M4 HST Afgerond .... [22062010]

Schalen
  1. 1:35
Halloooo!

Even was ik van plan geweest dit model voor een ander project te gebruiken, maar ik heb besloten dit niet meer te doen en ik ga verder met dit project los van de howitzer.

Op de bouwavonden bij mij in de regio was ik begonnen met een M4 High Speed tractor van Hobbyboss en gaanderweg groeide het idee dat dit trekkertje prima de howitzer kan trekken en zo is het idee uitgegroeid tot een daadwerkelijk plan.
Het gaat om deze doos:
PMDoos.jpg

Een review over deze kit is te vinden op PMMS.

De bouw is ver gevorderd, alle modules zijn vrijwel gereed voor een eerste kleurtje. Het model moet wel in stukjes blijven omdat anders de binnenkant en motorhuis niet meer te bereiken zijn voor verf, terwijl ze wel zichtbaar blijven als het model af is.

Wat plaatjes van de huidige stand van zaken:
001-Bouw.jpg

002-Bouw.jpg

003-Bouw.jpg

004-Bouw.jpg

005-Bouw.jpg

De kit heeft veel last van gietgaten en al bouwende maak ik ze dicht die straks zichtbaar blijven. De bak ga ik voorzien van wat lading en voor de rest komt het idee verder tot groei in de loop van de tijd, geen haast 😉

Wordt vervolgd!
Grtz

Re: M4 HST meets .... [10062010]

Geert Wierstra zei:
Dag Johanna,

Dat schiet alweer lekker op zo te zien.
Al heel wat progressie gemaakt sinds de laatste bouwavond.

Ben benieuwd naar het schilderwerk.

Succes en mooi rustig doorgaan.

groeten, Geert

Hoi Geert,
Zal zeker gebeuren, heb wel een wijziging aangebracht, de howitzer past niet mooi, dus komt er iets anders achter. Genoeg opties, alleen nog de juiste vinden 😉

Grtz

Re: M4 HST meets .... [10062010]

Hallo,

Het is weer van de hak op de tak, soms word ik er gek van, gelukkig kan ik wel een besluit nemen en dat heb ik bij deze gedaan.

De M4 HST heeft wat kleurtjes gekregen en voorlopig maak ik dit model eerst af en ga dan bedenken wat ik er achter kan plakken, heb wat opties dus kan alle kanten op.

Plaatjes van de HST
006-Verflaag.jpg

007-Verflaag.jpg

008-Verflaag.jpg

009-Verflaag.jpg

Om het geheel wat aan te kleden heb ik wat gerommeld in de voorraadbakken en het gevondende voorzien van een primerlaagje:
010-Bagage.jpg

Tot slot wat gezelligheid, twee Amerikanen in een gesprek met ....?
011-USsies.jpg

Wat nu op stapel staat is details verven, decals aanbrengen en dan afdekken met de halfglanslaagje.

Dat was het voorlopig, benieuwd naar de reacties, tips zijn altijd welkom!
Grtz

Re: M4 HST Groen jasje .... [10062010]

Beste Johanna,

Je Airbrush werk gaat steeds beter, Mooie strak aangebracht en mooie highligts . Dat schild weer in de filters.

Ben benieuwd hoe het in het echt uit ziet.
Wellicht op de volgende bouwavond.

groeten,

Geert

Dank Geert, het kan nog veel beter, ik ben nog zeker geen echte airbrusher, mis de finesse 😉

Als in juli een bouwavond is neem ik het model zeker mee, live is toch anders dan op beeld al benaderd het wel aardig.

Grtz

Pfffff van kijken naar jou wordt ik al moe, je doet toch wel meer dan alleen modeleren? Grapje hoor, gaat weer een leuke worden, ik hoop dat je het niveau van je Churchill volhoudt dan wordt dit weer een kicken dio!
Goede figgies keuze ook weer, je hebt een goed oog voor aparte figuren.

Groeten uit Brabant, Rick

Rick, ik heb er wel veel tijd voor, veel anders doe ik niet 😉 Maar of dat nou een voordeel is als modelbouw gewoon een hobby is?

Daarom wat nieuws van de werktafel. Het model is voorzien van decals en verder zijn de details op het model geschilderd. De HST is nu klaar voor verwering.
012-Decals.jpg

013-Decals.jpg

014-Decals.jpg

Als afronding een foto van de binnenkant voor zover zichtbaar.
015-Decals.jpg

De grote onderdelen zijn nog los, ik ga eerst de onderkant afmaken, de tracks hebben een kleurtje gekregen en daarna ga ik verder met de binnenkant en opbouw. Dat zal wel een tijdje duren voordat het helemaal af is.

Grtz

Re: M4 HST decals .... [14062010]

Tuurlijk is dat een voordeel, als modeller maak je geschiedenis in schaal, je bent creatief bezig, pikt nog wat op ook, dan ben je beter af dan Sherry drinkende en valium slikkende verveelde huisvrouw die SBS6 ofzo zit te kijken.
Dus wees blij en trots, modelbouw van enig niveau verrijkt je geest, amen!!

Groeten Rick

Re: M4 HST decals .... [14062010]

Ach Rick, ooit een doctoraal geschiedenis gehaald, eigentijds en gelukkig geen liefhebber van sherry of dweiltv en pilletjes slik ik toch al, zodat ik prima kan modelbouwen 😉 Je moet al je vrije tijd toch ergens mee vullen 🤣

Kleine update van de werktafel ...
De eerste delen zijn verweerd en dat is dan bij deze de binnenkant, aangezien dit straks afgesloten gaat worden. Het model is zonder deuren en dat geeft nogal een bende, veel stof en dat heb ik geprobeerd na te bootsen.

Kijk en huiver 🤣
016-Binnenkant.jpg

017-Binnenkant.jpg

Omdat ik geen figuren in de M4 zet heb ik wat zooi bij elkaar gezocht, voorzien van een kleurtje, lekker verweerd en dat gaat straks op de banken etc.
018-Binnenkant.jpg

Dat was het weer voor nu!
Grtz

Re: M4 HST interieur vies .... [16062010]

😀 😀 Tja Elco, je weet nooit wat je tegenkomt. Ik heb verder volledig geen slijtage aangebracht, de kap verbergt veel en voor zover ik chip komt dat pas nadat de boel gesloten is.

Gisteravond de losse lading geplaatst, vlag weggelaten en de kappen, motorblok etc geplaatst. Was wel gepruts, moest behoorlijk passen en meten, maar goed het is in elkaar en voor de rest volgt de afwerking.

Ik zit nog na te denken over wat er achter moet hangen, heb een 88mm 36 van zowel Dragon als Tamiya en denk dat ik 1 van deze kits ga bouwen. T 'is niet echt origieel weet ik ...

Grt

Johanna,

Ziet er goed uit, alleen de affuit van .50 was nooit gun metal maar gewoon OD

Als suggesties wat dacht je van
http://www.militarymodelsandaccessories.nl/p-10396-bofors-aa-kanon.aspx
of
http://www.militarymodelsandaccessories.nl/p-7989-long-tom-m59-155mm-cannon.aspx
of
http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&action=product&id=1117624 (wel de buitgemaakte versie met amerikaanse sterren, ook nog historisch verantwoord)

Groetjes

Herman

Hallo Herman,

Bedankt voor je reactie, heb de affuit aangepast, moest toch nog wat verven, kwam goed uit 😉.

Ik was niet van plan geld uit te geven, vandaar dat ik ga kiezen uit een duits stuk geschut. Dat heb ik op voorraad, de rest niet 😉

Grt

Hallo,
De M4 HST is af, voorlopig tot ik verder kan. Ik heb geen updates meer geplaatst, had er geen zin in door allerlei redenen, hierbij dan de laatste update van de M4.

Voordat ik de bovenkant afgemaakt heb, heb ik eerst wat foto's van de binnenkant gemaakt die klaar was.
019-Binnen.jpg

020-Binnen.jpg

Ter verduidelijking, de vlag is verwijderd, was niet realistisch.

Daarna heb ik de bovenkant gemonteerd en ben begonnen met washes, fading, regenstrepen en wat pigment. Afgesloten met wat pinwashes heeft het tot dit resultaat geleid, waarmee ik dit project als voorlopig afgerond beschouw. Wacht nog op een plankje die ik voor een kleine dio ga gebruiken met dit voertuig en een tweede voertuig.

Plaatjes.
021-Afgerond%20M4.jpg

022-Afgerond%20M4.jpg

023-Afgerond%20M4.jpg

024-Afgerond%20M4.jpg

Dat was het voorlopig, veel kijkplezier!
Grtz

Hey Johanna ziet er goed uit,maar vind de drive-sprockets nog iets te schoon vergeleken met de rest.
Verder net als de Churchill erg mooi gebouwd en verweerd ben benieuwd naar het eind resultaat.

grtz Rinke

Hoi Johanna,

Ziet er goed uit, maar ik mis bij zoveel modder/stof de "ogen" op de vooruit van de ruitenwissers.
Was het zeiltje bij deze versie incluis of zelf gemaakt?

Verder benieuwd wat er nog meer komt...
Had je deze gezien? http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=4&t=22400 105mm howitser voor achter je M4...

Herman

Johanna, laat ik het eens over een andere boeg gooien en zeggen dat ik 'm zo mooi ruimtelijk gespoten vind. Ik hou erg van die donkere onderkant waaruit hij oprijst om in lichtere groenen te eindigen. Zo krijgt hij echt extra dimensie. Ook je tracks vind ik helemaal te gek gedaan. De tegenstellingen vuil/netjes geven het beestje meer contrast. Die ruiten, oké, da's wel leuk natuurlijk, als je de veegbanen van de wissers ziet, maar voor mij hoeft dat niet per sé. Op foto's zie je die ook niet steeds opnieuw terug. Af en toe werden er wel eens ruiten gewassen dus...prachtjob !

Ps : op een strakke plank zou ie echt de show stelen denk ik.

Allereerst allen bedankt voor de reacties.

Dan de opmerkingen. De wielen zijn wat schoner dan de rest, klopt. Ik ga eerst verder met een tweede voertuig, plankje is onderweg en als alles samenkomt ga ik de laatste verwering doen zodat de kleuren overeenkomen.

Ruiten, tja, ik vind het niet zo logisch al die zogeheten droge wisserstukken. Lang niet altijd zie je dit, zeker als een voertuig een poosje stilstaat en ik vind het zelf niet zo logisch aangezien de meeste militairen juist grote moeite deden hun voertuigen goed te onderhouden en schone ramen lijkt me dan aardig van belang. Tuurlijk het kan anders, het is dan ook vooral een kwestie van smaak.

Er komt niets achter de M4 HST, dat zie je vaak genoeg, nee, het wordt iets anders en dan komt tzt zichtbaar.

Grtz

Terug
Bovenaan