Hallo Carel,
Welkom
🙂 ! Tips....? Gebruik v.w.b. de technieken die hier gebruikt worden eens de zoekfunctie op de termen "preshade", "postshade", "washes", "filters", "inlijnen", "weatheren", "pigmenten".... Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar waar het om gaat is dat een ieder zijn/haar eigen niveau heeft. Ben je bereid om te luisteren, te leren en ben je niet bang om te experimenteren, dan zal je zien dat je niveau zeker omhoog gaat.
Echter, de belangrijkste tip die ik heb gekregen is de volgende: koop voor je hobbygeld eerst
goed gereedschap i.p.v weer de zoveelste Sherman/Panzer IV die toch op de voorraadstapel komt. Dit vergroot absoluut je bouwplezier en verbetert ook je resultaten. Met goed gereedschap bedoel ik:
-
Een airbrush en een goede compressor (indien jij je dit financieel kan veroorloven). Bij
ASA vind je zeker goed advies en een airbrush plus compressor binnen jouw budget. PS:
de blauwe teksten zijn links naar een site.
-
Goede kwasten. Opnieuw: wanneer je het geld kan missen zou ik penselen van
Windsor & Newton kopen. Deze zijn niet goedkoop (zo'n €7,00 per stuk...
😕 ) maar hebben de goede eigenschap dat ze niet splitten. Niets is vervelender dan op de mm2 aan het schilderen te zijn en je krijgt een uitschieter omdat het uiteinde van je kwast split. Kan/wil je je deze kwasten (nog) niet veroorloven, ga dan naar een kunstschilderswinkel o.i.d. en koop een serie kwastjes van "van Gogh" of zo. Wat je ook doet, gebruik
niet die penseeltjes die je voor een eurootje bij de speelgoedwinkel kan krijgen.
-
Goede (acryl-)verf. De meesten onder ons airbrushen met acrylverf zoals
Vallejo. Voordeel: je penselen zijn makkelijk te reinigen met water en/of een verdunner voor acrylverf. Mocht je model eens niet zo goed gespoten zijn zoals je zou willen dan is de verf ook weer heel makkelijk van je model te verwijderen met "Mr. Muscle", een ovenreiniger die bij elke supermarkt te krijgen is.
-
Goede (olie-)verf. De producten van
MIG zijn uitermate geschikt om je model een verweerde "look" ter geven. MIG heeft een serie olieverven die speciaal zijn ontwikkeld voor militaire modelbouw. Je kan ook eigenwijs zijn en denken: voor €0,30 de tube minder heb ik "Rembrandt" olieverf die ik ook bij de V&D kan kopen, maar je zal er dan achter komen dat deze olieverf minder goed vloeit door de pigmenten die er voor gebruikt worden.
-
Lijm. Tamiya heeft een lijmsoort genaamd
"Extra thin cement". Ik heb hier maar even een voorbeeldsite genomen, puur om te laten zien hoe deze lijm er uit ziet. Ergens bij de "Nieuwsgroep" hier op de Twenot site is er een topic met de titel "lijmvraag". Hierin staat ook dat je deze lijm kan vervangen door "Bison" ontvetter.
-
Pigmenten. Opnieuw van MIG. Je gebruikt ze om stof, modder, regenstrepen, roest en weet ik allemaal nog meer te creëren. MIG heeft een DVD uitgebracht waarop Adam Wilder laat zien hoe je met deze producten kan werken.
-
Ultrasoon. Dit is een apparaat dat d.m.v trillingen je aibrush veel beter schoonmaakt dan jij dat handmatig kan doen. Je verlengt er dus de levensduur van je airbrush mee. Niet noodzakelijk als je een spuitpistooltje van drie tientjes hebt, maar heb je een airbrush als bijv. de H&S Evolution (zeg maar een midden-/upperclass airbrush) van zo'n €150,- dan wil je die toch graag wel schoonhouden denk ik...
Het bovenstaande geeft je de mogelijkheid om van een RUDD (
Recht
Uit
De
Doos) model een heel respektabel model te maken. Mocht je nu nog verder willen gaan dan kan je gebruik maken van AM (After Market) producten zoals PE (Photo Etch),
Friul Tracks en Resin (een soort kunsthars waarmee veel meer detail kan worden gegoten dan met plastic). Er zijn bedrijven die dus onderdelen van Resin op de markt brengen die extra detail aan een model geven.
Zou je PE willen gaan gebruiken dan is het wel makkelijk dat je ook een (digitaal) soldeerstation en een
Etch Mate hebt om de PE te verwerken.
Maar...... Zelf bouw ik voor 90% RUDD. Ik hanteer ook de volgende stelregel: je kan nog zo veel AM op een model gooien, wanneer jij niet kan bouwen en schilderen dan zal het eindresultaat niet veel oooh's en aaah's oproepen. Andersom werkt ook: Als je wil leren en je besteed veel tijd en aandacht aan het schilderen en afwerken van een model/diorama dan kan je met weinig geld ver komen. Ik ben even onbescheiden en neem mijn eigen
FOC-dio als voorbeeld. Italeri Jeep: €4,00. Tamiya Jagdtiger: €15,00 (beide 2e hands via "vraag en aanbod" hier op de site). Fotolijst: €6,00. Verf en andere materialen voor de modellen en het diorama: €15,00. Totaal €40,00: een bedrag waarvoor je nog niet eens een nieuwe Dragon-kit koopt... Het duurste waren de twee Alpine figuren: €23,00, maar ik heb mijzelf hiermee getrakteerd. Je kan ook Dragon-figuren kopen: kwalitatief redelijk goed en stukken goedkoper...
Nou, al met al een heel verhaal... Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee en laat eens wat werk zien hier op het forum
🙂 . Succes!
groeten, Richard.
O ja, wat betreft bouwgroep Lunteren: daartoe behoor ik ook (kom uit Ede). Misschien vind het leuk om eens mee te gaan en met andere bouwers in contakt te komen? De avond kost je niets, het enige wat je mee "moet" nemen is je model en je gereedschap.