M3 met 18 pounder howitzer

Hallo Medebouwers/ lotgenoten

Ik wil al heel lang deze M3 met 18 pounder bouwen.
stuart 18 pounder.webp

Ben er al eens aan begonnen met de Academy M3, maar omdat er geen koepel is kijk je recht naar binnen.
Dus moet er eigenlijk wel een interieur in.
Nu is er dan de MiniArt M3.
20250316_113210.webp

Tot nu toe een erg fijne kit om te bouwen.
Alles past erg goed en het zit vol met nette strakke details.
Ik ben begonnen met het interieur .
20250312_154212.webp
Ik heb het "T-dingetje" vervangen met evergreen staf want ik vond de etch wel erg plat.
Aan de andere kant heb ik de houders voor de reserve MG lopen vervangen om ze leeg te laten zien.
Daarna zoveel mogelijk de lijm plekken afgeplakt en alles wit gespoten.
20250315_144122.webp

Daarna decals en details schilderen.
20250315_160718.webp
20250315_160738.webp
20250315_192543.webp

Daarna wat washes en weer wat bij tippen, de boel in elkaar gezet.
Past allemaal er goed.
20250322_085233.webp

Later meer.

Groeten
Leon

Ha Jan,

Ja ik hou wel van die aparte voertuigen.
Ik heb geen idee waar deze is ingezet,
In ieder geval in Noord Afrika vroeg in de oorlog, aangezien het een vroege M3 is.
Door wie het gebruikt is is ook niet duidelijk.
Er staan geen AOS of eenheid tekens op.
Er staat alleen links boven op de rechter zijkant iets wat een naam of nummer kan zijn.

Groeten
Leon

Hallo Paul,

Mooie foto dit, Ik heb hem ook en altijd als ik naar deze foto kijk ga ik twijfelen of het ding wel in een Counter schema gespoten is.
Op de foto die ik in het begin plaatste zie je een scherpe diagonale lijn over de zijkant die me doet denken aan het Counter schema.

Moet nu wel een beslissing gaan nemen omdat de verf er morgen op gaat.
De tracks liggen ook klaar om erom te doen.
20250405_153155.webp
Vanavond nog wat Tie-downs plaatsen en de sprocket wielen vervangen.
Ik heb AFV club tracks gebruikt en die passen niet lekker op de Mini Art sprockets.

Groeten
Leon

altijd als ik naar deze foto kijk ga ik twijfelen of het ding wel in een Counter schema gespoten is.
Dat is hij zeker niet. Het Caunter-schema (met een a, geen o 🙂 ) is altijd rechte lijnen en de vlakken lopen aan de voor- en/of achterkant op een punt. Deze tank heeft een lichte zandkleur met donkerdere vlekken volgens de schema’s (maar niet naar de officiële tekeningen) van eind 1942, nadat het Caunter-schema afgedaan had.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er in het begin aan heb getwijfeld of dit wel dezelfde tank is, maar ik vermoed dat de de foto's op een ander tijdstip van de dag genomen zijn. Op de eerste foto zijn de ribben op het schild zichtbaar, maar op de foto die ik plaatste niet, hierdoor zijn toch wel meer details op een van de twee foto's moeilijk te herkennen. Wat Jakko ook zegt, geen caunter schema, dat herken ik er ook niet in.
Even de foto's onder elkaar gezet, dat is wat makkelijker te vergelijken
stuart 18 pounder.webpHoneyConv_zpsqphhqmou.webp

Zo verschillend zal dat tijdstip van de dag niet geweest zijn: de schaduwen lopen ongeveer gelijk.

Heren dank voor de reacties,
Ik denk ook dat het dezelfde tank is.
Het achterspatbord van de tank rechts is precies hetzelfde op beide foto's.

Dit is wat ik bedoel met de ene foto een Caunter camo
jngsbjeo.webp

en de andere niet.
Zou die donkere rand voor onder ook bij de camo horen of zou dat schaduw zijn?
lkwdngtojrjor.webp

Het is wel klaar voor verf nu.
20250412_214455.webp
Ik ga toch de Mini-Art sprockets gebruiken met wat subtiel geweld is de track erin te krijgen.
@ Hans, Ik heb inderdaad de Resicast 18 ponder om erop te zetten.
20250412_214644.webp
20250412_202201.webp
Zie net op deze foto dat ik nog een Tie-down vergeten ben😡

Groeten
Leon

Ik denk ook dat het dezelfde tank is.
Het lijkt mij heel sterk dat het dat níét is, gelet op zowel de beschildering als de schade aan spatborden e.d.

Dat is verf: ik denk niet dat een schaduw op de boeg zo zou lopen, gelet op de andere schaduwen op de tank, en hij sluit precies aan op de donkere vlek op de min of meer horizontale plaat erboven.

Weer een stukje verder,

@ Jakko
Ik denk ook dat het bij de camo hoort, maar heb nog geen camo patroon kunnen vinden dat deze lijnen heeft.

@ Tini bedank

Door de twijfel welk camo patroon dit moet worden, heb ik nog geen verf aangebracht.
wel heb ben ik wat verder gekomen met de bouw.
Er moeten nog stripjes op de staanders om er H balken van te maken, loodfolie op de voor spatborden/ zand schilden
en wat tie-downs op het kanonschild.

plaatjes
20250418_230130.webp

20250418_230218.webp

20250418_230155.webp

Groeten
Leon

heb nog geen camo patroon kunnen vinden dat deze lijnen heeft.
Ik heb niet de indruk dat deze tank volgens een officieel voorgeschreven patroon geschilderd is, maar wel volgens officiële instructies. Mijn vermoeden is dat de donkere vlekken Amerikaans olive drab zijn en de lichte kleur Light Stone (eventueel sterk vervaagd), want het was redelijk normaal om Amerikaanse voertuigen te camoufleren door alleen zandkleur aan te brengen zodat de originele kleur zorgde voor de donkerdere vlekken in het patroon.

Hoi Leon,

Ik heb helaas niet het boekje over de caunter camouflage van Mike Starmer.
Aan de hand van onderstaande link heb ik de indruk dat deze er in basis wel op zit. Vergeet niet dat fel zonlicht en stof een vertekening kunnen geven. Het midden van de romp voor is volgens mij Silver Grey. Links Slate (van voren gezien). Dat zie je ook rechtsboven op de romp. Op de spatborden Portland Stone en stof. De 18 ponder is ook Portland Stone.
Caunter camouflage

Groeten, Jan

Dit is volgens mij Slate, daarboven Silver Grey (opgelicht door het felle zonlicht, aan de schaduw kun je zien dat de zon hoog staat).

Succes, Jan

Ik heb niet de indruk dat deze tank volgens een officieel voorgeschreven patroon geschilderd is, maar wel volgens officiële instructies.
Dat is ook mijn indruk.
Maar zoals Jan ook aangeeft, de zijkant heeft toch wel iets weg van een Caunter schema.
Alleen aan de voorkant heb je dan weer die onregelmatige lijn van die linker vlek, wat dan weer indruist tegen de regels van een Caunter schema.

Ik heb mijn foto collectie nageplozen op zoek naar iets wat lijkt op de voorkant van deze tank,
met die karakteristieke lijn onder van links naar rechts.
Het enige wat ik gevonden heb is deze.
20250419_115105.webp

Maar geen idee of dit een officieel schema is .
De bouwbeschrijving zegt dat dit schema SCC2 Brown met Light mud is.
dit zou gebruikt zijn in Italie in 43.
nu zijn dit soort kleur suggesties niet altijd even betrouwbaar, maar de voorkant lijkt toch een beetje op de M3.
Met die donkere baan links die onder naar rechts doorloopt en de donkere vlek rechts.

We blijven door zoeken

Groeten
Leon

Hoi Leon,

Als ik (van voren gezien) de linkerkant bekijk, zie ik helemaal voor- en achteraan een lichte kleur (Stone?), daartussen een tussentint (Silver) en daarboven een nog donkerder tint (Slate). Dat komt overeen met de opbouw van het Caunter Scheme patroon.

In Italië (en Tunesië) werden (officieel) maar 2 kleuren gebruikt. De Carrier is mogelijk in basis SCC2 met waarschhijnlijk Light Mud. Mike Starmer beschrijft dit in zijn boekje over Italië. Voor tanks moesten de hoeken voor het merendeel juist donker van kleur zijn. En een deel van de wielstellen eveneens. Dat zie ik niet terug op bovenstaande foto's.
1000015888.webp
Groeten, Jan

Na een stapel boeken doorbladeren kwam ik de volgende foto tegen, ik denk dat dit het soort camouflage patroon is dat de Stuart heeft de andere foto's van de Stuart zijn wat minder scherp waardoor het moeilijker is te herkennen, de kleuren laat ik aan de experts over.
IMG_20250419_0002.webp

Die M3 met houwitzer heeft geen Caunter-schema — je ziet duidelijk golvende en gebogen lijnen in de camouflagevlekken, vooral in het vooraanzicht, en dat sluit Caunter in één klap uit.

geen Caunter-schema — je ziet duidelijk golvende en gebogen lijnen in de camouflagevlekken, vooral in het vooraanzicht, en dat sluit Caunter in één klap uit.
Daar ben ik het, bij nader inzien, mee eens. Voor mij is het uiteindelijk nog steeds een vraag.

Dank je Alex.

Ik heb nu toch de verf erop gekregen.
Volgens het Mike Starmer boekje over Desert camouflage was er in de periode voor Caunter
Veel gerommeld met camouflage patronen.
Ik heb gekozen voor een simpel patroon van Light stone over de basis kleur olive drab.
Op de linker zijkant heb ik geprobeerd de schuine lijn die zo op Caunter lijkt erop te krijgen door afgesleten verf na te bootsen.
20250425_220914.webp

De rechter kant
20250425_220936.webp

Op de voorkant heb ik ervoor gekozen om de donkere lijn op het onder pantser niet als camouflage te zien.
De andere randen van de camo zijn allemaal golvend en deze lijn is erg strak.
Ik weet niet hoe, maar ik denk toch dat dit schaduw is.
Ook omdat op de andere foto helemaal niets te zien is van deze lijn.
Voor het kanon heb ik het Steven Zaloga voorbeeld aangehouden.
Dit vooral omdat ik het mooi vindt 😎
20250425_220954.webp

20250425_220902.webp

Groeten
Leon

Terug
Bovenaan