M4 Hybride met 75mm --- (22-03-2007 afgesloten)

Maarten Weers

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse leger 1944
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
RAM MkII Kangaroo
Ik ga eens kijken of ik hier wat van kan maken:

1) Tamiya M4a3 (item 35112)
Tamiya35122.jpg

http://usarmymodels.com

2) Hybride romp van Verlinden

3) 75mm M2 gun van CMK
CMKHB059S.jpg

http://www.hobbyeasy.com

4) Koepel uit M4A4 w/60lb rockets van Dragon
dml6041sm.jpg

http://www.militarhobbies.com

5) Losse onderdelen uit het magazijn.

Dit wordt behoorlijk lastige klus voor de korte tijd die ik heb.
De hybride romp is een beetje krom, er zijn wat dingen fout, (lasnaden, vuldop etc.)

De achterwand van het motorcompartiment is van Italeri, incl filters.
it225sm.jpg

http://www.militaryhobbies.ca

Rupsen moet ik nog over nadenken.

Kentekens wordt nog een hele klus.

Het wordt een tank van 'B'-squadron East Riding Yeomanry. Naam = BURY, callsign '36', t-nummer 263162. Een afbeelding van de tank is o.a. te vinden in het boek 'Forrard, the story of the East Riding Yeomanry' geschreven door Paul Mace. Een aanrader wie meer wil weten over deze eenheid.
4640283.gif

http://images.barnesandnoble.com.edgesuite.net

Daarnaast afbeeldingen uit 'Brabant bevrijd, blz 89,192, 265.
(Ik heb nog geen idee hoe ik de boodschappen van de bevolking op de romp krijg)

en natuurlijk "October 1944, Den Bosch bevochten en bevrijd" door Luc van Gent
784_200.jpg

http://www.kunstboeken.nl

Groeten Maarten

De Tamiya M4 (35190) is inderdaad een betere basiskit dan de M4A3. O.a. 'juiste' low-bustle koepel, 'juiste' achterplaat, uitlaat & filters.
De hybride tanks hadden meestal de 1-piece 'sharp' nose (zoals in de Tamiya kits, zowel M4 als M4A3, zit).

Die boodschappen van de bevolking (krijt) zijn goed te doen met een wit kleurpotlood met een goed scherpe punt.

Krijtteksten op tanks

Beste Maarten,

Een leuk idee - een correcte Hybrid bouwen. Misschien wist je ook al dat Dragon hun Firefly IC opnieuw (verbeterd) gaan uitbrengen? Het origineel was ook al een juweel, en nu wordt ie nog beter.....
Dan even over de krijtteksten: daar heb ik misschien wel een antwoord op- beide opties doen je in gestrekte draf naar de betere kantoorboekhandel gaan 🙂
Optie 1: er zijn een soort pennen te koop (de mijne is- stom toeval!- een Pentel K108 Hybrid Roller) in verschillende kleuren, waaronder wit.
Optie 2: vóór het computertijdperk was er correctie papier te koop voor de typemachine, net zoiets als carbonpapier, maar dan wit. Als je hier op schrijft, komt de tekst op de ondergrond te staan, op dezelfde manier als afwrijfdecals. Of ze dit nog steeds verkopen? Tja.....

Veel succes.

Erik Jan

Re: Krijtteksten op tanks

erik jan eskes zei:
Misschien wist je ook al dat Dragon hun Firefly IC opnieuw (verbeterd) gaan uitbrengen? Het origineel was ook al een juweel, en nu wordt ie nog beter.....

Ja leuk! Dragon gaat ook een M4A2 die door de US Marines is uitbrengen. Staat ook al vanaf 2001 in de catalogus. Ik denk dat t nog wel even duurt erik jan. Ze hebben laatst een FlaK 38 aan hun lijst toegevoegd. En ik meen me te herinneren dat een andere fabrikant een tijdje geleden ook had uitgebracht ... 🙄

Maar die tip voor krijtteksten is wel een goede! Thanks!

MartinD (die net ff tig dozijn kleine stukjes plastic aan zijn bureau heeft geMEKt 😈 )

Ik heb geconstateerd dat in de koepel het luik van de lader geheel weg moet. Nu heb ik ook nog de dragon M4A4 w/60lb rockets liggen. Deze heeft de correcte toren! Omdat de doos gereserveerd is voor de ombouw tot Sherman ARV Mk II (Resicast 35.107) is het geheel nu mooi toebedeeld.

In de Sherman onderdelen doos had ik ook nog de 75mm M2 gun van CMK (alu) deze ga ik ook meteen toepassen in dit project.

Ongeloofelijk hoeveel je kan opruimen als je aan de FOC meedoet! 🙂

Groeten Maarten

ps

dat van die witte pen of potlood is een goede tip. Ik ga eens op zoek. In het verleden heb ik al eens gezocht naar die tipex velletjes, er is gewoon niet meer aan te komen. 😢

Maarten,

Kijk nog even naar het kanon uit het CMK setje. De Sherman was uitgerust met een M3 kanon.
Het M2 kanon zat in de M3 Lee/Grant en de loop is korter dan dat van het M3-kanon.
Het kan zijn dat CMK de 'verkeerde' aanduiding op hun verpakking heeft staan. Controleer eerst de lengte van de loop voordat je hem bevestigd.

Goeie opmerking Mark! ik heb daar helemaal overheen gelezen. Ik ga het morgen even uitzoeken.

Groeten Maarten

Dit model moet het dan gaan worden:
docu00019mm.jpg

gemaakt bij het naderen van 's-Hertogenbosch.

docu00036zq.jpg

Kanaal bij Nederweert.
Let even op de rest, allemaal m4 hybride, en een m4a4 (toren naar achteren gedraaid omdat de beugel achterop zit)

Foto's komen uit het boek 'Forrard'. Zie topic bovenaan.

Groeten Maarten

met dank aan http://imageshack.us/

Het lijkt erop dat het kanon juist is, CMK heeft het artikel een verkeerde naam gegeven. Zoals reeds door andere opgemerkt hoort de benaming M3 te zijn en niet M2.

Groeten Maarten

...die blij is dat de naam verkeerd is en niet de afmeting 😉

Leuk project, Maarten!

Ik heb eens gelezen dat de lasnaden (waarmee het gegoten deel aan het gelaste deel van de hull aan elkaar zitten) niet correct zijn op de Verlinden hull (ze horen parallel te lopen met de breedterichting van de hull ipv schuin), maar dat wist je misschien al. Volgens mij stond dat ooit op missing-lynx.

De M4A4 in de foto.....is dat geen VC Firefly? De stand van de toren zou overeenkomen met de steun achterop en er lijkt een radio-box zichtbaar te zijn aan de toren. Mooie foto's in ieder geval.

Succes met de Hybrid!

Alex

Hoi Alex,

er is nog wel meer niet in orde.... 😢

dsc55018he.jpg

Ik kon bij missing lynx niets vinden over dit produkt van Verlinde. Heb jij een tip waar de info te krijgen?

Groeten Maarten

met dank aan http://imageshack.us/

Hee Maarten,

OK, er is inderdaad nog wat te doen, zeg....Die achterwand lijkt me wel vrij naar.

Ik zal vanavond even kijken of ik dat van missing-lynx kan terugvinden. Volgens mij wilde iemand een Pacific Composite-Sherman bouwen en ik weet nog dat er ook een foto bij zat, met alle "fouten" aangegeven, net zoals jouw foto.

ik kom erop terug
Alex

Ik zag dat de 'todo-lijst' nog niet compleet voor wat betreft de bovenbouw van de romp. Onze vriend F.V. heeft ook nog twee brandstof doppen vergeten. De afbeelding hierboven maar even aangepast.

Groeten Maarten

Maarten,

Ik heb gisteren gezocht, maar heb het oude berichtje van missing-lynx niet kunnen vinden. Er zijn wel wat interessante dingen te vinden als je zoekt op "Composite Sherman Verlinden", maar volgens mij staan alle wijzigingen die daar genoemd worden al in jouw plaatje.

Hier zijn nog twee links naar Composite/Hybrid foto's:

http://www.primeportal.net/tanks/ivan_bouinatchov/m4com_walk.htm

http://www.toadmanstankpictures.com/m4.htm

Na mijn 'probleem' op missing lynx bekend gemaakt te hebben kreeg een tip naar de volgende link:
http://www.12tharmoredmuseum.com/photos/44th Tank Battalion
Omdat het voornamelijk US marines zijn nog nooit naar gekeken. Heel dom... Ze hebben nl zeer veel hybrid gebruikt. Zie hier twee opnames van de bovenzijde.
blown%20up%20tank.jpg

en
tanks%20blasted%20jap%20position.jpg

bron: http://www.12tharmoredmuseum.com (2x)

En vanavond gaan we aan de gang met bouwen.

groeten Maarten

wat die extra tankdop betreft is het waarschijnlijk dat deze niet zoveel wordt aangetroffen bij M4 hybrids,deze dop was voor het aanvullen van de olie,alleen de tanks met een continental R975C4 motor,de voorloper de R975C1 had deze vulmogelijkheid van buitenaf niet.De C4 werd pas vanaf eind 1943 in tanks ingebouwd en vanaf die tijd als vervanging in bestaande tanks,aangezien de M4 uit productie ging in Januari 1944 zullen er niet zoveel met deze motor zijn uitgerust,anders is het voor de M4 105mm How want deze was tot maart 1945 in productie,ook in de M4A1 76mm werd de C4 vrijwel uitsluitend gebruikt.De ventilator is ongeveer hetzelfde verhaal,deze werd standaard gemonteerd bij de modellen van de tweede generatie,beginnende bij de M4A1 76mm die in januari 1944 in productie ging,de M4 hybrid ging op dat moment uit productie dus ook in dit geval zullen er weinig met deze ventilator zijn geweest.
groeten,bert

Hallo allemaal,
Het resultaat van een avondje knutselen:

Het onderstel zit in elkaar. Dwz nu eerst de plamuur laten drogen zodat de naden weggevijld kunnen worden. Daarna de nodige boutjes erop...

dsc55543la.jpg

Daarnaast de zijwanden avn de romp moeten rechtzetten mbv wat spruebalkjes. Afbeelding volgt nog, momenteel wat time-out porbs bij image shack

Groeten Maarten

Hallo Allemaal,

Na lange tijd weer iets kunnen laten zien. Het ziet er niet naar uit dat ik het model in maart af heb, maar ik ga gewoon lekker verder 🙂

De romp is bijna klaar.
dsc55584ek.jpg

Dat wil zeggen, boven en onderzijderzijde zitten aan elkaar (nog niet op deze foto), dat lasnaden zijn verwijderd en de achterwand is vervangen. Vorrdat ik verder ga detaileren wil ik eerst het onderstel goed hebben. Ik zal de romp nog te vaak in mijn handen hebben, voor je het weet is er iets stuk.

Aan de onderzijde van de romp heb ik de zijwanden moeten rechtzetten. Dit deed ik mbv enkele staafjes sprue.

De spanwielen heb ik, net als andere leden van dit forum, gecorrigeerd door aan de binnenzijde ook steunribben aan te brengen. Van een wiel heb ik de buitenzijde afgedraaid, overgebleven schijfje dunner geschuurd en gat voor as vergroot tot afmeting van Dragon wiel.
dsc55872ze.jpg

dsc55895ne.jpg

De toren kreeg een versterking aan de rechter zijde. Eerst met dunne plaat de hoofdafmetingen vastgelegd. De strips eerst even voorbuigen, dan passen ze makkelijk op de koepel en kunnen ze zonder spanning worden vastgelijmd.
dsc55917gm.jpg

Daarna met plamuur de randen opgevuld. Lekker laten uitharden en schuren maar.
dsc56239pi.jpg

Groeten Maarten

Hoi Maarten,

Ziet er goed uit, je hebt nog wat werk maar je bent lekker bezig zo.
Wat een hoop werk met die wielen zeg, ik geloof ook wel dat dat goed komt.

Groeten, peter

Maarten,

Ik vind dat je die achterwand erg knap hebt aangepast! Erg strak werk. Heb je het resin afgevijld?

Ik hoop dat je nog een heel eind kunt komen voor Amersfoort!

succes,

Alex

@Alex

bedankt voor de support.

De achterwand is eraf geslepen. Nadat ik een stofkap, bril en sotfzuiger in de aanslag had heb ik de romp tegen de draaiende schijf gehouden. Deze schijf bevat een laagje schuurpapier (korrel 3 of zo 🙂 ) De romp op een blok hout vastgeklemd (plakband) zodat ik meer greep heb.
Na 3 minuten was de achterwand eraf.

Groeten Maarten

Kort foto verslag van de afgelopen weken.

samenbouw spanwiel
dsc56299pp.jpg

Alle wielstellen worden samengebouwd. Bovenzijde nog wat geplamuurd om naden weg te werken. (dit moet nog geschuurd worden)
dsc55541ib.jpg

De wielstellen lijm ik met houtlijm vast. Na montage van de rupsen kan ik deze dan makklijk weer los krijgen.
dsc56372qb.jpg

De rupsen zijn van Accurate Armour. Gegoten in resin en daardoor met een haardroger warm te maken en te vervormen. Zoals je ziet houd ik genoeg over voor de reserve doos. 🙂
dsc56315gp.jpg

Nadat alle schakels vast zitten kan ik het gehele onderstel als een geheel voorzichtig van de romp afhalen. Nu kan ik zowel het onderstel als de romp makkelijk schilderen en weatheren.
dsc56420lh.jpg

Morgen verder...

Groeten Maarten

He Maarten,

Dat ziet er goed uit! Het meegegoten pantser op de koepel is ook goed gelukt. Hoe bevallen die AA rupsen je eigenlijk? Qua werkwijze, detail en kwaliteit?De lasnaden op de romp zijn wel ietwat groot volgens mij. Daar heb ik zelf ook last van. Verkeerde Evergreen erop gelijmd 😕

Succes morgen met bouwen!

MartinD (die morgen een darttoernooi heeft)

Hierbij nog even een foto van de romp, nu met structuur van het gieten. Omdat de romp van hars is kan ik geen gebruik maken van de bisonkit-oplosser-truc. Ik heb autoplamuur verdunt met nagellak remover. Dit vervolgens met eropgesmeerd en met een kwastje bewerkt tot een ruwer oppervlak.

dsc56463yw.jpg

De lasnaden zijn idd wat dik, ik had gehoopt dat ze wat dunner zouden zijn na bewerking. Dit is echtr te weinig. Weet ik dat weer voor de volgende kit! 🙂

groeten Maarten

Mooi werk Maarten,
Ik hoop dat ik ok ooit nog eens het geduld voor al die aanpassingen krijg... 😳
Deze FOC is wel een goede stok achter de deur voor mij om eens een model af te maken 😀

Succes verder.

Groeten,
Herman

Hoi Maarten,

Ziet er goed uit die structuur. Waarom heb je meer structuur aangebracht? Dat zat toch al op de romp als ik zo je foto's ziet, of was je hier niet tevreden over? Zijn die lasnaden niet meer te bewerken dat je ze dunner maakt, of kan dat niet meer?
Is hij zaterdag te bewonderen?

Peter

Hallo Allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Ik neem de sherman zaterdag mee.
De structuur van dhr F.V. was eigenlijk het frezen van enkele krasjes in een spekglad oppervlak. Niet goed vond ik. Ik heb de plamuur aangebracht met Allebastine plamuur verdunt met Nagellak remover (zonder acceton) van het kruidvat.

De lasnaden zijn eigenlijk niet meer echt dunner te maken, dan ga i zker de rest van het model beschadigen.

Tot zaterdag.

groeten Maarten

Maarten,

Het blijft een leuk project! Goed dat je de giet-structuur hebt aangepakt. Een relatief simpel klusje, wat hem toch net wat "correcter" maakt.

Ik kom hem zaterdag zeker bekijken en ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen met de AA tracks.

En die truc met houtlijm om de tracks/boges/wielen tot losse assembly te maken, moet ik ook zeker eens proberen!

Alex

Na ruim een jaar hier een update van mijn bouw activiteiten. 😳

Hier enkele afbeeldingen die ik nu nog gemaakt heb. Ik zet er een punt achter en begin aan een geheel nieuw project.

dsc8847wr9.jpg
dsc8848nf7.jpg
dsc8849hp0.jpg

dsc8850bj0.jpg
dsc8851ac4.jpg
dsc8852ey9.jpg

dsc8853vr1.jpg

dsc8854uj2.jpg

dsc8856qm1.jpg

dsc8858er1.jpg

dsc8859mp3.jpg

dsc8860ap5.jpg

dsc8861tn8.jpg

En met deze foto is het allemaal begonnen:
docu00036zq.jpg

Zoals je ziet heb ik de call sign op een iets andere plaats zitten. Ik kreeg de cijfer sjablonen nl niet kleiner gesneden.

Alleen nog even kijken of ik het zilver van de 52 aan de voorzijde kan laten verdwijnen.

Groeten Maarten

had je dan die callsigns niet eerst met een dun potlood op de romp kunnen tekenen en dan inkleuren?

wat zal et ook 😀 ik vind em erg mooi, vooral ook de uitdrukkingen op de gezichten van de bemanning!!

mark 🙂

Ziet er goed uit Maarten!
Heeft de juiste "feel" als je begrijpt wat ik bedoel..

ben zelf met een kitbash bezig om een Sherman AMX te kunnen bouwen.
Gebruik ook een romp van Verlinden,
Het is idd een hele klus om er iets moois van te maken en zo te zien is dat goed gelukt
Vind het een mooie tank geworden

Groetjes Manuel

Bedankt allemaal voor de positieve reacties.

@Martin: Mijn volgende model wordt de Staghound, zie FOC.

groeten Maarten

Terug
Bovenaan