M3A3 Stuart british

Hallo allemaal,

Ik ga hier proberen om mijn eerste (ja eerste ^^) serieuse tank te bouwen. Ik heb nog een dikke Panther liggen, maar ik vond het leuker om deze Stuart te gaan bouwen.

m3a3stuart-35053.jpg

Ik ga voor de british version
Foto's volgen, aangezien ik al een eindje op weg ben : )

goeie keus, schijnt een erg mooi lekker te bouwen model te zijn. Ik heb hem hier in de kast liggen en kijk met belangstellng naar je verslag(je) 😉

groeten Maarten

En terecht. Deze kit bouwt makkelijk weg, met name de suspensie en romp. Koepel is een beetje 'fiddly' zoals de Engels zeggen, maar niks om je echt zorgen over te maken. Welke Engels versie ga je maken? Calamity Jane of Elusive?

Succes verder, en laat de foto's maar komen!
MartinD

Hallo,

Hier wat foto's van mijn eerste tankje 😛 Doordat ik wat weinig tijd had afgelopen week ben ik nog niet zo heel ver. Komt ie:

s5020597ge1.jpg

zijkant
s5020598cg4.jpg

voorkant
s5020601bn9.jpg

achterkant (beetje mislukte foto)
s5020605mb7.jpg

Dat grijze spul is putty, want daar zat nogal een grote naad
Tips & Commentaar zijn welkom

He Maarten,

Misschien ben je nog niet zover, maar de wielstellen heb je al in elkaar 8) Rustig zo doorbouwen, en dan wordt dit een mooi model.

Eén tip: loop het model even na voor alle aanhechtingspunten die overblijven op de onderdelen. Aan de zijkant van de romp zitten er nog twee, en bij de foto van de voorkant zie je op het loopwiel links er ook eentje zitten. Nu kun je dit nog makkelijk verwijderen. Als er verf op zit, wordt dat lastiger.

Succes ermee, MartinD

Martin Dogger zei:
Eén tip: loop het model even na voor alle aanhechtingspunten die overblijven op de onderdelen. Aan de zijkant van de romp zitten er nog twee, en bij de foto van de voorkant zie je op het loopwiel links er ook eentje zitten. Nu kun je dit nog makkelijk verwijderen. Als er verf op zit, wordt dat lastiger.

Ja daar zit ik nou steeds mee, bij het uitsnijden 'knappen' die plastic aanhechtings stukjes af waardoor ik rare witte niet egale plekken krijg. Als ik ga bijschuren krijg ik weer putjes zegmaar :S Weet iemand hier een briljante oplossing voor 🙂

Euhh... ik knip de onderdelen altijd los met een goed zijkniptangetje ("rechte" kant naar het onderdeel toe), vervolgens met een (nieuwe) scalpel beetje bij beetje de overblijvende braam wegsnijden, het laatste beetje wegschuren... Maar wellicht zijn er andere, misschien wel betere methoden.

Groet,

Kanne

ik knip de onderdelen met een zijsnijtangetje ruim af. Dan heb ik geen spanning op het onderdeel gehad ter hoogte van de sprue. Daarna met een heeeeeeel scherp mesje het rest stukje eraf halen. Indien het weg te snijden materiaal te dik is kun je dit verwijderen door dunne plakjes van het materiaal af te snijden. In een keer doorsnijden wil nogal eens het uiteindelijk object verbuigen. Het reststukje is ook pima met een vijltje te verwijderen.

groeten Maarten

Inderaad, een zijkniptangetje. Voor een paar euro heb je die dingen al. Ik heb een setje gekocht bij een hobbyzaak in Almelo.
Mesje, vijltje en schuurpapier volgen daarna, met eventueel wat Tamiya Extra Thin om scherpe randjes en 'frizzies' weg te halen. Als je erg diepe groeven krijgt van het schuren, kun je met putty en plamuur ook weer bijwerken.

Succes, MartinD

Je kan ook kijken naar de M5A1, dat is namelijk de versie die door het amerikaanse leger werdt gebruikt. De M3A3 was namelijk minder brandstofefficent dan de M5A1. Zelf vindt ik die ietsje mooier, maarja kan ik altijd nog kopen 🙂

--Er komt binnenkort een update, er was namelijk wat oponthoudt vanwege enkele problemen. De spatborden pasten namelijk voor geen meter. Toen ik dat wilde rechtzetten schoot ik uit en brak ik ook nog eens het mitrailleurtje dat voorop zit. Hierna wilde ik de spleten dichten met wat tamiya putty, maarja je raadt het al: Dit ging natuurlijk ook mis. Ik kreeg dikke lelijke vlekken en bij het verwijderen ontstonden krassen. Toen ik de boel eindelijk een beetje op orde had brak de mitrailleur wéér af, dus die zit nu ook onder de lijm.--

*zucht*

Jahoor daar is ie weer, dé update waar jullie nachten wakker voor hebben gelegen is een feit. 🙂
Aanschouw de M3 die het einde van zijn bouwfase nadert:

s5020665gs2.jpg

s5020666af3.jpg

s5020667iz1.jpg

Wat betreft de putty: Bij de spatborden zaten nogal naden die ik vervolgens heb geprobeerd op te vullen, de 'scharnieren' van de luiken pasten op geen enkele manier dus heb ik de spleten ook met putty opgevuld.
(Opbouwend) commentaar is welkom 🙂

Maarten Hardenberg zei:
Ja daar zit ik nou steeds mee, bij het uitsnijden 'knappen' die plastic aanhechtings stukjes af waardoor ik rare witte niet egale plekken krijg. Als ik ga bijschuren krijg ik weer putjes zegmaar :S Weet iemand hier een briljante oplossing voor 🙂

Een enkelzijdige-zij-kniptang, verkrijgbaar van diverse merken.
(de normale kniptangen zijn dubbelzijdig)
Ik heb er een van Skandia, gekocht bij de Formido.
Ik weet dat Knipex ze ook gegarandeerd heeft.
Deze kniptang heeft een platte onderkant waardoor er bij het knippen geen spanning op het materiaal komt.
De platte kant richting het af te knippen onderdeel houden en het is goed,
ook kun je zo heel dicht tegen het onderdeel zelf afknippen waardoor er weinig "knipresten"achter blijven.
Minder schoonmaakwerk dus.

Rico

Dit soort tangetje dus, wordt veelal gebruikt in de elctronica.

tang%200001.JPG

tang%200002.JPG

tang%200003.JPG

tang%200004.JPG

Ik hoop dat je er wat mee kunt, voor mij geen andere meer.
Ik heb het jaren gedaan met een gewoon kleinkniptangetje,
maar dan knappen priegeldelen vaak al kapot in de sprue, zonde...
Met dit tangetje komt elk deeltje er vlot en onbeschadigd uit.

Rico

Ging dit topic over een tank ? 😱

Och, verrek,... 😉

Nee hoor,

d'r valt nog te weinig van te zeggen, tot zover ziet het er goed uit,
je doet er je best op zo te zien dus ik ben benieuwd naar het verdere verloop,

succes ermee en sorry voor de inbreuk,

Rico

Maarten,

De bouw ziet er goed uit zo. De scharnieren van de voorste luiken zijn inderdaad erg lastig. Maar de putty bij de spatborden is niet nodig. Deze waren in het echt een los onderdeel, dus er hoort een naad te zitten.
Pak wel even de onderrand van de koepel mee. Daar zit nog een gaatje, aan de voorkant rechts.

Doe zo voort!!

MartinD

Terug
Bovenaan