M4A1 DD - update 8-8-2008

Met dank aan Alex van de Wetering dan nu mijn post over de Italeri M4A1
Sherman die ik aan het ombouwen tot Duplex Drive...altijd leuk als de
meester meekijkt 😳

Ik had al een begin gemaakt.. zie hier.. Maar toch besloten om
het opnieuw te doen...want qua maten klopte het niet helemaal...Gelukkig
kreeg ik van Bert Lindeboom de juiste maten...en tot zover het resultaat..

Moet nog veel gedaan worden..maar toch...
o.a. de cheeckarmor op de turret etc...

heel intressant om te zien, ik heb nl het draadje over de DD in de nieuwsgroep ook passief gevolgd, met name omdat ik dan eindelijk eens van die m4a1 operation cobra romp afkom (de koepel is al geregeld), dat is er nl ook een met grote luiken.

zou je misschien eens een paar tekeningen kunnen / willen maken van het extra plaatwerk wat rondom komt te zitten? vooral de maat van de "boeg" is wel redelijk van belang, desnoods mogen het ook simpele tekeningen zijn met de maten erin, zolang de maten kloppen is er een werktekening van te maken, en dan kan ik zowaar ook eens een intressant stukje krabbelen voor in de tank, ik zit nl ook nog eens te denken over een stukje over de m32, maar dat terzeide.

heb je al een idee welke idlers je gaat gebruiken? die zijn wel redelijk bijzonder van vorm, net als het deel waar de schroeven aan de tank zitten, dat zijn nl ook punten waar ik nog mee zit.

Succes, ik ga er een abonnementje op nemen!

Timo

Stefan,

Tof werk zeg. Ik heb zelf nog zon oude Italeri M4A1 gebouwd liggen. Misschien dat die ook maar eens onder het stof vandaan moet dan. Moet je koepel overigens niet die nieuwe contouren hebben, bij het schuttersgedeelte? Nieuwe contouren Martin? Het was toch een verdikt stuk? Niet persé, van binnen uit was de romp uitgehold, de bolling liep anders zodat de originele koepeldikte weer bereikt werd.

Enne, Brits of US?

Groeten, MartinD
Timo de Porto zei:
heel intressant om te zien, ik heb nl het draadje over de DD in de nieuwsgroep ook passief gevolgd, met name omdat ik dan eindelijk eens van die m4a1 operation cobra romp afkom (de koepel is al geregeld), dat is er nl ook een met grote luiken.

Is ook te bouwen als ex-DD natuurlijk 😉

Groeten, MartinD

Hoi Timo,

De maten die ik heb, die komen van een Resicast DD. Als je wilt kan ik
daar wel een tekening van maken. Voor de rest heb ik deze site gevonden,
daar staat nog wat meer info over de M4A1 DD Large Hatche met Cast in
Armor.

Net zoals ik degene van mij wil maken. Weliswaar komt er bij die van mij
geen canvas scherm op. Hij wordt zoals ze hebben rondgereden na 6 juni
nog voordat ze helemaal kaal werden geplukt. Dat wil zeggen als het me
allemaal lukt...Dit is mijn eerste grote scratchproject.

Er komen Upswept return roller arms op . Mede omdat ik geen andere
meer heb liggen...Maar op 1 van die fotos op die site(de eerste met de
kerkdienst) staat er 1 in de achtergrond die het grote vermoeden geeft
dat de upswept arm gebruikt is. Weliswaar zou dit ook een field
modificatie zijn kunnen geweest.

Over de idlers heb ik nog niet echt nagedacht...ben bang dat ik deze
helemaal zelf moet gaan maken. Voor de transmissie waar de schroeven
aan zitten heeft Alex in zijn thread over de DD een oplossing gevonden..

ha stefan,
bij een operationele tank alle oude bogies vervangen door upswepttypes is zeer onwaarschijnlijk,wel kan het zijn dat-ie uit een iets later deel van de eerste serie is,de eerste hadden nog de oude arm met blokjes ,na een honderdtal kwamen de upswept erop,overigens vind ik het zeer moeilijk te zien,maar het kan wel.Sam alderlieste heeft mij ooit eens een foto laten zien van een bighatch 75mm in canadese dienst,geen DD ,misschien kan hij die er ook bij plaatsen,als hij hem nog heeft,kijken wat daar voor bogies op zitten,
groeten,bert

Dank je Bert,

Heb inmiddels alwel besloten om de Italeri Bogeys te laten vervallen en te
vervangen door Dragon Bogeys die ik nog had liggen...weliswaar weer
upswept..

En heb ook t54e1 tracks besteld van Panda Plastics..dus dat wordt weer
lachen...Begin toch te denken dat een resicast DD toch wat goedkoper
is 😳

En Martin..het wordt er 1 in US service...Heb btw nog nooit een M4A1 DD
gezien in Engelse service...zijn die dan ook door de Engelse gebruikt?

En die Cheeckarmor(of bobbel) gaat hopenlijk goed komen 🙄

Afijn...het vogelbekdierstadium...

Alles staat nu te drogen..dus kan er verder ff niks gedaan worden...
En het lijkt ofdat de boeg nog niet aansluit aan de hull...dat klopt ook..
De hull zit er nog niet vast op..en voor de foto heb ik de lijmklemmen even losgemaakt...dus is ie ietjes gezakt, maar komt goed! Denk ik..

En voor wie het ook gaat proberen...laat de aandrijfwielen etc deraf als
je met de boeg bezig bent...das een stuk makkelijker..

Ben geen Martin, maar.....

8th Armoured Brigade had 76 Sherman IIDD in haar bestand ten tijde van de landing (ShermanII=M4A1) met kleine en grote luiken.

Mocht je toevallig geen US versie willen bouwen.

Grz,

Sam.

ha stefan,
ik had je er ook op gewezen dat van de batch amerikaanse DD's er een partij naar de britten was gegaan,zelf ben ik een britse de-frocked DD aan het bouwen,om sam nu even aan te vullen,de amerikanen hebben 350 M4A1 DD's gebouwd,doordat ze hun strategie wijzigden door niet een compleet battalion uit te rusten met DD's maar slechts 2 cie's en de 3de met wading trunks hadden ze een overschot,de britten kregen niet genoeg DD's gemodificeerd en kregen toen 80 stuks M4A1 DD geleverd .
8th armd bde was toegevoegd aan 3rd inf.div. die landde op sword beach met de bedoeling caen te bevrijden,
groeten,bert

Sam Alderlieste zei:
8th Armoured Brigade had 76 Sherman IIDD in haar bestand ten tijde van de landing (ShermanII=M4A1) met kleine en grote luiken.
sherman.jpg

Dit is een van de bekendere foto's.
Sam bedankt voor de input.

Groeten MartinD

ha martin,
deze foto is de inspiratie voor mijn project,is dan wel een kleine luiken DD,maar het gaat meer om het idee van de mooie nummers op de toren,overigens lijkt het er op dat deze low-bustle toren ook een ladersluik heeft,
groeten,bert

Zie je wel..leer je er toch nog wat van..

Maar...uitlaatbakkie gemaakt...maar heb er toch mijn twijfels erover..
Kan ook geen foto's vinden van een M4A1 zonder scherm van de
achterkant..Behoudens die van het wrakkenmuseum wat pas vanaf 1 juni
door de weeks open is 🙄 🙄

ziehier..

ha stefan,
als je deze bak gemaakt hebt naar de maten die ik je gegeven heb dan zit-ie niet goed,de grote plaat is de bodem en wijst naar de voorkant,het kleine deel loopt achter schuin naar boven,het geheel steekt niet boven de spatborden uitboven dit spatbordgebeuren zitten beugels met een plaat ala de V-DD,in de opening van de bak zit een kleine langwerpige 'trunk'voor de uitlatende rest van de bak is dan luchtinlaat,de luchtfilters zitten onder het achterdeel van de romp en zijn niet zichtbaar ,deze zijn speciaal gemaakt en ongeveer 20 cm hoog en 40 cm lang(grove schatting) ,
groeten,bert

Precies Devlin...die onderste had ik dus ook..
Maar ik denk dat dat toch een los rekje is wat eromheen staat dan..

Afijn..poging 2...

En de armor op de turret...die nu staat te drogen..morgen ff schuren..

Oei! 😱 Extra pantser op de toren, ik ben benieuwd of dat nog wel netjes gaat. Je hebt, denk ik, reeds veel te veel details geplaatst waardoor lekker schuren en plamuren een gevaar wordt mbt beschadigingen.

Maar misschien ben ik te somber, dus ga ervoor!

groeten Maarten

Stefan,

Leuk om het verloop van de bouw hier te zien. Bijgaand tref je twee illustraties aan met betrekking tot het achterdek van de M4A1 DD. De kwaliteit is niet al te best, maar hopelijk kan je er toch wat informatie uithalen.

succes,

Alex

bDUPLEX%20SCANS1.jpg

bDUPLEX%20SCANS2.jpg

Dank je Alex,

ik had inmiddels via een andere weg ook deze fotos al thuis gestuurd gekregen. Maar..ik moet zeggen dat ik zeker de bovenste wel verwarrend vind, want was er nu een soort van bak in bak constructie? Of liep er een opening over de gehele lengte van de achterkant waar de exhaust (die bak dus) in uitkwam? Op zich lijkt mij dit zeer onlogisch..want hoe moesten ze dat dan weer waterdicht krijgen.

Als ik kijk naar de foto's die ik heb gemaakt bij het wrakkenmuseum..
dan denk ik dat er gewoon 1 bak was waar dus de uitlaat voor de lucht en de motor in 1 zat...tenzij er er nog 1 of twee losse spleten zijn waar de cooling air outlet op uitkwam..al met al too much info 😳 😳

En ik was net zo lekker tot rust gekomen van het in elkaar plakkeren van de tracks die al binnen zijn 🙂

ha stefan,
het is 1 waterdichte bak onder de achterkant,met de opening boven de 'spatbordrand,in de bak zit een kleine sleuf voor de exhaust,de uitlaten van de continental motor monden hierin uit,die zijn zodoende afgesloten van de koellucht opening,de luchtfilters voor de broodnodige lucht voor de verbranding zitten ook in deze ruimte maar wel onder het pantser,overigens had ik een deel van de info die naar jou ging van alex,maar dat vechten alex en ik wel uit,maar het is dus inderdaad 1 klein bakje in een grote bak,
groeten,bert

Het gaat langzaam ivm tijdgebrek...maar toch snel ff een update...
Tracks zijn geplakt..turret bijgewerkt...Bogeys staan er nog los onder..
Kan nu gaan beginnen aan alle frutseltjes die er nog op moeten.

Om de boeg moet nog een strip komen met allemaal gaatjes waar het
scherm aan werd bevestigd. Weet iemand hoe ik dit het beste kan maken?
De strip doet denken de ophanging van de mudguards op een Sherman..
maar dan met meer gaatjes...

Mooi werk Stefan. Overweeg je nog om de hull ook te stippelen met Mr. Surfacer? (of lijm) . De hull was immers ook gegoten en dat geeft je ook de mogelijkheid om de "cast-in armor" wat in de rest te blenden. (sla wel het motordek over)

Heb je al een idee hoe je de verhoogde beschermbeugels om de lapen gaat maken? Dat is iets wat mij ook bezig houd. Ik heb een stukje koperdraad gebogen en dat plat geknepen met een tangetje, maar ik weet nog niet of ik daar tevreden over ben.

De lijst met gaatjes? Het eerste dat ik me opkomt zijn die gereedschapjes die vlietguigbouwers gebruiken om de schroefgaatjes in de romp te maken. Het een een soort tandwieltje waarmee je over je model rolt.

succes! Alex

Hoi Alex..er komt nog MR. Surfacer overheen...alleen bewaar ik dat tot
het laatst. Er moet nog veel geplakt worden...en anders heb ik geen goede
hechting meer. Dat idee van zo een radartje(ook te vinden in moeders der breilade..onder Burda) had ik zelf ook al aan gedacht..maar of dat
een goed resultaat geeft..

Kan niet wachten tot ik hem in de primer kan zetten om een goed
overzicht te krijgen hoe het er nu precies uitziet...

Afijn...weer effe wat verder gegaan...uitlaat, stuurstang en het
zwembadtrapje zit er nu op..

Terug
Bovenaan