Afgeblazen M32 TRV

De bouwer heeft besloten om dit model toch niet te bouwen of af te maken.
De M32 heeft een gegoten romp, maar de kit is zo glad als een aal in een emmer met snot. Daar moet dus wel iets aan gebeuren. Net effe een proef stukje gedaan op de neus. Insmeren met MEK en dan voorzichtig tamponeren met een korte en redelijk stijve kwast.
Even een nachtje laten drogen en afhankelijk van het resultaat (verwacht een voldoende) de rest van de romp.IMG_20250925_214555049_HDR.webp

Als je dan toch de wielstellen aan het detailleren bent: de M32 had extra nokken op de veerarmen van het voorste en achterste wielstel aan allebei de kanten 🙂 Die dienden als steun voor de stabilisatieplaat die in die voorste boutgaten bevestigd kon worden, voor het takelen.

IMG_3151.webp

Hierdoor zaten er normaal gesproken daarom ook vier bouten in de voorkanten van vier van de zes wielstellen 🙂

Het vordert goed Marc 👍 en steeds gedetailleerder ook, nice ! 🧐

Die kende ik al wel, ik vermoed dat dat heel wat sleutelwerk scheelt om veren te moeten vervangen en bumpstops en dergelijke, als je de kraan ten volle belast, of zoals werktuigbouwers zeggen, ontwerpbelasting x2, dan is er best wel wat aan de hand en je wilt eigenlijk niet dat je eerst voorover duikt als je gaat hijsen. Stempels heeft de m32 namelijk niet, dus dit is een prima alternatief

Wat ik nog vergeten was te melden is de strip die langs de bovenkant van de voorkant van het wielstel zit: je kunt hem op allebei de foto’s uit de handleiding zien zitten, op de onderste is hij ook aangeduid als de shear plate. Die dient natuurlijk dat het gewicht van de tank (en te hijsen lading) op de stabilisatieplaat rust.

He, die platen voor stabilisatie zijn heel leuk. Nog nooit van gehoord.
Het helpt dat ik een paar jaar terug een PDF van de handleiding heb gekregen van één van de mensen achter de Sherman Minutia site 🙂

Laat ik die trouwens eens delen voor wie er ook interesse in heeft (die link blijft niet werken, over een poosje haal ik het bestand weer weg).

Als je dan toch de wielstellen aan het detailleren bent: de M32 had extra nokken op de veerarmen van het voorste en achterste wielstel aan allebei de kanten 🙂 Die dienden als steun voor de stabilisatieplaat die in die voorste boutgaten bevestigd kon worden, voor het takelen.

Bekijk bijlage 55597

Hierdoor zaten er normaal gesproken daarom ook vier bouten in de voorkanten van vier van de zes wielstellen 🙂
Op de onderste foto zit er ook nog een extra stop op het loopwielen draagarm. Dat is om de stabilisatie plaat te blokkeren.
Deze moet er dus ook op.
Best complex voor een stelletje Sherman bogies....😬

Maar weer erg mooi dat dit kan met de standaard bogies en hun aanwezige gaten. Er hoeft in het veld dus niets geboord/gezaagd te worden om eea te monteren.

Bekijk bijlage 55597

Die kende ik al wel, ik vermoed dat dat heel wat sleutelwerk scheelt om veren te moeten vervangen en bumpstops en dergelijke, als je de kraan ten volle belast, of zoals werktuigbouwers zeggen, ontwerpbelasting x2, dan is er best wel wat aan de hand en je wilt eigenlijk niet dat je eerst voorover duikt als je gaat hijsen. Stempels heeft de m32 namelijk niet, dus dit is een prima alternatief
Deze platen zorgen er voor dat de krachten over de veren en bumpstops gaan EN dat je afstempeld op het voorste loopwiel i.p.v. het voorste wielstel. Je afstempeling zit dichter bij de last, waardoor je stabieler hijst.

Kleine correctie. De vier gaten zaten in alle bogies. Ze waren erin gemaakt om de return rollers aan te bevestigen. Om de bogies zowel links als ook rechts bruikbaar te maken hadden ze dus altijd 4 voorzijde en 4 achterzijde gaten zitten.
Wat ik dan weer knap vind is dat er gebruik gemaakt wordt van de aanwezige mogelijkheid. Dus niet weer iets spciaals gaan boren.

Wanneer je dus een sherman bouwt zitten er dus altijd vier kleine gaatjes aan de voorzijde van iedere bogie. (Wordt nogal eens vergeten)

Sterkte Marc, mijn condoleances.

Kleine correctie. De vier gaten zaten in alle bogies.
Klopt, maar wat ik bedoelde is dat er normaal gesproken vier gaten voor bouten zitten, maar bij de M32 zitten er bouten in de gaten op vier van de zes wielstellen.

Wat ik dan weer knap vind is dat er gebruik gemaakt wordt van de aanwezige mogelijkheid. Dus niet weer iets spciaals gaan boren.
Daardoor weet je dat je met een landmacht en niet met een luchtmacht te maken hebt 😉

Wanneer je dus een sherman bouwt zitten er dus altijd vier kleine gaatjes aan de voorzijde van iedere bogie. (Wordt nogal eens vergeten)
Ik heb daar dan ook maar een boormalletje voor gemaakt uit plastic plaat en strip 🙂

Terug
Bovenaan