M4A1 Early, M4A3 Late, update 7-10-2011 bemanning toegevoegd

Aangezien ik net als een ekster van het ene glimmende ding naar het andere hop, heb ik mezelf voorgenomen om te proberen wat projectmatiger te werken. Ik heb nu van Dragon hun M4A1 DV in elkaar gezet en ga niet aan een ander model werken voordat deze van een kleurtje voorzien is.

Bij deze wat foto's van het model. De bouwfase is zo goed als af. Overigens moet ik zeggen dat het een erg goed model is. Tamiyaesque pasvorm en geen onnodig moeilijke subassemblies, wat bij veel andere smart kits van Dragon toch wel het geval is. Detailniveau is ook erg goed, let bijvoorbeeld op de nummers op het luik.

PICT0021.jpg

PICT0023.jpg

PICT0029.jpg

PICT0032.jpg

Heren,

Dank voor de reactie.
De tank krijgt een tweekleurig schema, het verplichte Olive Drab voor een Amerikaans voertuig, met brede banden zandgeel er over heen. Het wordt een voertuig dat op Sicilië heeft gevochten.

Re: g

Danny Raadtgever zei:
Hey J.,

wat een rare Jagdtiger !? 😈

Ziet er strak uit inderdaad ! Maarre dit betekent dat de Leprechaun af is !? 8)

Masssssol,
Dan

Ja, de JT is een beetje gekrompen nadat ik hem heb gewassen... 😉

Ik ga vanmiddag beginnen met een verfjasje voor deze en een M4A3 die ook al een tijdje staat te wachten op een kleurtje, daarna is de Leprechaun aan de beurt. Die moest heel even on hold, m'n hersenen waren namelijk gesmolten van alle tie-downs.

Update:

Het model zit nu in z'n basecoat. Op de foto's lijkt het Olive Drab veel grijzer dan het is, wellicht door het directe licht dat op het model viel tijdens het foto's nemen.
Voor de gein ook even de M4A3 er bij gezet, leuk om twee uitersten te zien binnen de ontwikkeling van de VVSS Shermans...

PICT0001.jpg

PICT0004.jpg

PICT0007.jpg

PICT0015.jpg

PICT0025.jpg

PICT0026.jpg

PICT0032-1.jpg

Zodra de verf droog is gaat er een glanslaagje overheen, zodat de transfers er op kunnen.

Heej Jay,

Loekin ferrie naajs! 8) ...
De OD is inderdaad nogal grijzig zo, maar dat mag de pret niet drukken. Komt er ook nog zo'n leuke Sicily Star op?

Groet, MartinD
-- die met twee M4A1 DVs bezig is 🙄

Mike, dat virus heb ik al jaren hoor. Helaas is het een progressieve ziekte en wordt het dus alleen maar erger met elke kit die uitgebracht wordt. 😉

Simon, dank je. Ik heb voor dit schema gekozen omdat ik even een sprongetje wilde maken van alleen maar OD of OD en zwart.

Hey Martin,

Ik ben ook even de boeken ingedoken en kwam in één van de Concord boeken van Zaloga een afbeelding tegen van de tank die ik aan het maken ben (Hannibal van de 2nd Armored). Daar blijkt dat deze tank gewoon de witte ringen had...

Op zich jammer, het is inderdaad een leuk stukje extra kleur, maar maakt het wel weer wat makkelijker. 😉

Weer een stapje verder...

Glanslaag zit er dus op, transfers zijn aangebracht en gesealed. Ben al begonnen aan het schilderen van de rubber delen van de wielen.

PICT0007-1.jpg

PICT0009.jpg

PICT0012.jpg

PICT0013-1.jpg

Ik vind het er altijd een beetje maf uitzien als het allemaal zo glanst. Gelukkig komt het allemaal nog goed!

Jacco, thanks!

Volgens de boeken (nou ja, eentje die ik hier heb liggen dan) werd voor de invasie van Sicilië Operational Memo 34 uitgegeven, waarin stond dat alle tanks en andere voertuigen naast het OD van een camouflage vorrzien dienden te worden van Earth Yellow, of Red Earth. De 2nd Armored koos ervoor haar voertuigen met Earth Yellow te behandelen.

Er reden dus inderdaad een hoop voertuigen rond in die kleuren in Sicilië en later Italië.

Soortgelijke orders werden ook gegeven voor Normandië en westelijk Europa, wat de bekende zwarte banden opleverde.

Overigens hield lang niet elke eenheid zich aan dergelijke orders. Er zijn zat voorbeelden van voertuigen die gewoon geheel OD waren, maar ook voertuigen die van bijzonder creatieve patronen waren voorzien.

Jamie Hector Cruz zei:
Soortgelijke orders werden ook gegeven voor Normandië en westelijk Europa, wat de bekende zwarte banden opleverde.

Overigens hield lang niet elke eenheid zich aan dergelijke orders.
De camouflages van voertuigen was grotendeels afhankelijk van de legers of legergroepen waarin deze ingedeeld waren. Amerikaanse eenheden mochten niet zelfstandig een camouflage bedenken, en tankbemanningen mochten niet zelfstandig hun schema plaatsen.

Dit werd gedaan door speciale Ordnance Maintenance Units, die achter de linies voertuigen onder handen namen. Dat gold voor camouflages, maar ook voor bijvoorbeeld gestandaardiseerde modificaties als de zandzakrekken, beton op de voorplaat, de dubbele boegplaat en de dakken op M10 tank destroyers.

@Jamie: mooie vooruitgang zo. Af tegen Overloon? 😉 ...

Weer een stapje verder.

De M4A1 heeft een filter gekregen en ik ben begonnen met het aanbrengen van pinwashes.

Bij de M4A3 ben ik begonnen met de eerste verweringen van het loopwerk.

PICT0001-1.jpg

PICT0003.jpg

PICT0019.jpg

PICT0024.jpg

PICT0032-2.jpg

Close up van de structuur op de pantserplaat van de M4A3.

PICT0014.jpg

PICT0009-1.jpg

Heel mooi 😀

Het valt me wel op dat je niet zo veel van de pinwash op het groene gedeelte van de tank ziet (mischien door het licht of zoiets 😕 ).
In ieder geval een goed begin 🙂

Groeten Marten

Weer een kleine update. Ik ben begonnen met het verweren van e M4A1. Is nog niet veel gedaan, maar je kunt op de toren al wat streepjes zien. Effect is nog heel subtiel, maar we gaan rustig verder.

PICT0027.jpg

He Jay,

ziet er niet slecht uit. Je hebt de weathering erg onder controle gehouden. Klopt het dat hij nog een tikkie glanst?

Ik ben nu ook bezig met de DML M4A1 DV en bouw hem naast de Tasca Sherman II DV. Leuk, zo'n vergelijkje 😉

Groet, MartinD

Ha Martin,

Om de één of andere reden (zal wel met mijn vaardigheden als fotograaf te maken hebben) glanzen mijn modellen altijd meer op de foto dan ze in het echt doen. Evengoed klopt het wel dat het model niet 100% mat is, maar dan worden de kleuren vaak zo dood, vandaar.

Re: M4A1 Early, M4A3 Late, update 17 augustus.

Eindelijk weer een update. De M4A1 is wat mij betreft "kast-af" en mag dus in de vitrine. Ik wil er nog wat kleine toevoegingen aan doen, zoals wat bepakking en wat kleine details, maar zoals gezegd, Hannibal mag achter het glas!

PICT0070.jpg

PICT0074.jpg

PICT0080.jpg

PICT0082.jpg

PICT0083.jpg

PICT0085.jpg

PICT0093.jpg

PICT0076.jpg

Re: M4A1 Early, M4A3 Late, update 5 april 2010.

Ook de M4A3 heeft een update...

Deze tank wordt een stuk modderiger. Het is namelijk een voertuig dat in december '44 deelneemt aan de lange, bloedige opmars naar het noorden om Bastogne te ontzetten. Die eerste dagen van de slag in de Ardennen waren de omstandigheden flink modderig...

PICT0112.jpg

PICT0115.jpg

PICT0117.jpg

PICT0120.jpg

PICT0130.jpg

PICT0139.jpg

PICT0143.jpg

PICT0146.jpg

PICT0150.jpg

Mag duidelijk zijn dat deze nog niet kastklaar is... 🙂

Re: M4A1 Early, M4A3 Late, nog een update 6 april 2010.

Hannibal heeft een kleine update gekregen. Er zit wat bepakking op en een nieuw bemanningslid. De vorige had namelijk wel erg veel kleding aan voor iemand die in Sicilie dient tijdens de zomer van 1943.

Het figuurtje is er een van The Bodi, aangeschaft tijdens de SMC.

2011-10-07215754.jpg

Ik heb bewust gekozen voor een wat donkere huidskleur, aangezien me dit wel toepasselijk leek voor iemand die een tijd in Noord Afrika heeft gevochten/getraind en vervolgens op het zonnige eiland Sicilie terechtkomt...
Foto is niet echt geweldig, gemaakt met een telefoon. Ik zal binnenkort de ''studio'' opzetten.

Terug
Bovenaan