M4 Cookie, kleine update 5-5-09

Oké, de foto's die ik had genomen zijn niet helemaal gelukt, dus ik zal snel nieuwe nemen.
Even kort gezegd, hier komt de build-log van de M4 genaamd Cookie, bij velen wel bekend als de M4 die het museum in Overloon heeft verkocht aan Italië.

Het model wordt een weergave van Cookie voordat ze werd uitgeschakeld in de omgeving van Overloon. Vanwege de grote respons op de post van Bert en de petitie, leek het mij niet meer dan fair om de bouw van dit model "openbaar" te maken.

Als basis gebruik ik de Tamiya M4 kit. De suspensie komt van Academy. Loop is van Barrel Depot. Verder nog wat PE van verschillende bronnen.

Op het moment ben ik druk bezig om de lasnaden op de romp om te vormen van geulen naar naden die op de romp liggen. Monnikenkarwei, maar zeer de moeite waard.

Zoals gezegd, foto's mislukt, update komt vandaag of morgen.

Eindelijk dan een update. Ik heb nogal een tijdje zonder internet in huis gezeten (moest steeds naar de bieb om m'n mail te checken...)

Model is nog verre van af. Lopen moeten nog uitgeboord worden, alle handvatten moeten nog vervangen worden, komen nog bagagebeugels aan de koepel en weet ik veel wat.

De bevestiging van de reserve trackblocks aan de voorkant van de romp is gebaseerd op de foto's van Cookie. Op de foto's zit er maar één zo'n beugel aan de voorkant, maar er zijn wel punten te zien waar andere dingen aan de romp gelast hebben gezeten.
Wat pas en meetwerk leerde me dat dit best wel eens een simpel en slim systeem kon zijn om trackblocks te vervoeren, ze kunnen namelijk van boven in de beugels geschoven worden, zonder vastgezet te hoeven worden. Ik weet dus niet zeker of dit klopt, maar laten we het een guesstimate noemen.

Nu wat foto's...

A9.jpg

B1.jpg

B10.jpg

B13.jpg

B17.jpg

B23.jpg

C1.jpg

Jamie,

Mooi en net werk!

Ik moet wel zeggen dat de Hoods van "Cookie" er wel iets anders uitzagen dan de hoods van de Tamiya kit (die meer op die van een M4A4 lijken). De voorkant van de hoods van "Cookie" waren iets meer afgerond en hebben meer weg van de hoods zoals Dragon die heeft weergegeven in hun Sherman III kit.

Maar goed, een deel van het zicht op de hoods wordt natuurlijk ontnomen door de voorgelaste pantserplaten.

Alex

Alex,

Thanks.

Ik weet dat Tamiya helaas de hoods fout heeft in hun model. Volgens mij klopt het patroon van lasnaden ook niet op de front hull. Ik had er over nagedacht om een en ander aan te passen, maar heb besloten dit niet te doen, omdat er een hoop stowage op komt en, zoals je al aangeeft, er niet veel te zien is met de extra pantserplaten.

Wel zou ik de opening tussen de 'boeg-MG bult' en de pantserplaat dicht maken. De plaat was passend rond de MG vastgelast. Ook moet je de beugel voor de MG-dustcover doorlaten lopen.

18a-M4-75mm'Sherman',Overloon.JPG

(foto: © Tanxheaven)
03-M4-75mm'Sherman',Saumur.jpg

(foto: © Tanxheaven)

Heel netjes gebouwd. Complimenten.
Vraagje: Moeten er geen tie-downs aan de zijkant van de toren ziten? Ik ben niet goed op de hoogte van shermans ingezet door de amerikanen, maar de engelsen hadden dit nl wel. (Het zou dus ook een engelse aanpassing kunnen zijn.)

Succes met het verdere verloop van de bouw.

groeten Maarten

Maarten,

De Engelse/Britse tanks hadden inderdaad aan de linkerkant een 8-tal tie-downs zitten voor een camo net. Dit was echter een Britse modificatie.

Overigens komen er nog wel beugels aan de toren waar stowage aan gehangen kan worden, dit zat namelijk ook op de echte Cookie.

Mooi gebouwd!
Grondwerk ziet er zeer veelbelovend uit. Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Heb je de binnenkant van het kerkje nog iets bewerkt?

Groetjes

Héééle nette Sherman, ik zal deze met passende aandacht blijven volgen!!

@ Kristof....Ik weet waar je over praat; ben bezig met de MK tracks voor de Firefly, géén duckbills, wél een paar extra tracks in verband met de verlengde hull.....

Grtz, John. 8)

de tracks van AFV zijn ook best mooi, maar dr zit wel wat schuurwerk aan. makkelijk in elkaar te zetten, mooi beweegbaar te houden, waardoor ie EN makkelijk rond de sprocket vouwt, en makkelijk rond de idler gevouwen kan worden.

wel effe opletten dat je niet een deel van de links achterstevoren doet...

en, het blijft een heel gedoe, maar veel minder als die van MK!

Timo

Toren van Cookie

Jamie,

misschien een beetje late reactie maar ik kwam op het web nog enkele oude foto's van Cookie tegen toen deze nog gewoon in het Museumpark van Overloon stond. Deze tonen duidelijk aan dat ammoluik van de toren was dicht gelast. Hierbij lijkt het erop dat het oude luik is gebruikt met daarbovenop nog een extra vierkant stukje dik pantserplaat, dus op een andere manier dan bij de Baldwin M4 die nog wel in het museum staat. Mocht je dit nog willen of kunnen veranderen op je model, dan kan ik je 2 close-ups van het originele ding opsturen als pb (de naam van de site weet ik helaas niet meer .

Groeten, Hugo

ha jamie,
de US 7th armd div was slechts van 30 september tot 5 oktober operationeel in de buurt van Overloon,daarvoor en daarna was zij niet in Holland,dit is dus de tijdspanne waarin cookie werd uitgeschakeld,de dichtgelaste pistol-port is een gevolg van de beslissing dat de pistolport overbodig zou zijn ,per direct werden de ports van aale al geproduceerde koepels dichtgelast,inderddad met het luikje zelf om het gat te vullen,koepels die daarna gemaakt werden werden gegoten zonder luik,later werd de beslissing teruggedraaid maar dit viel samen met de introductie van de high-bustle met ladersluik,je kunt op deze manier dus ongeveer de productieperiode van de tank bepalen,
groeten,bert

Weer eens wat vorderingen...

Cookie zit al een tijdje in een basisjasje en ik ben vandaag aan de slag gegaan met de markeringen. Even een paar opmerkingen over de foto's:

De kleuren die je ziet lijken in de verste verte niet op de kleuren in real life. Ik moest helaas een lamp aandoen om de foto's te kunnen nemen. Daglicht foto's volgen ASAP.

De markeringen zijn iets afwijkend van zoals Cookie voor het laatst in Overloon stond. Waarom? Omdat de markeringen daar redelijk fantasiewerk waren (kijk naar hun Panther G). Er zaten werkelijk overal sterren op de tank, iets wat tegen die tijd een stuk ongebruikelijker was.
Ik heb wel de nummers gebruikt zoals op de bekende foto's, alsmede het brugklassificatienummer (30). Dit zag je vaker bij Britse eenheden, maar aangezien Cookie uit een eenheid kwam die dicht nabij de Britten opereerde, leek het me niet onwaarschijnlijk dat ie er daadwerkelijk opzat, plus het is een leuk kleurtje extra...

PICT0019.jpg

PICT0017.jpg

PICT0014.jpg

PICT0011.jpg

PICT0004-1.jpg

Nu lekker verder met detailpainting en daarna het verweren. Er komen ook nog tassen aan de toren te hangen en touwen om de stowage op z'n plek te houden.
Bah, door het stomme lamplicht zie je de kleurnuances in het OD niet...🙁

Jammer dat we geen goede kleuren kunnen zien. 🙁

Ga lekker verder met de bouw, en plaats nog nieuwe foto's! 🙂

groeten Maarten

ziet er goed uit.
mag ik wat vragen wat voor'n verf gebruikt je en welke nummers van het verf zijn de volgende dingen mee geverfd?

-de handvaten van de 50.
-de 50.
-het stalen gereedschap.
-het hout van het gereedschap.

alvast bedankt.

gr devlin

Ik ben op het moment aan de noeste arbeid, ik zal thuis even kijken naar de verfnummers.

Ben, de zeilen zijn gemaakt van een metaalfolie. Dunner dan de meeste loodfolie, dikker dan het spul van de supermarkt.
Waar je het vandaan kunt halen kan ik je helaas niet zeggen, ik heb ooit een paar enorme vellen van Dominique gekregen, daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor.

Hi Jamie,

Mooie strakke laag OD heb je erop zitten. Tipje voor de gereedschappen, variatie in de kleuren van de straps. 8)
Jouw belettering ziet er netjes uit. Jammer genoeg heb ik een iets ouder LR setje. Daar zit namelijk geen malletje bij.

Groet, MartinD

Martin, thanks.

Wat betreft de kleuren, de houten delen op zowel het gereedschap, als de .50 zijn nu alleen nog maar in een basiskleur. Dit is Humbrol Matt 29. De metaalkleur die ik heb grbuikt is Model Master Metalizer Burnt Metal.
De zeilen zijn er in twee kleuren, te weten Model Master Green Zinc Chromate Flat (de lichte) en Humbrol 224.

Bovengenoemde zijn alleen basiskleuren, er zal dus nog het een en ander mee gebeuren.

Weer eens een stapje verder gegaan...

De foto's zijn niet al te best, had geen tijd om een fatsoenlijke opstelling te maken, dus even in het kozijn genomen...
More to follow soon!

PICT0020.jpg

PICT0010-1.jpg

PICT0001.jpg

PICT0013.jpg

PICT0003-1.jpg

PICT0008-1.jpg

Terug
Bovenaan