven dat de voorste en de achterste bogies aan de linkerkant de camokleur zandgeel heeft, net als de rest van het camopatroon. Voor de middelste bogie is aangegeven dat deze OD moet. Hetzelfde geldt voor de rechterkant maar dan wordt aangegeven dat alle drie de bogies de camokleur zandgeel moet. Weet iemand of dat ook zo is of dat de bogies gewoon OD moet? Evenals de aandrijf- en terugloopwielen. Kan het op de foto niet goed zien 😕 .

Edit: En ik zie op de fotoos geen camo op de koepel, bouwbeschrijving wel 😕 . Wie weet het antwoord?

Groet,
Herold

Update 16-3

Hallo,

Zeker is wel, na bestudering van de beschikbare fotoos, dat er geen camo op de koepel komt muv het 'streepje' op de loop. Of iemand moet er anders over denken.
De vraag is nog steeds wat te doen met de bogies en de aandrijf- cq loopwielen (HELP 🙁 ).

Eerst één en ander met kneedgum 'afgeplakt'.
Voor de kleur heb ik als basis XF-59 desert yellow van Tamiya gebruikt. Dit heb ik gemengd met X-6 oranje. Ongeveer in de verhouding 2:1.

img2627k.jpg

img2629zj.jpg

img2628j.jpg

Hier en daar is nog wel een streepje lichte spray te zien maar dat werk ik nog wel weg met OD.

Tot zover.

Groet,
Herold

Re: M4A1 - Eternity - Update 16-3 (+vraagje...)

ik zou gewoon uit blijven gaan van de foto's want ik heb ook al eens meegemaakt dat dragon foute informatie in zijn handleiding zet.
dit is wat ik denk, en ik ben geen shermanprofessor, dus kun je beter wachten op wat anderen zeggen.
misschien heeft de draak het toch wel goed, en ik niet. 😉

Chris van Riel zei:
ik zou gewoon uit blijven gaan van de foto's want ik heb ook al eens meegemaakt dat dragon foute informatie in zijn handleiding zet.
dit is wat ik denk, en ik ben geen shermanprofessor, dus kun je beter wachten op wat anderen zeggen.
misschien heeft de draak het toch wel goed, en ik niet. 😉

Hé Chris,

Dit is een Tascakit, geen Dragonkit. Maar dat terzijde 😉
Het is me al wel duidelijk dat er op de koepel van deze sherman geen camo is aangebracht.
Onduidelijk is nog altijd wat betreft de bogies ed.
En ook ben ik geen shermanprofessor (kijk net het hoekje om 8) ), dus wacht ik inderdaad even wat andere zeggen.

Maar bedankt voor je antwoord.

Groetjes Herold

ha herold,
info over deze tank is wat schaars en tegenstrijdig,in een oude vanguard staat een afbeelding met camo op de toren,echter een redelijke foto in 1 van de concord boeken laat duidelijk zien dat de toren geheel OD is.Vlak voor sicilie werden de tanks van 1st en 2nd armd div in camo gespoten,dit was net op tijd klaar,afgaande op de foto lijkt het dat het volledige onderstel OD is,hoewel volgens het voorschrift het meerendeel van de tank van een lichte zandkleur of aarde rood zou moeten zijn voorzien(ook het onderstell waarbij het volledige bovenvlak van de tank overwegend OD is .Het voorschrift waarnaar werd gehandeld is Operational memorandum 34.Afbeeldingen hiervan laten wel zien dat dit op deze tank op een geheel eigen wijze is uitgevoerd.Op de foto is de baan over het midden voorop ook niet te onderscheiden Naar mijn bescheiden mening (ik ben nog geen professor) heb je een redelijke vrijheid voor wat de camo betreft,zoveel foto's van deze tank zijn er niet,ken er maar 1, en de verscheidenheid van uitvoering van het voorschrift is groot,
groeten,bert

Update 23-04-11

Hallo mensen,

Eindelijk een updeetje.
Ik ben blij een beetje vrijheid te hebben wat betreft de camo 😀 .

Nadat de camo is aangebracht en eea aan onderdeeltjes voorzien van een kleurtje heb ik de Sherman voorzien van een laagje Tamiya X-22 clear. Hierover zijn de decals geplaatst met set en sol.
Daarna weer een laagje clear van Tamiya maar toen onstond er een beetje een witte waas 😕: . Ik weet niet wat ik anders heb gedaan. Het meeste van de witte waas heb ik er met lauw water af kunnen krijgen. Er zit nu nog iets op maar dat kan ik met het verweren waarschijnlijk wel weg krijgen.

img2697q.jpg

img2702ar.jpg

img2701ha.jpg

img2698d.jpg

Ben ook nog bezig geweest met de bepakking. Onderstaande is voor achteraan de koepel en komt uit een set van Legend.
Dit heb ik met de airbrush eerst in de zwarte primer gezet en daarna met dunne lagen in de basiskleur gezet zodat er al diepte ontstaat door donkere en lichte effecten.

img2696o.jpg

Voor de bepakking aan de achterzijde had ik uit dezelfde Legend set ook een blokje resinbepakking maar om een of andere reden krijg ik het niet mooi passend. Ik ga er nu wat losse bepakking op plaatsen. Deze staan ook al in de basiskleuren.

Tijdens het buigen van de antennevoet is er iets misgegaan 😳 waardoor ik een antennevoet van Aber heb aangeschaft. Hoewel ik het priggelwerk vind is 'ie toch aardig gelukt.

img2700n.jpg

Ook kwam ik erachter tijdens het verven dat ik de linker en rechter achterlichten verwisseld heb. Schoonheidsfoutje 😕 maar ik zal er niet wakker van liggen 😉

Tot zover, nu genieten van het weer....

Groet Herold

M4A1 - Eternity

Martin Dogger zei:
Gaaf werk, en mooie, volle kleuren.
Dank je 8)
Daar ga je veel lol aan beleven tijdens het verweren.
Dat hoop ik dan maar. Verven en verweren vind ik het minst leuke van de hobby.
Maar ik moet wel zeggen dat als het eindresultaat in zicht is (en nog naar wens ook) krijg ik wel weer schik....

Moet nog een paar dingetjes een kleurtje geven. Antennevoet, tracks ed.
Daarna wil ik een heel lichte waas van verdunde Tamiya buff over de Sherman aanbrengen.
Dan, ik denk, één of twee donkerbruine filters gevolgd door een (bijna) zwarte pinwash.
Eventueel nog een filtertje en daarna wat stofjes.

Van alles niet te veel omdat ik zo het idee heb dat de tank net op het strand van Sicilie is aangekomen en nog geen actie heeft gezien.

De binnenkant van de koepel wil ik een grijze filter geven.
Ben ik vergeten te melden dat ik in de koepel een radio geplaatst heb en (hoe heet dat ook al weer 😳 ) een afvuurmechanisme. Deze zijn afkomstig van een Tamiyakit. Dit heb ik gedaan omdat de luiken open blijven en er zo iets meer detail te zien is.

Groet,
Herold

Re: M4A1 - Eternity

Herold Derksen zei:
Daarna wil ik een heel lichte waas van verdunde Tamiya buff over de Sherman aanbrengen.
Dan, ik denk, één of twee donkerbruine filters gevolgd door een (bijna) zwarte pinwash.

Ik zou gaan voor de stofwaas van Buff, met daarna inderdaad filters.
Donkerbruin lijkt me niet handig. Olive Drab wordt erg snel, erg donker en dat vind ik zonde van de kleuren die je hier hebt.

Kies filters met bijvoorbeeld oranje, felgroen, sapgroen, enz. Het is immers een warme omgeving waar de M4A1 in rijdt, en zijn filters met een warme kleur een goede keus om kleurvariatie te geven. Donkerbruin is beter voor voertuigen in de winter 1944/1945. Maar goed, dat is mijn mening erover.

Groet, MartinD

Eternity - update 23-5

Beste mensen,

HELP... Wat nu?? Wat heb ik gedaan?? 🙁

Dat is wat ik dacht na het aanbrengen van een waas buff en wat vuil- en regenstrepen. Dit is wel erg grof 😕 .

Zie hier...
img2786m.jpg

en
img2788za.jpg

Als ik dit maar goed krijg.
Ik had eerst een lichte waas van sterk verdunde Buff aangebracht. Daarna wat vuil- en regenstrepen (zoals ik op een voorbeeld van Zaloga gezien heb). Maar het werd dus iets teveel van het goede. Als dit maar goed komt.

Daarna met een geel filter over de gehele tank met uitzondering van de onderkant daar waar de bogies komen. Was er niet geheel tevreden over. Ik vond het aan de gele kant. Misschien dat mijn filtertje teveel leek op een wash.
Toen met een sapgroen filter erover. Het resultaat vond ik bevredigend. Later nog een tweede laag op alleen het groene aangebracht.

Het resultaat (wat ik erg moeilijk te fotograferen vind):
img2799z.jpg

img2800f.jpg

img2801u.jpg

De bogies en de wielen zijn uiteraard ook gedaan.
De bepakking afgeschilderd en een donkere pinwash gegeven. Helaas geen fotootje van. Komt de volgende keer 😉 .

De volgende stap is het stoffig maken van de bogies en de onderhull. Dit wil ik proberen met een zandgele (pin)wash.
Daarna de bogies bevestigen aan de tank.

Groet,
Herold.

Re: M4A1 - Eternity - Update 23-5

Niks aan de hand toch? Je kunt twee kanten op:
1 Nog meer stof aanbrengen, dmv Humbrol washes, die je meteen na het aanbrengen weer afzwakt met white spirit.

2 de stof/ regenstrepen weg drybrushen met de basiskleuren, of als je erg zeker bent, met de airbrush wegspuiten.

Gezien de locatie zou ik voor de eerste variant gaan 😉

M4A1 - Eternity

@ Niels en Jan:
Late reactie 😳 maar ben bezig met het aanbrengen van zandkleurig stof op de bougies en de wielen. Die zien er gelukkig niet zo wit uit als de zijkanten van de tank.
Daarna de tank onder handen nemen. En wat Martin al aangaf:
Martin Dogger zei:
Komt wel goed schatje ... 😉
Daar vertrouw ik op 😉 😀
Ik heb er gelukkig niet wakker van gelegen.

Groet,
Herold.

M4A1 - Eternity - Update 19-6

Zo, de koepel is voorzien van de nodige stofjes en bepakking.

img2839g.jpg

Ook iets slijtsporen op de handvaten en aan de rand van de luiken aangebracht met een grafietpotlood. Geprobeerd om het subtiel te houden.

img2837fv.jpg

Het leer van de 'kussens' nog een beetje met van Dijck bruin gedrybrushed.

img2838i.jpg

Bepakking van Legend.

img2836lm.jpg

Ik denk dat ik de koepel verder met rust laat. Ik vind 'm wel af. Maar op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom.
Nu verder met de rest van de tank en de tracks. Ik ben al wel bezig geweest dus het zal niet heel lang meer duren voordat 'ie op z'n sockel komt te staan.
Ik denk niet dat het een vignet of dio wordt maar dat kan misschien nog veranderen.

Groet,
Herold

Update 22-6

Hallo beste mensen,

Op de bouwavond in Zutphen werd ik er op gewezen dat het gat waar een koplamp in hoort te zitten afgedekt hoort te zijn als de koplamp niet geplaatst is. Dus ik aan het priegelen maar het is gelukt, ik heb het busje losgekregen en de plug eraf gesneden en op het gat geplaatst. Dat zonder andere schade.

img2841d.jpg

Dat ik de rechterkoplamp niet plaats is omdat deze, volgens mij, in werkelijkheid ook niet geplaatst is op de fotoos te zien. En ik vind het wel afwisselend staan. Niet zo standaard 8) .
Het kettinkje tussen de plug en het busje komt op een volgend model wel 🙄 .

En nu de boel voorzien is van het één en ander aan stof (MartinD, nog bedankt voor de tip 😀 ) ben ik zeer tevreden over het resultaat. Wellicht mag ik de tank zelf wel als af beschouwen :!: 😕: . Misschien moet ik de tracks, en dan met name het loopvlak, nog iets meer voorzien van het nodige strandzand 😕: .

img2849c.jpg

img2850j.jpg

img2848of.jpg

img2844w.jpg

img2840l.jpg

img2843z.jpg

Overigens, de witte regen- en vuistrepen zijn gelukkig behoorlijk afgezwakt. Op de fotoos lijkt dat niet zo, zeker niet de fotoos gemaakt met de flits 😕 .

En dan nu de laatste hand leggen aan de bepakking die ik op het achterdek wil plaatsen.
Het gaat er ongeveer zo uitzien:

img2695t.jpg

Misschien komt er dan nog een dekzeiltje over. Maar dat bekijk ik tzt wel 😉 .

Groet,
Herold.

Re: M4A1 - Eternity - Update 22-6

Hoi Herold,

Mooi werk zo. Ik ben wel benieuwd naar Eternity in het eggie.
Qua bepakking, leg er een zeil onder. Op die manier ligt alles iets lekkerder en natuurlijker.

Groet, MartinD

Hallo Herold,

Ik vindt hem nu al heel erg mooi, het stof is ook goed gelukt. En die verpakking zal zeker nog wat extra's toevoegen. Een Sherman zonder een berg zooi op het achterdek is nu eenmaal niet af.
Succes met de laatste loodjes (die zijn het zwaarst 🤣 )

Gert-Jan

Mooi werk Herold!
Je hebt op deze toch wat lastig gevormde hull mooie regenstrepen weten te maken.
Misschien kun je de tracks nog iets mee onderhanden nemen. Stof bij de bevestigingsonderdelen (end connectors??) en dit zou je in verschillende kleuren (tinten) kunnen doen.
Je kunt ook nog overwegen om op enkele plaatsen waar veel regen/ water naar beneden zal lopen het lopende stofeffect te versterken ter variatie.
Dit kan bijvoorbeeld bij:
- De beugel waaronder de schep gedrukt is
- De hoeken van de opstaande rand op het motordek (rond het luik achter de koepel)
- vanaf de takelogen achter op de hoeken

Mischien kun je ook de lowerhull nog iets meer stof (diversiteit) geven.
'T zijn slechts tips hé, ik vind hem zo ook al erg mooi.

Succes verder!

Groetjes

PS: Misschien nog wat gemorste brandstof rond de doppen? Ik zou het wel bescheiden doen omdat het flink afsteekt tegen de rest.

Hoi,

Allereerst bedankt voor de reacties 😀 .
Martin Dogger zei:
Ik ben wel benieuwd naar Eternity in het eggie. Qua bepakking, leg er een zeil onder. Op die manier ligt alles iets lekkerder en natuurlijker.

Ik zal d'r in september wel meenemen naar de bouwavond in Zutphen.
Zeil onder de bepakking 😕: Kan, en je redenering is logisch maar volgens mij heb ik alleen nog maar bepakking onder zeil gezien.
Ik zal het in overweging nemen want ik heb nog even bedenktijd, heb namelijk van dat greenstuff (dat blauw gele spul) besteld om zeil te maken. Zal volgende week wel binnen komen.
Gert-Jan Knol zei:
En die verpakking zal zeker nog wat extra's toevoegen. Een Sherman zonder een berg zooi op het achterdek is nu eenmaal niet af. Succes met de laatste loodjes (die zijn het zwaarst 🤣 )

Zo denk ik er ook over. Ik probeer de sherman van het bekende plaatje op blz. 1 van dit topic na te maken.
Tja, en dan die laatste loodjes..... Praat me er niet van 😉 , zoveel tijd als nu heb ik nog niet eerder in een model gestoken. Even iets doen, niet te veel, dan effe rust en dan weer verder. Geduldig zijn is wat ik met dit project geleerd heb. En niet te veel in één keer willen. Ik zal daarom wel blij 😀 zijn als ik dit model heb afgerond (En dan ga ik ook nog eens meedoen aan de FOC 😕 met een flakpanzer I)
boris bakker zei:
Je hebt op deze toch wat lastig gevormde hull mooie regenstrepen weten te maken.
Misschien kun je de tracks nog iets mee onderhanden nemen. Stof bij de bevestigingsonderdelen (end connectors??) en dit zou je in verschillende kleuren (tinten) kunnen doen.
Je kunt ook nog overwegen om op enkele plaatsen waar veel regen/ water naar beneden zal lopen het lopende stofeffect te versterken ter variatie.
Dit kan bijvoorbeeld bij:
- De beugel waaronder de schep gedrukt is
- De hoeken van de opstaande rand op het motordek (rond het luik achter de koepel)
- vanaf de takelogen achter op de hoeken

Mischien kun je ook de lowerhull nog iets meer stof (diversiteit) geven.
'T zijn slechts tips hé, ik vind hem zo ook al erg mooi.

En dat voor het eerst op deze manier. Ben er zelf ook blij mee 8) .
Ik was vanmogen nog één en ander aan het nalopen en vond inderdaad dat de tracks nog wat aan stof en zand nodig hebben. Dus dat is wat ik nog ga doen.
Evenals wat jij aangeeft zal ik hier en daar nog wat meer stof van een iets andere kleur aanbrengen.
Ik moet wel zeggen dat het stof op de oranje delen minder zichtbaar op de fotoos is.
PS: Misschien nog wat gemorste brandstof rond de doppen? Ik zou het wel bescheiden doen omdat het flink afsteekt tegen de rest
Daar ben ik net vanmiddag mee bezig geweest :idea: . Ik heb het niet alleen rondom de vuldoppen gedaan maar ook dunnetjes naar beneden laten 'vloeien'. Een fotootje zal volgen.

Vandaag ook zo'n plaatje geregeld voor op de plaat/ sokkel waar ze op komt te staan.

Het wordt nog eens wat 🙂 🙂 .

Nogmaals bedankt voor de reacties 🙂 .

Groet Herold.

Herold Derksen zei:
Zeil onder de bepakking 😕: Kan, en je redenering is logisch maar volgens mij heb ik alleen nog maar bepakking onder zeil gezien.
Ik zal het in overweging nemen want ik heb nog even bedenktijd, heb namelijk van dat greenstuff (dat blauw gele spul) besteld om zeil te maken.
Een stuk doek of zeil onder bepakking zorgt ervoor dat die resin klonten gewoon lekker liggen. Bij zo'n plat motordek als de M4A1 werkt dat wel iets makkelijker dan bijvoorbeeld een StuG III, maar het is ook een fijne oefening om te sculpten.

Green Stuff is goed spul trouwens.

Groet, MD

Update 2-7

Hallo,

Het wachten is nog op het bestelde greenstuff 🤐 . Het zal wel weer bij de douane zijn blijven plakken 😉 ...

Onder tussen niet stil gezeten. Ik heb toch maar besloten een simpel ondergrondje te maken.
Ik had nog een stuk isolatiemateriaal liggen:
img2852xt.jpg

Ik heb er een blokje van gezaagd en daarna het teveel aan materiaal weggehaald door te snijden en te schuren 🙄 . En m'n dremel ook eens gebruikt 😉 .
Het kwam er zo uit te zien:
img2853h.jpg

Twee zandduintjes waar de sherman 'doorheen' rijdt...
Na het stofvrij maken de zijkanten geverfd met zandkleur. Toen muurvuller gepakt en gemengd met een beetje zand kleur. Na het aanbrengen ervan met een tamponeerkwast getamponeerd 🙄 . Daarna op de sokkel gelijmd.
img2854km.jpg

Nadat dit droog was nog even met zandkleur nagelopen. Houtlijm erover en bestrooid met chinchilla zand. Daarna de blokkwast onderhanden genomen. Plukjes haar bij elkaar gebonden en afgeknipt, bewerkt met verschillende groenkleurtjes en in het zand gezet...
img2860yg.jpg

img2859ei.jpg

Wat ik nog ga doen is met wat washes meer diepte in het zand te creeeren. Daarna hoop ik dat het greenstuff door de pakketdienst is gebracht zodat ik verder kan met het plaatsen van de bepakking.

Ik zoek nog steeds een figuur voor in de koepel. Heeft iemand een idee :idea: welk figuur ik hier het best voor kan gebruiken 😕: . Eventueel ter overname 😕: . Ik heb al behoorlijk wat sites afgezocht 🙁 maar tot nu toe zonder resultaat. Ik zoek een figuurtje lijkend op de tanker van de foto op de eerste blz van dit topic.

Groet Herold.

Re: M4A1 - Eternity - Update 2-7 ondergrondje

Hoi Herold,

Erg mooi ondergrondje. Simpel van opzet, maar o zo effectief en sfeervol genoeg.
Het figuur uit de Tasca M4A1 kit, voldoet die?
m4a175lp-2.jpg

Groet, MD

Re: M4A1 - Eternity - Update 2-7 ondergrondje

Martin Dogger zei:
Het figuur uit de Tasca M4A1 kit, voldoet die?

😳 😳 Nooit meer aangedacht dat er een figuur bij de kit zit 😳 😳 . Ga 'm gelijk opzoeken en mee aan de slag. DOM, DOM 😳 .

Herold 😕

Update 26-7

Hallo beste mensen,

Een klein updeetje.
Het ondergrondje heb ik voorzien van een zandkleurige wash. Iets donkerder dan het zand. In de dieper gelegen delen een extra keer. Tussen het gras wil ik nog een beetje 'troep' plaatsen. Ik denk dan aan vergaand plantmateriaal. Eens kijken hoe ik dat ga doen. Ideetjes zijn welkom :idea: .

Ook bezig geweest met de bepakking op het achterdek. Voor het eerst met greenstuff gewerkt. Moet zeggen dat het spulletje lekker werkt. Maar ik heb al gemerkt dat het oppassen is voor vingerafdrukken 😳 .
Martin Dogger zei:
Qua bepakking, leg er een zeil onder. Op die manier ligt alles iets lekkerder en natuurlijker.

Oei.... Niet geluisterd naar advies 😳 Gelukkig is het maar advies...... 😉
img2868j.jpg

img2869c.jpg

Wellicht nog een touw over de bepakking en het dekzeil. Is naaigaren dik genoeg 😕: Of moet ik iets anders gebruiken 😕:

En dan ziet het totaalplaatje er zo uit:
img2867q.jpg

Helaas is het gegolfde duinlandschap niet goed te zien. Wellicht heb ik iets teveel licht gebruikt.
Het model ga ik nog vastzetten nadat het ondergrondje helemaal af is en dan de tracks met nog een beetje met zandkleurig poeder bewerken zodat het lijkt alsof de tank door het zand rijdt.

Groet Herold.

Re: M4A1 - Eternity - Update 8-9

Hallo,

Het ondergrondje heb ik voorzien van wat kleine steentjes. Ook enkele kleine sprietjes, bruin gespoten, zeeschuim geplaatst om het wat levendiger te maken.
Nadat de Sherman geplaatst is en het zand mooi laten aansluiten met de tracks heb ik er nog een washje overheen gedaan. Mijn inziens iets te donker dan ik feitelijk gewild had maar hier kan ik nog mee leven.

Twee figuurtjes zijn af. Het zijn de rompjes van een Tamiya Sherman kit en de hoofdjes zijn van Hornet.
Met het figuur welke in de koepel komt heb ik nog niets gedaan.

Nu de plaatjes:
img3070e.jpg

img3071t.jpg

img3072vx.jpg

Oei, uitdrukpuntjes op de periscopen 😳 😳 . [leermoment 🙄 ]

img3073i.jpg

img3075pm.jpg

Dus let niet op de uitdrukpuntjes 😳

img3076i.jpg

Omdat ik niet het idee heb dat de bepakking eraf zal vallen tijdens het rijden doe ik er geen touw om. Mede ook omdat als ik er een touw overheen zal doen dit zal dit er niet in 'snijden' omdat de boel hard is. Een lesje voor de volgende keer om dit te doen als het greenstuff nog zacht is.

img3077u.jpg

De volgende stap is de tracks en de bogies nog iets stoffiger te maken met wat pigmentpoeder.
Het figuurtje plaatsen en een touwtje aan de antenne. En eventueel nog wat puntjes op de i.

Reacties zijn uiteraard welkom.

Groet Herold.

Hoi Nicky,

Je vroeg:
Mag ik vragen hoe u die ''grassprieten'' hebt gemaakt, en waarvan???

-Van een blokkwast kleine plukjes haar bij elkaar binden met een dun ijzerdraadje.
-Onder het ijzerdraadje afknippen.
-Met verschillende groenkleurtjes airbrushen.
-Klein gaatje boren war het gras komt te staan.
-Onderkant in iets verdunde houtlijm dopen.
-In het gaatje stoppen en ijzerdraadje eraf halen. Dan nog iets verder drukken, er zit nl. geen verf daar waar het ijzerdraad gezeten heeft.

Succes...

Groet Herold

Heb dit model gisteren op de bouwavond mogen bewonderen en de foto's doen het geheel niet echt eer aan. In real life zit er veel meer contrast, diepte en finesse in! Mooi kleurgebruik en die figuurtjes zijn echt goed 😀 Echt een mooi ding aan het worden.

Re: M4A1 - Eternity - Finished

Hallo beste mensen,

Eindelijk is het dan zover. Na negen maanden is m'n Shermannetje af. En ondanks dat het een kit was waar ik, voor mij, nieuwe technieken uitgeprobeerd heb, ben ik zeer tevreden met het resultaat. En nu deze vooruitgang voort zetten 😉

Het figuur in de koepel is er één van Alpine. Die met de Tommygun in de hand:
35019a.jpg

Afbeelding geleend van http://www.alpineminiatures.com

Hiervoor zijn andere armpjes gebruikt zodat het figuur staat als de persoon op de foto in het Concordboek. De beentjes wat meer bij elkaar gedrukt zodat het figuur goed in de koepel past.
Een vriend van mij heeft dit figuur, evenals de twee Hornethoofdjes, voor mij bewerkt en geschilderd.

Nadat ik het figuur in de koepel geplaatst had brak de loop af 🙁 , maar gelukkig kon dit onzichtbaar hersteld worden.
Daarna nog een draad vast gemaakt tussen de antenne gemaakt en een hijsoog. Ik ben er alleen niet zo zeker van of het ook zo in werkelijkheid uit zag.

De tracks hebben nog een wash gehad en daarna ben ik er subtiel met wat poedertjes van MIG overheen gegaan.

De foto's:
img3137ba.jpg

img3138ya.jpg

Alpine figuur. Hier zijn andere armpjes aangezet.
img3144w.jpg

img3145t.jpg

img3148u.jpg

img3151vp.jpg

img3149w.jpg

Een fotootje gemaakt buiten in de zon. Ik moet erbij zeggen dat hier de kleuren beter tot uiting komen. Ik ben er nog niet achter hoe ik dit beter kan fotograferen.
img3135oa.jpg

En met naamplaatje (Welke niet erg duidelijk op de foto te zien is 😳 ):
img3146r.jpg

Op- en/of aanmerkingen zijn uiteraard welkom.

Groet Herold.

Ha die Herold,

Mooi ding is dit geworden 😀 . Moet eerlijk zeggen dat ik (n.a.v. je eigen uispraken bij mij thuis) niet dacht dat jij dit in je mars hebt. Je moet je zelf wat meer (wát meer?? véél meer!) krediet geven.

Enig puntje dat ik wil aanhalen is dat ik de commandant wel erg hoog in de toren vind zitten, maar dit is puur esthetisch en gevoelsmatig. Heb weinig verstand van Shermans, misschien is deze hoogte wel heel normaal.

groeten, Richard.

Hallo mensen,
Richard Cramer zei:
Moet eerlijk zeggen dat ik (n.a.v. je eigen uispraken bij mij thuis) niet dacht dat jij dit in je mars hebt. Je moet je zelf wat meer (wát meer?? véél meer!) krediet geven.

Wellicht heb ik mezelf 'lichterlijk' onderschat. Toen ik met dit model begon had ik niet verwacht deze prestatie neer te kunnen zetten. Zeker niet gezien mijn vorige modellen. Bij dit model heb ik veel leermomenten gehad, qua volgorde, volgende keer toch maar net effe anders doen, iets meer andacht aan dit of dat etcetera.
Terugkijkend en rekening houdend met reacties die ik kreeg heb ik een enorme stap voorwaarts gemaakt en blijkt dat ik mezelf inderdaad wat meer krediet moet geven.

Daarom heb ik ook besloten om de Sherman bij SMC op de tafel neer te zetten. Vooral omdat ik belangrijk vind dat mensen kunnen zien wat er zoal gebouwd wordt. Dat dan de mogelijkheid is om een prijsje te winnen zie ik als een extra waardering cq stimulans, zeker in de beginnersklasse.
En zo geschiedde, mijn Sherman Eternity is beloond met brons in de klasse mv20.

Groet Herold.

Terug
Bovenaan