M41 155mm Howitzer Motor Carriage "Gorilla"

Paul Kok

Lid van de TWENOT
Ik heb besloten ook mee te doen, maar het wordt geen RUDD model.

In 1997 stond er in FineScale Modeler een artikel over de M41 en sindsdien wilde ik er een bouwen. Ik heb jaren geleden de Italeri modellen van de M24 en de M1-A2 155mm howitzer gekocht, en inmiddels is er een Bronco model van de howitzer en meerdere modellen van de M24 uit. Ik heb dan ook zitten denken om die te kopen om de M41 te maken. Nog later kwam de M19A1 van Bronco uit wat nog een betere basis is voor het model, en de M41 die door Bronco aangekondigd was is er nooit gekomen.

De Howitzer heb ik de doos niet meer van:
DSCN8855.webp

Het model van de M24 die ik had aangeschaft blijkt een "New Tool" te zijn van de early variant. De verkeerde dus.
DSCN8856.webp

Maar niet getreurd, ik heb ook van een ander Twenot lid een stapel restanten overgenomen, met 2 M24 modellen, niet helemaal compleet, maar alles wat ik nodig heb zit erbij. Nou ja bijna dan, het zijn niet de goede rupsbanden, en aangezien de M41 een verlengd chassis heeft hadden die toch niet gepast.
DSCN8857.webp

Er is aan beide al begonnen, en het lijmwerk is niet erg netjes, maar de zaag gaat er toch in, dus dat mag de pret niet drukken.
Uiteraard heb ik ook wat lectuur, zowel over de M41 als de M24.
DSCN8858.webp
DSCN8859.webp

En dan is er natuurlijk nog het WWW, daar bij de volgende post wat meer over.

Als ik het goed heb, heb ik een artikel uit FineScale Modeller waarin die ombouw beschreven wordt, inclusief tekeningen van de benodigde onderdelen die je zelf moet maken.

Leuk dat je mee doet Paul 😀 interessant ombouw project 👍 veel bouwlol !! 😁

Inderdaad een TOF project zeg. Veel plezier en bouwsucces toegewenst, LEUK DAT JE MEEDOET !!!

Ik weet geneens wat het moet gaan worden maar dit soort oldskool projecten vindt ik wel cool!

Ik weet geneens wat het moet gaan worden
Dit:

ar_sph_m41gorilla_p01.jpg

Paul,

Gaaf en origineel project, maar ook wel een uitdaging binnen de looptijd van deze groepsbouw. Die Howitzer kit kan ik me ook nog herinneren.....leuk om te bouwen, maar die wielen waren wel erg vierkant (goeie reden om hem achterin een M24 te bouwen!)......en dan de uitdaging om de "blanke" loop netjes te schilderen.

"Ik ga hem volgen" om er nog maar eens een dooddoener in te gooien!

Ze zijn ook amper gebruikt, net als de M37 (een 105 mm howitzer op een M24-onderstel), vanwege dat ze te beperkt bleken voor eisen van de jaren ’50/’60. Er was meer gebrek aan grotere voertuigen met grotere kanonnen erop. Je kunt ze allebei wel langs zien komen in oorlogsfilms die gemaakt zijn in tijden dat men niet zoveel waarde hechtte aan historisch correcte voertuigen 🙂

Allemaal bedankt voor de likes en reacties.

@Alex van de Wetering
Inderdaad een uitdaging en niet alleen wat betreft de looptijd van de groepsbouw, maar als de groepsbouw er niet was, was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. En als ik het niet red binnen de tijd dan gaat 'ie gewoon in het fotoalbum verder.
Wat betreft die blankmetalen loop, als ik naar de foto's van het echte voertuig kijk en van de M1 houwitser dan zie ik veel een geverfde loop en bij andere foto's veel een blankmetalen loop en op een aantal foto's zie ik een loop waar de verf gedeeltelijk is afgesleten. Dat id dus iets waar ik nog een beslissing over moet nemen.

De M41 is tijden de 2e WO ontwikkeld op basis van een aangepast M24 chassis en in mei 1945 werd opdracht gegeven voor de productie van 250 stuks. aan het eind van de oorlog werd de productie stop gezet, toen waren er 60 gebouwd.
De "Gorilla"werd alleen in Korea ingezet door de 92th en 999th field artillery battalions. In 1948 schafte president Truman de segregatie(scheiding van rassen) in de US army af, echter duurde het nog lang voordat dit in de praktijk was uitgevoerd. De 999th was een bataljon van afro-amerikanen en de 92th van blanke amerikanen, in de loop van de Koreaanse oorlog veranderde dit.
Halverwege de jaren 50 vorige eeuw werden ze met pensioen gestuurd, eind jaren 50 werden er aan Frankrijk geleverd en deze bleven korte tijd in gebruik, en vervangen door voertuigen gebaseerd op de AMX13.

Er zijn nog 3 M41's: in Fort Sil, Aberdeen Proving Ground en in China. Er zijn er 2 buitgemaakt door de Chinezen in de Koreaanse oorlog.

Op archive.org zijn meerdere TM's te vinden over o.a. de M24, M41, M19 en M1 Howitzer en ook wat periode filmpjes en een walk-around filmpje van de M1 houwitser.

Hier is info te vinden met afbeeldingen uit handleidingen, de M24 is ook te vinden op deze site:

Hier wat info over de M24 en zijn varianten:

En hier nog wat sites over de M41:

en dan zijn er nog wat walk-arounds :

En dat is het wel weer even voor vandaag.

Terug
Bovenaan